Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Bij het uiteenvallen van het VB in twee vleugels
Sta ik achter Valkeniers 3 5,45%
Sta ik achter Dewinter 5 9,09%
Stap ik uit het Vlaams Belang 1 1,82%
ik ben geen VB sympathisant 46 83,64%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2008, 16:16   #261
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Oei. Zo gepiqueerd.
Ik verweet u geen kerktorenmentaliteit, die "je" was een algemene "je", zoals een "men".
Hoeveel Vlamingen kunnen de drie landstalen denk je?
Er staat kunnen hé. Dat is dus iets meer dan "oui", "non" en "bonjour" zeggen. En dat is dus ook Duits kunnen hé!

En waarom zou je plots enkel een job krijgen als je Vlaams en Waals spreekt, in België?
Je veralgemeent iets wat specifiek is voor bepaalde jobs in bepaalde sectoren. Want het is zelfs in Vlaanderen lang niet altijd een vereiste om ook Frans te kunnen. Het zou me dus verbazen moest het in Wallonië altijd een vereiste zijn om Nederlands te kunnen.
Tenzij je cijfers hebt om het tegendeel aan te tonen natuurlijk.

Dat is je enige argument zo te zien om een post die uitpuilt van de argumenten waarvan je er geen enkel weerleggen kan (ga ik van uit want je doet het niet) af te doen voor onozelheid.
Je zou er van verstelt staan hoeveel Vlamingen de drie landstalen kennen en ook gebruiken. Je zou er nog harder vestelt van staan als je er achter komt hoeveel Vlamingen zelfs 5 en 6 talig zijn en vele zelfs meer dan 6 talen kennen en gebruiken. Maar voor een Vlaming is dit zo normaal, dat hij er zelfs niet bij stil staat dat dit een machtig wapenis in de wereld economie.

En Groentje-18, ja je kan in België een job krijgen enkel omdat je Vlaamse en Waals kent en kan lezen en schrijven.

Zelfs een dik betaalde staatsjob.
Men zoekt namelijk mensen die de oude documenten nog kunnen lezen en vertalen die in de vele gemeentehuizen nog liggen opgeslagen, ongelezen.

En nee, het is niet altijd een noodzaak in Wallonie om Nederlands te kennen om aan werk te geraken, maar het word wel steeds meer een noodzaak om meertalig te zijn, want ook daar is het in hoofdzaak de transportwereld die er aan het groeien is. En verder word het steeds meer en meer een noodzaak voor bedrijven om de klanten in hun taal te woord te kunnen staan. Belgische en Europese bedrijven moeten het immers hebben van klantvriendelijkheid en kwaliteit, de klant in eigen taal te woord staan is hier zelfs een eerste noodzaak om klantvriendelijk over te komen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 16:17   #262
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
2. ...omdat je het op school hebt geleerd? Wat versta jij dan onder een taal kennen, of voldoende beheersen om te kunnen communiceren?
Buiten klassieke en/of dode talen [b]leer je talen door ze te gebruiken. Ik heb nochtans stevig taalonderwijs gehad, maar met mijn schoolfrans moest ik niet verder gaan dan wat oppervlakkig gebabbel.[b]
Voil�*.
En er zullen meer dan genoeg Vlamingen te vinden zijn die fouten maken in hun eigen moedertaal.
Wat dat betreft merk ik zelf een achteruitgang sinds ik het vak Nederlands niet meer onderwezen krijg. Datzelfde merk ik bij al mijn vrienden en kennissen op. Alles gaat achteruit, behalve hetgene wat je via je studies of werk continu ingelepeld krijgt en dus opnieuw moet leren/oefenen/...
Voor het leren van een andere taal geldt natuurlijk hetzelfde.
Waarom zouden wij verwachten dat onze Franstaligen medeburgers dan wel perfect een nauwelijks gesproken taal als het Nederlands kunnen?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 juni 2008 om 16:20.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 16:26   #263
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je zou er van verstelt staan hoeveel Vlamingen de drie landstalen kennen en ook gebruiken. Je zou er nog harder vestelt van staan als je er achter komt hoeveel Vlamingen zelfs 5 en 6 talig zijn en vele zelfs meer dan 6 talen kennen en gebruiken. Maar voor een Vlaming is dit zo normaal, dat hij er zelfs niet bij stil staat dat dit een machtig wapenis in de wereld economie.
Absoluut. Vlamingen staan in het Buitenland ook bekend om hun talenkennis.

Citaat:
En Groentje-18, ja je kan in België een job krijgen enkel omdat je Vlaamse en Waals kent en kan lezen en schrijven.
Zelfs een dik betaalde staatsjob.
Men zoekt namelijk mensen die de oude documenten nog kunnen lezen en vertalen die in de vele gemeentehuizen nog liggen opgeslagen, ongelezen.
Ik bedoelde talenkennis als noodzakelijke voorwaarde, niet als voldoende voorwaarde.

Citaat:
En nee, het is niet altijd een noodzaak in Wallonie om Nederlands te kennen om aan werk te geraken, maar het word wel steeds meer een noodzaak om meertalig te zijn, want ook daar is het in hoofdzaak de transportwereld die er aan het groeien is. En verder word het steeds meer en meer een noodzaak voor bedrijven om de klanten in hun taal te woord te kunnen staan. Belgische en Europese bedrijven moeten het immers hebben van klantvriendelijkheid en kwaliteit, de klant in eigen taal te woord staan is hier zelfs een eerste noodzaak om klantvriendelijk over te komen.
Dat is zeker waar. Een manier die heel veel sympathie wekt bij buitenlanders is het gebruik van hun taal. Al is het maar één woordje. Voor bedrijven is het daarom ook een noodzaak om een goede indruk te maken, want emoties zijn vaak even belangrijk als rationaliteit om bepaalde beslissingen te nemen. (En het is natuurlijk handig als je mekaar verstaat in de zakenwereld. )
Ik ga regelmatig eens voor een uitstap naar de Ardennen. In toeristische gebieden is het personeel dat de toeristen moet ontvangen bijna altijd tweetalig. Dat heeft ook te maken met klantvriendelijkheid.
Zelfs in Turkijke vind je restaurants die een Nederlandstalige versie van hun menukaart hebben.
Dat is ontzettend tof. Maar ik verwacht niet van iemand dat hij een taal leert spreken die anderhalf land (wat geen toeristische trekpleister is noch een economische grootmacht) ter grootte van een zakdoek op de wereldkaart spreekt. Want zoals Anna List leer ik voordat ik naar een ander taalgebied ga waarvan ik de taal niet ken snel even de basics van die taal (die ik weer heel snel vergeet als ik terug thuis ben).
Oud 5 juni 2008, 16:32   #264
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Verder zijn er diegenen die menen dat er hier vuile fascisten met hopen rondlopen, die Walen knuppelen of minstent toch ambeteren een normale sport vinden.
Het is ook zo dat vele Walen ontmoedigd geraken door de vele dialecten die hier bestaan.
Tenslotte is talen leren nogal moeilijk. Ik ken weinig mensen die niet irritant overkomen indien ze in een andere taal spreken. Het vergt een lange, jarenlange inspanning om vlot en verstaanbaar en zonder vermoeiend over te komen in een andere taal te spreken.
Ik krimp ineen wanneer ik Franstalige ministers Nederlands hoor praten.
Ik krim ook ineen als ik Vlamingen frans hoor praten.

En hoeveel procent spreekt hier GEEN dialect op straat, op school, in de winkel, op café?
Voil�*.
En een taal kunnen spreken is snel nogal veelgezegd. Heel veel mensen zijn "officieel" meertalig, maar van zodra er een conversatie in een andere taal mee gevoerd wordt, wordt het moeilijk.
Ik dacht bv dat ik altijd beter Engels dan Frans kon spreken. Tot ik iemand leerde kennen uit een Afrikaans land die enkel Engels spreekt ... dan blijkt wat je ooit op de schoolbanken leerde ontzettend ver weg en ontoereikend.
Oud 5 juni 2008, 17:03   #265
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik krimp ineen wanneer ik Franstalige ministers Nederlands hoor praten.
Dat heb ik ook. Mijn grootste stimulans op dat vlak is Charel ( ) Michel.

Citaat:
Ik krim ook ineen als ik Vlamingen frans hoor praten.
Dat heb ik ook. Dan denk ik " zie wat een talentalent " .
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 17:46   #266
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zouden wij verwachten dat onze Franstaligen medeburgers dan wel perfect een nauwelijks gesproken taal als het Nederlands kunnen?
Maar ik verwacht helemaal geen perfect Nederlands, verstaanbare basiscommunicatie zou al veel zijn, en zelfs dát is te veel gevraagd. Ze spreken Frans en verwchten dat van ons ook. Geen wonder dat ze het dan niet leren door het te spreken en te gebruiken.

Nee, nu zouden ze wel bereid zijn Engels te leren. Na 180 jaren met Vlamingen samen te wonen willen ze eindelijk een andere taal leren: het Engels. Grrrrreat!

Trouwens:
Fouten maken is voor mij geen ramp. Ik maak ze ook. Alleen van mensen die stellen dat ze 4 talen kennen, verwacht ik geen dergelijke grammaticale kemels. En dat is nog heel wat anders dan spellingsfouten.
Oud 5 juni 2008, 18:08   #267
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Maar ik verwacht helemaal geen perfect Nederlands, verstaanbare basiscommunicatie zou al veel zijn, en zelfs dát is te veel gevraagd. Ze spreken Frans en verwchten dat van ons ook. Geen wonder dat ze het dan niet leren door het te spreken en te gebruiken.
Als je nu nog eens zou kunnen zeggen waarom je dat verwacht ...
Bronnen voor de stelling dat Nederlands spreken te veel gevraagd is zijn ook welkom, want nogmaals, als het niet werd aangeboden op school sprak ik allicht ook geen Frans.

Citaat:
Fouten maken is voor mij geen ramp. Ik maak ze ook. Alleen van mensen die stellen dat ze 4 talen kennen, verwacht ik geen dergelijke grammaticale kemels. En dat is nog heel wat anders dan spellingsfouten.
Het was een uit snelheid gemaakte fout, mijn toetsenbord springt om de één of andere reden regelmatig een stukje terug in de tekst zodat ik afgeleid ben en niet meer wist waar ik precies zat. Ik controleer en edit mijn posts hier niet omdat ik dan het gevoel zou hebben een paper te schrijven.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 juni 2008 om 18:09.
Oud 5 juni 2008, 18:44   #268
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als je nu nog eens zou kunnen zeggen waarom je dat verwacht ...
Basiscommunicatie? Tussen burgers van hetzelfde land? Vooral als een bepaalde groep burgers zo vasthoudt aan dat land?

Waarom? Waarom leren we nog Nederlands? Laat duizenden dialecten bloeien.

Citaat:
Bronnen voor de stelling dat Nederlands spreken te veel gevraagd is zijn ook welkom, want nogmaals, als het niet werd aangeboden op school sprak ik allicht ook geen Frans.
Mijn ervaring, opgedaan in vele contacten met federale overheidsdiensten uit het Brusselse die geacht worden tweetalig te zijn. De realiteit heeft mij geleerd dat van zodra er een Franstalige bij betrokken is, in 90% van de gevallen het Frans de voertaal wordt. En zie dat je maar kunt volgen, want in Wallonië kent men ook dialecten, hoor.

Maar ik ga daar verder niet over uitweiden, want dan wordt het een welles-nietes spelletje.

Jouw eerste post deed mij vermoeden dat je weinig intensieve contacten hebt met Franstalige Belgen. Want zelfs degenen die moeite doen om Nederlands te leren, zullen het niet meer bovenhalen wanneer er uitsluitend Franstaligen erbij komen.

Citaat:
Het was een uit snelheid gemaakte fout, mijn toetsenbord springt om de één of andere reden regelmatig een stukje terug in de tekst zodat ik afgeleid ben en niet meer wist waar ik precies zat. Ik controleer en edit mijn posts hier niet omdat ik dan het gevoel zou hebben een paper te schrijven.
Het was omdat je de fout nog eens maakte in je antwoord op mijn post dat ik een patroon begon te vermoeden

Laatst gewijzigd door Morduk : 5 juni 2008 om 18:44.
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 19:08   #269
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leef je nog in 14-18?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 19:09   #270
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
30% halen als je denkt dat 50% van de mensen achter jou staat, is een nederlaag, hoe hard je ook op de nieuwe Belgen kapt.

Oh maar als er nog evenveel vlamingen hadden gewoond in Antwerpen als bij de vorige verkiezingen dan had het VB niet ver van die 50% afgezeten.

Het onderzoek terzake van - de overigens allesbehalve rechtse - socioloog Herthogs terzake kan u opvragen hoor.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 19:31   #271
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Leef je nog in 14-18?
Ik weet waar je op aanstuurt, maar mij zul je 'de Walen' nooit horen aanvallen. Integendeel, met velen van hen schiet ik zelfs heel goed op.

Want net zoals veel Vlamingen merken veel Walen niet hoe verschrikkelijk ze opgelicht worden door hun eigen politieke kaste, enerzijds, door al sinds tijden de tweede landstaal stiefmoederlijk te behandelen en de taalachterstand van de Walen zo veel mogelijk in stand te houden en, anderzijds, door de Vlamingen de laatste jaren af te schilderen als baarlijke duivels teneinde hun electoraat nog strikter aan zich te binden, al terend op hun angstgevoelens.
Oud 6 juni 2008, 10:43   #272
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
In Belgë moeten ze ook een foute beslissing herstellen namelijk die van 1830. Laat maar komen.
wie zegt dat die fout was...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 14:20   #273
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om eerlijk te zijn kan ik die jongeren wel begrijpen. Als je een beetje buiten de kringen van de 'onder de kerktoren mentaliteit' denkt, is Engels uiteraard de belangrijkste tweede taal om te leren indien je vooral gericht bent op de EU en Amerika.
Als je in het buitenland wil verder studeren bv. ben je in elk land geholpen door in het Engels te spreken. Zelfs in Azië proberen de machtige Chinezen en Indiërs die overduidelijk in de meerderheid zijn een mondje van deze taal te spreken (ook al is dat om de toeristen te plezieren en omdat hun economie afhankelijk is van de onze)! Als je wil kunnen volgen op internet en wetenschappelijke artikelen wil kunnen lezen... moet je gewoonweg Engels kunnen! De beste universiteiten liggen in Amerika en de V.K., in de rest van het hoger onderwijs buiten de V.S.A en de V.K. zullen verscheidene vakken gedoceerd worden in het Engels! Je kan bijgevolg gewoonweg niet mee als je geen Engels spreekt, als je ook maar iets of wat gaat verder studeren of buiten je eigen landsgrenzen komt.

Nederlands staat daar in schril contrast mee. Interessant als je soms eens de grens oversteekt en naar Vlaanderen of naar Nederland gaat. (Maar waarom zouden de Walen dit in godsnaam doen? Terwijl ze dichter bij het toeristisch ook voor de Vlamingen veel interessantere Frankrijk wonen waar ze niet eens een andere taal moeten spreken?) Met dien verstande dat als je Nederlands leert en in Oost- of West-Vlaanderen komt je al geen woord meer begrijpt van wat de mensen spreken. Hetzelfde probleem heb je als je 'in't stad' van Antwerpen komt en in bepaalde delen van Limburg. Zeker als je oudere mensen aanspreekt, en die zijn nu eenmaal in de meerderheid...
In een groot deel van de wereld en in heel Europa is het Engels de tweede onderwijstaal. Vlaanderen is een van de weinige uitzonderingen. Het Frans is hier nog steeds de 2de onderwijstaal, totaal achterhaald natuurlijk, maar dit is dan ook België.

Wat de positie van het Nederlands; alle Nederlandstaligen beseffen dat het Nederlands geen wereldtaal is. En die verhalen over de Oost-Vlaming en de Limburger die elkaar niet kunnen begrijpen, komen mijn strot uit. Ik ben in februari voor de eerste keer in Hasselt geweest en had geen enkel probleem om met de plaatselijke bevolking te communiceren.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 14:24   #274
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
wie zegt dat die fout was...
Ge kunt natuurlijk ook het bestaan van de zon gaan ontkennen.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 14:30   #275
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn moedertaal is Nederlands en ja ik kan Frans (en Engels en Duits) omdat ik het op school heb geleerd.
Frans spreken is voor mij relevant, ik heb het nooit erg gevonden om het te leren. En dat heeft weinig te maken met Wallonië. Ik spreek dan ook geen Waals maar Frans. Frans is tevens de taal die geleerd wordt op school en niet Waals en daar is een groot verschil tussen! Maar ik heb met plezier Frans geleerd om het feit dat je met Frans je quasi overal kan behelpen waar de mensen geen Engels spreken. Dat is in Frankrijk, maar ook in Italië, Portugal, Spanje en bijgevolg alle landen waar ze Spaans spreken (heel Latijns-Amerika maar ook in Canada bv.) kan je je behelpen met Frans (als je een beetje een draai aan je Frans geeft, snel nieuwe woorden oppikt en in je zinnen integreert)!
Daarnaast ken ik Engels om evidente redenen... (zie hierboven).
Ik ken ook Duits, ik kom regelmatig in Duitsland dus dat is handig. Dat leren was voor mij niet moeilijk, gezien ons streekdialect zo goed als Duits is. (Geloof me dat geen enkele Franstalige die Nederlands geleerd heeft dat dialect zal verstaan.)

Dat de Walen geen Nederlands spreken heeft m.i. niets te maken met arrogantie of vanuit het Vlaamse standpunt je te laten onderdrukken door een ander(e taal, nl het Waals), maar alles met het vermogen om verder te kijken dan je neus lang is en op de hoogte te zijn van de proporties van gesproken taal in de wereld.
De wereld is groter dan uw land alleen en het is mijn inziens niet omdat je als anderssprekend gewest, dat een taal spreekt die wordt gesproken door een groot percentage van de wereld, dat toevallig via een koningshuis vasthangt aan een gewest waar men een taal spreekt waar je internationaal niets mee bent en die maximum 20 miljoen mensen spreken, dat je die taal van dat gewest ook moet leren. Het feit dat wij onze taal proberen op te dringen, getuigt m.i. dan ook eerder van wereldvreemdheid...

(Ik ga me al verbergen om te ontkomen aan de kanonschoten die nu langs alle kanten op mij zullen worden afgevuurd.)
De tijd dat het Frans een wereldtaal was, ligt al een tijdje achter ons. De meest gekende vreemde taal in Spanje, Portugal, Italië en Latijns-Amerika is het Engels. Ik heb geen woord Frans nodig gehad toen ik op reis was in Spanje, Portugal en Mexico.

En je laatste alinea, waarin je zegt dat wij (wie zijn wij?) het Nederlands proberen op te dringen, klopt ook niet. Van mij moet geen enkele Waal Nederlands kennen. Het enige wat mij stoort, is gewoon de hypocriete houding van heel wat Walen. Enerszijds vinden heel wat Walen, dat België moet blijven bestaan, anderszijds kennen diezelfde Walen dan vaak geen woord Nederlands of Duits. (een mooi voorbeeld is de organisatrice van de betoging voor de eenheid van België).
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 14:41   #276
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik heb met plezier Frans geleerd om het feit dat je met Frans je quasi overal kan behelpen waar de mensen geen Engels spreken. Dat is in Frankrijk, maar ook in Italië, Portugal, Spanje en bijgevolg alle landen waar ze Spaans spreken (heel Latijns-Amerika maar ook in Canada bv.) kan je je behelpen met Frans (als je een beetje een draai aan je Frans geeft, snel nieuwe woorden oppikt en in je zinnen integreert)!

(Ik ga me al verbergen om te ontkomen aan de kanonschoten die nu langs alle kanten op mij zullen worden afgevuurd.)
Waar ben jij in Spanje dan geweest? In de toeristische centra zeker? De meerderheid van Spanjaarden verstaat geen jota van Frans, amper van Engels (daar zit wat beterschap in de laatste jaren). Je schrijft er wel zelf al een "als" bij...

Ik zal het eens uitproberen. Si no me ayudarás, no?

Om even op het onderwerp zelf in te gaan: talen leren vind ik heel belangrijk. Absoluut. Maar talen leren is één zaak, taalrechten en respect voor talen een heel andere.

En o ja, verberg je niet he. Probeer net de kanonschoten te ontwijken of terug te schieten.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 6 juni 2008 om 14:45.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 14:51   #277
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard Terug ON TOPIC AUB

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Dat heb ik ook. Mijn grootste stimulans op dat vlak is Charel ( ) Michel.

Dat heb ik ook. Dan denk ik " zie wat een talentalent " .
Allez, we hebben nu weer een beetje kunnen zagen over hoe moeilijk het is een taal te leren, en vooral voor Walen.
En nu TERUG ON TOPIC!

Hoe anders dan als een ineenstorting kunnen we het belabberde gedoe van het VB tegenover JMDD en NVA nu zien?

Ondertussen is PDW in onze statistiek gestegen!
Moet hij dus blijven zotte voorstellen doen, huwelijksaanzoeken waar niemand op zal ingaan?
Moet hij gecoloqueerd worden, voor het VB alle postjes kwijt is?

Verlicht ons. Alhoewel: er zijn hier allemaal mensen die loochenen dat ze bij het VB zijn!

Zouden we ons dan niet bezinnen over wat er moet gebeuren met de lege stoelen van het VB? Wie daar in moet gaan zitten?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 14:53   #278
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zouden we ons dan niet bezinnen over wat er moet gebeuren met de lege stoelen van het VB? Wie daar in moet gaan zitten?
Jij alvast niet als het van mij afhangt
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 15:06   #279
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allez, we hebben nu weer een beetje kunnen zagen over hoe moeilijk het is een taal te leren, en vooral voor Walen.
En nu TERUG ON TOPIC!

Hoe anders dan als een ineenstorting kunnen we het belabberde gedoe van het VB tegenover JMDD en NVA nu zien?

Ondertussen is PDW in onze statistiek gestegen!
Moet hij dus blijven zotte voorstellen doen, huwelijksaanzoeken waar niemand op zal ingaan?
Moet hij gecoloqueerd worden, voor het VB alle postjes kwijt is?

Verlicht ons. Alhoewel: er zijn hier allemaal mensen die loochenen dat ze bij het VB zijn!

Eric je zal even verstelt staan, maar FDW heeft zijn doel dus voor de zoveelste maal bereik.

En weet je, zijn stomme vraag aan LDD en N-VA op TV waren daarvoor blijkbaar voldoende.

Zijn doel was niet een kartel vormen met één van beide, want dat zijn zaken die eerst achter gesloten deuren worden besproken en geregeld.
Nee, zijn taak en doel waren om het VB en hem terug in de media te brengen en de mensen terug over hen doen spreken.

Het kan stom klinken, maar jij hebt je tegenstander in de politiek juist het beste geholpen door deze draad over hen op te starten.

Ik denk dat je nog lang zal mogen wachten op die lege stoelen, mede dankzij jou.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 15:13   #280
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Waar ben jij in Spanje dan geweest? In de toeristische centra zeker? De meerderheid van Spanjaarden verstaat geen jota van Frans, amper van Engels (daar zit wat beterschap in de laatste jaren). Je schrijft er wel zelf al een "als" bij...

Ik zal het eens uitproberen. Si no me ayudarás, no?

Om even op het onderwerp zelf in te gaan: talen leren vind ik heel belangrijk. Absoluut. Maar talen leren is één zaak, taalrechten en respect voor talen een heel andere.

En o ja, verberg je niet he. Probeer net de kanonschoten te ontwijken of terug te schieten.
In de toeristische centra ja, maar ook heel in het noorden eigenlijk (noord-oost kust) dus dat zal ook wel meegespeeld hebben.
Ik doe het ook doordat ik thuis enkele belangrijke grammaticale dingen en woorden leer zodat ik de structuur ken en dan een nieuw woord eventueel door een verbuiging kan omvormen naar de andere taal. Het gaat natuurlijk echt om basics, zoals de weg vragen naar iets, waar de trein is, wat de volgende halte is, waar de trein naartoe gaat en andere toeristische informatie...
Zij antwoordden me wel in het Spaans maar meestal ook met heel veel gebaren en meestal lukte dat. Mijn vrienden zaten daardoor daar ook zo van ":-O kan je Spaans?' Sommige Spanjaarden dachten ook dat ik een Spaanse was.
Ik begrijp wel niet wat jij wil zeggen maar ik heb wel een gevoel en ik denk dat ik het zeker weet als ik het je zou zien zeggen (met je gebaren), maar ik denk dat ayudaras definitie is waarschijlijk zonder die as waadoor we iets hebben dat op het franse aider lijkt. Vraag je me om je te helpen ofzoiets? Me niet uitlachen als het fout is hé, het is echt gewoon een gok.

Maar ik denk dat dat een beetje een natuurlijke 'feeling' is, die je moet hebben of niet en die ook voor een groot stuk samenhangt met het hele plaatje goed bekijken van non-verbale expressie En het gaat er natuurlijk ook om dat je snel verbanden kunt zien met andere talen die gelijkaardige woorden hebben, waardoor je weet dat een bepaald woord waarschijnlijk diezelfde betekenis heeft als in die andere taal.
Zo heeft in Turkije eens ooit iemand me de regels van een spel volledig in het Turks uitgelegd, met handgebaren en alles natuurlijk, maar ik begreep het wel. En als ik een regel begreep gaf ik dan weer diezelfde uitleg in het Engels met gebaren, wat hij wel verstond en zodat hij wist dat ik het begreep.

En merci voor de tip.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 juni 2008 om 15:22.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be