Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Abortus na 14 weken zwangerschap moet kunnen.
Ja 22 40,00%
Neen 19 34,55%
Ja, maar ... 6 10,91%
Neen, maar ... 4 7,27%
Geen idee 4 7,27%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2009, 21:48   #261
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Het is niettemin een heel juiste omschrijving. Juister dan de jouwe. Mensen zijn meer dan klompjes cellen en in voortdurende wording.

Omdat je anders last krijgt van je geweten?

Inderdaad. Dat doe je. Het mag geen mens in wording zijn van jou.

Maar dat is het wel.

Paulus.
Nee, dat is het niet.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 21:50   #262
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin.

De rol van de vader begint al van voor de geboorte.

Blijkbaar niet voor jou, zoveel is duidelijk.

Paulus.
Het gaat hier niet over mij, Paulus. Laat je persoonlijke opmerkingen dus maar achterwege en probeer je een beetje te focussen op het onderwerp. Nee, de rol van de vader begint NIET voor de geboorte, maar KAN eventueel erna beginnen. Voor dat moment is hij niet meer dan de leverancier van zaadcellen.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 23 augustus 2009, 21:52   #263
Marker
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Zeer juist.

En zulke dingen:
Beste,

Je bedenkelijke kennis van biologie die je hierboven demonstreerde, daar probeerde ik niet op te reageren. Maar dit kan ik moeilijk laten.

Hoe kan je hiermee afkomen na alles wat je hiervoor gezegd hebt? Dat uitgerekend jij met emoprentjes komt aandragen. Ik denk dat je blij mag zijn dat de mensen die abortus GEEN alternatief vinden voor anticonceptie dat niet hebben gedaan... Dat zou allicht ook heel veel klachten opleveren, en terecht. U kan zelf bedenken waarom.

Ik dacht dat U voorstander was van een brute en harde samenleving waarin u geen enkele keuze moreel superieur acht boven een andere (alleen Uwzelf bent moreel superieur en we kunnen heel wat van Uw leren, dat spreekt...)? Of blijkt u toch iets meer mens te zijn dan u hierboven aangaf? En ook de ene keuze meer ethisch aanvaardbaar te vinden dan de andere? Een hogeschoolcursus ethiek gevolgd?

Wat is het verschil tussen dit en abortus in een ziekenhuis? Is het minder erg in een medische context omdat dit de schijn opwekt van een min of meer noodzakelijke medische ingreep, onder het comfort van een sussende dokter of verpleger en liggend op een zacht mals bedje? Welke moraliteit die u blijkbaar toch superieur acht en welke waardes drijven u hiertoe?

U verliest hier uw consequentie en consistentie volledig (al uw vorige posts waren dus toch getrol).
Dat is vooral schrijnend omdat ik hier bijna niemand zag pleiten voor het compleet verbieden van abortus...

Als je denkt oud genoeg te zijn om gemeenschap te hebben, ben je ook oud genoeg, of moet je dat zijn, om te denken over de gevolgen.

Abortus zou voor mijn part enkel mogen indien er NA de conceptie omstandigheden zijn ontstaan, die men TOTAAL NIET kon voorzien VOOR de conceptie.
Als een vrouw van 22 zich te jong voelt om haar prachtige lichaam te 'verminken' door een zwangerschap, dan weet ze dat ze na onbeschermd vrijen in negen maanden tijd geen 40 zal zijn. Hetzelfde geldt voor al die andere excuses die men had moeten weten op het moment van de conceptie.

Nadenken verplicht alvorens te beginnen dus, zodat er geen luxe-abortussen meer gebeuren.
Dat zal ook voor die meisjes waar U FC plots ook zo bezorgd over blijkt te zijn, te zien aan de mooie foto die je hier toonde, geen kwaad kunnen. Je voorkomt namelijk ook voor hun zo een hele hoop ellende. En de weinigen die het niets doet dat ze voor de 5e x abortus plegen, worden dan ook meteen beschermd tegen hunzelf. Soms is dat nu eenmaal nodig.

Laatst gewijzigd door Marker : 23 augustus 2009 om 21:57.
Marker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 21:52   #264
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn ook geboren mensen die niet in staat zijn om zelfstandig te leven.
Bullshit van de hoogste graad. Als een mens niet meer in staat is om zelfstandig te leven (lees: als zijn lichaamsfuncties kunstmatig in leven gehouden worden), is hij geen mens meer, maar een plant.

Citaat:
Oud 23 augustus 2009, 21:53   #265
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blij dat je toegeeft dat het hypocriet is om over een klompje cellen te spreken dan wel over een kind, naargelang de gewenstheid.

Paulus
Dan is in de discussie over abortus dan ook het enige relevante criterium. Al de rest is praat voor de vaak, al dan niet ingegeven door religieuze moraal.

Citaat:
Oud 23 augustus 2009, 21:54   #266
astuf larcga
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Lucie Van Crombrugge (65) vindt dat het tijd wordt om de abortuswet bij te sturen. Amper twee maanden na haar pensionering als coördinator van het Gentse abortuscentrum springt ze alweer op de barricaden. (DS van 22/08)

Zeer kort samengevat. Volgens de Belgische wetgeving mag abortus tot 14 weken zwangerschap. Veel artsen verwijzen moeders echter naar het buitenland voor abortus, vooral naar Nederland. Guido De Padt, huidige minister van Welzijn en OCMW voorzitter (Geraardsbergen) wil geen financiële interventies voor abortus in het buitenland.

Wordt of is de Belgische wetgeving omtrent abortus niet achterhaald ?

Graag jullie mening.

Interview met Lucie Van Crombrugge op

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=872E0R2V
Al degenen die het spijtig vinden dat hun moeder geen abortus pleegde, kom hier zeggen waarom ?
astuf larcga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 21:54   #267
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Nee, dat is het niet.
Zeg me dan eens wat er fout aan is.

Tot zo lang is de term "mens in wording" weldegelijk juist.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 23 augustus 2009 om 22:03.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 21:55   #268
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb ik ooit al ene keer op dit forum ook maar één religieus argument gebruikt?

Neen!

Gelieve me daarop ook niet af te rekenen, want dat is oneerlijk.

Paulus.
(On)schuld is een Christelijk begrip.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 21:56   #269
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hier niet over mij, Paulus. Laat je persoonlijke opmerkingen dus maar achterwege en probeer je een beetje te focussen op het onderwerp. Nee, de rol van de vader begint NIET voor de geboorte, maar KAN eventueel erna beginnen. Voor dat moment is hij niet meer dan de leverancier van zaadcellen.
Zonder vader geen conceptie en geen geboorte. Wel degelijk een rol, dus.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 21:57   #270
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bullschit. De rol van de vader begint weldegelijk van voor de geboorte. Dat zal elke pedagoog bevestigen.

Daarom blijf ik terecht zeggen dat je van het vaderschap blijbaar geen kaas hebt gegeten.

Paulus.
Oud 23 augustus 2009, 21:57   #271
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Het is eigenlijk heel simpel. Verbied abortus en er zullen meer vrouwen van de trap vallen.
clandestiene kamertjes waar men amateurabortussen uitvoert. Clandestiene "artsen" die vrouwen verminken omdat ze niet weten waar ze mee bezig zijn. geen controle of de vrouw er wel iets over te zeggen heeft genaamd eergedoe.
lekker gezond voor de vrouw

abortus is van allen tijde en abortussen zullen er altijd zijn.
hoe goed de bedoeling is maar wie pleit voor een totaal verbod moet mij eens uitleggen hoe ge de illegaliteit uitschakelt.
ik denk dat een wettelijk kader voor iedereen het beste is.

hoe ge dat invult is een ander verhaal en is eerder subjectief. ik gooi de grens op levensvatbaarheid buiten de baarmoeder en dat zal een week of 20 zijn
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 21:57   #272
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Wanneer men bepaalde handelingen stelt kan dat nu eenmaal bepaalde gevolgen hebben. Die pertinente logica geldt ook voor jonge vrouwen. Wanneer we die basislogica niet meer aan de komende generaties bijbrengen, is het hek helemaal van de dam.
Die gevolgen bestaan enkel in een kader. Als er een kader is die de gevolgen niet inroept, dan zijn er geen gevolgen.

Het gevolg "kind krijgen" bestaat enkel als er een kader is die abortus onmogelijk maakt.

Nu jouw basislogica, pseudokolonel.
Oud 23 augustus 2009, 21:59   #273
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Je gaat me toch niet vertellen dat abortus de enige manier is om geen kinderen te hebben? En zelfs in geval van zwangerschap, kun je het kind nog altijd afstaan. Als je geen kinderen wil, dan moet je daar de nodige maatregelen voor treffen. Voordien.

Maar niet eerst kinderen maken en dan doden en weggooien onder het mom van ik wil geen kinderen.

Dat is mijn mening.

Paulus.
Ik wil geen kinderen. Stel: ik heb een vriendin die ook geen kinderen wilt. Samen hebben wij volgens jullie de keuze: celibatair leven, of haar lichaam vervormen en eventueel onze levens verpesten.
Oud 23 augustus 2009, 21:59   #274
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bullshit van de hoogste graad. Als een mens niet meer in staat is om zelfstandig te leven (lees: als zijn lichaamsfuncties kunstmatig in leven gehouden worden), is hij geen mens meer, maar een plant.
Ga dat maar eens vertellen aan de famillie van mensen die op intensief care liggen en bescherm je gezicht.

Zeker als de patiënten reële kansen hebben op volledige genezing.

Paulus.
Oud 23 augustus 2009, 22:00   #275
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil geen kinderen. Stel: ik heb een vriendin die ook geen kinderen wilt. Samen hebben wij volgens jullie de keuze: celibatair leven, of haar lichaam vervormen en eventueel onze levens verpesten.
Wat is er mis met voorbehoedsmiddelen?

Paulus.
Oud 23 augustus 2009, 22:03   #276
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan is in de discussie over abortus dan ook het enige relevante criterium. Al de rest is praat voor de vaak, al dan niet ingegeven door religieuze moraal.
Onzin. Het gaat over het leven of dood van een mens in wording. En dat blijft hij zijn hele leven, tot hij sterft.

De mens is meer dan alleen maar een klompje cellen.

Paulus.
Oud 23 augustus 2009, 22:03   #277
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marker Bekijk bericht
Beste,

Je bedenkelijke kennis van biologie die je hierboven demonstreerde, daar probeerde ik niet op te reageren. Maar dit kan ik moeilijk laten.

Hoe kan je hiermee afkomen na alles wat je hiervoor gezegd hebt? Dat uitgerekend jij met emoprentjes komt aandragen. Ik denk dat je blij mag zijn dat de mensen die abortus GEEN alternatief vinden voor anticonceptie dat niet hebben gedaan... Dat zou allicht ook heel veel klachten opleveren, en terecht. U kan zelf bedenken waarom.

Ik dacht dat U voorstander was van een brute en harde samenleving waarin u geen enkele keuze moreel superieur acht boven een andere (alleen Uwzelf bent moreel superieur en we kunnen heel wat van Uw leren, dat spreekt...)? Of blijkt u toch iets meer mens te zijn dan u hierboven aangaf? En ook de ene keuze meer ethisch aanvaardbaar te vinden dan de andere? Een hogeschoolcursus ethiek gevolgd?

Wat is het verschil tussen dit en abortus in een ziekenhuis? Is het minder erg in een medische context omdat dit de schijn opwekt van een min of meer noodzakelijke medische ingreep, onder het comfort van een sussende dokter of verpleger en liggend op een zacht mals bedje? Welke moraliteit die u blijkbaar toch superieur acht en welke waardes drijven u hiertoe?

U verliest hier uw consequentie en consistentie volledig (al uw vorige posts waren dus toch getrol).
Dat is vooral schrijnend omdat ik hier bijna niemand zag pleiten voor het compleet verbieden van abortus...

Als je denkt oud genoeg te zijn om gemeenschap te hebben, ben je ook oud genoeg, of moet je dat zijn, om te denken over de gevolgen.

Abortus zou voor mijn part enkel mogen indien er NA de conceptie omstandigheden zijn ontstaan, die men TOTAAL NIET kon voorzien VOOR de conceptie.
Als een vrouw van 22 zich te jong voelt om haar prachtige lichaam te 'verminken' door een zwangerschap, dan weet ze dat ze na onbeschermd vrijen in negen maanden tijd geen 40 zal zijn. Hetzelfde geldt voor al die andere excuses die men had moeten weten op het moment van de conceptie.

Nadenken verplicht alvorens te beginnen dus, zodat er geen luxe-abortussen meer gebeuren.
Dat zal ook voor die meisjes waar U FC plots ook zo bezorgd over blijkt te zijn, te zien aan de mooie foto die je hier toonde, geen kwaad kunnen. Je voorkomt namelijk ook voor hun zo een hele hoop ellende. En de weinigen die het niets doet dat ze voor de 5e x abortus plegen, worden dan ook meteen beschermd tegen hunzelf. Soms is dat nu eenmaal nodig.
Je hebt geen snars begrepen van wat ik bedoelde, gelieve nu je kracht te besparen en geen lange betogen over brute en harde samenlevingen te houden.

Zoals ik reeds zei: ik lijd niet aan Christendom, noch aan het Disneysyndroom, noch aan blinde verheerlijking van alles wat leeft. Ik heb een ander moreel compas.
Bijgevolg reken ik jouw inbreng als volkomen irrelevant.

Je moet het zien als twee mensen, de ene houdt van klassieke muziek en de andere van zwarmetal. Samen bespreken ze een rocknummer.
De ene zal vinden dat het nummer te heftig is en wat melodieuzer mag, terwijl dat de andere juist zal vinden dat het nummer te zacht is en wat diepere en sterkere instrumenten kan gebruiken.

Jouw moraal is mijn moraal niet.
Oud 23 augustus 2009, 22:04   #278
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is er mis met voorbehoedsmiddelen?

Paulus.
Het feit dat ze geen volledige zekerheid bieden. Condooms scheuren, pillen falen, ...
Oud 23 augustus 2009, 22:05   #279
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(On)schuld is een Christelijk begrip.
Ik vrees dat geen enkele rechter dat zal beamen. Schuld of onschuld heeft met verantwoordelijkheid te maken. On topic is het zeer terecht gesteld dat in geval van abortus, het kind van de rekening, totaal onschuldig is.

Paulus.
Oud 23 augustus 2009, 22:06   #280
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet je waarom?

Omdat een kind baren niet hetzelfde is als een drol uitdraaien. Een geboorte heeft een enorm effect op het lichaam van een vrouw.

Niet elke vrouw wilt dat meemaken, zeker op jonge leeftijd niet.
Zeer juist. En daarmee is eigenlijk alles gezegd.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be