Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2009, 17:44   #261
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Lees het artikeltje over dit madammeke eens.

Haar staatspensioen, vanzelfsprekend afhankelijk van haar aantal jaren dienst, zal wellicht rond de 900 € zijn.

link: http://content.jobat.be/nl/artikels/...t-contentpromo
Het loon van een medewerkster bij justitie: 1.250 euro netto
Het gemiddelde pensioen van een arbeider/bediende ligt rond de 1200€, terwijl dit van een ambtenaar rond de 1900€ ligt.
Dat zijn cijfers waar men niet langs kan.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 17:54   #262
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dat zou ik nog zo zeker niet zijn.
Laten ze beginnen met het ambtenarenpensioen en het privépensioen in één stelsel te gieten... En inderdaad aangezien er ingeleverd moet worden, de rijkste pensioenen het eerst.

Dan zul je zien dat het merendeel van de privépensioenen ondanks hun 'bijsparen' nog altijd niet kunnen tippen aan de overheidspensioenen...

Een beetje communisme en iedereen gelijk voor de wet vanaf 67jaar kan geen kwaad.
Was het vroeger niet zo dat je al eens hoorde: de ambtenarenpensioenen zijn inderdaad aan de lage kant, maar daar tegenover staat meer werkzekerheid en een goed pensioen dat een soort van uitgestelde verloning is voor de lagere wedde... Klopt? Toen wel en nu niet? Of is het verbreken van een overeenkomst toch maar van geen belang?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 18:02   #263
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een hospitalisatieverzekering is niet echt duur in Belgie.

Die bedrijfswagen is een alternatieve manier om personeel te betalen omdat gewoon loon kapotbelast wordt door de staat, deels om haar ambtenaren te betalen.

Maar nog steeds vind ik niet dat ambtenaren slecht betaald worden. De vraag is danwel: waarom blijven ze allemaal ambtenaren als ze in de prive meer zouden kunnen verdienen ? Want blijkbaar hebben ze allemaal die gedachte ?

Het antwoord is simpel: in de prive moet effectief gewerkt worden.
Op dat simpele antwoord, een simpele vraag: als je als ambtenaar toch evenveel verdient en minder moet werken zoals sommigen beweren, waarom worden diegenen die dat denken geen ambtenaar?
Oud 24 augustus 2009, 18:08   #264
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Op dat simpele antwoord, een simpele vraag: als je als ambtenaar toch evenveel verdient en minder moet werken zoals sommigen beweren, waarom worden diegenen die dat denken geen ambtenaar?
zeg jongen, toch simpel, omdat je droomt van wat meer, maar die wortel is niet voor iedereen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 18:17   #265
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Denk eens even de privé weg. Wat zouden ambtenaren dan te doen hebben en vooral : hoe gaan ze betaald worden ?

Met andere woorden : éérst de privé, d�*n de ambtenaren. De privé zal eerst wel eieren leggen, de ambtenaren kunnen dan kakelen. Omgekeerd werkt dat niet.
Schaf dus de ambtenaren af... en hun werk zal moeten gedaan worden door "de privé"! En die moeten niet betaald worden misschien? Dus ga je met privéscholen, privéklinieken, privébewakingsdiensten enz moeten werken, en dat zal beter en goedkoper zijn, ben je daar zo zeker van? Ik niet...
Oud 24 augustus 2009, 18:21   #266
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Ik weet niet of u het gemerkt hebt maar wat u daar plaatst zijn brutolonen. Daar moeten nog belastingen af.

En dat is inderdaad maar een schammel loontje.

Als ik in de privé maar tussen de 20 en 30 uren van 50 minuten werk, heb ik ook een pak minder.
Oud 24 augustus 2009, 18:23   #267
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het gemiddelde pensioen van een arbeider/bediende ligt rond de 1200€, terwijl dit van een ambtenaar rond de 1900€ ligt.
Dat zijn cijfers waar men niet langs kan.
1900? Dat wil ik best wel eens zien in de overheidscijfers.
Oud 24 augustus 2009, 18:28   #268
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
veel succes dan Paul, ge zult het niet lang volhouden
En vlug beseffen dat je echt niet weet waarover je bezig bent...
Daarom dat zovele jonge leerkrachten het na korte tijd voor bekeken houden, omdat het zo gemakkelijk is, een job om uit te rusten...
Oud 24 augustus 2009, 18:29   #269
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schaf dus de ambtenaren af... en hun werk zal moeten gedaan worden door "de privé"! En die moeten niet betaald worden misschien? Dus ga je met privéscholen, privéklinieken, privébewakingsdiensten enz moeten werken, en dat zal beter en goedkoper zijn, ben je daar zo zeker van? Ik niet...

Ik wel.

Wij hebben onlangs een studie laten doen ivm de uitbating van een rustoord.

Iemand in de openbare dienst werkt 200 uren minder (gemiddeld) dan iemand in de privé.

Voor het OCMW is iemand in openbare dienst veel goedkoper dan iemand die privé werkt.

Dit is enkel en alleen te danken aan de het verschil in subsidies. Voor de belastingbetaler, die het ten slotte toch zal moeten betalen; is iemand in de privé stukken goedkoper.

En kom niet af met de zever van betere verzorging en allerlei ander gelul.

Ik ben in verschillende bejaardentehuizen geweest, zowel privé als openbaar uitgebaat.

Ik heb het geluk gehad in het OCMW te mogen zetelen waar we een bejaardentehuis in ons beheer hebben.

Ik heb het geluk dat ik een zus heb die in een privé bejaardentehuis werkt.

Ik kan dus heel goed vergelijken en mijn ogen zijn opengegaan hoor.

Ik moet wel zeggen dat de werkdruk bij mijn zus een stukje hoger ligt dan bij ons in het OCMW.
Oud 24 augustus 2009, 18:31   #270
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Verplicht iedereen in het onderwijs al eerst eens om 38 uur per week effectief op school te laten zijn (dus 38 uur lessen en vergaderingen, geen lesvoorbereidingen of testverbeteringen). En laat ze ook gewoon werken tot 65, zonder uitzondering.

Op die manier kunnen we alvast een paar duizend leerkrachten afdanken in België, en al heel wat miljoenen euro's besparen, zonder een verlies van efficiëntie.
Compleet wereldvreemd. Kwestie dat je uit het niets een geheel jaar les geeft. Blijkbaar ben je dermate intelligent dat je zonder voorbereiding een lessenpakket uit de losse mouw kan schudden.

Welke zever moet ik hier nog lezen, totaal van de pot gerukt.
Oud 24 augustus 2009, 18:32   #271
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Als ik in de privé maar tussen de 20 en 30 uren van 50 minuten werk, heb ik ook een pak minder.
Zowat de overgrote meerderheid van mijn vriendenkring zijn leerkrachten. Ze werken hard, de dagen dat ze les geven, daar niet van. Dus daarom dat ik wel stel dat ze met 20 uur lesgeven + extra werk wel aan een fulltime van 40h komen. Maar globaal gezien hebben ze niks te zagen. 3 maand verlof op een jaar + eenmaal vastbenoemd kunnen ze "extra verlof" (ziek vieren) gemakkellijk opnemen. Controle is er officieel wel, maar zelden of nooit uitgevoerd. Ziektebriefkes zijn nog steeds schering en inslag.

En op penisoen gaan ze ook lekker vroeg. Als je gaat kijken naar wat die mensen in een loopbaan effectief presteren, zijn ze zelfs overbetaald.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 18:32   #272
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
1900? Dat wil ik best wel eens zien in de overheidscijfers.

Heb ik zelf met mijn eigen ogen gezien mijn beste.

Ambtenaren hebben in het verleden gekozen voor uitgesteld loon als pensioen. Het komt er op neer dat ze een deel van hun loon krijgen als ze gepensioneerd zijn.

Na een tijdje stelden ze vast dat ze minder nettoloon ontvingen dan iemand met hetzelfde werk in de privé.

Ondertussen hebben ze die kloof al meer dan dichtgestaakt.
Oud 24 augustus 2009, 18:33   #273
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
pieke

ik vind onderwijs ideaal jobje voor als ik eens wat wil rusten. Dus ik hou het in reserve. Als uitgroeibaantje.
We zullen je eens PAV laten geven. Na een week smeek je om ermee op te houden. Wil er gerust geld op verwedden.

Veel geblaat, weinig wol.
Oud 24 augustus 2009, 18:34   #274
Praetorian

Standaard

Citaat:
Heb ik zelf met mijn eigen ogen gezien mijn beste.

Ambtenaren hebben in het verleden gekozen voor uitgesteld loon als pensioen. Het komt er op neer dat ze een deel van hun loon krijgen als ze gepensioneerd zijn.

Na een tijdje stelden ze vast dat ze minder nettoloon ontvingen dan iemand met hetzelfde werk in de privé.

Ondertussen hebben ze die kloof al meer dan dichtgestaakt.
Ik ken geen enkele gepensioneerde ambtenaar met een loon van 1900 euro. Dus ik wil wel eens best die cijfers zien.
Oud 24 augustus 2009, 18:35   #275
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
En vlug beseffen dat je echt niet weet waarover je bezig bent...
Daarom dat zovele jonge leerkrachten het na korte tijd voor bekeken houden, omdat het zo gemakkelijk is, een job om uit te rusten...
Wetende dat veel aan de mens zelf ligt en niet zozeer aan de job.

Leerkracht zijn of worden is bijna een roeping. Je moet het graag doen, en je moet met kinderen overweg kunnen. Als je dat niet kan is het onderwijs een hel. Kortom, jonge leerkrachten die stoppen omdat ze het niet aankunnen zijn niet capabel genoeg.

En vreemd genoeg zijn dat ook de grootste klagers....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 18:36   #276
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Verplicht iedereen in het onderwijs al eerst eens om 38 uur per week effectief op school te laten zijn (dus 38 uur lessen en vergaderingen, geen lesvoorbereidingen of testverbeteringen). En laat ze ook gewoon werken tot 65, zonder uitzondering.

Op die manier kunnen we alvast een paar duizend leerkrachten afdanken in België, en al heel wat miljoenen euro's besparen, zonder een verlies van efficiëntie.
Awel van mij mogen ze de taken zelfs verbeteren op de school. Ze moeten wel uren kloppen van 60 minuten tegen de 50 van nu.
Oud 24 augustus 2009, 18:37   #277
Praetorian

Standaard

Citaat:
Wetende dat veel aan de mens zelf ligt en niet zozeer aan de job.

Leerkracht zijn of worden is bijna een roeping. Je moet het graag doen, en je moet met kinderen overweg kunnen. Als je dat niet kan is het onderwijs een hel. Kortom, jonge leerkrachten die stoppen omdat ze het niet aankunnen zijn niet capabel genoeg.

Totaal niet. Ik ken verschillende idealistische mensen die er na enkele jaren de brui aan geven omdat het een te onzekere job is. Niet omdat ze de nodige competenties ontbreken.
Oud 24 augustus 2009, 18:37   #278
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Kortom, jonge leerkrachten die stoppen omdat ze het niet aankunnen zijn niet capabel genoeg.

Fout.

Ik ken er die van nature begaafd zijn, en een klas op vrijdagavond het laatste uur stil kunnen houden.

Zij zijn gestopt, niet door de druk van de leerlingen, maar door de werksfeer en het benauwend schoolsysteem waarin juristen, pedagogen en ander gespuis beter weet dan iemand die werkelijk aan de frontlinies moet staan.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 18:38   #279
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En de reden hiervan is ?

Dat de jeugd niet meer opgevoed wordt. De ouders kunnen het niet en het onderwijs mag het niet.
Oud 24 augustus 2009, 18:38   #280
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Awel van mij mogen ze de taken zelfs verbeteren op de school. Ze moeten wel uren kloppen van 60 minuten tegen de 50 van nu.
Ah, onze "stem N-VA"-troglodiet is van achter de kast gekropen en gaat nu janken voor meer uren voor leerkrachten?

Lampschermen, is dat niks voor jou?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be