![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
Bekijk resultaten enquête: Bij het uiteenvallen van het VB in twee vleugels | |||
Sta ik achter Valkeniers |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,45% |
Sta ik achter Dewinter |
![]() ![]() ![]() |
5 | 9,09% |
Stap ik uit het Vlaams Belang |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,82% |
ik ben geen VB sympathisant |
![]() ![]() ![]() |
46 | 83,64% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En Groentje-18, ja je kan in België een job krijgen enkel omdat je Vlaamse en Waals kent en kan lezen en schrijven. Zelfs een dik betaalde staatsjob. Men zoekt namelijk mensen die de oude documenten nog kunnen lezen en vertalen die in de vele gemeentehuizen nog liggen opgeslagen, ongelezen. En nee, het is niet altijd een noodzaak in Wallonie om Nederlands te kennen om aan werk te geraken, maar het word wel steeds meer een noodzaak om meertalig te zijn, want ook daar is het in hoofdzaak de transportwereld die er aan het groeien is. En verder word het steeds meer en meer een noodzaak voor bedrijven om de klanten in hun taal te woord te kunnen staan. Belgische en Europese bedrijven moeten het immers hebben van klantvriendelijkheid en kwaliteit, de klant in eigen taal te woord staan is hier zelfs een eerste noodzaak om klantvriendelijk over te komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En er zullen meer dan genoeg Vlamingen te vinden zijn die fouten maken in hun eigen moedertaal. Wat dat betreft merk ik zelf een achteruitgang sinds ik het vak Nederlands niet meer onderwezen krijg. Datzelfde merk ik bij al mijn vrienden en kennissen op. Alles gaat achteruit, behalve hetgene wat je via je studies of werk continu ingelepeld krijgt en dus opnieuw moet leren/oefenen/... Voor het leren van een andere taal geldt natuurlijk hetzelfde. Waarom zouden wij verwachten dat onze Franstaligen medeburgers dan wel perfect een nauwelijks gesproken taal als het Nederlands kunnen? ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 juni 2008 om 16:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Ik ga regelmatig eens voor een uitstap naar de Ardennen. In toeristische gebieden is het personeel dat de toeristen moet ontvangen bijna altijd tweetalig. Dat heeft ook te maken met klantvriendelijkheid. Zelfs in Turkijke vind je restaurants die een Nederlandstalige versie van hun menukaart hebben. ![]() Dat is ontzettend tof. Maar ik verwacht niet van iemand dat hij een taal leert spreken die anderhalf land (wat geen toeristische trekpleister is noch een economische grootmacht) ter grootte van een zakdoek op de wereldkaart spreekt. Want zoals Anna List leer ik voordat ik naar een ander taalgebied ga waarvan ik de taal niet ken snel even de basics van die taal (die ik weer heel snel vergeet als ik terug thuis ben).
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
|
![]() Citaat:
En een taal kunnen spreken is snel nogal veelgezegd. Heel veel mensen zijn "officieel" meertalig, maar van zodra er een conversatie in een andere taal mee gevoerd wordt, wordt het moeilijk. Ik dacht bv dat ik altijd beter Engels dan Frans kon spreken. Tot ik iemand leerde kennen uit een Afrikaans land die enkel Engels spreekt ... dan blijkt wat je ooit op de schoolbanken leerde ontzettend ver weg en ontoereikend.
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nee, nu zouden ze wel bereid zijn Engels te leren. Na 180 jaren met Vlamingen samen te wonen willen ze eindelijk een andere taal leren: het Engels. Grrrrreat! Trouwens: Fouten maken is voor mij geen ramp. Ik maak ze ook. Alleen van mensen die stellen dat ze 4 talen kennen, verwacht ik geen dergelijke grammaticale kemels. En dat is nog heel wat anders dan spellingsfouten.
![]() |
![]() |
#267 | ||
|
![]() Citaat:
Bronnen voor de stelling dat Nederlands spreken te veel gevraagd is zijn ook welkom, want nogmaals, als het niet werd aangeboden op school sprak ik allicht ook geen Frans. Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 juni 2008 om 18:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Waarom? Waarom leren we nog Nederlands? Laat duizenden dialecten bloeien. Citaat:
Maar ik ga daar verder niet over uitweiden, want dan wordt het een welles-nietes spelletje. Jouw eerste post deed mij vermoeden dat je weinig intensieve contacten hebt met Franstalige Belgen. Want zelfs degenen die moeite doen om Nederlands te leren, zullen het niet meer bovenhalen wanneer er uitsluitend Franstaligen erbij komen. Citaat:
![]()
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 5 juni 2008 om 18:44. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Oh maar als er nog evenveel vlamingen hadden gewoond in Antwerpen als bij de vorige verkiezingen dan had het VB niet ver van die 50% afgezeten. Het onderzoek terzake van - de overigens allesbehalve rechtse - socioloog Herthogs terzake kan u opvragen hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik weet waar je op aanstuurt, maar mij zul je 'de Walen' nooit horen aanvallen. Integendeel, met velen van hen schiet ik zelfs heel goed op.
Want net zoals veel Vlamingen merken veel Walen niet hoe verschrikkelijk ze opgelicht worden door hun eigen politieke kaste, enerzijds, door al sinds tijden de tweede landstaal stiefmoederlijk te behandelen en de taalachterstand van de Walen zo veel mogelijk in stand te houden en, anderzijds, door de Vlamingen de laatste jaren af te schilderen als baarlijke duivels teneinde hun electoraat nog strikter aan zich te binden, al terend op hun angstgevoelens.
![]() |
#272 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat de positie van het Nederlands; alle Nederlandstaligen beseffen dat het Nederlands geen wereldtaal is. En die verhalen over de Oost-Vlaming en de Limburger die elkaar niet kunnen begrijpen, komen mijn strot uit. Ik ben in februari voor de eerste keer in Hasselt geweest en had geen enkel probleem om met de plaatselijke bevolking te communiceren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En je laatste alinea, waarin je zegt dat wij (wie zijn wij?) het Nederlands proberen op te dringen, klopt ook niet. Van mij moet geen enkele Waal Nederlands kennen. Het enige wat mij stoort, is gewoon de hypocriete houding van heel wat Walen. Enerszijds vinden heel wat Walen, dat België moet blijven bestaan, anderszijds kennen diezelfde Walen dan vaak geen woord Nederlands of Duits. (een mooi voorbeeld is de organisatrice van de betoging voor de eenheid van België). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal het eens uitproberen. Si no me ayudarás, no? Om even op het onderwerp zelf in te gaan: talen leren vind ik heel belangrijk. Absoluut. Maar talen leren is één zaak, taalrechten en respect voor talen een heel andere. En o ja, verberg je niet he. Probeer net de kanonschoten te ontwijken of terug te schieten.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. Laatst gewijzigd door Txiki : 6 juni 2008 om 14:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
|
![]() Citaat:
En nu TERUG ON TOPIC! Hoe anders dan als een ineenstorting kunnen we het belabberde gedoe van het VB tegenover JMDD en NVA nu zien? Ondertussen is PDW in onze statistiek gestegen! Moet hij dus blijven zotte voorstellen doen, huwelijksaanzoeken waar niemand op zal ingaan? Moet hij gecoloqueerd worden, voor het VB alle postjes kwijt is? Verlicht ons. Alhoewel: er zijn hier allemaal mensen die loochenen dat ze bij het VB zijn! Zouden we ons dan niet bezinnen over wat er moet gebeuren met de lege stoelen van het VB? Wie daar in moet gaan zitten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij alvast niet als het van mij afhangt
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En weet je, zijn stomme vraag aan LDD en N-VA op TV waren daarvoor blijkbaar voldoende. Zijn doel was niet een kartel vormen met één van beide, want dat zijn zaken die eerst achter gesloten deuren worden besproken en geregeld. Nee, zijn taak en doel waren om het VB en hem terug in de media te brengen en de mensen terug over hen doen spreken. Het kan stom klinken, maar jij hebt je tegenstander in de politiek juist het beste geholpen door deze draad over hen op te starten. Ik denk dat je nog lang zal mogen wachten op die lege stoelen, mede dankzij jou. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
|
![]() Citaat:
Ik doe het ook doordat ik thuis enkele belangrijke grammaticale dingen en woorden leer zodat ik de structuur ken en dan een nieuw woord eventueel door een verbuiging kan omvormen naar de andere taal. Het gaat natuurlijk echt om basics, zoals de weg vragen naar iets, waar de trein is, wat de volgende halte is, waar de trein naartoe gaat en andere toeristische informatie... Zij antwoordden me wel in het Spaans maar meestal ook met heel veel gebaren en meestal lukte dat. Mijn vrienden zaten daardoor daar ook zo van ":-O kan je Spaans?' Sommige Spanjaarden dachten ook dat ik een Spaanse was. ![]() Ik begrijp wel niet wat jij wil zeggen maar ik heb wel een gevoel en ik denk dat ik het zeker weet als ik het je zou zien zeggen (met je gebaren), maar ik denk dat ayudaras definitie is waarschijlijk zonder die as waadoor we iets hebben dat op het franse aider lijkt. Vraag je me om je te helpen ofzoiets? Me niet uitlachen als het fout is hé, het is echt gewoon een gok. ![]() Maar ik denk dat dat een beetje een natuurlijke 'feeling' is, die je moet hebben of niet en die ook voor een groot stuk samenhangt met het hele plaatje goed bekijken van non-verbale expressie En het gaat er natuurlijk ook om dat je snel verbanden kunt zien met andere talen die gelijkaardige woorden hebben, waardoor je weet dat een bepaald woord waarschijnlijk diezelfde betekenis heeft als in die andere taal. Zo heeft in Turkije eens ooit iemand me de regels van een spel volledig in het Turks uitgelegd, met handgebaren en alles natuurlijk, maar ik begreep het wel. En als ik een regel begreep gaf ik dan weer diezelfde uitleg in het Engels met gebaren, wat hij wel verstond en zodat hij wist dat ik het begreep. ![]() En merci voor de tip. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 juni 2008 om 15:22. |
|
![]() |
![]() |