Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2009, 00:10   #261
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infidel Bekijk bericht
Als ik Barack Obama zijn toespraak in Caïro mag geloven, hebben wij de Verlichting en de Renaissance aan de moslimswereld te danken, dus nogmaals "what went wrong"?
Misschien moet u zijn toespraak niet geloven.

Citaat:
In Europa werd algemeen onderwijs ook maar ingevoerd in het begin van de 20e eeuw, toch hadden we hier een Galilei, Newton, Descartes, (en zelfs een Marx).
De echte vooruitgang in het westen is er pas gekomen toen we onze eigen bevolking begonnen op te leiden. En dat was pas in het begin van de 20ste eeuw. Maar we zijn er nu toch al 100 jaar mee bezig en dat werpt zijn vruchten af.

Citaat:
Saudi-Arabië is nooit gekoloniseerd geweest.
Het centrum van de moslimswereld was voor verschillende eeuwen, het huidige Turkijke, en dat is bij mijn weten ook nooit gekoloniseerd geweest, dus nogmaals "what went wrong"?
Belangrijke delen van Saudi-Arabië zijn gekoloniseerd door de Ottomanen. De Ottomanen zijn ook moslims maar dat doet geen afbreuk aan het feit dat ze onderdrukkers waren in de gebieden die ze hebben veroverd.

Bij mijn weten is het huidige Turkije ook erg verwesterd, geseculariseerd en ontwikkeld.

De rest van de Islamitische landen zijn bijna allemaal gekoloniseerd. En een kolonisatie is niet te onderschatten. De kolonies hun economie werd volledig afhankelijk gemaakt van het thuisland. Monoculturen, geen industrie, ontdoen van zen natuurlijke rijkdommen,.... Dit had desastreuze gevolgen wanneer ze onafhankelijk werden. Ze werden namelijk nog steeds uitgebuit maar moesten hun infrastructuur zelf beginnen onderhouden.

Daarbij komt nog dat de dekolonisatie maar 60 jaar geleden plaats vond. Zo veel tijd om zich te herstellen hebben ze ook nog niet gehad.

Afrika is voor een groot deel Christelijk. Die delen hebben nu nog even veel last van de kolonisatie als het Islamitische deel. Dus dit heeft niets met religie te maken.

Citaat:
Dat er verschillende redenenen zijn waarom de Islamitische wereld achter staat wil ik best geloven, maar u hebt er nog geen enkele gegeven.
Zie bovenstaande.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 25 juni 2009 om 00:20.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 00:14   #262
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Er is er zeker 1 belangrijk boek dat we via de Arabieren hebben gekregen.

nl de werken van Aristoteles.
Deze waren gedurende de Middeleeuwen in het Westen enkel bekend in een Latijnse vertaling van een Arabische vertaling uit het Grieks
Averroës - Zijn werk stuit op tegenstand onder orthodoxe islamieten.
Er waren echter wél nog Latijnse vertalingen (van Aristoteles) voorhanden in het westen (vóór 1150)!
Voor 1150 waren er slechts een paar vertaalde werken van Aristoteles in Latijns Europa beschikbaar.
Averroës meent dat het mogelijk is om ook via de rede tot de waarheid der dingen te komen en niet alleen via het geloof. In zijn tijd is dat een controversiële bewering.
De filosoof sterft in 1198 in ballingschap in Marrakech.

Niet meteen de 'average' muslim, right?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 00:19   #263
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Averroës - Zijn werk stuit op tegenstand onder orthodoxe islamieten.
Er waren echter wél nog Latijnse vertalingen (van Aristoteles) voorhanden in het westen (vóór 1150)!
Voor 1150 waren er slechts een paar vertaalde werken van Aristoteles in Latijns Europa beschikbaar.
Averroës meent dat het mogelijk is om ook via de rede tot de waarheid der dingen te komen en niet alleen via het geloof. In zijn tijd is dat een controversiële bewering.
De filosoof sterft in 1198 in ballingschap in Marrakech.

Niet meteen de 'average' muslim, right?
Daar gaat het toch niet om. Feit is dat die kennis bij ons is gebracht via de Arabieren.
Idem voor ons numeriek stelsel. De Arabieren hebben het niet uitgevonden maar ze hebben het wel naar het westen gebracht.

BTW: In Europa deden wij toch ook zo'n dingen met onze grote geleerden. Denk aan Galileo.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 25 juni 2009 om 00:20.
Oud 25 juni 2009, 00:31   #264
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaat het toch niet om. Feit is dat die kennis bij ons is gebracht via de Arabieren.
Idem voor ons numeriek stelsel. De Arabieren hebben het niet uitgevonden maar ze hebben het wel naar het westen gebracht.

BTW: In Europa deden wij toch ook zo'n dingen met onze grote geleerden. Denk aan Galileo.
Er waren wél enkele Latijnse vertalingen van Aristoteles - maar dáár gaat het hier óók niet om - waar het - voor mij althans - om gaat is - "What happened - What went wrong"? - dat ze die oh zo grote beschaving ergens kwijtgeraakt zijn - ergens in diezelfde middeleeuwen zijn blijven steken - kijkend naar diezelfde Arabische islamitische landen?
Dát was mijn vraag.
De uitspraak over; "mein Kampf und koraan" was dan ook meer hypothetisch bedoeld.
Oud 25 juni 2009, 00:42   #265
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er waren wél enkele Latijnse vertalingen van Aristoteles - maar dáár gaat het hier óók niet om - waar het - voor mij althans - om gaat is - "What happened - What went wrong"? - dat ze die oh zo grote beschaving ergens kwijtgeraakt zijn - ergens in diezelfde middeleeuwen zijn blijven steken - kijkend naar diezelfde Arabische islamitische landen?
Dát was mijn vraag.
De uitspraak over; "mein Kampf und koraan" was dan ook meer hypothetisch bedoeld.
het antwoord is al gegeven: kolonisatie

even terzijde, Saoedi Arabie was wel geen kolonie maar de Britten hebben het wel geprobeerden en hadden een zeer grote politieke en economische invloed (ze wilden een rijk cairo - indië)

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 00:42   #266
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dát was mijn vraag.
Als u mijn post zou lezen dan zou u daar een antwoord op krijgen.
Oud 25 juni 2009, 00:44   #267
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 25 juni 2009 om 00:44.
Oud 25 juni 2009, 00:51   #268
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u mijn post zou lezen dan zou u daar een antwoord op krijgen.
Dank je Pieter, maar mijn vraag was retorisch - ik wou enkel weten wat witte roos er over te zeggen had.
Ik KEN het antwoord.
Nee Sywenke, NIET kolonisatie hoor - dat excuus kan niet eeuwig gebruikt blijven, je zegt trouwens zélf dat SA nooit gekoloniseerd werd - het is echter wél de wieg van islam!
Oud 25 juni 2009, 00:59   #269
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bij mijn weten is het huidige Turkije ook erg verwesterd, geseculariseerd en ontwikkeld.
Dankzij Atatürk die islam een rottend kadaver vond!

Citaat:
Daarbij komt nog dat de dekolonisatie maar 60 jaar geleden plaats vond. Zo veel tijd om zich te herstellen hebben ze ook nog niet gehad.
Zo'n 60 jaar geleden heeft het westen een verwoestende oorlog meegemaakt - wij hebben ons daar al lang terug van hersteld!
Kolonisatie is een smoes - een excuus dat tot in den treuren uitgebuit wordt!
Oud 25 juni 2009, 09:03   #270
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee Sywenke, NIET kolonisatie hoor - dat excuus kan niet eeuwig gebruikt blijven, je zegt trouwens zélf dat SA nooit gekoloniseerd werd - het is echter wél de wieg van islam!
gaat het over een land, of een cultuur? SA is niet het enigste islamland.

en noem mij dan maar eens 1 vroeger gekoloniseerd land dat een goed werkende onafhankelijke economie heeft kunnen opbouwen in amper 60 jaar, dat een levensstandaard zoals onze westerse wereld heeft.

Oud 25 juni 2009, 09:06   #271
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zo'n 60 jaar geleden heeft het westen een verwoestende oorlog meegemaakt - wij hebben ons daar al lang terug van hersteld!
Kolonisatie is een smoes - een excuus dat tot in den treuren uitgebuit wordt!
1 oorlogs (allez kwil er zelfs 2 van maken) 9 jaar in totaal. hersteld dankzij het marshallplan. (VSA die Europa alleen heeft geholpen om een sterk front tegen de Sovjets te hebben, �* la koude oorlog)

en dat vergelijk je met 200-400 jaar kolonisatie waar de inwoners uitgebuit, uitgebaat en hun culturen vernietigd (acculturisatie). die vergelijking gaat niet op.

Oud 25 juni 2009, 10:46   #272
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Weiße Rose's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kolonisatie is een smoes - een excuus dat tot in den treuren uitgebuit wordt
!
Mits hulp van Amerika. Of bent u het Marshallplan al vergeten?
Er is trouwens een verschil tss 5 jaar oorlog of pakweg 100 jaar uitbuiting en bezetting.
Weiße Rose is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 11:20   #273
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weiße Rose Bekijk bericht
Mits hulp van Amerika. Of bent u het Marshallplan al vergeten?
Er is trouwens een verschil tss 5 jaar oorlog of pakweg 100 jaar uitbuiting en bezetting.

Sommige landen die eeuwenlang gekoloniseerd werden doen het beter dan andere die slechts kort gekoloniseerd werden. Het is allemaal veel complexer.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 11:55   #274
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Resumé: De Arabieren hebben de beschaving naar Europa gebracht - zonder hen zaten wij hier nog steeds in de middeleeuwen - zonder hun hoogstaande beschaving was er hier bij ons géén beschaving.
nadat diezelfde Arabieren hier de beschaving gebracht hadden, hebben wij hen gekoloniseerd, eeuwenlang uitgebuit, hun grondstoffen gestolen (welke grondstoffen hebben de Arabische landen die wij zouden gestolen hebben?), vandaar dat zij (de Arabieren cq de islamitische landen) NU zijn blijven steken in de middeleeuwen, géén of nauwelijks beschaving, vooruitgang, economie, vrijheden, gelijkheid van de seksen, literatuur, kunst, geneeskunde, wetenschap e.d. hebben, begrijp ik dat goed, ja?

Klinkt erg simplistisch not?

Citaat:
Sommige landen die eeuwenlang gekoloniseerd werden doen het beter dan andere die slechts kort gekoloniseerd werden.
Zo is het - welke landen zouden dat zijn?
1 Voorbeeld; Hongkong - de Britse Kroonkolonie - achterlijk - barbaarse wetten - geen economie, vooruitgang, beschaving enz enz... ???

Het keizerrijk (China) had in 1842 een vissersplaatsje afgestaan, de Volksrepubliek kreeg een miljoenenstad terug.
Wat kolonisatie ...
Oud 25 juni 2009, 13:34   #275
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Resumé: De Arabieren hebben de beschaving naar Europa gebracht - zonder hen zaten wij hier nog steeds in de middeleeuwen - zonder hun hoogstaande beschaving was er hier bij ons géén beschaving.

wie zegt dat?
Citaat:
begrijp ik dat goed, ja?
duidelijk niet.

Citaat:
Zo is het - welke landen zouden dat zijn?
1 Voorbeeld; Hongkong - de Britse Kroonkolonie - achterlijk - barbaarse wetten - geen economie, vooruitgang, beschaving enz enz... ???
Hongkong is een stad geen land. dat scheelt een groot deel voor de economie. (een voorbeeld: belastingen van 5 miljoen mesnen om infrastructuur van amper 10 km² op te bouwen versus belasting van 2 miljoen mensen om een infrastructuur van 100km² uit te bouwen. wie zal het beter doen?) Hongkong heeft natuurlijk geen grondstoffen dus die kunnen ook niet uitgebaat worden. het is een stad, geen land.

ik wacht nog altijd op een voorbeeld van een vroeger gekoloniseerd land dat na amper 60 jaar een goede werkende econmie heeft kunnen uitbouwen en een degelijke welstand heeft zoals het westen.

Laatst gewijzigd door Sywen : 25 juni 2009 om 13:38.
Oud 25 juni 2009, 13:56   #276
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Man, geef dan toch gewoon toe dat ge een stommiteit hebt geschreven.
Maar gast geef toch toe dat uw ogen dicht zijn geslagen door de versjes van de valse profeet. De versjes van de valse profeet dat zijn pas neergeschreven stommiteiten.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 14:32   #277
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
Hongkong is een stad geen land. dat scheelt een groot deel voor de economie. (een voorbeeld: belastingen van 5 miljoen mesnen om infrastructuur van amper 10 km² op te bouwen versus belasting van 2 miljoen mensen om een infrastructuur van 100km² uit te bouwen. wie zal het beter doen?) Hongkong heeft natuurlijk geen grondstoffen dus die kunnen ook niet uitgebaat worden. het is een stad, geen land.

ik wacht nog altijd op een voorbeeld van een vroeger gekoloniseerd land dat na amper 60 jaar een goede werkende econmie heeft kunnen uitbouwen en een degelijke welstand heeft zoals het westen.
Singapore, Maleisië, Taiwan, Zuid-Korea, Brazilië, ...

Allemaal veel langer gekoloniseerd dan sommige andere landen die het nu veel minder goed doen.
Oud 25 juni 2009, 14:40   #278
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Singapore, Maleisië, Taiwan, Zuid-Korea, Brazilië, ...

Allemaal veel langer gekoloniseerd dan sommige andere landen die het nu veel minder goed doen.
Ben je hier effe zoet mee Sywen?
Anders heb ik er nog een paar voor je - maar DAT zijn natuurlijk allemaal NIET islamitische landen!
Mijn punt was; overal waar islam haar intrede doet wordt de voorgaande cultuur vernietigd, uitgezogen en weggeworpen en neemt armoede, analfabetisme, ellende, barbaarse wetten, onderdrukking, ongelijkheid, onwetendheid etc etc TOE!!!
Dus dat excuus van 'kolonisatie' gaat niet op.
Oud 25 juni 2009, 14:44   #279
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Anders heb ik er nog een paar voor je - maar DAT zijn natuurlijk allemaal NIET islamitische landen!
Mijn punt was; overal waar islam haar intrede doet wordt de voorgaande cultuur vernietigd, uitgezogen en weggeworpen en neemt armoede, analfabetisme, ellende, barbaarse wetten, onderdrukking, ongelijkheid, onwetendheid etc etc TOE!!!

Ik moet er u op wijzen dat Maleisië ongeveer 50% moslim is.
Oud 25 juni 2009, 15:22   #280
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat zijn de zogenaamde 2de wereld landen, landen waar het iets beter aan toe gaat, maar zeker nog niet zoals in de westerse landen. ongeveer op het niveau van de islamitische landen.

vb analfebetisme in Brazilië :http://ipsnews.be/index.php?id=35&no...&tx_uwnews_pi4[art_id]=23067

onderdrukking en mishandelingen in maleisië / indonesie: http://www.trouw.nl/nieuws/laatsteni...cle1668009.ece

etc etc,

Laatst gewijzigd door Sywen : 25 juni 2009 om 15:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be