Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2009, 21:28   #261
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Dit is geen kwestie van meerderheid/minderheid ... maar gewoon een kwestie van samenleving.
Kijk naar Wemmel ... 50%-50% ... en tevreden van hun statuut !
Als de Vlaamse rand rond Brussel toch zo tevreden is met hun statuut (Vlaamse gemeente met faciliteiten voor degenen die neer kijken op het Nederlands), dan is die gemeentes bij Brussel voegen dus een gevaar voor de harmonieuze samenleving in die gemeentes?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 22:09   #262
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
herlees nog eens de tekst. Franstaligen spreken vooral Frans, in contact met Franstaligen spreken Nederlandstaligen noodgedwongen ook Frans. staat letterlijk in je tekst hoor.
Franstaligen zullen altijd eerst Frans proberen te spreken !
Dit is een kwestie van gevoel !
Wij blijven "in rond" te spreken ... omdat ik, als Franstalig, probeer te uitleggen dat, voor een franstalig (waarschijnlijk historisch), Frans heeft geen grens ! Dus proberen Frans te spreken ... en als het moet, in de 2de taal verder te gaan. Dit heeft niks mee te maken met verfransing, met geen 2de taal kennis of met slecht wil !

Wat ziet U met engelstaligen ... die spreken Engels ... een universele taal ! Dus spreken ze engels en enkel engels !
Tot niet zo lang geleden hebben de franstaligen exact hetzelfde gedaan ... Ondertussen heeft het Frans zijn diplomatisch statuut verloren ..., buiten Belgie betekend dit dat franstaligen Engels leren, en binnen Belgie dat ze en Engels en Nederlands leren ...

Dat de Franstaligen eerst en vooral in hun eigen taal proberen te spreken is logisch en zal logisch blijven, U kunt er niks aan doen en een taalgrens, een gewestgrens, een staatgrens zal er niks aan doen !

U mag aan de Franstaligen vragen tweetalig te worden, hun klanten in hun taal te bedienen maar niet van taal te veranderen door het feit dat de juist op de andere kant van de taalgrens zitten ... Die zullen zoiets NOOIT begrijpen.

De Franstaligen voelen voor het eerst een "Taaldruk" ... binnen Belgie en reageren ... zoals nederlandstaligen hebben moeten reageren in het verleden !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 22:15   #263
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik had laatst verdwaalde Franse toeristen in mijn straat. Die vroegen mij vriendelijk in gebrekkig Engels de weg. Toen heb ik ze vriendelijk de goede weg op geholpen.

de moraal: kwestie van weten dat ze met Frans niet ver komen in mijn straat. Woonde ik in de rand, dan zouden ze mij denk ik in het Frans aanspreken. En dat is nou net het hele knelpunt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 22:20   #264
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Als de Vlaamse rand rond Brussel toch zo tevreden is met hun statuut (Vlaamse gemeente met faciliteiten voor degenen die neer kijken op het Nederlands), dan is die gemeentes bij Brussel voegen dus een gevaar voor de harmonieuze samenleving in die gemeentes?
Omdat de faciliteiten onder druk zijn !

Rand Franstaligen zoals Brusselaars zijn voor meer tweetaligheid maar kunnen niet vervlaamst worden !
Kijk naar de "Franskiljons" in Antwerpen, Gent, Kortrijk ... 30jarig zijn NA de taalgrens ontwikkeling geboort, zijn tweetalig maar blijven franstalig !
Die studeren eerst en vooral in Vlaanderen en dan .... een groot aantal van die studenten gaan naar universiteit in Namen, soms naar de UCL of de ULB !

Dus : vervlaamsing van frantaligen, zelfs in het midden van Vlaanderen is niet 100% efficient ... en denken dat dit vervlaamsing langs Brussel zal gebeuren in onmogelijk !
Oud 28 mei 2009, 22:24   #265
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik had laatst verdwaalde Franse toeristen in mijn straat. Die vroegen mij vriendelijk in gebrekkig Engels de weg. Toen heb ik ze vriendelijk de goede weg op geholpen.

de moraal: kwestie van weten dat ze met Frans niet ver komen in mijn straat. Woonde ik in de rand, dan zouden ze mij denk ik in het Frans aanspreken. En dat is nou net het hele knelpunt.
Ja, die zullen eerst in het Frans proberen (50% kans met een franstalig te spreken), en als het nodig is, verder in het nederlands spreken. Maar vraag ze niet/nooit eerst en vooral in het nederlands te spreken gewoon omdat ze in een Vlaamse gemeente wandelen ! Brusselaars wonen in een franstalige/meertalige stad en doen hun best om hun nederlandstalige klanten in hun taal te bedienen. Ten tweede, wonen ze in Belgie en niet in een staat verdeeld in 2 (FR/NL)

Brusselaars gaan naar Frankrijk en ontmoeten Nederlanders ... die zullen waarschijnlijk in het Nederlands spreken ... zelfs als Frankrijk een franstalige staat is.

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 28 mei 2009 om 22:32.
Oud 28 mei 2009, 23:46   #266
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
stellen dat België toch een tweetalig land is
Neen, dat is het helemaal niet.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 00:31   #267
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wij blijven "in rond" te spreken ... omdat ik, als Franstalig, probeer te uitleggen dat, voor een franstalig (waarschijnlijk historisch), Frans heeft geen grens ! Dus proberen Frans te spreken ... en als het moet, in de 2de taal verder te gaan. Dit heeft niks mee te maken met verfransing, met geen 2de taal kennis of met slecht wil !

Wat ziet U met engelstaligen ... die spreken Engels ... een universele taal ! Dus spreken ze engels en enkel engels !
Tot niet zo lang geleden hebben de franstaligen exact hetzelfde gedaan ... Ondertussen heeft het Frans zijn diplomatisch statuut verloren ..., buiten Belgie betekend dit dat franstaligen Engels leren, en binnen Belgie dat ze en Engels en Nederlands leren ...

Dat de Franstaligen eerst en vooral in hun eigen taal proberen te spreken is logisch en zal logisch blijven, U kunt er niks aan doen en een taalgrens, een gewestgrens, een staatgrens zal er niks aan doen !

U mag aan de Franstaligen vragen tweetalig te worden, hun klanten in hun taal te bedienen maar niet van taal te veranderen door het feit dat de juist op de andere kant van de taalgrens zitten ... Die zullen zoiets NOOIT begrijpen.

De Franstaligen voelen voor het eerst een "Taaldruk" ... binnen Belgie en reageren ... zoals nederlandstaligen hebben moeten reageren in het verleden !

Dat heeft wél alles te maken met slechte wil en onbeschoftheid. In Vlaanderen is het een teken van hoffelijkheid om eerst proberen de locale taal te spreken en als dat niet lukt heel vriendelijk te vragen of het mogelijk is om over te schakelen in een andere taal.
Vlamingen zullen in pakweg Italië niet beginnen in het Nederlands, maar zijn beste Italiaans (al is dat maar 3 woordjes) zich verontschuldigen dat hij geen Italiaans spreekt en vragen of hij eventueel mag verder gaan in het Engels of Frans.
D�*t is beleefdheid, je proberen aan te passen aan de locale gewoontes en taal.
Als ik naar de Ardennen ga, zal ik eerst in het Frans beginnen te spreken, in Londen eerst in het Engels, in Berlijn eerst in het weinige Duits dat ik ken.

Als ze dat nooit zullen begrijpen, dan is het een teken van slechte wil omdat ze het niet willen begrijpen. Er van uit gaan dat men overal je taal spreekt is manifeste domheid, er dan nog eens op staan dat als jij naar een ander taalgebied gaat wonen en iedereen zich dus maar moet aan passen aan jou is zeer egocentrisch.
Wil je Frans spreken? Goed, blijf dan wonen in een Franstalig gebied en als ik je daar tegen kom dan zal ik heel vriendelijk "Bonjour, comment ca va?" zeggen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 29 mei 2009, 00:40   #268
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Omdat de faciliteiten onder druk zijn !

Rand Franstaligen zoals Brusselaars zijn voor meer tweetaligheid maar kunnen niet vervlaamst worden !
Kijk naar de "Franskiljons" in Antwerpen, Gent, Kortrijk ... 30jarig zijn NA de taalgrens ontwikkeling geboort, zijn tweetalig maar blijven franstalig !
Die studeren eerst en vooral in Vlaanderen en dan .... een groot aantal van die studenten gaan naar universiteit in Namen, soms naar de UCL of de ULB !

Dus : vervlaamsing van frantaligen, zelfs in het midden van Vlaanderen is niet 100% efficient ... en denken dat dit vervlaamsing langs Brussel zal gebeuren in onmogelijk !
Antwerpen, Gent, Kortrijk, enz, zijn geen faciliteitengemeentes (in tegenstelling tot de natte droom van Maingain), het zou maar al te erg en onbeschoft zijn dat de franstaligen die daar gaan wonen weigeren Nederlands te spreken.

De franstaligen moeten in Vlaanderen niet "vervlaamsen" maar tweetalig worden en dus Nederlands kunnen (willen) spreken met hun Vlaamse buren, enz... de inwijkeling moet zich aan passen aan zijn nieuwe thuis. Simpel toch! Een Japanner die in Durbuy gaat wonen gaat toch ook niet eisen dat hij overal in het Japans zal worden bediend, neen, die leert Frans, zodat hij tweetaling Japans-Frans wordt.

Wat voor alle beschaafde volkeren evident is (verhuizen = taal van nieuwe thuis leren) is voor Franstaligen blijkbaar te min.

Het zijn niet de Vlamingen die in Vlaanderen wonen die tweetalig Nederlands-Frans moeten worden, maar de Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen moeten tweetalig Frans-Nederlands worden.

Of moet iedereen in Durbuy plots tweetalig Frans-Japans worden omdat er een koppige Japanner komt wonen die neer kijkt op het Frans?

Laatst gewijzigd door Fozzie : 29 mei 2009 om 00:42.
Oud 29 mei 2009, 00:55   #269
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, die zullen eerst in het Frans proberen (50% kans met een franstalig te spreken), en als het nodig is, verder in het nederlands spreken. Maar vraag ze niet/nooit eerst en vooral in het nederlands te spreken gewoon omdat ze in een Vlaamse gemeente wandelen ! Brusselaars wonen in een franstalige/meertalige stad en doen hun best om hun nederlandstalige klanten in hun taal te bedienen. Ten tweede, wonen ze in Belgie en niet in een staat verdeeld in 2 (FR/NL)

Brusselaars gaan naar Frankrijk en ontmoeten Nederlanders ... die zullen waarschijnlijk in het Nederlands spreken ... zelfs als Frankrijk een franstalige staat is.
Van toeristen kan men zo'n domheid ergens nog begrijpen. In Vlaanderen is de kans dat men in een Vlaams dorp een Franstalige tegen het lijf loopt helemaal geen 50 %, maar zou eigenlijk 0 % moeten zijn. Ze zouden er wel Franstaligen kunnen tegen komen die eigenlijk (zouden moeten) tweetalig zijn. Ik hou even geen rekening met de Franstalige inwijkelingen die pertinent weigeren tweetalig te worden in Vlaanderen. De kans dat men in een Vlaams dorp een Nederlandstalige tegen komt is echter 100 %.
De kans is wel groot dat ze iemand tegen komen die Frans begrijpt en spreekt (als tweede of derde taal), maar dat is niet hetzelfde als een Franstalige (die enkel Frans spreekt of wil spreken).

Wie echter in Vlaanderen komt wonen hoort te weten dat Nederlands hier de voertaal is. We vragen dat niet, we staan er op. Kwestie van elimentaire beleefdheid. Staat het de Franstalige inwijkeling niet aan, dan was hij beter gebleven waar hij vandaan kwam.

Laatst gewijzigd door Fozzie : 29 mei 2009 om 00:58.
Oud 29 mei 2009, 08:20   #270
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

maar jij vraagt wel, zoals het FDF en alle andere Franstalige partijen dat doen, dat de Vlamingen uiteraard onmiddellijk in het Frans overstappen en uiteindelijk verfransen. doen die Vlamingen dat niet, dan zijn het racisten en facisten, niet?

Franstaligen moeten niet vernederlandsen in Vlaanderen, ze moeten gewoon beseffen dat in contact met de administratie er maar 1 taal geldig is: het Nederlands.

in ieder geval, de door jou aangevoerde studie bewijst 1 ding: alle problemen beginnen en eindigen met de faciliteiten. schaf die af en je zou héél misschien nog een toekomst kunnen hebben voor België.
Oud 29 mei 2009, 08:21   #271
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
toch wel, volgens de Belgische grondwet zijn er verschillende Gewesten met elk een andere officiële taal. of verwerp jij die grondwet??
Oud 29 mei 2009, 08:59   #272
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Ik kan even niet meer volgen, dus volgens T'serclaes is er in de gewesten taalvrede maar is het perfect logisch en acceptabel dat Franstaligen eenderd waar in Vlaanderen eerst Frans spreken in plaats van manieren te hebben en de streektaal te spreken? Ze zijn geen imperialisten maar ze zien Vlaanderen als een gebied waar ze ook in het Frans terecht moeten kunnen (of hoe moet ik het interpreteren dat de Franstalige Brusselaars weigeren te aanvaarden dat het Vlaams gewest bestaat)?...?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 09:12   #273
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

't is te zeggen, er is overal taalvrede behalve in Brussel en de Rand. Want daar maken de Vlamingen teveel van hun oren...
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 09:21   #274
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ik kan even niet meer volgen, dus volgens T'serclaes is er in de gewesten taalvrede maar is het perfect logisch en acceptabel dat Franstaligen eenderd waar in Vlaanderen eerst Frans spreken in plaats van manieren te hebben en de streektaal te spreken? Ze zijn geen imperialisten maar ze zien Vlaanderen als een gebied waar ze ook in het Frans terecht moeten kunnen (of hoe moet ik het interpreteren dat de Franstalige Brusselaars weigeren te aanvaarden dat het Vlaams gewest bestaat)?...?
dat is de perfecte samenvatting van de Franstalige mentaliteit ja. voor hun blijven we in een unitair België leven waar het Frans de hoofdtaal is en waar de Vlamingen in hun gebied wel Nederlands mogen spreken maar waar de Franstaligen overal moeten terecht kunnen in het Frans. on est quand même en Belgique!
Oud 29 mei 2009, 10:27   #275
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is de perfecte samenvatting van de Franstalige mentaliteit ja. voor hun blijven we in een unitair België leven waar het Frans de hoofdtaal is en waar de Vlamingen in hun gebied wel Nederlands mogen spreken maar waar de Franstaligen overal moeten terecht kunnen in het Frans. on est quand même en Belgique!
Waarom altijd alles vervormen ...

Moeten wij Nederlands met de Vlaams overheid spreken ... Geen probleem !
Zouden wij enkel Vlaams spreken bji Hoeilaartse pompstation op de Terhulpensesteenweg ... tussen Brussel en Terhulpen ... Belachelijk !

Ik spreek en Nederlands en Frans met nederlandstaligen en franstaligen ... zonder te denken als ik in Vlaanderen of in Wallonie ben !

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 29 mei 2009 om 10:29.
Oud 29 mei 2009, 10:37   #276
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:

Zouden wij enkel Vlaams spreken bji Hoeilaartse pompstation op de Terhulpensesteenweg ... tussen Brussel en Terhulpen ... Belachelijk !

Ik spreek en Nederlands en Frans met nederlandstaligen en franstaligen ... zonder te denken als ik in Vlaanderen of in Wallonie ben !
Het gaat mij over het feit dat u beweert dat er wederzijds respect is wat onmogelijk is als bepaalde Franstaligen een expansionistisch gedachtengoed uitdragen.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 10:37   #277
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

jawel, groot probleem! meer zelf, als ze geen Frans mogen spreken, eisen ze onmiddellijk het aanechten van hun gemeente aan Brussel!

wie vraagt dat je enkel Vlaams mag spreken bij een pompstation?? we vragen gewoon dat je een klein beetje moeite doet om ook Nederlands te spreken als je toevallig tegenover een Nederlandstalige staat en er niet vanuit gaat dat die toch wel Frans zal spreken.
Oud 29 mei 2009, 10:40   #278
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Interessant!
Deze racistische theorie van u.
Ik geloof zelf niet dat het spreken van Frans genetisch bepaald is. Maar u hebt recht op uw eigen racisme natuurlijk.
Even de feiten:
-Net na de tweede Wereldoorlog waren er tussen de 300.000 en 400.000 franskiljons(buiten de Rand) in Vlaanderen. Op enkele tienduizenden na zijn deze allemaal vernederlandst. (Voor de overgeblevenen vrees ik ook "het ergste" de komende generatie).
-Het spreken van Frans is (helaas voor u) niet aangeboren , en dus reversibel. Net als alle andere talen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 15:07   #279
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Interessant!
Deze racistische theorie van u.
Ik geloof zelf niet dat het spreken van Frans genetisch bepaald is. Maar u hebt recht op uw eigen racisme natuurlijk.
Even de feiten:
-Net na de tweede Wereldoorlog waren er tussen de 300.000 en 400.000 franskiljons(buiten de Rand) in Vlaanderen. Op enkele tienduizenden na zijn deze allemaal vernederlandst. (Voor de overgeblevenen vrees ik ook "het ergste" de komende generatie).
-Het spreken van Frans is (helaas voor u) niet aangeboren , en dus reversibel. Net als alle andere talen.
Racistische theorie ?
Ik spreek van meertaligheid, van samenleving met 2 culturen ... U spreek van keuze tussen culturen ! Wie is racist ? Taalrespect tussen mensen begint als die mesen schakelen over in de 2 talen !

Doe je ogen open : die franskiljons zijn niet vernederlandst ... Wij zijn met de derde generatie na het ontwikkeling van de taalgrens ... en thuis spreken ze nog Frans ! Die zijn zo tweetalig geworden dat het wordt moeilijk te zeggen als ze frans of nederlandstalig zijn ... !
Oud 29 mei 2009, 15:23   #280
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Leest u uw eigen citaten nog even.

Daar staat toch echt met zoveel woorden dat het (fysiek?) onmogelijk is voor Franstaligen om te vernederlandsen.

Dat is een onontkenbare onversneden racistische gedachtengang van u.

Waar zijn al die honderduizenden Franskiljons dan gebleven?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be