Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2008, 13:06   #261
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Tja moest het allemaal zo simpel zijn waar een minderheid zich moet neerleggen met de wil van een meerderheid en zich maar moet aanpassen aan de meerderheid van een regio/streek/land waar ie woont dan zou er wereldwijd geen enkel etnisch/religieus/politiek of communautair conflict zijn. De realiteit -die men in Vlaanderen niet wil aanvaarden- is duidelijk anders.
Ik denk dat er wereldwijd geen enkele politieke minderheid is die meer privileges geniet dan in Belgie. Democratie betekent ook dat de wil van de velen voorrang heeft op de wensen van de weinigen.

Het is waar dat er mechanismen tegen misbruik moeten bestaan, maar er is in de geschiedenis van Belgie nog geen enkel voorstel gedaan dat Franstaligen onredelijk zou benadelen, dus die lijn van argumentatie is niet aan de orde.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 13:28   #262
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het ontgaat je klaarblijkelijk dat de mechanismen waar jij hier kritiek op hebt vastgelegd zijn in de Belgische Grondwet?
De Vlaamse interpretatie en toepassing van die Grondwet.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 14 november 2008 om 13:28.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 13:28   #263
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaamse interpretatie en toepassing van die Grondwet.
hoe bedoel je? zijn Vlaamse rechters opeens geen Belgen meer?
Oud 14 november 2008, 13:32   #264
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik denk dat er wereldwijd geen enkele politieke minderheid is die meer privileges geniet dan in Belgie. Democratie betekent ook dat de wil van de velen voorrang heeft op de wensen van de weinigen.

Het is waar dat er mechanismen tegen misbruik moeten bestaan, maar er is in de geschiedenis van Belgie nog geen enkel voorstel gedaan dat Franstaligen onredelijk zou benadelen, dus die lijn van argumentatie is niet aan de orde.
Absoluut maar als het gaat over communautaire/etnische en religieuze kwesties die gevoelig liggen voor bepaalde groepen is dat niet zo eenvoudig.

Dat is uw standpunt. De Franstaligen denken daar duidelijk anders over.
Oud 14 november 2008, 13:37   #265
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hoe bedoel je? zijn Vlaamse rechters opeens geen Belgen meer?

Die Vlaamse/Franstalige rechters zijn even Belgisch als respectievelijk Republiekeinse/Democratische rechters (om een voorbeeld te geven) Amerikanen. Ik kan niet anders dan vaststellen dat de samenstelling van de rechtbanken in de VS een gigantisch verschil kunnen maken in de manier waarop ze de grondwet interpreteren en toepassen. Doodstraf, wapenbezit, etc... tot de aanstelling van Bush als president toe.
Oud 14 november 2008, 13:39   #266
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, neen, neen. Doe om te beginnen alstublieft niet alsof je overal boven staat. Je hebt hier zeer consequent de kant gekozen van de franstalige argumenten, en als je gevraagd wordt om dat te motiveren sta je ineens overal boven en is het allemaal primitief geruzie waar je je niet mee bezig wil houden.

Verder is het een HELE HELE GROTE persoonlijke ergernis van mij als wetenschappelijk opgeleid persoon wanneer mensen automatisch de waarheid in het midden willen leggen bij elk meningsverschil. De wereld is geen convexe schijf omdat er klojos zijn die hem plat willen noemen, ze is rond. Evolutie is niet een klein beetje waar, en de Holocaust is niet half gebeurd. Voor het ene zijn er wel degelijk aantoonbare bewijzen, voor het andere niet, integendeel.

Als jij kant B verdedigt, wel geef dan ook de argumenten. Ik stel dat taalkundige agressie en uitbreidingsdrang (ofte jouw imperialisme) in dit land enkel van de Franstaligen is gekomen. Als jij zegt dat Vlamingen precies even schuldig zijn, hoor ik graag waarom.

Als jij het Franstalige argument dat Vlaanderen haar grondgebied wil "zuiveren van anderstalige elementen" (jouw woorden) bijstaat, dan hoor ik graag waarom. De waarheid is dat je niet één voorbeeld zal kunnen geven van rechten die systematisch geschonden zijn (hoegenaamd een contrast met de Franstalige gewesten), en dat Vlaanderen bij uitstek de eerste plaats bekleedt in de begeleiding en integratie van immigranten en anderstaligen.

Als je toch geen argumenten kan geven dan stel ik voor dat je ook je mening navenant herziet.
Iedereen die niet akkoord gaat met u is een vijand van Vlaanderen en een bondgenoot van de Franstaligen. Tja dat is uiteraard de consequentie van de sectaire logica die u hanteert. We krijgen dat verwijt ook van FDF en co overigens, bijvoorbeeld omdat we geen voorstander zijn van de uitbreiding van Brussel.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 14 november 2008 om 13:40.
Oud 14 november 2008, 13:41   #267
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die Vlaamse/Franstalige rechters zijn even Belgisch als respectievelijk Republiekeinse/Democratische rechters (om een voorbeeld te geven) Amerikanen. Ik kan niet anders dan vaststellen dat de samenstelling van de rechtbanken in de VS een gigantisch verschil kunnen maken in de manier waarop ze de grondwet interpreteren en toepassen. Doodstraf, wapenbezit, etc... tot de aanstelling van Bush als president toe.
dus de Vlaamse rechters zijn in feite allemaal Vlaams-nationalisten?
Oud 14 november 2008, 13:43   #268
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dus de Vlaamse rechters zijn in feite allemaal Vlaams-nationalisten?
Zeg ik dat? Ik zeg alleen dat de regio waar men woont invloed kan hebben op die manier waarop rechters naar bepaalde problemen kijken.
Oud 14 november 2008, 13:45   #269
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg ik dat? Ik zeg alleen dat de regio waar men woont invloed kan hebben op die manier waarop rechters naar bepaalde problemen kijken.
daar geloof ik niets van. onder de rechters die mee beslist hebben over oa de nota Peeters en andere zaken, zullen er ongetwijfeld Brusselaars of Vlamingen uit de rand gezeten hebben. of zeker Belgicisten.
Oud 14 november 2008, 13:45   #270
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Iedereen die niet akkoord gaat met u is een vijand van Vlaanderen en een bondgenoot van de Franstaligen. Tja dat is uiteraard de consequentie van de sectaire logica die u hanteert. We krijgen dat verwijt ook van FDF en co overigens, bijvoorbeeld omdat we geen voorstander zijn van de uitbreiding van Brussel.
Neen, ik zeg dat u geen enkel argument kan opbrengen voor uw standpunt. Quod erat demonstrandum.
Oud 14 november 2008, 13:47   #271
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist
Dat is uw standpunt. De Franstaligen denken daar duidelijk anders over.
Inderdaad, dus een van ons moet gelijk hebben, en een van ons moet ongelijk hebben.

Als eenvoudige test, noem dan zo eens een voorstel?
Oud 14 november 2008, 13:58   #272
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat je hier zegt, doet me aan dit denken:

http://www.standaard.be/Artikel/Deta..._154&ref=front
Oud 14 november 2008, 14:00   #273
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dus een van ons moet gelijk hebben, en een van ons moet ongelijk hebben.

Als eenvoudige test, noem dan zo eens een voorstel?

Wie er gelijk en/of ongelijk heeft in etnische/relgieuze/communautaire conflicten lijkt me van minder tel dan de vraag hoe we het conflict kunnen oplossen.
Oud 14 november 2008, 14:03   #274
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat je hier zegt, doet me aan dit denken:

http://www.standaard.be/Artikel/Deta..._154&ref=front
We kunnen het leuk vinden of niet maar de (etnische) samenstelling van een jury heeft een (grote) impact op de uitspraken in de VS, zeker als het gaat over dit soort kwesties. Wat ik zei over rechters gaat immers nog meer op voor juryleden.
Oud 14 november 2008, 14:05   #275
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We kunnen het leuk vinden of niet maar de (etnische) samenstelling van een jury heeft een (grote) impact op de uitspraken in de VS, zeker als het gaat over dit soort kwesties. Wat ik zei over rechters gaat immers nog meer op voor juryleden.
dus wie kan er in België oordelen over de Belgische grondwet in een conflict Vlamingen/Walen?
Oud 14 november 2008, 14:06   #276
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vrees hoe dan ook dat Vlaamsgezindheid niet echt in je voordeel speelt wanneer je polst naar een zitje in de Raad Van State, hoor.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 14:10   #277
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dus wie kan er in België oordelen over de Belgische grondwet in een conflict Vlamingen/Walen?

Finaal is dit een 'speciale' 2/3de meerderheid in het parlement of een rechtbank dat paritair is samengesteld.
Oud 14 november 2008, 14:12   #278
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Finaal is dit een 'speciale' 2/3de meerderheid in het parlement of een rechtbank dat paritair is samengesteld.
maw, de Franstaligen kunnen per definitie alles blokkeren wat uit Vlaanderen komt. leve de democratie!
Oud 14 november 2008, 14:14   #279
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik vrees hoe dan ook dat Vlaamsgezindheid niet echt in je voordeel speelt wanneer je polst naar een zitje in de Raad Van State, hoor.
Ik beweer helemaal niet dat die Vlaamse rechters "Vlaamsgezind" zouden zijn of as such politieke motieven hebben alleen dat de kant van waaruit men een probleem bekijkt een grote impact kan hebben. Het voorbeeld van de doodstraf in de VS is bekend. Of het Grondwettelijk is of niet is in laatste instantie puur afhankelijk van de verhoudingen tussen het aantal "progressieve" en "conservatieve" rechters in het Hooggerechtshof. Als ik me niet vergis is Bush aangesteld door een stemming van Republikeinse rechters (die een meerderheid vormen) tegen Democratische rechters.
Oud 14 november 2008, 14:16   #280
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maw, de Franstaligen kunnen per definitie alles blokkeren wat uit Vlaanderen komt. leve de democratie!
Als het gaat over fundamentele en gevoelige communautaire zaken wel ja. Vandaar dat de enigste keuze is tussen een aanvaardbaar compromis voor beide kanten of seperatisme.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be