Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 oktober 2007, 17:14   #261
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
Ik blijf op mijn honger zitten tav oplossingen voor Brussel.
Er zijn maar twee spelers die de wil én de financiële mogelijkheden hebben om het straatarme Brussel op te vangen: Vlaanderen en Frankrijk. Alle andere opties (Wallo-Brux, Brussels-DC,...) zijn bijgevolg volkomen irrealistisch.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 19:27   #262
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Op welke wereld leef jij feitelijk??
Brussel is geen stad met faciliteiten voor een Nederlandstalige minderheid, maar een TWEETALIGE stad. Zowel de Nederlandstaligen (15%) als de Franstaligen (45%) zijn immers een minderheid in Brussel.
De Franstaligen hebben faciliteiten in de Rand (Sint-Genesius-Rode, Kraainem, Linkebeek, Wemmel, Drogenbos en Wezenbeek-Oppem). Het past natuurlijk volkomen in jouw FDF-strategie om de Franstaligen in de Rand op hetzelfde niveau te plaatsen als de Nederlandstaligen. Brussel is echter een tweetalige stad, terwijl het Vlaams Gewest ééntalig is. Dat durven jullie FDF'ers wel eens te vergeten.

Hiermee bewijs je dus dat je geen letter gelezen hebt van het Brusselstandpunt van SFL.
We stellen immers voor om een Vlaamse Franse Gemeenschap op te richten, die bevoegd is voor de persoongebonden bevoegdheden in en rond Brussel-19. M.a.w. dat na het opdoeken van het Brussels Gewest (en de Belgische staat) ook de Franstaligen in de Rand dezelfde rechten kunnen krijgen als de Franstalige Brusselaars. Maar niet vroeger.
Ik denk dat jij inderdaad ver van Brussel woont.
10 % spreekt er nederlands. Die nederlandstaligen zijn meestal ook franstalig en schakelen vlot over op frans.
De rest spreekt frans.
De arabischtaligen of engelstaligen spreken bijna allemaal frans.
Eén zaak is zeker: als Brussel afgescheiden wordt van Vlaanderen dan zal de verfransing met sprongen vooruit gaan.
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 19:28   #263
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Er zijn maar twee spelers die de wil én de financiële mogelijkheden hebben om het straatarme Brussel op te vangen: Vlaanderen en Frankrijk. Alle andere opties (Wallo-Brux, Brussels-DC,...) zijn bijgevolg volkomen irrealistisch.
Waar haal je dat?
Alle franstalige partijen zijn georganiseerd in Wallonië en Brussel, en nemen samen standpunten in.
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 19:32   #264
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
Ik denk dat jij inderdaad ver van Brussel woont.
10 % spreekt er nederlands. Die nederlandstaligen zijn meestal ook franstalig en schakelen vlot over op frans.
De rest spreekt frans.
De arabischtaligen of engelstaligen spreken bijna allemaal frans.
Eén zaak is zeker: als Brussel afgescheiden wordt van Vlaanderen dan zal de verfransing met sprongen vooruit gaan.
vreemd
ik kom niet veel in Brussel, maar overlaatst heb ik de weg moeten vragen en waren de helft van de mensen het frans niet machtig. (maar spijtig genoeg het nederlands ook niet)
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 20:16   #265
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
vreemd
ik kom niet veel in Brussel, maar overlaatst heb ik de weg moeten vragen en waren de helft van de mensen het frans niet machtig. (maar spijtig genoeg het nederlands ook niet)
Dat waren toeristen zeker?
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 20:34   #266
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
vreemd
ik kom niet veel in Brussel, maar overlaatst heb ik de weg moeten vragen en waren de helft van de mensen het frans niet machtig. (maar spijtig genoeg het nederlands ook niet)
Neen. Ik vermoed dat het diplomaten waren. (Ik vermoed dat Ambiorix verwijst naar dinsdag, toen hij op weg was naar een manifestatie in de diplomatenwijk in Brussel.)

Ik kom vaak genoeg in Brussel (les: dagelijks) en ken de streek ook tamelijk goed (geboren, lang gewoond, er steeds naar school geweest en er gewerkt, nu wonend op 3 kilometer van de gewestgrens en hopend zo snel mogelijk terug te keren) en heb al gemerkt dat eurocraten, en Engelstaligen in het algemeen, met de dag minder geneigd zijn om Frans te leren. Niettemin blijft Brussel een verfransingsmachine voor minder begoede nieuwkomers; vandaar dat ik het racisme van de sommige Vlaamse-Bewegers zo enorm kortzichtig vind. Als het Nederlands in Brussel en z'n wijde omgeving bewaard kan blijven, dat kan dat enkel door de nieuwe immigranten erin te betrekken. Maar dan zullen de Vlaamse Beweging - en de Vlamingen tout court - wel dringend van hun racistisch imago afmoeten en zichzelf moeten kunnen presenteren als drager van de belangen van de gewone man. Dan, en slechts dan, zal een meerderheid van de Brusselaars ervoor mogelijk kiezen om het inderdaad absurde Brusselse gewest te laten vallen. En die kentering teweegbrengen, zal noodzakelijkerwijs een werk van lange adem zijn. In die zin kan ik Cunhals scepticisme wel begrijpen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 13 oktober 2007 om 20:35.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 21:13   #267
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Neen. Ik vermoed dat het diplomaten waren. (Ik vermoed dat Ambiorix verwijst naar dinsdag, toen hij op weg was naar een manifestatie in de diplomatenwijk in Brussel.)

Ik kom vaak genoeg in Brussel (les: dagelijks) en ken de streek ook tamelijk goed (geboren, lang gewoond, er steeds naar school geweest en er gewerkt, nu wonend op 3 kilometer van de gewestgrens en hopend zo snel mogelijk terug te keren) en heb al gemerkt dat eurocraten, en Engelstaligen in het algemeen, met de dag minder geneigd zijn om Frans te leren. Niettemin blijft Brussel een verfransingsmachine voor minder begoede nieuwkomers; vandaar dat ik het racisme van de sommige Vlaamse-Bewegers zo enorm kortzichtig vind. Als het Nederlands in Brussel en z'n wijde omgeving bewaard kan blijven, dat kan dat enkel door de nieuwe immigranten erin te betrekken. Maar dan zullen de Vlaamse Beweging - en de Vlamingen tout court - wel dringend van hun racistisch imago afmoeten en zichzelf moeten kunnen presenteren als drager van de belangen van de gewone man. Dan, en slechts dan, zal een meerderheid van de Brusselaars ervoor mogelijk kiezen om het inderdaad absurde Brusselse gewest te laten vallen. En die kentering teweegbrengen, zal noodzakelijkerwijs een werk van lange adem zijn. In die zin kan ik Cunhals scepticisme wel begrijpen.
Eindelijk iemand die Brussel een beetje kent.
Bravo.
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 11:09   #268
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
Eindelijk iemand die Brussel een beetje kent.
Bravo.
Cunhal die een links-flamingant feliciteert? Hier klopt iets niet - al was het maar omdat ik blijkbaar niet besta.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 13:31   #269
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
De scheiding heeft juist als doel om waalse, brusselse en vlaamse arbeiders apart aan te pakken, onder het motto "verdeel en heers"
Jij kent het verschil niet tussen het verdelen van een bourgeoisstaat en het verdelen van de arbeidersklasse. Dat noemt zich dus links, en dat kent nog niet eens het verschil tussen het staatsapparaat en de proletarische massa.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 14 oktober 2007 om 13:32.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 13:38   #270
Starkan
Staatssecretaris
 
Starkan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Locatie: Een niet-Vlaams-nationalistische gemeente
Berichten: 2.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Jij kent het verschil niet tussen het verdelen van een bourgeoisstaat en het verdelen van de arbeidersklasse. Dat noemt zich dus links, en dat kent nog niet eens het verschil tussen het staatsapparaat en de proletarische massa.
Bedoel je nu dat het wereldwijde kapitalisme niet hand in hand met de lokale bourgeoisie gaat?
Ik ziet niet echt hoe je die gaat 'verdelen'. Deze zijn reeds internationaal georganiseerd.
De arbeiders daarentegen, moeten momenteel nog lokaal (lees op Belgisch niveau) actie voeren.
Ik zie ook niet echt hoe je de proletarische strijd gaat stimuleren door België te splitsen. De 'bourgeois' ga je hiermee evenmin raken.
__________________
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 13:39   #271
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
Waar haal je dat?
Alle franstalige partijen zijn georganiseerd in Wallonië en Brussel, en nemen samen standpunten in.
Daarom dat de samenvoeging van Waals Gewest, Brussel Hoofdstedelijk Gewest en Franse Gemeenschap er nog altijd niet gekomen is?
Het fabeltje van de "Franstalige solidariteit" is een mythe, uitgevonden door jouw vrienden FDF'ers om de Vlamingen schrik aan te jagen.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 13:41   #272
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
De arbeiders daarentegen, moeten momenteel nog lokaal (lees op Belgisch niveau) actie voeren.
En kan je me vertellen op welke manier de "eenheid" (ehum!) van de Belgische staat daarin meehelpt?
Kan jij misschien enkel actie voeren met mensen die binnen eenzelfde staatsverband leven?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 13:45   #273
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Daarom dat de samenvoeging van Waals Gewest, Brussel Hoofdstedelijk Gewest en Franse Gemeenschap er nog altijd niet gekomen is?
Het fabeltje van de "Franstalige solidariteit" is een mythe, uitgevonden door jouw vrienden FDF'ers om de Vlamingen schrik aan te jagen.
Dan moet je toch een beetje beter de franstalige realiteit kennen.
Binnen MR en CDH bv. is er nalv de regeringsonderhandelingen geen tegenstelling tussen Brusselaars en Walen.
Je kan dromen dat die er zou zijn, maar ze is er niet.
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 13:48   #274
Starkan
Staatssecretaris
 
Starkan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Locatie: Een niet-Vlaams-nationalistische gemeente
Berichten: 2.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
En kan je me vertellen op welke manier de "eenheid" (ehum!) van de Belgische staat daarin meehelpt?
Dat er als er aan een Clabecq arbeider wordt geraakt even zeer wordt geraakt aan de Nederlandstalige Belgen. Als er aan de Renault arbeider wordt geraakt, er ook wordt geraakt aan de Franstalige Belgen. De nationale strijd zal meer effect hebben dan een lokale strijd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Kan jij misschien enkel actie voeren met mensen die binnen eenzelfde staatsverband leven?
Neen, maar het helpt wel.
__________________
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 13:58   #275
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Dat er als er aan een Clabecq arbeider wordt geraakt even zeer wordt geraakt aan de Nederlandstalige Belgen. Als er aan de Renault arbeider wordt geraakt, er ook wordt geraakt aan de Franstalige Belgen. De nationale strijd zal meer effect hebben dan een lokale strijd.
Als er aan een Astwerpse arbeider geraakt wordt, zal dat ook effect hebben op zijn collegae uit Eindhoven of Tilburg. Als er aan een arbeider uit Charleroi wordt geraakt, zal dat ook effect hebben op zijn collegae uit Valenciennes.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Neen, maar het helpt wel.
Op welke manier?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 13:59   #276
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
Binnen MR en CDH bv. is er nalv de regeringsonderhandelingen geen tegenstelling tussen Brusselaars en Walen.
Straks ga nog beweren dat het FDF aanhang heeft in Wallonië.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 14:05   #277
Starkan
Staatssecretaris
 
Starkan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Locatie: Een niet-Vlaams-nationalistische gemeente
Berichten: 2.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als er aan een Astwerpse arbeider geraakt wordt, zal dat ook effect hebben op zijn collegae uit Eindhoven of Tilburg. Als er aan een arbeider uit Charleroi wordt geraakt, zal dat ook effect hebben op zijn collegae uit Valenciennes.
Daarom ben ik dan ook voor een internationale arbeidersstrijd. En ben ik tegen de separatistische afbraakpolitiek.
__________________
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 14:25   #278
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Daarom ben ik dan ook voor een internationale arbeidersstrijd. En ben ik tegen de separatistische afbraakpolitiek.
Ik ook.
Maar ik ga daarom geen tricolore symbolen in m'n onderschrift zetten.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 14:26   #279
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik ook.
Maar ik ga daarom geen tricolore symbolen in m'n onderschrift zetten.
Oei. Bij nader inzien is mijn onderschrift ook tricoloor.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 14 oktober 2007 om 14:26.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 15:49   #280
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Bedoel je nu dat het wereldwijde kapitalisme niet hand in hand met de lokale bourgeoisie gaat?
Ik ziet niet echt hoe je die gaat 'verdelen'. Deze zijn reeds internationaal georganiseerd.
De arbeiders daarentegen, moeten momenteel nog lokaal (lees op Belgisch niveau) actie voeren.
Ik zie ook niet echt hoe je de proletarische strijd gaat stimuleren door België te splitsen. De 'bourgeois' ga je hiermee evenmin raken.

Wat de zogenaamde linkse flaminganten niet willen inzien is dat Belgie niet onderdrukkend is omdat het Belgisch is maar omdat het kapitalistisch is. En dat los je dus niet op door Belgie te splitsen maar door een revolutie die het kapitalsime uitbant. Vraag is of dat nog kan op Belgisch niveau- allicht kan dat alleen in een europese context gezien de hoge integratie van de economie op europees niveau. In elk geval: door terug te plooien op Vlaanderen, bereik je zeker niks. Tenzij een machtsovername door VB, LDD
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be