Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2008, 17:19   #261
Kritische Theorie
Gouverneur

Kritische Theorie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Leg uit.
Fascisten moeten niets uitleggen. Die leggen hun visie wel op met geweld.

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 17:32   #262
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Marxistische definities van fascisme zijn waardeloos.

Als we fascisme definiëren volgens wat de onbetwiste leider van het fascisme, Mussolini dus, erover zei, dan is fascisme alles wat in het belang van Italië is.

Maar uiteraard zijn er altijd extreem-linkse studentjes die pretenderen beter te weten dan de fascistenleider zelf, wat fascisme eigenlijk is. Aan de lezer om te oordelen wie het meeste geloofwaardigheid bezit.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 17:37   #263
Kritische Theorie
Gouverneur

Kritische Theorie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Marxistische definities van fascisme zijn waardeloos.

Als we fascisme definiëren volgens wat de onbetwiste leider van het fascisme, Mussolini dus, erover zei, dan is fascisme alles wat in het belang van Italië is.

Maar uiteraard zijn er altijd extreem-linkse studentjes die pretenderen beter te weten dan de fascistenleider zelf, wat fascisme eigenlijk is. Aan de lezer om te oordelen wie het meeste geloofwaardigheid bezit.
Natuurlijk valt die 'alles wat beter is' ook te definieren. En dan bleek dat Mussulini bedriegen en er waardeloos op los poepen ook 'beter' vond voor Italië. Mussulini vond het ook beter voor Italië om samen met Hitler oorlogje te spelen, om zo als twee oorlogsnichtjes de geschiedenis in te gaan.

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 17:41   #264
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
Fascisten moeten niets uitleggen. Die leggen hun visie wel op met geweld.
Inderdaad, net zoals communisten.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 17:07   #265
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
In hoeverre kan er ook niet binnen een liberaal systeem een "parallelle" staat opgericht worden?
Ik denk dan aan de gated communities met hun eigen private bewakingsdiensten.
dat kan in theorie perfect, maar een liberaal die dat doet ondergraaft wel de ideologische bovenbouw die zijn liberale uitbuiting moet "rechtvaardigen". De liberaal steunt nl op de "rechtstaat" als bovenbouw van het kapitalisme. En die zou aardig aan gerloofwaardigheid inboeten.
Citaat:
Ook militaire dictaturen of zelfs theocratieën kunnen parallelle staten binnen de staat oprichten.
Correct. Ik vermoed dat je de Iraanse Revolutionaire Wacht in gedachten hebt.
Maar bij geen enkel van die voorbeelden is de verwevenheid tussen partij en parallele staat zo uitgesproken.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 16:30   #266
O.B
Vreemdeling

O.B's schermafbeelding

Locatie: Tussen moslims en franstaligen. Ideologie: Falangist. Religie: Ultramontaan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
Natuurlijk valt die 'alles wat beter is' ook te definieren. En dan bleek dat Mussulini bedriegen en er waardeloos op los poepen ook 'beter' vond voor Italië. Mussulini vond het ook beter voor Italië om samen met Hitler oorlogje te spelen, om zo als twee oorlogsnichtjes de geschiedenis in te gaan.
Beuh, dit is niet belachelijk incorrect, dit gewoon politiek overcorrect.
"De overwinnaar schrijft geschiedenis" remember

Hedendaags links behandelen Mussolini en Hitler alsof ze 2 handen op 1 buik waren, iets wat totaal van de pot gerukt is als men naar de feiten kijkt, in het geval van links "Verder kijken dan je joint lang is."
Mussolini was verre van te spreken over Hitlers genocide op de Joden en steunde deze dan ook niet, Mussolini en zijn fascisten weigerden Joden uit te leveren.

Wist je dat Mussolini zelf aan de paus vroeg om Hitler te excommuniceren.

En fascisme was niet racistisch, Fascisme zag racisme als natieverdelende factor en trachtte net een eenheid van het volk te bereiken in 1 sterke natie.

Verder moet ik opmerken dat het aanhangen van een raciaal idee niet gelijk staat met de relatieve waardering van rassen.

Identité - Solidarité - Action

Laatst gewijzigd door O.B : 12 december 2008 om 16:56.
O.B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 12:06   #267
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door O.B Bekijk bericht
En fascisme was niet racistisch, Fascisme zag racisme als natieverdelende factor en trachtte net een eenheid van het volk te bereiken in 1 sterke natie.
Dat is het "slecht" racisme binnen de natiegrenzen trekken.
Maw: echte externe buitenlanders (vijandige Fransen, somaliëers, ...) vallen niet onder het "slechte" racisme, en kunnen dus zonder probleem minderwaardig beschouwd worden.
Daarenboven heeft het fascisme geen rassen nodig om dezelfde methode te hanteren in ideologishce thema's. Arische, deftige jongeman ... maar communist !!! dus "vervreemd".

Citaat:
Verder moet ik opmerken dat het aanhangen van een raciaal idee niet gelijk staat met de relatieve waardering van rassen.
Geef eens een voorbeeld van dergelijk "raciaal idee". In die zin dat er verschillende mensenrassen zijn? En dat is het?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 22:16   #268
Ramuntxo
Vreemdeling

Standaard

Ik heb zo de ervaring dat diegenen die zichzelf 'anti-fascist'
noemen niet eens weten wat fascisme in feite is.

Niets is erger dan hardnekkig volgehouden onwetendheid.
Ramuntxo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 22:34   #269
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Tamam : 15 december 2008 om 22:41.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 22:40   #270
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Geen reactie meer?

Dat was te verwachten...
gelezen.. ik volg hun redenering tegen een multi raciale samenleving totaal niet. ze koppelen het aan neo-liberalisme, maar laten we eerlijk zijn: zelf in een "nationaal bevrijde" staat willen ze geen andersgekleurden zien. ik vind het constant ontwijken van deze kwestie, of het willen koppelen aan liberalisme, ontwijkend en rond de pot draaiend.

jullie koppelen dit enkel aan economische gegevens (terecht), maar vergeten het sociale en maatschappelijke aspect dat multi racialiteit meebrengt: relaties die je zomaar niet uit elkaar kan trekken omwille van een achtergehaalde ideologie, mensen die al lang ontworteld zijn uit land van herkomst en zich meer thuis voelen in het nieuwe land, enzoverder. ik zie geen menselijke en realistische oplossing komen uit de kant van de "nieuwe fascisten" van Casa Pound, of de mensen hier in Belgie van pakweg het NSA.

trouwens, een filmpje op die Casa Pound site toont een hoop jonge gasten die de hitlergroet brengen. of gaan we het de "romeinse groet" noemen ?
Oud 15 december 2008, 22:48   #271
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramuntxo Bekijk bericht
Niets is erger dan hardnekkig volgehouden onwetendheid.
Uhhh.

Dwaasheid stuit ons minder tegen de borst door haar onwetendheid, dan pedanterie door haar geleerdheid.

Onwetendheid staat korter bij de waarheid dan het vooroordeel.

Verlies nooit je onwetendheid, je kan ze niet vervangen.

In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Maar onder fascisme veranderd dat in:

Nooit verlaagt de menselijke natuur zich zozeer, dan wanneer de bijgelovige onwetendheid met de macht gewapend is.
Oud 16 december 2008, 00:07   #272
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sarah Bekijk bericht
gelezen.. ik volg hun redenering tegen een multi raciale samenleving totaal niet. ze koppelen het aan neo-liberalisme, maar laten we eerlijk zijn: zelf in een "nationaal bevrijde" staat willen ze geen andersgekleurden zien. ik vind het constant ontwijken van deze kwestie, of het willen koppelen aan liberalisme, ontwijkend en rond de pot draaiend.

jullie koppelen dit enkel aan economische gegevens (terecht), maar vergeten het sociale en maatschappelijke aspect dat multi racialiteit meebrengt: relaties die je zomaar niet uit elkaar kan trekken omwille van een achtergehaalde ideologie, mensen die al lang ontworteld zijn uit land van herkomst en zich meer thuis voelen in het nieuwe land, enzoverder. ik zie geen menselijke en realistische oplossing komen uit de kant van de "nieuwe fascisten" van Casa Pound, of de mensen hier in Belgie van pakweg het NSA.
Ze noemen massa-immigratie - terecht - de "oorlog onder de armen" (oorlog om slecht betaalde, ongezonde, enz. banen, race to the bottom). Ze zijn ook tegen de multiracistische maatschappij. Wat wil je nog meer?

Als je het globale programma zou begrijpen, dan zou je ook inzien dat het de Derde Wereld kan vooruithelpen (met betrekking tot economische ruimteplanning, krediet en schulden, grondstoffen, enz.). Het gaat niet uit van een "egoïsme" dat zich zomaar wil afsluiten voor de rest van de wereld.

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 16 december 2008 om 00:08.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 09:57   #273
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze noemen massa-immigratie - terecht - de "oorlog onder de armen" (oorlog om slecht betaalde, ongezonde, enz. banen, race to the bottom). Ze zijn ook tegen de multiracistische maatschappij. Wat wil je nog meer?

Als je het globale programma zou begrijpen, dan zou je ook inzien dat het de Derde Wereld kan vooruithelpen (met betrekking tot economische ruimteplanning, krediet en schulden, grondstoffen, enz.). Het gaat niet uit van een "egoïsme" dat zich zomaar wil afsluiten voor de rest van de wereld.
Nogmaals: stuk voor stuk zaken waar je geen fascisme voor nodig hebt.
De vraag is wat typisch fascisme is (itt andere stromingen), niet wat er "zoal ook in zit".
U beschrijft steeds weer delen van conservatisme en nationalisme, maar dat is niet fascisme.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 16 december 2008 om 09:58.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 22:34   #274
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik volg u volledig dat het een "oorlog onder de armen" is. voor mijn werk woon ik momenteel in Spanje en ook hier zie je enkel de migranten, vnl. Zuid-Amerikanen, het vuile werk doen (kuisen enzo). akkoord dat migratie gelijk gaat met uitbuiting.

maar waarom heb je het over een "multi-racistische" maatschappij, schat? ik heb hier enkele vrienden die roma en marokaan zijn.. geen probleem mee. sympathiek en enthousiast als eenander. ik vrees (en corrigeer me als ik het fout heb) dat jij, en om andere mensen te noemen, het merendeel van de nieuw-solidaristen daar in Vlaanderen, zo hardvochtig vastgekrompen zijn in achtergehaalde, onrealistische theorieën dat jullie droomgemeenschap enkel blank moet zijn. op de Casa Pound site, noch op de NSA site (die ik met volle interesse lees, of meeluister) vind ik nergens de echte reden terug waarom jullie enkel blank willen. anti-liberalisme zijn is iets, het koppelen aan uitbuiting ook, maar om het te koppelen aan een "ras zuivere staat", daar zal niemand de link nooit in vinden. daarmee wantrouw ik dergelijke rond de pot draaiende opinies. hoe je het draait of keert, een multi-raciale maatschapij kan er zijn, het was er voor, en het is er na liberalisme. zie pakweg Venezuela die allesbehalve liberaal is.

een zijnoot: ik moet het eerste solidaire artikel nog lezen op het NSA over de derde wereld, of over de embarmelijke toestand van vluchtelingen in gesloten centrums.

Laatst gewijzigd door Tamam : 16 december 2008 om 22:35.
Oud 17 december 2008, 08:50   #275
Avondland
Lokaal Raadslid

Avondland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sarah Bekijk bericht
ik volg u volledig dat het een "oorlog onder de armen" is. voor mijn werk woon ik momenteel in Spanje en ook hier zie je enkel de migranten, vnl. Zuid-Amerikanen, het vuile werk doen (kuisen enzo). akkoord dat migratie gelijk gaat met uitbuiting.

maar waarom heb je het over een "multi-racistische" maatschappij, schat? ik heb hier enkele vrienden die roma en marokaan zijn.. geen probleem mee. sympathiek en enthousiast als eenander. ik vrees (en corrigeer me als ik het fout heb) dat jij, en om andere mensen te noemen, het merendeel van de nieuw-solidaristen daar in Vlaanderen, zo hardvochtig vastgekrompen zijn in achtergehaalde, onrealistische theorieën dat jullie droomgemeenschap enkel blank moet zijn. op de Casa Pound site, noch op de NSA site (die ik met volle interesse lees, of meeluister) vind ik nergens de echte reden terug waarom jullie enkel blank willen. anti-liberalisme zijn is iets, het koppelen aan uitbuiting ook, maar om het te koppelen aan een "ras zuivere staat", daar zal niemand de link nooit in vinden. daarmee wantrouw ik dergelijke rond de pot draaiende opinies. hoe je het draait of keert, een multi-raciale maatschapij kan er zijn, het was er voor, en het is er na liberalisme. zie pakweg Venezuela die allesbehalve liberaal is.

een zijnoot: ik moet het eerste solidaire artikel nog lezen op het NSA over de derde wereld, of over de embarmelijke toestand van vluchtelingen in gesloten centrums.
Waar pleit N-SA voor raszuivere blanke staten?
Avondland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 14:55   #276
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
Waar pleit N-SA voor raszuivere blanke staten?
Uit een van uw strijdliederen. Helaas, ik moet nogmaals herhalen.

Opzij, opzij, opzij 't NSV komt hier voorbij
Zij zijn de schrik van 't ganse land,
Door strijdlust overmand
Edwin marsjeert vooraan,
Nog zwarter dan ons zwarte vaan.

Ne amadees, ne marokkaan,
ne raller en ne nikkeriaan,
ne kommunist, ne vreemde tist,
Die zwieren we allemaal in hun kist.
Ne rode hond met ne grote mond
Die boren we in de grond!

Bovendien, impliciet pleit u zelfs voor een éénpartijstaat. En hoe u die éénpartijstaat eventjes gaat vestigen, wordt hier voor iedereen brutaal duidelijk. Uw kornuiten hebben blijkbaar niet veel geleerd uit de geschiedenis.

Laatst gewijzigd door system : 17 december 2008 om 15:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 15:13   #277
Avondland
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uit een van uw strijdliederen. Helaas, ik moet nogmaals herhalen.

Opzij, opzij, opzij 't NSV komt hier voorbij
Zij zijn de schrik van 't ganse land,
Door strijdlust overmand
Edwin marsjeert vooraan,
Nog zwarter dan ons zwarte vaan.

Ne amadees, ne marokkaan,
ne raller en ne nikkeriaan,
ne kommunist, ne vreemde tist,
Die zwieren we allemaal in hun kist.
Ne rode hond met ne grote mond
Die boren we in de grond!

Bovendien, impliciet pleit u zelfs voor een éénpartijstaat. En hoe u die éénpartijstaat eventjes gaat vestigen, is hier voor iedereen duidelijk.
Zo'n kolderliedje van NSV (niet N-SA, u vergiste zich) kan moeilijk serieus opgenomen worden. Er bestaan nog veel meer schunnige liedjes in het studentenleven dan dat.

En eenpartijstaat? Ik maak er persoonlijk geen geheim van dat ik geen voorstander ben van een pluriforme particratie. Een eenpartijstaat is trouwens een rousseauistisch democratie-ideaal.
Oud 17 december 2008, 15:26   #278
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo'n kolderliedje van NSV (niet N-SA, u vergiste zich) kan moeilijk serieus opgenomen worden. Er bestaan nog veel meer schunnige liedjes in het studentenleven dan dat.

En eenpartijstaat? Ik maak er persoonlijk geen geheim van dat ik geen voorstander ben van een pluriforme particratie. Een eenpartijstaat is trouwens een rousseauistisch democratie-ideaal.
U bent natuurlijk vrij een politiek regime voor te staan dat u verkiest. Dus als ik u goed begrijp, bent u voor een corporatistische maatschappij met een vrij autoritair leider aan het hoofd.
Oud 17 december 2008, 15:35   #279
Avondland
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U bent natuurlijk vrij een politiek regime voor te staan dat u verkiest. Dus als ik u goed begrijp, bent u voor een corporatistische maatschappij met een vrij autoritair leider aan het hoofd.
Daar komt het op neer, alleen dient de leider niet alle macht te hebben maar deelt hij deze met een senaat die bestaat uit een open aristocratische elite. Dat voorkomt machtsmisbruik.
Oud 17 december 2008, 15:43   #280
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar komt het op neer, alleen dient de leider niet alle macht te hebben maar deelt hij deze met een senaat die bestaat uit een open aristocratische elite. Dat voorkomt machtsmisbruik.
Bij Mussolini was dat de ' Grote Fascistische Raad'. Maar het machtsmisbruik tierde er wel welig. Corruptie en gebrek aan economische planning tastten de grondvesten van het land aan. Bovendien was het regime gegrondvest op onvrijheid. Geen enke regime overleeft dit op de duur. Op betrekkelijke korte termijn gaan zulke stelsels ten gronde. In feite, als men even nadenkt, was het communisme ook een soort fascisme. Men had een leider en een nomenclatuur die het voor het zeggen had en het regime bepaalde wat er moest worden gedacht, geschreven en gezongen. Maar zulke regimes ontaard(d)en zeer snel en houden het meestal nauwelijks 50 jaar uit.

Laatst gewijzigd door system : 17 december 2008 om 15:45.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be