Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer barst België?
September 2009 0 0%
Oktober 2009 0 0%
Alleszins voor 1 januari 2010 2 2,50%
Alleszins voor de komende, federale verkiezingen 0 0%
In 2011 7 8,75%
In 2012 3 3,75%
Op 21 december 2012 5 6,25%
Tussen de federale en de deelstatelijke verkiezingen 0 0%
2014-2020 12 15,00%
2020-2035 10 12,50%
2035-2100 3 3,75%
Na 2100 1 1,25%
Na het jaar 3000 1 1,25%
Geen idee 18 22,50%
Nooit 18 22,50%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2010, 19:57   #261
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dat is behoorlijk kleiburgerlijk ja. De ironie is dat de meest kleinburgerlijke formatie in België nml. NVA dat zegt te willen veranderen. De manier waarop ze dat doen door hun nationalistisch (en zeker seperatistisch) profiel zeer sterk af te zwakken, aanschurken als goede kleinburgers horen te doen bij het patronaat (Muytens) en te zeggen dat België "vanzelf wel zal oplossen". Zeg nu zelf. Ieder nationalist waar ook ter wereld behalve blijkbaar in Vlaanderen zou in de grond zakken van schaamte bij een dergelijke gecastreerd kleinburgerlijk antwoord.
Inderdaad. Er is nog nooit een staat "opgelost", zulke theorieën zijn pure volksverlakkerij.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 20:06   #262
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is behoorlijk kleiburgerlijk ja. De ironie is dat de meest kleinburgerlijke formatie in België nml. NVA dat zegt te willen veranderen. De manier waarop ze dat doen door hun nationalistisch (en zeker seperatistisch) profiel zeer sterk af te zwakken, aanschurken als goede kleinburgers horen te doen bij het patronaat (Muytens) en te zeggen dat België "vanzelf wel zal oplossen". Zeg nu zelf. Ieder nationalist waar ook ter wereld behalve blijkbaar in Vlaanderen zou in de grond zakken van schaamte bij een dergelijke gecastreerd kleinburgerlijk antwoord.
Eigenlijk ging mijn vraag over dat "We are all Belgian now".

Dat de N-VA mij wat dat betreft ook niet veel zal helpen heb ik ondertussen wel begrepen.

En ik zak alleen in de grond van schaamte omwille van mijn eigen stommiteiten.
Dat vergt al méér dan genoeg van mijn krachten

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 20:18   #263
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

1. Is het iets om trots te zijn op het kunstmatige Vlaanderen? Of op het kunstmatige België? Of op het kunstmatige Europa? Vrij irrelevante vragen.

2. Ik vind het fijn om Limburger te zijn en daar te wonen, dat weet u.

3. Maar om nu met een 'badge' te gaan lopen in de zin van 'ik ben een Limburger en ik ben daar fier op!', dat gaat me toch wat te ver.
1. Het ging over die opmerking "We are all Belgian now". Ik weet niet of u het artikel van the Economist las. Het beeld van 'Europa' dat daarin geschetst wordt stemt toch niet bepaald optimistisch, moet ik zeggen. En ik wilde gewoon weten wat solidarnosc daar over dacht. Meer moet u daar niet achter zoeken, hoor.

2. Dat weet ik inderdaad, en ik kan dat ook goed begrijpen. Een mens kan het alleszins véél slechter treffen als het op geboorte- en woonplaats aankomt, hé. Heel veel slechter.

3. Niemand vraagt dat dan ook van u, neem ik aan.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 11 januari 2010 om 20:19.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 20:26   #264
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet u verdikke nekeer gelijk geven wat betreft de N-VA.

Maak dat mee
Oud 11 januari 2010, 21:51   #265
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat we wel met zekerheid kunnen zeggen dat dit land ooit zal splitsen. Is het nu gewoon als staat of als deelstaat van Europa, dat weet ik niet, maar die splitsing, willen of niet, zal er ooit komen.
Ik gok op 2020-2030
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 21:53   #266
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kleine Bekijk bericht
Ik denk dat we wel met zekerheid kunnen zeggen dat dit land ooit zal splitsen. Is het nu gewoon als staat of als deelstaat van Europa, dat weet ik niet, maar die splitsing, willen of niet, zal er ooit komen.
Ik gok op 2020-2030
Ooit komt de zondvloed. Maar wanneer??
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 21:55   #267
de kleine
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ooit komt de zondvloed. Maar wanneer??
Kom, iedereen beseft toch wel dat België niet in zijn huidige vorm zal blijven bestaan. Als je denkt dat het blijft zoals nu of dat we terug naar een unitair België gaan, dan ben je pas onrealistisch.
Oud 11 januari 2010, 22:07   #268
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kom, iedereen beseft toch wel dat België niet in zijn huidige vorm zal blijven bestaan. Als je denkt dat het blijft zoals nu of dat we terug naar een unitair België gaan, dan ben je pas onrealistisch.
Dat is zo. Daar hebt u gelijk in. Alle staten evolueren. Dat is juist. België is ook al erg geëvolueerd. En zal nog evolueren. Maar dat is nog wat anders dan een rampscenario.

Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2010 om 22:07.
Oud 11 januari 2010, 22:09   #269
de kleine
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dat is zo. Daar hebt u gelijk in. Alle staten evolueren. Dat is juist. België is ook al erg geëvolueerd. En zal nog evolueren. Maar dat is nog wat anders dan een rampscenario.
Komkom, een splitsing rampscenario noemen gaat er wat over hé.
Oud 11 januari 2010, 22:12   #270
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Een unitait Belgïe zou toch een droomscenario voor Vlaanderen zijn !
De macht zit nu in Vlaamse handen.
Walen zijn niet bang van venvlaamsing (die al gebeurt) maar wel van Vlaanderen.
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 22:12   #271
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Komkom, een splitsing rampscenario noemen gaat er wat over hé.
We hebben het toch goed in België? Nu wat minder met de crisis natuurlijk. Ook in Vlaanderen gaat het economisch niet zo denderend. Maar in Nederland of Frankrijk al evenmin. Bovendien blijkt uit een recentelijk internationaal onderzoek dat België in de top-10 staat (8ste) van alle landen ter wereld waar het het beste is te leven. Waar praten we dan eigenlijk nog over.

Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2010 om 22:19.
Oud 11 januari 2010, 22:16   #272
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

8ste maar?
Oud 11 januari 2010, 22:19   #273
de kleine
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
We hebben het toch goed in België? Nu wat minder met de crisis natuurlijk. Ook in Vlaanderen gaat het economisch niet zo denderend. Maar in Nederland of Frankrijk al evenmin. En nu blijkt uit een recentelijk internationaal onderzoek dat België in de top-10 staat (8ste) van alle landen ter wereld waar het het beste is te leven. Waar praten we dan eigenlijk nog over.
Ik heb geen zin in een verregaande discussie, maar ik ben het wel beu dat de Waalse overheid van het belastingsgeld van mijn ouders profiteert, dat de franstaligen nog steeds consequent weigeren zich aan te passen in Vlaanderen, dat heel dit land ondemocratisch is want er wordt geen gehoor gegeven aan numerieke meerderheden,...

Het kan hier echt nog wel beter hoor.
Oud 11 januari 2010, 22:20   #274
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb geen zin in een verregaande discussie, maar ik ben het wel beu dat de Waalse overheid van het belastingsgeld van mijn ouders profiteert, dat de franstaligen nog steeds consequent weigeren zich aan te passen in Vlaanderen, dat heel dit land ondemocratisch is want er wordt geen gehoor gegeven aan numerieke meerderheden,...

Het kan hier echt nog wel beter hoor.
Ik heb dus ook geen zin in een verregaande discussie. En ik sluit hiermee af.
Oud 11 januari 2010, 22:22   #275
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Walen zijn niet bang van venvlaamsing (die al gebeurt) maar wel van Vlaanderen.
Een vernederlandsing van Wallonië zou er volgens mij toch snel protesten oproepen. Ja, een Nederlands-talige aanwezigheid vinden ze niet erg, maar sinds wanneer stellen Nederlands-taligen het Frans-talig statuut daarginds in vraag?
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 22:27   #276
de kleine
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Een vernederlandsing van Wallonië zou er volgens mij toch snel protesten oproepen. Ja, een Nederlands-talige aanwezigheid vinden ze niet erg, maar sinds wanneer stellen Nederlands-taligen het Frans-talig statuut daarginds in vraag?
Nooit gebeurd (niet verregaand toch). De fout ligt bij de franstaligen die dat onmogelijk kunnen ontkennen. Op vlak van taal zijn sommige franstaligen gewoon raszuivere racisten. Wij, vlamingen respecteren netjes de faciliteiten volgens de wet. Franstaligen daarintegen weigeren dat meestal botweg toe te passen. Kijk maar naar dat schooltje in Komen-Waasten. Ik hoop dat iedereen die geschiedenis kent.
Oud 11 januari 2010, 22:34   #277
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze eten hier dan ook graag suikerspinnen...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 22:42   #278
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Franstaligen daarintegen weigeren dat meestal botweg toe te passen. Kijk maar naar dat schooltje in Komen-Waasten. Ik hoop dat iedereen die geschiedenis kent.
Als je overigens kijkt naar de webstekken van de verscheidene faciliteitengemeenten dan merk je dat die van Comines-Warneton (Komen-Waast) geen Nederlands-talige bladzijden heeft, maar een gemeente als Wemmel, én de meeste anderen hebben wél Frans-talige bladzijden. Tot dusver heb ik énkel Ronse (Renaix) op een één-taligheid kunnen betrappen.

http://www.villedecomines-warneton.be/
http://www.wemmel.be/
http://www.ronse.be/

Maar het klopt dat de Franse Gemeenschap het Vlaamse schooltje in Komen nooit erkend heeft. Het is zelfs zo dat er in de jaren '80 Wallingante activisten waren die die kinderen uitjouwden omdat ze op Waalsche grond Nederlands-talig onderwijs volgden en dit ondanks het feit dat er nooit een territoriumeis is geweest vanuit Vlaamse hoek (op een paar clowns na, die actie voerden in Waals-Brabant). Tot dusver dus de gastvrijheid van sommige Walen naar andere taalgemeenschappen toe!
Let wel! ik vind het terecht om tegen een vernederlandsing te zijn in Wallonië, maar die dreiging heeft nooit bestaan. Wel heeft men de Waalse openbare mening dusdanig kunnen ombuigen dat Vlamingen imperialisten zouden zijn. Toen Vlaanderen erg arm was bestonden er Vlaamse getto's met veel criminaliteit in Waalse gemeenten en waar men in het begin niet goed Frans/Waals sprak (wat logisch was eigenlijk, gezien de omstandigheden uit die tijd). Die ongastvrije en bange benadering in de jaren '80 stamde nog uit die tijd (na-echo van de vroege XXste eeuw). Daaruit vreesde men lang voor het ontstaan van Vlaamse taaleilanden in een toekomst waar die Vlamingen zouden ontvoogden.

Veel Walen projecteren vaak - té vaak - hun situatie op Vlamingen (een eiland zijnde deel van hun taalgebied, of toch deels).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 januari 2010 om 22:56.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 22:50   #279
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Namen telt procentueel gezien bijna zoveel Nederlandstaligen als Brussel. Eigenlijk zouden we dus faciliteiten in Namen moeten eisen.

Tweetalige faciliteiten zelfs, Waals en Nederlands, en de naam van de gemeente wordt vanaf heden officieel Nameur-Namen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 22:52   #280
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Namen telt procentueel gezien bijna zoveel Nederlandstaligen als Brussel. Eigenlijk zouden we dus faciliteiten in Namen moeten eisen.

Tweetalige faciliteiten zelfs, Waals en Nederlands, en de naam van de gemeente wordt vanaf heden officieel Nameur-Namen.
Waar heb jij nu weer aangezeten ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be