Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2004, 23:33   #261
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Wie is dit nu weer.

Een maand geleden postte je u voorlaatste bericht, in het onderdeel Forumsessies met Filip Dewinter, en nu plots duik je weer boven.

De dubbele nicks zijn aan het bovenkomen vermoed ik...

Als het zo doorgaat, mag deze topic voor mijn part ook naar K&K
We zagen dit al op pagina 1 van deze topic, met een pro-België stemmer.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2004, 23:38   #262
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
Voor de Tsjechen moest Slovakije zich niet losscheuren, en de Slovaken zelf hebben allang spijt van de splitsing.
Kun je dit misschien even toelichten/onderbouwen?
Peilingen toendertijd :
16 % van de Tsjechen was voor een splitsing, en 33 % van de Slovaken. In beide landen een minderheid dus. De splitsing was meer een gevolg van een politiek spel dan wat anders.
Heb redelijk wat contact met een Slovaken, ze zijn het allemaal over eens dat de splitsing een stommiteit was (maar aanvaarden weldat de geschiednis niet zomaar terug gedraaid kan worden).
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2004, 23:54   #263
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Heb redelijk wat contact met een Slovaken, ze zijn het allemaal over eens dat de splitsing een stommiteit was (maar aanvaarden weldat de geschiednis niet zomaar terug gedraaid kan worden).
Waarom was het stommiteit dan? En zijn er peilingen van nu bekend over de vraag of Tsjecho-Slowakije herenigd moet worden? Of zijn er (grote) Slowaakse partijen die pleiten voor hereniging?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 00:15   #264
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarom was het stommiteit dan? En zijn er peilingen van nu bekend over de vraag of Tsjecho-Slowakije herenigd moet worden? Of zijn er (grote) Slowaakse partijen die pleiten voor hereniging?
Partijen zeggen niets. Referenda alles.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 00:25   #265
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*
Citaat:
Maar het Vlaams Blok toch nét iets meer dan BUB...
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 00:27   #266
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
zal even moeten navragen wat nu weer al hun argumenten waren waarom ze niet content zijn met de splitsing (zal even duren voor ik er een antwoord op heb)

je vraag over hereniging : zoals ik schreef aanvaarden ze maar dat de zaken zijn zoals ze zijn, je kan moeilijk amper 10 jaar na je onafhankelijkheid zeggen dat je er genoeg van hebt. Was trouwens bij mijn weten niet echt aan de orde bij de laatste verkiezingen, die waren volledig gericht op de toetreding tot de Europese Unie.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 00:30   #267
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dus dan mogen we ook niet afgaan op peilingen die zeggen dat de Slowaken niet wilden scheiden?
Oud 19 maart 2004, 00:35   #268
Dimitri

Standaard

Citaat:
zal even moeten navragen wat nu weer al hun argumenten waren waarom ze niet content zijn met de splitsing (zal even duren voor ik er een antwoord op heb)
Geeft niet, ik heb alle tijd.
Citaat:
je vraag over hereniging : zoals ik schreef aanvaarden ze maar dat de zaken zijn zoals ze zijn, je kan moeilijk amper 10 jaar na je onafhankelijkheid zeggen dat je er genoeg van hebt. Was trouwens bij mijn weten niet echt aan de orde bij de laatste verkiezingen, die waren volledig gericht op de toetreding tot de Europese Unie.
Daarom vind ik het ook zo vreemd dat men er problemen mee heeft. Aanvankelijk zag het er nl. inderdaad naar uit dat Slowakije de eerste boot zou missen door het autoritaire bewind van Meciar, maar ze zitten nu toch gewoon bij de eerste tien Oost-Europese landen die over twee maanden lid worden. Ze worden dus tegelijk met Tsjechië lid en krijgen straks bergen EU-subsidies voor het arme oosten van het land (waarschijnlijk het armste gebied in de EU-25).
Oud 19 maart 2004, 12:12   #269
Ascent
Vreemdeling

Ascent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een confederatie met Nederland? Dus je bedoelt dat het rijke Nederland ook financieel zal moeten inspringen als het minder goed gaat met Vlaanderen. Waarom kan Vlaanderen (die prachtige staat) het niet alleen redden?
Imho, ik denk dat Nederland hier meer bij te winnen heeft dan Vlaanderen (Vlaanderen is een rijkere regio dan Nederland). Maar uit praktische overwegingen, lijkt het me logischer gezamenlijk defensie, buitenlands beleid etc. te voeren. Me dunkt dat U de begrippen federatie en confederatie verwart.

Citaat:
Het verschil in stemgedrag tussen Vlaanderen en Wallonië is evengroot als het verschil in stemgedrag tussen de provincies Antwerpen (Vlaams Blok) en Oost-Vlaanderen (VLD) bv. Zal dit ook tot een complete patstelling leiden?
U vergelijkt appels en peren, mijn beste. Dit Belgicistisch argument moet ongeveer zo oud zijn als de Vlaamse Beweging. Er *zijn* nu eenmaal fundamentele verschillen in werk-ethiek, opvattingen over sociale zekerheid, etc. tussen Vlaanderen en Wallonië die stilaan onoverbrugbaar zijn. Of vindt U het normaal dat een minderheid (de PS van Di Rupo), op dit moment het beleid van het land bepaalt, wetten tegen de wil van de meerderheid van de bevolking (stemrecht voor allochtonen) door hun strot ramt, en tussendoor nog even iedereen elimineert die niet in hun politiek passen ( De Gucht en De Vidts). Quod Non !
Oud 19 maart 2004, 12:56   #270
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Of vindt U het normaal dat een minderheid (de PS van Di Rupo), op dit moment het beleid van het land bepaalt, wetten tegen de wil van de meerderheid van de bevolking (stemrecht voor allochtonen) door hun strot ramt
Hoe weet u nu wat de wil van de meerderheid van de bevolking inzake stemrecht voor migranten is?
Oud 19 maart 2004, 13:24   #271
kempenaar
Provinciaal Statenlid

kempenaar's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

Citaat:
Citaat:
Of vindt U het normaal dat een minderheid (de PS van Di Rupo), op dit moment het beleid van het land bepaalt, wetten tegen de wil van de meerderheid van de bevolking (stemrecht voor allochtonen) door hun strot ramt
Hoe weet u nu wat de wil van de meerderheid van de bevolking inzake stemrecht voor migranten is?
[size=6]GE VOELT DAT TOCH![/size]

kempenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 13:33   #272
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kempenaar
Citaat:

Toch niet... [size=7]Karel[/size]...
Oud 19 maart 2004, 13:53   #273
kempenaar
Provinciaal Statenlid

kempenaar's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kempenaar

Toch niet... [size=7]Karel (?)[/size]...
Voel nog 'ns

Bruno*, hoe komt het dat je van naam verandert bent?
tacitus > Bruno*

kempenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 15:25   #274
Ascent
Vreemdeling

Ascent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beroepshalve kom ik met alle lagen van de bevolking in contact, en ik heb nog niet veel voorstanders tegengekomen, om niet te zeggen niet één. Een referendum organiseren zou veel uitklaren niet? Maar dat willen de PS'ers niet, Vlamingen mogen braafjes hun belasting betalen en vooral zwijgen en buigen voor mijnheer Di Rupo.
Oud 19 maart 2004, 16:27   #275
gorik.
Vreemdeling

gorik.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar gorik. Stuur een bericht via MSN naar gorik.
Standaard

Citaat:
Wie is dit nu weer.

Een maand geleden postte je u voorlaatste bericht, in het onderdeel Forumsessies met Filip Dewinter, en nu plots duik je weer boven.

De dubbele nicks zijn aan het bovenkomen vermoed ik...

Als het zo doorgaat, mag deze topic voor mijn part ook naar K&K

JUAJA BEGINNEN DE FRUSTRATIES TE KOMEN?WEL UITEINDELIJK ZAL VLAANDEREN WINNEN
gorik. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 17:19   #276
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Ik zet deze vraag op binnenland (op communautair komen minder mensen) teneinde een vollediger beeld te hebben. Ik spreek me niet uit over de staatsvorm, de vraag is simpel: Moet België blijven bestaan?. Gelieve met "ja" of "neen" te antwoorden.
Typisch... Een genuanceerd antwoord mag niet.

Ten eerste "moet" er niets. Als de inefficiëntie van het bestuur waar het unitaire en federale België mee kampten/kampen opgelost kan worden in de Belgische context: waarom niet? Dan mag België voor mijn part blijven bestaan.

Men moet ook durven alle dweperij met Vorst, Vaderland en Vlag achter zich te laten, zijn oogkleppen durven afdoen en streven naar een oplossing die goed is. De geschiedenis heeft immers bewezen dat een oplossing in een Belgische context vaak niet gewenst is, en nu eens langs de ene, dan weer langs de andere kant van de taalgrens niet gewild is. Andere visies vereisen andere beleidskrijtlijnen.

Vlaanderen "moet" ook niet onafhankelijk worden. Al zou dat een goede oplossing zijn voor de inefficiëntie van het Belgische systeem.
Oud 19 maart 2004, 17:20   #277
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ascent
Citaat:
Beroepshalve kom ik met alle lagen van de bevolking in contact, en ik heb nog niet veel voorstanders tegengekomen, om niet te zeggen niet één. Een referendum organiseren zou veel uitklaren niet? Maar dat willen de PS'ers niet, Vlamingen mogen braafjes hun belasting betalen en vooral zwijgen en buigen voor mijnheer Di Rupo.
Tja makker, is het de schuld van Wallonië dat Vlaanderen geen front kan vormen? Zie het zoals je wilt, maar zolang er geen "Vlaamse eenheid" is, komt er van jullie streven niets meer in huis dan een half afgewerkt federalisme met hoeken en gaten aan...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 17:23   #278
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

België moet niet blijven bestaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik Vlaanderen in de plaats wil. Wie bestuurt is niet zo belangrijk, zolang ze maar niet teveel te zeggen hebben en teveel taksen heffen.

Onafhankelijke gemeentes. Dat is misschien nog de beste oplossing.
Oud 19 maart 2004, 17:26   #279
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Ik vrees dat dat teveel kortetermijndenken zal oproepen. Om maar te zegen: hoe sluit je een akkoord �* la Kyoto met onafhankelijke gemeentes, met een soort feodale wereld? Ieder zal zijn eigen plaatselijke belangen zien doorwegen, die veel levensbelangrijker zijn dan in een groter geheel.

Gelijkaardig: wat als het werkloosheidsbeleid gemeentelijk zou zijn? Genk zou nogal met de gebakken peren zitten...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 17:35   #280
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Het is 38 voor het bestaan België, en het verstand haalt het want 45 is TEGEN het bestaan België.

38-[size=7]45[/size]

Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be