Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2009, 03:27   #261
Veerle
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Slaap lekker.
De atheïstische priester Dawkings gelooft wel in god, maar hij wilt zijn god geen god noemen, omdat zijn godsconcept anders is dan die van christenen en joden of moslims.

Pagina 89 en 90 hoofdstuk argumenten voor het bestaan van god
Zelfs als we ons de twijfelachtige luxe veroorloven om een willekeurige beëindiger van een oneindige regressie te voorschijn te toveren, en daarna gewoon een naam geven omdat we een naam behoeven, is er absoluut geen reden om die beëindiger de eigenschappen toe te dichten die wij normaliter toeschrijven aan God ..

Sorry, salukes.

Laatst gewijzigd door Veerle : 4 maart 2009 om 03:27.
Veerle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 03:28   #262
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Veerle Bekijk bericht
De atheïstische priester Dawkings gelooft wel in god, maar hij wilt zijn god geen god noemen, omdat zijn godsconcept anders is dan die van christenen en joden of moslims.

Zelfs als we ons de twijfelachtige luxe veroorloven om een willekeurige beëindiger van een oneindige regressie te voorschijn te toveren, en daarna gewoon een naam geven omdat we een naam behoeven, is er absoluut geen reden om die beëindiger de eigenschappen toe te dichten die wij normaliter toeschrijven aan God ..

Sorry, salukes.
Enneuh, wat is die beeindiger? Zou je dit binnen het context willen plaatsen ja?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 03:31   #263
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Sorry, salukes.
Wat hij zegt is dat hij gelooft in een levensscheppende kracht, wat nogal logisch is; anders zouden we niet bestaan.

Dat betekent hoegenaamd niet dat hij in iets bovennatuurlijks gelooft.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 03:32   #264
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat hij zegt is dat hij gelooft in een levensscheppende kracht, wat nogal logisch is; anders zouden we niet bestaan.

Er is zelfs geen kracht voor noodzakelijk.
Oud 4 maart 2009, 03:34   #265
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Er is zelfs geen kracht voor noodzakelijk.
Tja, dat is ook weer een term die we eigenlijk een andere naam zouden moeten geven.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 03:44   #266
Veerle
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Dat is dus een andere naam voor God. Het verschil zit vooral in de godsconcept. Die ene gelooft dat zijn god (levensscheppende kracht) verheven is boven tijd en plaats, en de andere gelooft dat zijn god (levensscheppende kracht) binnen tijd en plaats te vinden is.

Big bang wetenschappelijke theorie
Feit dat je niet dom bent, maar intelligent.

Zijn onweerlegbare argumenten voor levensscheppende kracht die verheven is boven de tijd en plaats.

Na lange tijd discussie met atheïsten ben ik tot conclusie gekomen dat ze blind geloven, en bovendien weten ze heel goed hoe te beledigen, wanneer ze geen tegenargumenten niet meer hebben.

Nu ga echt ik door, daaag.
Oud 4 maart 2009, 03:46   #267
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, dat is ook weer een term die we eigenlijk een andere naam zouden moeten geven.
Dingen gebeuren gewoon. Meer is er niet aan.

Ze zijn niet toevallig, want toeval wordt gedefinieerd als een gebeurtenis waarvoor geen oorzaak te vinden is.

Een munt opgooien lijkt een toevalsexperiment. Maar indien men de exacte beschrijving heeft van de baan van het munt, is dit geen toeval meer.

Iets is voor ons toevallig indien we niet over een systeem beschikken om de uitkomsten(verzameling) vast te leggen.

Uiteraard is het dwaas om te zeggen dat het toeval ons heeft geschapen. Men kan wel een stuk in de tijdsruimte isoleren, en pas dan kan men zeggen dat de toestand op dat moment toevallig is. Indien men niet over de vergelijkingen beschikt, natuurlijk.

En verder -zijn- dingen gewoon. Ze ontwikkelen zich rustig verder, zonder zich iets aan te trekken van een stel primaten met een computationele capaciteit die hun toelaat om stukken metaal rond hun planeet te drijven met behulp van een eenvoudige raketmotor.
Oud 4 maart 2009, 03:48   #268
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Oud 4 maart 2009, 06:54   #269
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Het druipt eraf, man
Onzin. Het gaat om een uitdrukking, meer niet. Maar dat onze "verdraagzamen" soms heel erg onverdraagzaam kunnen zijn wanneer het in hun kraam past, was al langer bekend.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 07:20   #270
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Sorry, salukes.
Lees jij wel je eigen quotes? En begrijp je ze dan ook? Heb je de woorden "zelfs als" en "twijfelachtige luxe" gelezen? Dawkins beweert hier net het tegendeel van jouw conclusie hoor Linda.
Oud 4 maart 2009, 09:18   #271
Veerle
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Lees jij wel je eigen quotes? En begrijp je ze dan ook? Heb je de woorden "zelfs als" en "twijfelachtige luxe" gelezen? Dawkins beweert hier net het tegendeel van jouw conclusie hoor Linda.
Het verhaal van "zelfs als" ken ik ook Travis66. Ik moest uit zijn boek bewijzen dat hij zijn god geen God wilt noemen, moet ik verder citeren? Pagina 90 je zou die regressie evengoed op een soberder wijze kunnen stoppen door iets te bedenken, laten we zeggen, een 'oerknalsingulariteit' of een ander, vooralsnog onbekend fysisch concept. Die stopfactor 'God' noemen is in het beste geval nutteloos en in het slechtste op verderfelijke wijze misleidend.

Zijn geloof is gebaseerd op iets bedenken en niet rede, ja, bedenk maar iets, maar noem het aub geen God, ik heb probleem met een psychologische aandoening, en ik vrees dat ik mijn leven, zoals de meeste atheïsten, met een zelfmoord ga beëindigen. Bedenk iets, aub, bedenk maar iets en noem het gewoon geen God. Please, please.

Hij moet zijn geloof in god geen God noemen hoor Wat ik niet begrijp is zijn misleidende manier om de onweerlegbare argumenten voor de noodzakelijke bestaan van de schepper te weerleggen.

Laatst gewijzigd door Veerle : 4 maart 2009 om 09:20.
Oud 4 maart 2009, 10:29   #272
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een ongediplomeerd iemand kan evenzeer veel weten over een bepaald onderwerp. Kwestie van de juiste dingen begrijpend lezen.

Maar men moet wel weten wat dingen inhouden.

Merk op: ik val je mening (nog) niet aan. Ik zeg enkel dat je deze nooit op eigen houtje zal kunnen verdedigen.
Daar ben ik het niet met je eens. Zij heeft voldoende aan een wil tot verdraagzaamheid. Van de evolutie theorie hoeft zij niet veel af te weten om te stellen dat 't ene 't andere niet uitsluit.

Immers.

In de relatie 'evolutie theorie' tot 'door god geschapen' ontstaan meestal twee soorten discussies.

1/ Een gespannen discussie. Waarbij het één het ander uitsluit. Hier 'vecht' de wetenschapper met de creationist. En ook enkel hier. Want 'creationisme' is de verzameling van anti-evolutie argumenten die vertrekken van het standpunt dat alles geschapen is volgens de verhaal lijn van het oude testament. De creationist behoeft in deze discussie niks af te weten van de 'evolutie theorie'. Gedegen kennis van het voorgekauwde 'creationisme' is voldoende, omdat het de argumenten reeds in zich houdt.

Er lopen hier tientallen van dit soort discussies rond op 't forum. En jij, als wetenschappelijk gestuurd iemand, maakt hier 't verschil niet. Want ook jouw argumenten zijn voorgekauwd en zijn in wezen 'slechts' aanwijzingen dat de theorie zeer waarschijnlijk klopt. Daarbij is de uitdaging van de theorie niet 'creationisten' weerstaan, maar wetenschappelijke kritiek weerstaan.

Eigenlijk zijn dat zinloze discussies, en het uiteindelijke resultaat beperkt zich tot 'aanvaard ik de aanwijzingen van de ene of van de andere'.

Je schaakt hier op een schaakbord met opponenten in verschillende kleuren, maar ook met verschillende en aan de opponenten onbekende variabele spelregels.

2/ De weg van de minste wrijving. De stelling dat ze mekaar niet uitsluiten. Hier ben je niet aan 't discussieren met een 'creationist' maar met iemand die geloofd. Het is hier voldoende dat zij haar geloof kent. Van de 'evolutie theorie' hoeft zij niks te weten. Zij valt namelijk jouw 'aanwijzingen' niet aan, noch weerlegt ze. En heeft dus geen nood aan argumenten. Het is gewoon aan jou om haar als gesprekspartner te erkennen onder haar voorwaarden, en daar eerlijk in te zijn. Zij valt jouw 'kennis' niet aan, en verwacht door de stelling eigenlijk 't zelfde van jou.

Je schaakt hier op een schaakbord waarop de opponenten in de zelfde kleuren spelen en waarvan één component te kennen geeft dat 'mat' niet tot de regels behoort.
Oud 4 maart 2009, 10:40   #273
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dawkins is een orthodoxe atheïst, extremist en wetenschap misbruiker.

Hij is wel slim, met paar technieken probeert hij met wetenschappelijke woorden het geloof in Schepper als illusie te bestempelen, en Toeval een logische vorm toe te kennen
Jij bent ook slim.

Je beroept je op 'vaagheid' om de koran enige wetenschappelijke juistheid te geven.

Van technieken en illusie gesproken.

Overigens heb je het nogal dikwijls over een 'mening'.

Een mening in de zin van 'doxa' is waardeloos in een discussie. En een écht onderbouwde mening in de zin van 'epistème' moet ik nog van je tegenkomen.
Oud 4 maart 2009, 11:06   #274
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Iets is voor ons toevallig indien we niet over een systeem beschikken om de uitkomsten(verzameling) vast te leggen.
Leg mij eens de uitkomsten-verzameling (gerelateerd aan een vergelijking) vast van bijvoorbeeld:

5 + 7 + x = 0, onder de voorwaarde dat x een natuurlijk getal is ...

in een wiskundige vergelijking waarin p staat voor het aantal mogelijke uitkomsten, dus:

p = ???

die ook geldig is voor

1/x² = 0, onder de voorwaarde dat x een natuurlijk getal is ...

en vooral voor:

x³ + y³ = z³ , onder de voorwaarde dat x, y en z natuurlijke getallen zijn.

Ik verwacht dus van jou een 'formule' die het aantal oplossingen voor een willekeurige (waarvan de variabelen natuurlijke getallen zijn) vergelijking geeft.

Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 4 maart 2009 om 11:10.
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 11:20   #275
peace.police
Burger

peace.police's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar peace.police
Standaard

stay in the middel
watch
en zie hoe het niet moet...

ik geloof in één vlag
ik geloof in één natie
ik geloof in één land

het land van de avondstond
mijn avondland
peace.police is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 11:22   #276
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peace.police Bekijk bericht
stay in the middel
watch
en zie hoe het niet moet...

ik geloof in één vlag
ik geloof in één natie
ik geloof in één land

het land van de avondstond
mijn avondland

En na de avond komt het duister.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 13:13   #277
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verhaal van "zelfs als" ken ik ook Travis66. Ik moest uit zijn boek bewijzen dat hij zijn god geen God wilt noemen, moet ik verder citeren? Pagina 90 je zou die regressie evengoed op een soberder wijze kunnen stoppen door iets te bedenken, laten we zeggen, een 'oerknalsingulariteit' of een ander, vooralsnog onbekend fysisch concept. Die stopfactor 'God' noemen is in het beste geval nutteloos en in het slechtste op verderfelijke wijze misleidend.

Zijn geloof is gebaseerd op iets bedenken en niet rede, ja, bedenk maar iets, maar noem het aub geen God, ik heb probleem met een psychologische aandoening, en ik vrees dat ik mijn leven, zoals de meeste atheïsten, met een zelfmoord ga beëindigen. Bedenk iets, aub, bedenk maar iets en noem het gewoon geen God. Please, please.
Hij moet zijn geloof in god geen God noemen hoor Wat ik niet begrijp is zijn misleidende manier om de onweerlegbare argumenten voor de noodzakelijke bestaan van de schepper te weerleggen.
Maar je begrijpt Dawkins helmaal niet. Wat Dawkins zegt is dat er geen enkele reden is om de hoop vragen die overblijven God te noemen. Jij bewijst met deze quote enkel dat Dawkins toegeeft dat alle antwoorden nog niet gevonden zijn.

En dan lees ik die smeekbede, die ik niet goed begrijp. Je wil wanhopig dat er "iets" is, dat zeker niet god mag heten?
Wel, dan is uw antwoord "het bestaan" of "de cosmos", het is een fantastisch wereldbeeld dat gevoed wordt door ontdekkingen, door schoonheid, door mogelijkheden, door grootsheid. Je moet alleen accepteren dat wij, en waarschijnlijk de mensheid zelf ook, nooit alle antwoorden zal kennen. En de schoonheid zoeken in elke nieuwe ontdekking en ontrafelen van het web. Het besef dat elk draadje van dat web ontsluierd, je langs één kant een aha erlebnis kan geven, en langs de andere kant laat zien dat het web veel groter is dan je dacht.
Ikzelf kan uren naar de maan staren. Me proberen voor te stellen hoe groot die is, hoe ver weg. En net als ik die grootsheid voel, dan denk ik aan de apollo 11 en wat voor een religieus gevoel dat moest geweest zijn voor Armstrong en Aldrin.

Het is zo eenvoudig, geniet van de schoonheid, geniet van de verklaringen en bovenal, geniet van de vragen die er overblijven.
Oud 4 maart 2009, 13:32   #278
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Leg mij eens de uitkomsten-verzameling (gerelateerd aan een vergelijking) vast van bijvoorbeeld:

5 + 7 + x = 0, onder de voorwaarde dat x een natuurlijk getal is ...

in een wiskundige vergelijking waarin p staat voor het aantal mogelijke uitkomsten, dus:

p = ???

die ook geldig is voor

1/x² = 0, onder de voorwaarde dat x een natuurlijk getal is ...

en vooral voor:

x³ + y³ = z³ , onder de voorwaarde dat x, y en z natuurlijke getallen zijn.

Ik verwacht dus van jou een 'formule' die het aantal oplossingen voor een willekeurige (waarvan de variabelen natuurlijke getallen zijn) vergelijking geeft.
Ik snap mijn fout in de formulering.

Wat ik probeerde te zeggen was dat indien men de uitkomsten gegenereerd door een systeem observeert, maar het mechanisme van het systeem niet kent noch een voorspellende verklaring kan afleggen, dat het dan een toevalssysteem is.
Oud 4 maart 2009, 13:35   #279
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht

2/ De weg van de minste wrijving. De stelling dat ze mekaar niet uitsluiten. Hier ben je niet aan 't discussieren met een 'creationist' maar met iemand die geloofd. Het is hier voldoende dat zij haar geloof kent. Van de 'evolutie theorie' hoeft zij niks te weten. Zij valt namelijk jouw 'aanwijzingen' niet aan, noch weerlegt ze. En heeft dus geen nood aan argumenten. Het is gewoon aan jou om haar als gesprekspartner te erkennen onder haar voorwaarden, en daar eerlijk in te zijn. Zij valt jouw 'kennis' niet aan, en verwacht door de stelling eigenlijk 't zelfde van jou.

Je schaakt hier op een schaakbord waarop de opponenten in de zelfde kleuren spelen en waarvan één component te kennen geeft dat 'mat' niet tot de regels behoort.
Dus in feite gebeurt er geen discussie. Men praat simpelweg niet.

Van zodra men begint te praten en zeker meningen te formuleren, dient men elkaars theorie (proberen te) begrijpen.

Verder: akkoord. Ze had veel gezegd, maar weinig uitspraken gemaakt omtrent evolutie.
Oud 4 maart 2009, 16:09   #280
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Ik snap mijn fout in de formulering.

Wat ik probeerde te zeggen was dat indien men de uitkomsten gegenereerd door een systeem observeert, maar het mechanisme van het systeem niet kent noch een voorspellende verklaring kan afleggen, dat het dan een toevalssysteem is.
Ik beweer niet dat je fout bent, want dat kan ik niet bewijzen. Ik denk wel dat we beiden een totaal andere insteek hebben.

Namelijk, jij probeert het determinisme te bewaren. Ergens zeg je dat toeval opduikt doordat we het mechanisme dat tot de 'gebeurtenis' leidde nog niet begrijpen, of nog niet kunnen berekenen, of nog niet kunnen meten.

Dat staat een beetje haaks op de constatie dat toeval veelvuldiger lijkt voor te komen sinds dat we nauwkeurig kunnen meten en berekenen.

Gebaseerd op mijn gevoel voor systemen en hun samenhang durf ik stellen dat 'toeval' als zodanig meer zal herkend worden navenant we betere kunnen meten en berekenen.

Waarom ?

Omdat de methode waarmee wij meten en berekenen noodzakelijk 'toeval' creeërt.

Eh ?

Wel laat ons terugkeren naar: x³ + y³ = z³ , onder de voorwaarde dat x, y en z natuurlijke getallen zijn.

De verzameling oplossingen voor deze vergelijking (als ik ze 100% correct gesteld heb) is leeg.

Ten eerste merk ik op dat de verzameling oplossingen beïnvloed wordt door die eenvoudige eis van 'natuurlijke' getallen.

Maar wat is dat ? Een natuurlik getal. En vooral, wat is het als we de wiskunde in de praktijk brengen ? Als we de wiskunde gaan gebruiken om een gebeurtenis te voorspellen ?

Wel, een natuurlijk getal kan een afronding zijn. Of een meetfoutje. Of met andere woorden: Een afronding of meetfout beïnvloed niet enkel de uitkomst, maar ook de verzameling mogelijke oplossingen. Het is dus best mogelijk dat de effectieve oplossing buiten de verzameling ligt, en daardoor wordt aanzien als 'toeval'.

Een natuurlijk getal kan je ook zien als 't resultaat van kwantiseren door te meten. Als je in een bepaalde lengte 5 keer je meter kan, dan spreek je over 5 meter (eenheden). Maar wat als jouw meet resolutie groter is dan de te meten waarde ? Dan zit je met ogenschijnlijke natuurlijke getallen die zich 'onnatuurlijk' gedragen. Je beïvloed de uitkomst maar ook weer de verzameling van mogelijke oplossingen. En wat als je meeteenheid variabel is?

Een natuurlijk getal reflecteert ook perfect het 'deeltjes gedrag'. Als je continue functies ophangt aan deeltjes gedrag, dan zit je weer met variabelen die zich ogenschijnlijk voordoen als natuurlijke getallen maar zich 'onnattuurlijk' gedragen.

Hetzelfde doe je als je een continu gedrag opdeelt in stukjes, dus meet. Want dat gaat zich plots discontinue gedragen in de berekeningen (natuurlijk), terwijl in in feite discontinu is ( 'onnatuurlijk').

En dan is er nog maar de vraag of ruimte wel continue is. Die kromt onder invloed van zwaartekracht. Is het wel mogelijk om een afstand A-B in evengrote stukjes te verdelen ? En is er ruimte op elke plaats tussen A-B ?

Of frequentie ? Wat als je 'sampled' aan de verkeerde frequentie ?

Ik denk dat 'toeval' eigen is aan onze manier van meten en berekenen. En de kans op toeval zal verhogen naar mate we beter rekenen en meten precies omdat we behalve de uitkomst ook de verzameling aan mogelijke oplossingen beïnvloeden. Toeval is dus een onafwendbaar bijprodukt van wetenschap.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be