Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 januari 2011, 11:30   #261
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

From Alexander to Actium

Peter Green

http://www.amazon.com/Alexander-Acti.../dp/0520083490

Laatst gewijzigd door eno2 : 17 januari 2011 om 11:33.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2011, 09:24   #262
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wild cannibal Bekijk bericht
Pfff, de Amerikanen doen dat alle dagen.
Tja, van wie hebben ze het geleerd?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2011, 09:54   #263
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het ombrengen van Callisthenes , zijn persoonlijke biograaf en neef van Aristoles en filosoof, door Alexander, was een grote klootzakkerij.
Alleen maar omdat Callisthenes zich niet aan de voeten van Alexander wou gooien om hem als een God te aanbidden...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2011, 10:57   #264
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Alex liet zijn vriend Harpalos executeren op Kreta, alhoewel die hem zeker niet meer dan 50.000 talenten ontfutseld had.

Harpalos was een van de weinige niet-ijzervreters in zijn gezelschap van sabelhouwers.

Merkwaardig figuur.

Door en door corrupt en hogelijk corrumperend (hij kocht oa Demosthenes om), te laf voor de strijd, en omringd door de duurste heataren van zijn tijd.

Een megalomane geldverspiller.

Laatst gewijzigd door eno2 : 17 februari 2011 om 11:02.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2011, 12:20   #265
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

ik ben nu in het spoor van zijn vader filip II

ook geen leukerd

wel misschien de succesvolste koning ooit

alex was nooit thuis....
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 02:13   #266
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik begrijp eigenlijk je haat jegens Alexander niet.

Zou je dat niet beter uiten tegenover mensen als Agathocles die hem verwoed en wreedaardig probeerden na te apen?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 09:35   #267
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik begrijp eigenlijk je haat jegens Alexander niet.

Zou je dat niet beter uiten tegenover mensen als Agathocles die hem verwoed en wreedaardig probeerden na te apen?
Alsof Alex niet wreedaardig was, en op een veel grotere schaal
Ik sta zeer ambivalent tegenover die war-mongers op wereldschaal, vooral diegenen die het oorlogsvoeren al in de genen mee hadden, zoals Attila en Alex, en Hannibal.

Agatocles is kleine vis daarbij
Hoewel ik ook over hem las en dat verder nog zou doen, omdat Sicilië ook tot de oude Griekse wereld behoort, maar ik ben momenteel afgesneden van mijn privé- en publieke bib.

Verder geef ik grif toe, dat al die geboren generaals (zoals Hannibal, die ik op één lijn stel met Alex als generaal, en Caesar) me zowel ontzag, ja bewondering, als afkeer inboezemen, maar eigenlijk geen haat.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 13:26   #268
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.727
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik begrijp eigenlijk je haat jegens Alexander niet.
Je beseft toch dat Alexander de Grote een massamoordenaar was ? Indien hij nu geleefd zou hebben, stond hij terecht wegens misdaden tegen de mensheid.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 13:33   #269
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Je beseft toch dat Alexander de Grote een massamoordenaar was ? Indien hij nu geleefd zou hebben, stond hij terecht wegens misdaden tegen de mensheid.
Dus "je" haat eigenlijk 99% van alle heersers doorheen de geschiedenis?

En "ik" besef toch? Nee, ik "besef" niet. Onder zijn heerschappij werden daden van democide noch genocide uitgevoerd. Atrociteiten, tot daar aan toe, maar geen massamoorden.

Los van het feit uiteraard dat hem beschuldigen van oorlogsmisdaden volstrekt anachronistisch is en dus onhistorisch.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 13:43   #270
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.727
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dus "je" haat eigenlijk 99% van alle heersers doorheen de geschiedenis?
Ik veroordeel iedereen naar zijn of haar daden. Die van Alexander zijn niet al te fraai, om het zacht uit te drukken, dus ik veroordeel hem. Percentages opplakken laat ik aan jou over.

Citaat:
En "ik" besef toch? Nee, ik "besef" niet.
't Is dat je het zelf zegt.

Citaat:
Onder zijn heerschappij werden daden van democide noch genocide uitgevoerd. Atrociteiten, tot daar aan toe, maar geen massamoorden.
Pijnlijk...

Citaat:
Los van het feit uiteraard dat hem beschuldigen van oorlogsmisdaden volstrekt anachronistisch is en dus onhistorisch.
Ah, het goede oude "het waren toen andere tijden"-bullshitargument. Diezelfde logica volgend, zal men binnen 1000 jaar m.b.t. Hitler en Pol Pot hetzelfde argument gebruiken.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 20:25   #271
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Geef eerst een feiten en kom dan nog eens terug.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 20:28   #272
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ah, het goede oude "het waren toen andere tijden"-bullshitargument. Diezelfde logica volgend, zal men binnen 1000 jaar m.b.t. Hitler en Pol Pot hetzelfde argument gebruiken.
Wat ik zeg is nochtans historiografisch logisch, want wat jij doet, heet onder geschiedkundigen presentisme.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 21:19   #273
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.727
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat ik zeg is nochtans historiografisch logisch, want wat jij doet, heet onder geschiedkundigen presentisme.
Dus men mag geen enkel moreel oordeel vellen over Alexander de Grote, want "het waren toen andere tijden" ? In dat geval blijft mijn opmerking over Hitler en Pol Pot overeind.

Ik weet dat het gemakkelijker is om Alexander de Grote te beschouwen als een Groots & Legendarisch Veroveraar die vele avonturen beleefde, maar eigenlijk was hij gewoon een gewelddadige dief met een leger achter zich. Iets zegt me dat zijn tienduizenden slachtoffers het met me eens zullen zijn.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 21:22   #274
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.727
Standaard

Het is intrigerend om te constateren dat, hoe verder èn hoe langer geleden de gebeurtenissen plaats vonden, hoe opmerkelijk meer vergevingsgezind men wordt.

Bv. :als je buurman straks je vriendin en haar moeder de keel oversnijdt, wordt deze man als een monster beschouwd.

Als deze zelfde man de opdracht geeft om dorpen plat te branden en de inwoners te doden of te verkopen als slaven, is het leed dat hij berokkend heeft oneindig veel groter.

Toch kan hij, eeuwen later, meestal op veel meer sympathie en vooral véél meer respect rekenen dan wanneer hij zijn wandaden kleinschalig hield.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 07:32   #275
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dus men mag geen enkel moreel oordeel vellen over Alexander de Grote, want "het waren toen andere tijden" ? In dat geval blijft mijn opmerking over Hitler en Pol Pot overeind.
Hitler en Pol Pot leefden in tijden van internationaal volkerenrecht dat ook afgedwongen kon worden. Hitler was moeilijk te vangen vermits de Russen Berlijn zonder al te veel poespas hebben belegerd, maar de Amerikanen hebben wel flink moeite gedaan om Mussolini te pakken te krijgen vóór de partizanen om hem voor een internationaal tribunaal te slepen... Wat ook gebeurde in Nuernberg, en in talloze andere plaatsen in Duitsland, Japan, &c.

En uiteraard mag je wél een moreel oordeel vellen over de daden van Alexander de Grote, indien je wat we van zijn daden kennen historisch-wetenschappelijk hebt beschouwd, maar dit valt dan in het gebied van de filosofie en niet van de geschiedschrijving.

"Alexander de Grote was een oorlogsmisdadiger" is een filosofische uitspraak.

"Hitler was een oorlogsmisdadiger" is een filosofische én geschiedkundige uitspraak.

Citaat:
Ik weet dat het gemakkelijker is om Alexander de Grote te beschouwen als een Groots & Legendarisch Veroveraar die vele avonturen beleefde, maar eigenlijk was hij gewoon een gewelddadige dief met een leger achter zich. Iets zegt me dat zijn tienduizenden slachtoffers het met me eens zullen zijn.
Ik heb nooit zoiets beweerd. Je mandekking zit verkeerd op dat vlak, vrees ik.

Los van dat was hij een uitstekend strateeg die ook tactisch zeer sterk was. Hij had evenwel een hele schaar aan generaals en bureaucraten achter zich om zijn rijk te runnen. Over zijn persoonlijkheid doe ik geen uitspraken omdat ik die niet ken.

En wat de "tienduizenden" betreft: de militaire slachtoffers bleven in vergelijking met soortgelijke oorlogen best beperkt. Dat is belangrijk om op te merken vermits veldslagen in de Klassieke Oudheid (maar ook ervoor en lang erna) beslist werden in luttele minuten en dus kon het nogal eens op een slachtpartij uitdraaien. Dat is nooit gebeurd.

Wat burgerslachtoffers betreft; Tyrus, tja, dat is nu ook wel een rotstadje bij elke gelegenheid en het ging er volgens de bronnen nog "beheerst" aan toe. Gaza is een ander paar mouwen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 30 mei 2011 om 07:47.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 07:45   #276
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hitler en Pol Pot leefden in tijden van internationaal volkerenrecht dat ook afgedwongen kon worden. Hitler was moeilijk te vangen vermits de Russen Berlijn zonder al te veel poespas hebben belegerd, maar de Amerikanen hebben wel flink moeite gedaan om Mussolini te pakken te krijgen vóór de partizanen om hem voor een internationaal tribunaal te slepen... Wat ook gebeurde in Nuernberg, en in talloze andere plaatsen in Duitsland, Japan, &c.

En uiteraard mag je wél een moreel oordeel vellen over de daden van Alexander de Grote, indien je wat we van zijn daden kennen historisch-wetenschappelijk hebt beschouwd, maar dit valt dan in het gebied van de filosofie en niet van de geschiedschrijving.

"Alexander de Grote was een oorlogsmisdadiger" is een filosofische uitspraak.

"Hitler was een oorlogsmisdadiger" is een filosofische én geschiedkundige uitspraak.



Ik heb nooit zoiets beweerd. Je mandekking zit verkeerd op dat vlak, vrees ik.

Los van dat was hij een uitstekend strateeg die ook tactisch zeer sterk was. Hij had evenwel een hele schaar aan generaals en bureaucraten achter zich om zijn rijk te runnen. Over zijn persoonlijkheid doe ik geen uitspraken omdat ik die niet ken.

En wat de "tienduizenden" betreft: de militaire slachtoffers bleven in vergelijking met soortgelijke oorlogen best beperkt. Dat is belangrijk om op te merken vermits veldslagen in de Klassieke Oudheid (maar ook ervoor en lang erna) beslist werden in luttele minuten kon het nogal eens op een slachtpartij uitdraaien. Dat is nooit gebeurd.

Wat burgerslachtoffers betreft; Tyrus, tja, dat is nu ook wel een rotstadje bij elke gelegenheid en het ging er volgens de bronnen nog "beheerst" aan toe. Gaza is een ander paar mouwen.
Nu, bepaalde zaken van Alexander de Grote zijn wel bekend.
Zo is het geschiedkundig geweten dat hij er niet vies van was om de vrouwen van verslagen vijanden in zijn bed te doen belanden als oorlogsbuit.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 12:56   #277
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Alexander de Grote richtte inderdaad een aantal slachtpartijen aan. Volgens sommigen was hij trouwens ook betrokken bij de moord op zijn vader. Hij had zeker een aantal niet zo fraaie kantjes.
Maar moet niet proberen moderne oorlogsregels terug te projecteren.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2011, 07:04   #278
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Alexander de Grote richtte inderdaad een aantal slachtpartijen aan. Volgens sommigen was hij trouwens ook betrokken bij de moord op zijn vader. Hij had zeker een aantal niet zo fraaie kantjes.
Maar moet niet proberen moderne oorlogsregels terug te projecteren.
Je moet binnen elke oorlog trouwens steeds één regel respecteren.
De winnaar is een held, de verliezer een misdadiger.

Tijdens elke oorlog zijn er bugerslachtoffers, soms veel soms weinig.
Elk slachtoffer dat valt onder de wapens van de verlies is een misdaad en word beschouwd als een moord, elk slachtoffer dat valt onder de wapens van de winnaar is een oorlogslachtoffer en word beschouwd als een pechvogel die op het verkeerde ogenblik op de verkeerde plaats was.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2011, 08:58   #279
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je moet binnen elke oorlog trouwens steeds één regel respecteren.
De winnaar is een held, de verliezer een misdadiger.

Tijdens elke oorlog zijn er bugerslachtoffers, soms veel soms weinig.
Elk slachtoffer dat valt onder de wapens van de verlies is een misdaad en word beschouwd als een moord, elk slachtoffer dat valt onder de wapens van de winnaar is een oorlogslachtoffer en word beschouwd als een pechvogel die op het verkeerde ogenblik op de verkeerde plaats was.
Ik ben het daar niet mee eens.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2011, 09:28   #280
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik ben het daar niet mee eens.
Wie van de westerse staten is er al veroordeeld voor zijn oorlogsmisdaden?

De VS weigerde zelfs nog naar België te komen, toen de genocide wet hier van toepassing was, gewoon omdat men toen hier heel de VS administratie tot levenslang kon veroordelen voor de bommentapijten uit WWII, de daden van de VS in Vietnam en de Golfoorlogen.

Vanuit Japan lagen er hier toen zelfs klachten tegen de VS vanwege de twee A-bommen op Japan.

Julius Caesar word beschouwd als een groot krijgsheer, terwijl hij hele dorpen liet uitmoorden en/of gevangen nam als slaven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be