Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2008, 00:02   #261
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Kristof Vermassen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet het enige citaat dat aantoont dat uw stelling onzin is, als zou er geen consensus over het standaardnederlands hebben bestaan.
Ik heb eerder reeds gezegd dat er grosso modo vanaf half jaren 40 een consensus was. Ik voegde eraan toe dat die wél nog betwist werd. Of heeft elke Vlaamsgezinde die brief aan Leopold ondertekend?
Kristof Vermassen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 00:08   #262
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Er bestond standaardnederlands waarin iedereen in Vlaanderen les kreeg. Voor hervorming is geen afschaffing nodig.
Ja, maar blijkbaar waren de leden van het Nationaal Congres - de meerderheid uit de provincies West-, Oost-Vlaanderen, Limburg, Antwerpen en Brabant het daar niet mee eens.

Ik begrijp goed dat U vanuit uw standpunt vindt dat België - of Vlaanderen - een ontstolen gebied is en dat u ervan droomt om 1830 (gedeeltelijk) ongedaan te maken. Ironisch is wel dat u het "imperialisme der Franstaligen" aankaart, maar zelf een imperialist bent die een Groot-Nederland wenst. "Two wrongs don't make a right".
Oud 10 april 2008, 00:16   #263
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Vermassen Bekijk bericht
Ik heb eerder reeds gezegd dat er grosso modo vanaf half jaren 40 een consensus was. Ik voegde eraan toe dat die wél nog betwist werd. Of heeft elke Vlaamsgezinde die brief aan Leopold ondertekend?
U gaat voorbij aan de basis. Vlaanderen sprak standaardnederlands, met de nadruk op standaard. Die taal is afgeschaft door het Belgische regime in 1830.
Voor taalhervormingen is geen afschaffing nodig. Inspelen op discussies onder schrijvers en taalkundigen om te spreken over invoering van wat voor taal of spelling dan ook is onzin.

Ook nu zijn er taalkundigen de afgelopen 15 jaar bezig geweest de taal te hervormen en/of te moderniseren. Toch hebben onze regeringen NIET besloten om in afwachting daarvan onze taal af te schaffen en, tot de deskundigen eruit zouden zijn, Frans als bestuurstaal in te voeren.

En voor u begint over 'de afwezigheid van Nederlands'': Het Nederlands werd pas in 1795 door de Fransen afgeschaft als officiele bestuurstaal. Het bleek zo hardnekkig dat nog in 1813 in Brussel 60% van de akten in het Nederlands werden opgemaakt. De taal in Vlaanderen was Nederlands en werd weer officieel in 1815. Dat gedoe over: "Er was geen officiele spelling'' is pertinente nonsens.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 00:25   #264
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik begrijp goed dat U vanuit uw standpunt vindt dat België - of Vlaanderen - een ontstolen gebied is en dat u ervan droomt om 1830 (gedeeltelijk) ongedaan te maken. Ironisch is wel dat u het "imperialisme der Franstaligen" aankaart, maar zelf een imperialist bent die een Groot-Nederland wenst. "Two wrongs don't make a right".
Jammer dat u hier persoonlijk wordt. Hoewel ik veel slechte eigenschappen heb, hoort ''imperialisme'' daar niet bij. Als u mijn berichten een beetje zou hebben gelezen had u dat geweten.

Maar voor u, als unitarist, is het contraproductief onwelkome feiten over de Belgische staat onder de mat te vegen. Dat is te lang gebeurd. Het is voor u veel productiever om de fouten te onderkennen en om te proberen er iets aan te doen.

Zolang u de Vlaamse achterstelling niet erkent, op alle fronten, blijft elk unitairistisch initiatief ongeloofwaardig.
Oud 10 april 2008, 00:31   #265
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
U gaat voorbij aan de basis. Vlaanderen sprak standaardnederlands, met de nadruk op standaard. Die taal is afgeschaft door het Belgische regime in 1830.
Vlaanderen "sprak" Standaardnederlands? Vandaag - méér dan 200 jaar na Verlooy's traktaat over de Nederlandse taal ( !!! ) - spreekt 50% van de Vlamingen verkavelingsvlaams (hebt u al eens West-Vlamingen beziggehoord?). De uitspraak van het Nederlands is gewoonweg nog steeds belabberd! Waarom doet het onderwijs hier niets aan? Kent u één taalgebied ter wereld waar men programma's op televisie ondertitelt omdat de mensen er dialecten spreken? Kijk eens naar "de pfaff's", of kijk eens naar al die "oerdegelijke" Vlaamse series, waar - ondanks of dankzij de opkomst van de VTM - het Antwerps de standaardtaal is (en dan bedoel ik het Antwerpse dialect). De Vlaamse Beweging zou beter daar eens iets aan doen!

De noordelijke provincies spraken gewoon dialecten, de grote meerderheid van de bevolking was bovendien volledig of gedeeltelijk ongeschoold. Tot in de jaren 60 van de 20ste eeuw zette men in bepaalde Nederlandstalige scholen in België zelfs Limburgers en West-Vlamingen apart.
Oud 10 april 2008, 00:40   #266
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Jammer dat u hier persoonlijk wordt. Hoewel ik veel slechte eigenschappen heb, hoort ''imperialisme'' daar niet bij. Als u mijn berichten een beetje zou hebben gelezen had u dat geweten.

Maar voor u, als unitarist, is het contraproductief onwelkome feiten over de Belgische staat onder de mat te vegen. Dat is te lang gebeurd. Het is voor u veel productiever om de fouten te onderkennen en om te proberen er iets aan te doen.

Zolang u de Vlaamse achterstelling niet erkent, op alle fronten, blijft elk unitairistisch initiatief ongeloofwaardig.
U zou pas geloofwaardig zijn als U de schandalige wijze waarop het Fries in Nederland aan een culturele genocide onderhevig was, erkennen, i.p.v. een ander land met alle zonden Israëls proberen te overladen. Wanneer wordt het Fries een landstaal? Geef daar eens antwoord op, ik ben benieuwd.

U zou ook eens uw boekje mogen opendoen over de misdaden van het Nederlands koloniaal leger onder bevel van de Nederlandse regering in Nederlands-Indië ("politionele acties").

Hoe heeft Nederland België en Luxemburg in 1815 verworven? En wat te denken van vorsten als Willem I die een persoonlijk bewind voerden, op Pruisische leest geschoeid, zonder zelfs maar de façade van ministeriële verantwoordelijkheid?

En dan zwijg ik nog over de pro-Duitse perscampagnes in verscheidene Nederlandse dagbladen gedurende Wereldoorlog I, die u wellicht "vergeten" bent, of over het plan van het ministerie Kuyper om - met goedkeuring van het Hof - een Duits-Nederlandse alliantie aan te gaan aan het begin van de 20ste eeuw.

Nergens in Europa werden overigens zoveel joden gedeporteerd, mede door de gewetenloze politiek van de NSB. 90% van de Nederlandse joden heeft WO II niet overleefd.

En nu komt u hier die "domme Belgen" les geven!
Oud 10 april 2008, 00:45   #267
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Vlaanderen "sprak" Standaardnederlands? Vandaag - méér dan 200 jaar na Verlooy's traktaat over de Nederlandse taal ( !!! ) - spreekt 50% van de Vlamingen verkavelingsvlaams (hebt u al eens West-Vlamingen beziggehoord?). De uitspraak van het Nederlands is gewoonweg nog steeds belabberd! Waarom doet het onderwijs hier niets aan? Kent u één taalgebied ter wereld waar men programma's op televisie ondertitelt omdat de mensen er dialecten spreken? Kijk eens naar "de pfaff's", of kijk eens naar al die "oerdegelijke" Vlaamse series, waar - ondanks of dankzij de opkomst van de VTM - het Antwerps de standaardtaal is (en dan bedoel ik het Antwerpse dialect). De Vlaamse Beweging zou beter daar eens iets aan doen!

De noordelijke provincies spraken gewoon dialecten, de grote meerderheid van de bevolking was bovendien volledig of gedeeltelijk ongeschoold. Tot in de jaren 60 van de 20ste eeuw zette men in bepaalde Nederlandstalige scholen in België zelfs Limburgers en West-Vlamingen apart.
Dat is toch een rechtstreeks gevolg van het Belgisch taalbeleid? Denkt u dat bij ons geen dialect wordt gesproken? Ik ken geen taal waarin geen dialect wordt gesproken. Zet eens iemand uit Londen naast een boer uit de shires, welke shire dan ook. Zet eens een Parijzenaar naast een Breton.

Ik begrijp u niet. Soms redeneert u als een meerderheidsflamingant, zoals Lode Claes. In dat geval kan ik u volgen, al is het weer unitair maken van Belgie een achterhaald, want te laat, concept.
Maar soms schakelt u ineens over op Belgische, anti-Vlaamse propaganda. Daar raakt u me kwijt.
Oud 10 april 2008, 00:58   #268
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dat is toch een rechtstreeks gevolg van het Belgisch taalbeleid?
Ah, op de Belgische scholen werd en wordt geen A(B)N onderwezen!

Ondergetekende beheerst - volgens u - dus door het "Belgische taalbeleid" minder goed het Nederlands dan uzelf.

Dat weten we dan ook weer.

Laatst gewijzigd door Kristof Vermassen : 10 april 2008 om 00:59.
Oud 10 april 2008, 01:04   #269
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
U zou pas geloofwaardig zijn als U de schandalige wijze waarop het Fries in Nederland aan een culturele genocide onderhevig was, erkennen, i.p.v. een ander land met alle zonden Israëls proberen te overladen. Wanneer wordt het Fries een landstaal? Geef daar eens antwoord op, ik ben benieuwd.
Dat is makkelijk, het is het namelijk al. Het is officieel tweede rijkstaal vanaf 1971. Vanaf die tijd doet de Nederlandse regering er ook alles aan haar fouten t.o.v. het Fries goed te maken.

Citaat:
U zou ook eens uw boekje mogen opendoen over de misdaden van het Nederlands koloniaal leger onder bevel van de Nederlandse regering in Nederlands-Indië ("politionele acties").
Ook dit is al gebeurd, er is zelfs een parlementaire enquete over geweest én officiele geschiedschrijving die de oud-strijders in het verkeerde keelgat schoot.

Citaat:
Hoe heeft Nederland België en Luxemburg in 1815 verworven?
Via het congres van Wenen.

Citaat:
En wat te denken van vorsten als Willem I die een persoonlijk bewind voerden, op Pruisische leest geschoeid, zonder zelfs maar de façade van ministeriële verantwoordelijkheid?
Dat is niet goed hé? Democratisering van de overheid was zeker nodig, Willem was een despoot. Een verlichtte weliswaar, maar een despoot. Ook voor Noord-Nederland trouwens. Gelukkig kregen wij een consitutionele parlementaire democratie vanaf 1948. Wanneer krijgen jullie die?

Citaat:
En dan zwijg ik nog over de pro-Duitse perscampagnes in verscheidene Nederlandse dagbladen gedurende Wereldoorlog I, die u wellicht "vergeten" bent, of over het plan van het ministerie Kuyper om - met goedkeuring van het Hof - een Duits-Nederlandse alliantie aan te gaan aan het begin van de 20ste eeuw.
Allemaal waar, hoewel gedeeltelijk, maar vooruit.

Citaat:
Nergens in Europa werden overigens zoveel joden gedeporteerd, mede door de gewetenloze politiek van de NSB. 90% van de Nederlandse joden heeft WO II niet overleefd.
Wat kort door de bocht en ongenuanceerd, maar ook waar.

Citaat:
En nu komt u hier die "domme Belgen" les geven!
Nee hoor, maar ééntje.

En nu u lekker off-topic bent geweest, kunnen we weer bij het onderwerp blijven?
Oud 10 april 2008, 01:09   #270
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ah, op de Belgische scholen werd en wordt geen A(B)N onderwezen!
Is dat zo? Dat is nieuw voor mij.

Citaat:
Ondergetekende beheerst - volgens u - dus door het "Belgische taalbeleid" minder goed het Nederlands dan uzelf.
Waar leest u dat?

Citaat:
Dat weten we dan ook weer.
Zeker.

Deze afleidingsmanoeuvres kunnen toch niet verhullen dat als je 170 jaar lang mensen wijsmaakt dat ze geen echte taal spreken, sommigen dat zullen gaan geloven. Dat is jammer en onnodig.
Oud 10 april 2008, 01:17   #271
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Mag ik u erop wijzen dat vandaag de dag in België televisie-reeksen in het "standaard-Antwerps" worden uitgezonden? Dat men die ondertitelt in het Nederlands? Dat u d�*t een gevolg van de "Belgische taalpolitiek" heeft genoemd?

Als d�*t een gevolg is van de 'Belgische taalpolitiek', kan u me dan even zeggen welk Nederlands men op de Belgische scholen in het Rijksonderwijs en nadien in het Gemeenschapsonderwijs onderwezen heeft?

Dan weet ikzelf eindelijk dat ik eigenlijk onderwezen ben in een taal waarvan men mij wijsgemaakt heeft dat die niet bestaat !
Oud 10 april 2008, 01:30   #272
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dat is makkelijk, het is het namelijk al. Het is officieel tweede rijkstaal vanaf 1971. Vanaf die tijd doet de Nederlandse regering er ook alles aan haar fouten t.o.v. het Fries goed te maken.
Achzo, Nederland dat sedert 1585 een staat is heeft een kleine 400 jaar nodig gehad om het FRIES in FRIESLAND als TWEEDE taal te erkennen. Plannen jullie nu nog eens 400 jaar om het in heel Nederland officieel te maken? Maar, ach, het Fries, dat was en is zeker niet de taal van de meerderheid der Friezen?

Voorts hebt u in één bericht even verwezen naar de slachtpartijen van Indonesië, naar de schandalige en trouweloze imperialistische politiek van Nederland voor WO I (en dat terwijl Nederland nog een bondgenootschap beoogde met België eind jaren 1860), naar de walgelijke pro-Duitse politiek van de dagbladen in uw land gericht tegen België, waar vrouwen en kinderen werden gefusilleerd en steden platgebrand, naar de exterminatie van de joden, de collaboratie en ... naar uw Grondwet van 1948 (sic!!!) die dan nog een copie is van de Belgische.
Ja, voorwaar, d�*�*r wil u niet meer woorden aan vuilmaken.

En, na dat alles komt u mij zeggen dat ik niet leef in een parlementaire democratie en dat mijn land van de aardbodem moet verdwijnen. Er doodleuk aan toevoegend of ik me terug op de oorspronkelijke discussie zou willen richten.

Dat wil ik. Ik vraag u nog stééds naar een antwoord op de initiële vraag van dit forum, maar u weigert pertinent Brussel (vooralsnog geen deel van Nederland) van Wallonië te onderscheiden.
Oud 10 april 2008, 06:38   #273
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En, na dat alles komt u mij zeggen dat ik niet leef in een parlementaire democratie en dat mijn land van de aardbodem moet verdwijnen.
Het eerste zullen vele, zeer vele Vlamingen onderschrijven. Het tweede is onzin: België zal helemaal niet verdwijnen, het zal gewoon weer opgaan in zijn echte land. Alleen de travestie van een staat die zijn naam in het Latijn vertaald heeft om te verstoppen wie hij is, zal verdwenen zijn. Na twee eeuwen is het Belgisch project - de Vlamingen assimileren in Frankrijk - mislukt.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 10 april 2008 om 06:43.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 06:57   #274
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent u wel bekend met de verschillende, tegenstrijdige opvattingen over het Nederduits/Nederlands/Vlaams die er onder de Vlaamsgezinden in de negentiende eeuw bestonden?
Die zijn net het resultaat vd scheiding. En vermits u spelling blijkbaar als valabel argument voor de afschaffing van Nederlandstalig onderwijs na 1830 beschouwt, wil ik u er even op wijzen dat de spellingsvoorschriften van Rijksnederland door de 'Vlaamsgezinden' geaccepteerd werden.
Oud 10 april 2008, 07:27   #275
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar blijkbaar waren de leden van het Nationaal Congres - de meerderheid uit de provincies West-, Oost-Vlaanderen, Limburg, Antwerpen en Brabant het daar niet mee eens.
Je bedoelt dezelfde toffe en lieve volksminnende jongens die mensen als Louis de Potter gewoon buitenzetten?
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 07:35   #276
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
naar de walgelijke pro-Duitse politiek van de dagbladen in uw land gericht tegen België
Naast het feit dat er in Nederland inderdaad een sterk pro-Duits discours aanwezig was, heeft dat niet belet dat duizenden Belgen daar hun onderkomen konden zoeken, ook vele academici en intellectuelen.

Ik denk bijvoorbeeld aan enkele docenten van de UGent die weigerden les te geven aan een Nederlandstalige universiteit onder Duits bewind (vaak erg Vlaams gezinden als Paul Fredericq --- die zelf nu wel werd gearresteerd).

Gefusilleerd werd er aan beide kanten. Ik zie niet in om van WO I een soort van WO II-adept te maken.
Oud 10 april 2008, 07:42   #277
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag ik u erop wijzen dat vandaag de dag in België televisie-reeksen in het "standaard-Antwerps" worden uitgezonden? Dat men die ondertitelt in het Nederlands? Dat u d�*t een gevolg van de "Belgische taalpolitiek" heeft genoemd?

Als d�*t een gevolg is van de 'Belgische taalpolitiek', kan u me dan even zeggen welk Nederlands men op de Belgische scholen in het Rijksonderwijs en nadien in het Gemeenschapsonderwijs onderwezen heeft?

Dan weet ikzelf eindelijk dat ik eigenlijk onderwezen ben in een taal waarvan men mij wijsgemaakt heeft dat die niet bestaat !
In Frankrijk heeft men eveneens talloze soorten van de Oui-talengroep. "Frans" werd er tot standaard gebombardeerd, al de rest als dialect beschouwd - hoewel het evenwaardige varianten zijn (niet zoals Parijs een dialect van het Frans is).

Ik denk aan een recente film: http://en.wikipedia.org/wiki/Bienvenue_chez_les_CH'TIS

Er is niet zoiets als het "standaard-Antwerps". Antwerps is een dialect van de vooral in Brabant (dominante) variant van het Nederlands. Nederlands op zich is een constuctie.

Het wilt echter niet zeggen dat de constructie inhoudloos is omdat er dialecten zijn. Ik zou in 1830 in vele Waalse dorpjes niet zozeer sterk-Frans beginnen praten; Waals heeft een zelfde waarde als de Picardische taal.
Oud 10 april 2008, 08:21   #278
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Achzo, Nederland dat sedert 1585 een staat is heeft een kleine 400 jaar nodig gehad om het FRIES in FRIESLAND als TWEEDE taal te erkennen. Plannen jullie nu nog eens 400 jaar om het in heel Nederland officieel te maken? Maar, ach, het Fries, dat was en is zeker niet de taal van de meerderheid der Friezen?
Ik zal, om u terwille te zijn en omdat het nog een béétje raakvlak heeft met onze huidige discussie, hier verder op ingaan.

U vergelijkt appels met peren. Een vergelijking tussen het Nederlands in België en het Fries in Nederland gaat niet op. Als u al een vergelijking zou kúnnen maken moet u het Fries afzetten tegen het Waals.

Lang, té lang, is Fries beschouwd (ook door veel Friezen) als een dialect van het Nederlands, wat het niet is. Zoals ook Waals werd beschouwd als een dialect van het Frans. Verder is het Nederlands natuurlijk een meerderheidstaal in België.

Fries werd reeds vroeg in de 20e eeuw erkend als taal maar pas vanaf 1971 erkend als tweede officiële rijkstaal. Er was echter geen eenheidsspelling, (vergelijk weer met Waals) omdat er wel meer dan vier soorten Fries bestond. De regering heeft opdracht gegeven hét Fries (eenheidsspelling) te ontwikkelen uit de verschillende versies Fries en is sinds die tijd verplicht gesteld in het onderwijs in heel Friesland.

Fries was inderdaad een ondergeschoven kindje maar in 1971 werd het tweede rijkstaal. Wanneer wordt het Waals bij u een officiële taal? En, oja, Friesland is even groot gebleven. Er zijn geen claims geweest om delen van Friesland 'in te pikken' omdat daar geen Fries meer werd gesproken. Integendeel.

Citaat:
Voorts hebt u in één bericht even verwezen naar de slachtpartijen van Indonesië, naar de schandalige en trouweloze imperialistische politiek van Nederland voor WO I (en dat terwijl Nederland nog een bondgenootschap beoogde met België eind jaren 1860), naar de walgelijke pro-Duitse politiek van de dagbladen in uw land gericht tegen België, waar vrouwen en kinderen werden gefusilleerd en steden platgebrand, naar de exterminatie van de joden, de collaboratie en ... naar uw Grondwet van 1948 (sic!!!) die dan nog een copie is van de Belgische.
Ja, voorwaar, d�*�*r wil u niet meer woorden aan vuilmaken.
Over al deze onderwerpen wil ik graag met u discussieren als u er een aparte topic over opent. Desnoods ook over de slavernij, over onze 'laffe' houding in Srebrenica, over politieke moorden etc. In deze draad lijkt het me zinloos want off-topic. En verder heeft u natuurlijk vannacht niet kunnen slapen van blijdschap omdat u mij op een tikfoutje hebt betrapt. 1948 moet natuurlijk 1848 zijn.

Citaat:
En, na dat alles komt u mij zeggen dat ik niet leef in een parlementaire democratie
Inderdaad.
Citaat:
en dat mijn land van de aardbodem moet verdwijnen.
Alsjeblieft niet, is een veel te mooi land.
Citaat:
Er doodleuk aan toevoegend of ik me terug op de oorspronkelijke discussie zou willen richten.
Ah, dus u had het wel begrepen?

Citaat:
Dat wil ik. Ik vraag u nog stééds naar een antwoord op de initiële vraag van dit forum, maar u weigert pertinent Brussel (vooralsnog geen deel van Nederland) van Wallonië te onderscheiden.
Waarom zou ik dat moeten doen? IK beweer niets in deze draad. Ik merk alleen op dat in de citaten die u zelf hier plaatst het duidelijk is dat België Vlaanderen ongeveer 12 miljard per jaar kost.
Oud 10 april 2008, 08:52   #279
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Het valt me hier steeds weer op, dat er in de Belgische federatie voortdurend meningsverschillen bestaan over de taal van het land, van de deelstaten enz.
Verschillen tussen de deelstaten en verschillen binnen de deelstaten.
Walen die beweren da Vlaams geen Nederlands is en Vlamingen die beweren dat Vlaams geen Nederlands is .Vlamingen die beweren dat Waals geen Frans is.
Vlamingen die beweren dat Vlaams Nederlands is en Walen die beweren dat Waals Frans is enz.

Laten de Belgen eerst eens duidelijkheid scheppen over hun eigen identiteit,
hun talen, hun deelstaten en hun staatsvorming.

Misschien kun de Nederlanders en andere landen in Europa dan eindelijk gaan begrijpen wat Belgie is.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 16:20   #280
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Het eerste zullen vele, zeer vele Vlamingen onderschrijven. Het tweede is onzin: België zal helemaal niet verdwijnen, het zal gewoon weer opgaan in zijn echte land. Alleen de travestie van een staat die zijn naam in het Latijn vertaald heeft om te verstoppen wie hij is, zal verdwenen zijn. Na twee eeuwen is het Belgisch project - de Vlamingen assimileren in Frankrijk - mislukt.
De Vlamingen assimileren in Frankrijk? België heeft op tal van punten in de periode tussen 1839 en 1890 op voet van oorlog geleefd met het expansionistische Frankrijk.

En welk is dat "echte" land dan wel, en - wat meer is - wanneer heeft het huidige België vroeger deel uitgemaakt van dat echte land?

Laatst gewijzigd door Kristof Vermassen : 10 april 2008 om 16:20.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be