Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2008, 22:20   #261
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Of 't er nu 5.000 , 50.000 of 500.000 zijn, wat is het verschil.

Zitten er teveel Vlamingen mee in hun maag, of waarom stemmen ze anders op het Blok?

Ik peins dat geen van beide groepen (probleem-ondervindende Vlamingen, of allochtonen) geëutanaseerd kan worden.

Wat is dan de oplossing?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2008, 22:27   #262
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Of 't er nu 5.000 , 50.000 of 500.000 zijn, wat is het verschil.

Zitten er teveel Vlamingen mee in hun maag, of waarom stemmen ze anders op het Blok?

Ik peins dat geen van beide groepen (probleem-ondervindende Vlamingen, of allochtonen) geëutanaseerd kan worden.

Wat is dan de oplossing?
Communist worden, voor betere probleem-ontkenning.
Oud 5 juli 2008, 23:37   #263
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Allez,

[
Citaat:
U]De mensen van Marokkaanse afkomst die ik persoonlijk ken, zijn alleen Marokkaan als het gaat over de voetbal, als Marokko tegen België voetbalt[/u].
Citaat:
Voor de rest zijn het Belgen die met een Antwaaarps accent praten (in Borgerhout) of op zijn Brussels Frans (in Molenbeek).
Die noemen zich Belg, ze vinden het van zichzelf, ze zijn hier geboren, kennen Marokko alleen (zoals ik) door er als toerist op reis te gaan, hebben er nauwelijks affiniteit mee.
Maar bon...
En als ik Chinees leer, en een Chinees paspoort krijg toegesmeten, dan ben ik ineens Chinees zeker ?
Het is pas als ze voor de voetbal aan het supporteren zijn dat ze eerlijk hun voorkeuren tonen.
Allemaal terug naar hun eigen land, deze 5de kolonne, en dan mogen ze blij zijn dat ze er zo goed vanaf komen !
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2008, 23:46   #264
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Bon, voor we doorgaan graag eerst duidelijkheid over die kollommekes.
U moet toch zelf toegeven dat in verband met grootstedelijke problemen de probleemjongeren met Marokkaanse roots en islamietische achtergrond buitengewoon sterk vertegenwoordigt zijn, desalniettemin het met veel media-ramdam inzetten van sociale straathoekluierverwisselaars en andere lange tenen vermijdende kansarme jeugd begeleiders ?
Oud 6 juli 2008, 00:34   #265
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaar dat ik pleitbezorger ben van een zeer vergaande en geïntegreerd plan om ervoor te zorgen dat migranten in eerste instantie economisch geïntegreerd worden, zeker alvorens nieuwe economische migranten toe te laten of op te zoeken. Dat betekent concreet: investeren in onderwijs en werkgelegenheid. Al de rest volgt daar uit.

Jij weet precies ook niet wat je wilt he?
Eerst leg je de schuld bij het onderwijs en wat later zeg je dat ze niet naar school willen gaan.

Citaat:
Van de volgende generaties is een deel niet geschikt voor de huidige arbeidsmarkt, deels omdat ze zich spiegelden aan hun ouders en hoge scholing dus overbodig achtten.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 00:39   #266
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor de rest zijn het Belgen die met een Antwaaarps accent praten (in Borgerhout) of op zijn Brussels Frans (in Molenbeek).
Die noemen zich Belg, ze vinden het van zichzelf, ze zijn hier geboren, kennen Marokko alleen (zoals ik) door er als toerist op reis te gaan, hebben er nauwelijks affiniteit mee.

Waarom stel jij dan nog meer investeren in het onderwijs voor?
Ik dacht dat het Vlaams onderwijs tot het beste van Europa behoorde.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 00:44   #267
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfinx666 Bekijk bericht
En als ik Chinees leer, en een Chinees paspoort krijg toegesmeten, dan ben ik ineens Chinees zeker ?
Het is pas als ze voor de voetbal aan het supporteren zijn dat ze eerlijk hun voorkeuren tonen.
Allemaal terug naar hun eigen land, deze 5de kolonne, en dan mogen ze blij zijn dat ze er zo goed vanaf komen !
Wie de Chinese nationaliteit heeft is Chinees, j�*.
PS, Ik supporter niet voor een voetbalploeg, voor geen enkele: ben ik dan statenloos?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 00:51   #268
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wie de Chinese nationaliteit heeft is Chinees, j�*.PS, Ik supporter niet voor een voetbalploeg, voor geen enkele: ben ik dan statenloos?
Sorry, ik zie dat anders. Met of zonder Chinese papieren blijf ik mezelf. Ik heb niks , maar dan ook niks gelijk met de doorsnee Chinees, enkele basisbehoeften die ik met de hele mensheid gemeen heb daarbuiten gelaten. Met "onze" marokkanen is het net hetzelfde gesteld, dat zijn géén belgen.
Oud 6 juli 2008, 11:53   #269
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pick Nick Bekijk bericht
Ik baseer mij op de cijfergegevens van Knack
Neenee, je had het over 100.000den migranten en om dat te staven gaf je kollommekes die ik moets optellen. Als ik die kollommekes optel, kom ik aan een goeie 3 miljoen Marokkanen, 6 miljoen Fransen, enz. Ik vroeg me af wat je ermee wou aantonen, maar dat heb je nog altijd niet uitgelegd.

Het cijfer van Knack is geen bevestiging van jouw stelling want dat gaat niet over 100.000den migranten maar over mensen met Marokkaanse roots, dus ook die hier geboren zijn. Dat zijn dus geen migranten want ze hebben nooit gemigreerd. Het zijn Belgen van Marokkaanse afkomst, dat is iets anders.

Los van het feit dat je raaskalt over cijfers, blijft de vraag wat de kern van het probleem is en hoe dat kan opgelost worden. Daarover heb ik al geschreven dat noch die jongens hun religieuze achtergrond noch het land van herkomst de oorzaak van het probleem is. Wel hun socio-economische situatie, en dus hun opleidingsniveau, gekoppeld aan gebrekkige ruimtelijke ordening, normaal puberaal - en dus grensoverschrijdend - gedrag dat echter steeds meer gecriminaliseerd wordt, een gebrek aan experimenteer- en speelruimte in de grote steden (vooral in Brussel) en natuurlijk een serieuze dosis seksuele frustratie die versterkt wordt door hun cultuur en de taboes die daar gekoesterd worden.

Dat zijn zaken die oplosbaar zijn en die binnen een generatie of twee, drie ook opgelost zullen worden. Op voorwaarde dat migranten zich economisch kunnen integreren. En dat kost wat aan opleiding en tewerkstelling.

Vraag is of onze samenleving bereid is om te investeren en die problemen op te lossen, daarbij niet vergetend dat het in ons belang is. Al was het maar om op je gemak naar het zwembad te kunnen, 's nachts veilig over straat te wandelen en in de toekomst de sociale zekerheid betaalbaar te houden. Want het zullen vooral nieuwe Belgen zijn die daarvoor zullen opdraaien. De anderen maken nauwelijks nog kinderen.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 11:57   #270
Pick Nick
Banneling

Standaard

Citaat:
Een serieuze dosis seksuele frustratie die versterkt wordt door hun cultuur en de taboes die daar gekoesterd worden.
Toevoeging "hun cultuur die verweven is met de fascistische islam", en je zit er raak op en moet alvast geen verdere motieven bijeen fantaseren zoals hun sociaal-economische status.

Citaat:
Dat zijn zaken die oplosbaar zijn en die binnen een generatie of twee, drie ook opgelost zullen worden.
Dat zeiden ze een generatie of twee, drie ook al.
Intussen heeft de aanpak van uw pamperclub nog geen vruchten afgeworpen.

Laatst gewijzigd door Pick Nick : 6 juli 2008 om 11:58.
Pick Nick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 12:21   #271
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfinx666 Bekijk bericht
Sorry, ik zie dat anders. Met of zonder Chinese papieren blijf ik mezelf. Ik heb niks , maar dan ook niks gelijk met de doorsnee Chinees, enkele basisbehoeften die ik met de hele mensheid gemeen heb daarbuiten gelaten. Met "onze" marokkanen is het net hetzelfde gesteld, dat zijn géén belgen.
Bon, dat is een mening als een andere. Voor een stuk is het een semantische kwestie want de kernvraag is dan 'wat is een Belg (Marokkaan, Chinees, ...)'. Je kan dat alleen bepalen op basis van iemands paspoort want het gaat over nationaliteit. Een Belg is iemand met de Belgische nationaliteit. Het is niet anders.

Je kan je visie beperken tot Belgen die hier geboren zijn of nog verder: die hier al generaties lang zitten maar ook daar zijn veel migranten bij, zij het niet uit Marokko.
En dan is nog maar de vraag in hoeverre ik even Belg ben als en evenveel gemeen heb met mensen als Maurice Lippens, Marc Dutroux, Joëlle Milquet, Eddy Merckx, Dirk Frimout, Etienne Davignon, Tante Terry, Albert II, Bart De Wever, Toets Tielemans, Koningin Fabiola, enz. Zoals jij schrijft: basisbehoeften maar ik verschil meer van hen dan van mijn Marokkaanse buur die in de autonijverheid werkt en 's zondags ook in zijn tuin zit met de kinderen.

Je zegt dat je met Chinezen enkel basisbehoeften gemeen hebt en dat dat ook geld voor Marokkanen.

Ik betwist dat. We hebben veel meer gemeen. Het grootste deel van onze ambities zijn gemeenschappelijk, zoals in vrede kunnen leven, onze boterham (en liefst wat extra) kunnen verdienen, onze kinderen gezond zien opgroeien, vrije tijd hebben en die naar eigen goeddunken kunnen invullen, toegang hebben tot cultuur, muziek, film, literatuur, onze belangen verdedigen (koopkracht bv.) tegen zij die tegengestelde belangen hebben, zorgen dat ons milieu leefbaar blijft, relaties aanknopen die fysiek en mentaal bevredigend zijn, op intellectueel vlak groeien, deelnemen aan het beleid van onze steden, regio's en landen, een visie ontwikkelen en die vrij kunnen uitdragen, ons organiseren, zorg dragen voor volgende generaties, het leven verder zetten, ons individueel en collectief emanciperen, onze identiteit ontwikkelen, enz.

Dat hebben Chinezen, Marokkanen en Belgen allemaal met elkaar gemeen. Afhankelijk van de klasse waartoe ze behoren, want dat is het ware onderscheid tussen mensen. Je hebt namelijk Belgen, Marokkanen en Chinezen die er heel andere ideeën op na houden en heel andere belangen verdedigen. Met name het recht om schatrijk te worden op kap van honderden arbeiders, gronden en huizen bezitten waar anderen voor moeten betalen als ze die willen gebruiken, eigenaar zijn van grondstoffen en die zo duur mogelijk verkopen waarbij het niet uitmaakt wat de sociale en ecologische kostprijs is, zoveel kapitaal vergaren dat je het niet alleen in jouw leven niet opkan maar dat het zelfs voor de komende generaties onmogelijk is dat allemaal te verteren, enz. Van die mensen verschil ik zeer grondig en die Chinese, Marokkaanse en Belgische kapitalisten hebben meer met elkaar gemeen dan dat ze met hun landgenoten gemeen hebben.

We hebben veel meer gemeen dan dat we van elkaar verschillen en dat gemeenschappellijke zal toenemen, bijvoorbeeld op cultureel vlak omdat we evolueren naar een wereldcultuur waarbij elementen van diverse culturen in elkaar overvloeien en elkaar beïnvloeden. Jongeren in China, Iran, Marokko, België en de VS kijken allemaal naar MTV, ze zitten allemaal (bijna) op youtube, ze willen vaak dezelfde kledij en spulletjes, ze luisteren naar dezelfde muziek en ze chatten via msn of myspace met elkaar waarbij ze vaststellen dat ze meer gemeen hebben met hun generatiegenoten aan de andere kant van de planeet dan met hun ouders of grootouders.

De verdediging van wat we gemeen hebben, onze belangen, wordt niet gediend door het onderscheid met Marokkanen en Chinezen te benadrukken maar juist door de gemeenschappelijke belangen te benadrukken. En die belangen zijn in de strijd met die van kapitalisten, los van de vraag of die kapitalist nu een Belg, Marokkaan, Chinees of Vlaming is.

Ik heb meer affiniteit met een Waalse werknemer dan met een Vlaamse uitbuiter. En dus meer met mijn Marokkaanse buren dan met de Belgische bourgeoisie.

En als de kinderen van mijn Marokkaanse buren in het zwembad of elders vervelend doen, dan zoeken we daar een gepaste oplossing voor.

Over die nationaliteitenkwestie heb ik nog iets interessants gevonden, met name artikel 4 uit de Franse Grondwet van het jaar 1 (1792)

Daarin wordt bepaald wie een Fransman is en dat gaat zo:

Citaat:
De l' Etat des citoyens

Tout homme né et domicilié en France, âge de vingt-un ans accomplis;

Tout étranger, âgé de vingt-un ans accomplis, qui, domicilié en France depuis une année,

Y vit de son travail;

ou acquiert une propriété;

ou épouse une Française;

ou adopte un enfant;

ou nourrit un vieillard;

tout étranger, enfin, qui sera jugé par le corps législatif avoir bien mérité de l'humanité,

Est admis �* l'exercice des droits de citoyen français.
Het wordt me soms te moede als je bedenkt hoe humanistisch en progressief mensen toen waren en hoe achterlijk reactionair vandaag over dezelfde dingen wordt nagedacht.

Oud 6 juli 2008, 12:27   #272
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wie de Chinese nationaliteit heeft is Chinees, j�*.
PS, Ik supporter niet voor een voetbalploeg, voor geen enkele: ben ik dan statenloos?
Wel, laat ons zeggen dat de kans groot is dat ge nergens geintegreerd bent.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 12:28   #273
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pick Nick Bekijk bericht
Toevoeging "hun cultuur die verweven is met de fascistische islam", en je zit er raak op en moet alvast geen verdere motieven bijeen fantaseren zoals hun sociaal-economische status.
Het om de haverklap gebruiken van woorden als 'fascisme' doet afbreuk aan de betekenis van dat woord. Fascisme is iets heel anders dan wat de islam zegt en zelfs de islamitische theocratieën kan je niet met fascisme vergelijken, al zijn ze beiden ondemocratisch en antihumanistisch.

Het is overigens nooit een of/of kwestie maar doorgaans en/en: het zijn én sociaal-economische factoren én culturele factoren die elkaar trouwens ook beïnvloeden.

Citaat:
Dat zeiden ze een generatie of twee, drie ook al.
Intussen heeft de aanpak van uw pamperclub nog geen vruchten afgeworpen.
Nee, toen sprak men over gastarbeiders en ging men er van uit dat die na gedane arbeid naar huis zouden terugkeren. Van integratie was geen sprake en dat was niet het opzet.

Ik zit overigens niet in een pamperclub, het gebruik van dat soort termen voegt niets toe aan een discussie op niveau. Bovendien liggen de hefbomen voor een sociaal-economische politiek niet bij de sociale sector maar bij de politiek. In de sociale sector is het vaak dweilen met de kraan open omdat het beleid precies andere beslissingen neemt dan die de sociale sector voorstaat.
Zeker als het beleid - zoals de laatste decennia - bijzonder rechts is en meer aandacht heeft voor privatisering, afbouw van de sociale zekerheid, totale vrijheid op de woningmarkt, gebrek aan sociale huisvesting, afbouw van gedegen werkgelegenheid, enz.
Zo'n beleid werkt economische integratie niet in de hand, wel integendeel.

Oud 6 juli 2008, 12:32   #274
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het wordt me soms te moede als je bedenkt hoe humanistisch en progressief mensen toen waren en hoe achterlijk reactionair vandaag over dezelfde dingen wordt nagedacht.
Het Frankrijk van dien tijd had dan ook nog niet te maken met exodussen, en kende nog geen leuke dingen zoals sociale zekerheid, leefloon, ocmw...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 13:45   #275
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Dat is hier echt wel zwaar aan het gaan:

Laatst gewijzigd door evilbu : 6 juli 2008 om 13:45.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 14:17   #276
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als de kinderen van mijn Marokkaanse buren in het zwembad of elders vervelend doen, dan zoeken we daar een gepaste oplossing voor.
Echt halucinant.
1. Die kinderen doen helemaal niet vervelend, ze doen aan pure criminaliteit.
2. 'We' een oplossing zoeken? Elke oplossing die kan werken is voor het Linkse crapuul een vorm van racisme. Man toch, wat ben jij een wereldvreemde oogkleppendrager.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 14:27   #277
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Echt halucinant.
Ik weet het, ter rechterzijde vindt men het zoeken naar oplossingen hallucinant. Net zoals eens goed nadenken en wat studie verrichten om het probleem goed te begrijpen.
Liever wat etiketjes kleven, wat scheldwoorden rondstrooien en verder verzuurd zitten zeiken.

Citaat:
1. Die kinderen doen helemaal niet vervelend, ze doen aan pure criminaliteit.
Als het pure criminaliteit is, dan bestaan daar wetten voor en dan moet je die toepassen. Dat is nogal simpel. Maar 'pure criminaliteit' betekent dus dat er effectief wetten worden overtreden. Als puberjongens pubermeisjes pesten, staat dat ergens in een wet? Als er een voetbal tegen een bierbuik wordt geshot, is dat crimineel? Racen tussen zonnebadende mensen? Nee, me dunkt.

Slagen en verwondingen natuurlijk wel, en als er agenten in zwemshorts rondlopen, dan kunnen die dat (mag ik hopen) wel aan.

Citaat:
2. 'We' een oplossing zoeken? Elke oplossing die kan werken is voor het Linkse crapuul een vorm van racisme. Man toch, wat ben jij een wereldvreemde oogkleppendrager.
Kan zijn, maar het zou me verbazen want ik sta elke dag in die realiteit, zij het niet in een recreatiedomein of openluchtzwembad.
Maar welke oplossing stel je dan voor? "Allemaal terugsturen naar hun land"? Dat is lastig, want de meesten zijn Belgen, dus dit is hun land. Lange gevangenisstraffen voor kleine inbreuken? Ook lastig want dan moet je eerst de wet aanpassen.

Wat stel je voor?

Oud 6 juli 2008, 14:50   #278
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar welke oplossing stel je dan voor? "Allemaal terugsturen naar hun land"? Dat is lastig, want de meesten zijn Belgen, dus dit is hun land. Wat stel je voor?
Je 'dus' bevestigd dat je een man met Linkse oogkleppen bent die elke oplossing in de weg staat. Afnemen die nationaliteit en sturen of terugsturen naar dat land waar volgens hen alles beter is.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 14:53   #279
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Afnemen die nationaliteit en sturen of terugsturen naar dat land waar volgens hen alles beter is.
Iemand die hier geboren is, is Belg. Die nationaliteit k�*n je niet afnemen en je k�*n die persoon nergens heensturen. Bovendien vinden ze het hier doorgaans beter in Marokko, anders zouden ze daar wel gaan wonen. Overigens wonen ook hun ouders, broers en zussen hier. Zou je die families scheiden? Dat is tegen alle internationale rechtsregels. Zou je van de hele familie de nationaliteit afnemen en terugsturen? Ook dat is volgens internationaal recht (en Belgisch recht) verboden omdat je collectief straft voor individuele vergrijpen. Dat kan niet.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 6 juli 2008 om 14:54.
Oud 6 juli 2008, 15:00   #280
sfinx666
Banneling

Standaard

[quote=ministe van agitatie;3549589]Iemand die hier geboren is, is Belg. Die nationaliteit k�*n je niet afnemen en je k�*n die persoon nergens heensturen. Bovendien vinden ze het hier doorgaans beter in Marokko, anders zouden ze daar wel gaan wonen. Overigens wonen ook hun ouders, broers en zussen hier. Zou je die families scheiden? Dat is tegen alle internationale rechtsregels. Zou je van de hele familie de nationaliteit afnemen en terugsturen? Ook dat is volgens internationaal recht (en Belgisch recht) verboden omdat je collectief straft voor individuele vergrijpen. Dat kan .[/QUOTE]
Als men een paar wetten verandert, gaat dat wel, hé. En als dat in één land gebeurt is, word dat een justitiël precedent, wat andere landen gaat aansporen om ook naar deze oplossing te grijpen...En wel met beide handen !

Laatst gewijzigd door sfinx666 : 6 juli 2008 om 15:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be