![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 9 november 2011 om 17:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Sinds wanneer is de hoofdstad Brussel niet tweetalig? Wat heeft dat te maken met de zgn 10% nederlandstaligen? Is hoofdstad Brussel dan engelstalig omdat het gros van de inwoners engelstalig is? Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 9 november 2011 om 19:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
b. Is al evenmin waar. Klara is volledig Nederlandstalig, op een interview met een vreemdeling na. Zelfs voor Radio 1 is uw cijfer overdreven opgepompt. En voor Radio 2 is het al helemaal niet waar. Ook voor de Vlaamse TV heb je het veel te sterk opgepompt. c. Als ze een interview afnemen van een dialectbroebelaar dan is dat ten volle gerechtvaardigd. Maar ook hier is 50 % van uwentwege wishful thinking d. Dat is niet zomaar "een tekstje". Het is een formele mededeling vanwege het Beulemans-stadsbestuur. Dat daartegen gereageerd wordt is de evidentie zelf.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 9 november 2011 om 20:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zal met absolute zekerheid nog altijd een heel stuk beter klinken dan het Nederlands (voor de Beulemansen "le flamand") van de francofonen.
![]() |
#267 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U hebt het nu toch over de kwaliteit van het Nederlands zoals het door veel francofonen wordt uitgebraakt?
![]() |
#269 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vrijwel iedere Belg spreekt, hoe armoedig ook, Frans. Dat is namelijk verplichte stof in héél Belgie. Citaat:
Radio Klara volledig Nederlandstalig? Waar heb je dat toch gehoord? Dit is de playlist (sic) van dit moment: Woody Leafer: Drums in my Typewriter door Woody Leafer - CD Beat Jazz - Pictures From The Gone World - Pesky Serpent Records - PSLP 1001 - [0:02:38] Raymond Scott: Girl at the Typewriter door The Raymond Scott Project - CD Powerhouse - Volume 1 - Stash Records - ST-CD-543 - [0:02:55] Mario Pagliarani: Johann Sebastian scrive ad Anna Magdalena door Mario Pagliarani - CD Mario Pagliarani - Musikszene Schweiz MGB CTS-M-75 - [0:00:30] Boston Typewriter Orchestra: Pyramid Scheme door Boston Typewriter Orchestra - Download http://www.bostontypewriterorchestra.com - [0:03:30] Richard Reed Parry, Sarah Neufeld: Recording a Tape... (Typewriter Duet) door Bell Orchestre - CD Recording a Tape the Colours of the Light - Rough Trade - RTRADCD257 - [0:03:42] Sainkho Namchylak; Roy Carroll: Madness Of The Night (Part 3) Sonata For A Typewriter door Sainkho Namchylak; Roy Carroll - Tuva - Irish live Music Project - Leo 480 - [0:05:52] Arnold Dreyblatt: Collections door Arnold Dreyblatt - CD Who's Who In Central Europe 1933 - Tzadik 8157 - [0:03:11] Cyro Baptista: Typing with Oswald e Andrade door Cyro Baptista - CD Banquet Of The Spirits - Tzadik 7624 - [0:02:36] Brian Eno: China My China door Brian Eno - CD Taking Tiger Mountain (By Strategy) - EG Records EGCD-17 - [0:04:44] Gil Scott-Heron: The Revolution Will Be Typewritten door Boston Typewriter Orchestra - Download http://www.bostontypewriterorchestra.com - [0:03:07] Leroy Anderson; Henk de Jonge: The Typewriter door Willem Breuker Kollektief; Mondriaan Strings - CD Sensemaya - Bv Haast 9509 - [0:01:40] Erik Satie: Parade - II Petite fille américaine - Ragtime du paquebot door Orchestre des concerts Lamoureux; Yutaka Sado - CD Yukato Sado - L'orchestre de Satie - Orchestre des concerts Lamoureux - Erato 85827 - [0:04:12] Anoniem; Giuseppi Verdi: Pitman's Gramophone Course of Typewriter Keyboard Instruction (Part One; Part Two; Part Four) door Anoniem - 78 RPM- Pitman's Gramophone Course of Typewriter Keyboard Instruction - Sir Isaac Pitman & Sons - B 4314 - [0:07:56] Benjamin Herman; Remco Campert: Lamento door Benjamin Herman; Remco Campert - CD Campert - Roach Records 040 - [0:02:46] Benjamin Herman: Coffee door Benjamin Herman; Remco Campert - CD Campert - Roach Records 040 - [0:04:46] David Garland: Tea Time (Secular Prayer #4) door David Garland - CD On The Other Side Of The Window - Review Records - rere 97 - [0:01:32] Heiner Goebbels: Toccata for Teapot & Piccolo door Ensemble Modern - CD Black On White (Schwarz auf Weiss) - RCA Victor 09026-68870-2 - [0:04:14] Robert Shure : Piccolos door Ken Nordine - LP Twink - Philips - PHS 600-258 - [0:01:13] Nico Muhly: Music Under Pressure 1 - Flute door Ensemble o.l.v. Nico Muhly - CD I Drink The Air Before Me - Bedroom Community - HVALUR10 - [0:03:05] Ryuichi Sakamoto: Bibo No Aozora door John Roney - CD Silverbirch - Effendi FND-086 - [0:07:32] Ryuichi Sakamoto & Alva Noto: Microon II door Ryuichi Sakamoto & Alva Noto - CD Summvs - Raster-Noton r-n-132 - [0:02:38] Nils Frahm: Snippet door Nils Frahm - CD Mind The Gap #92 - [0:04:27] Will Oldham: Knockturne door Bonnie "Prince" Billy - CD I See A Darkness - Domino Recordings WIGCD-59 - [0:02:17] Perfume Genius: Write to your Brother door Perfume Genius - CD Learning - Matador Records OLE-942-2 - [0:01:51] Alexander Hacke; F.M. Einheit: Die Explosion Im Festspielhaus door Einstürzende Neubauten - CD Ende Neu - Beton 504 - [0:04:33] Daniel Skoglund & Fredrik Nyberg: Perianth Vs. Subject Matter door Daniel Skoglund & Fredrik Nyberg - CD THe Hidden City (Sound Portraits from Goteborg) - Sub Rosa Records SR-219 - [0:13:13] Chantal Dumas, Silvia Ocougne; Falliou Seck; 13th Tribe: Migration Océan door Chantal Dumas, Silvia Ocougne; Falliou Seck; 13th Tribe - CD 3 Nouvelles Sonores Sur Le Thème De La Migration - Ohm Editions Ohm/AVTR 011 - [0:09:20] Het nieuwste programma: Nieuw op Klara: Chanson Een gezongen geschiedenis van Frankrijk Acht zondagavonden op Klara, vanaf 30 oktober, van 18 tot 20 uur. Citaat:
De rest van de Vlaamsche tv biedt ook al in grote meerderheid anderstalige tv aan. En overdags schijnen er een aantal kwebbelende dames onder toezicht van de VRT camera's Engelse plaatjes op te mogen zetten. > 85% is een láge schatting. Dat is zoals het is. De Vlaamse mediabeleidsmakers geloven zelf allang niet meer in de Nederlandse cultuur. En toch maar gillen over respect tegen de Franstaligen. Om respect moet je niet smeken, respect moet je verdienen. Citaat:
Ook hier heb ik eens de moeite (2009) genomen om te turven. Kwam op bijna de helft van de sprekers uit. Kijken naar de VL tv doe ik slechts sporadisch, dus laat me even weten als 't veranderd is. Op Franstalige zenders zie ik NOOIT ondertiteld eigenvolkers. Respect voor je taal hebben is namelijk ook a) deze fatsoenlijk uitspreken, en b) luister-tolerant zijn voor nieuwlingen in de taal. Twee dingen die in Vlaanderen echt dramatisch zijn. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 9 november 2011 om 23:19. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#270 |
Banneling
|
![]() gelukkig dat uw franstalige vriendjes dan wèl het talent hebben om een franstalige tekst door de google vertaler te kunnen halen zullen we maar denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eigenlijk komt het erop neer dat je allesbehalve consequent bent. Als we jouw recept zouden horen te volgen, dan zouden we ons op alle vlakken horen af te sluiten van de rest van de wereld. Ja, en dan pas zouden we écht Nederlandstalig zijn zeker? Als je dit erg vindt: Citaat:
Citaat:
Op één punt ben ik het met jou helemaal eens: Citaat:
![]() |
![]() |
#273 |
Banneling
|
![]() Als we de redenering van Eberhardje moeten volgen dan is héél Europa gewoon Engelstalig. Voil�*. zijn probleem is opgelost.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar is geen woord Spaans bij zo lijkt me. Citaat:
Dat je daar emotioneel van wordt boeit me niet. Ik stel het het gewoon droog vast. Citaat:
Omdat ik zuiver vaststel dat het overgrote deel van de Vlaamse tv en radio media anderstalig zijn zou ik me willen afsluiten van de rest van de wereld? Je gelooft overigens toch zelf niet dat het hersenloos doorgeven van standaard Angelsaksische global products de Vlaming ineens verheft tot wereldburger? Wat we moeten constateren is dat veel Vlamingen moeilijk toegang hebben tot hun eigen cultuur via hun eigen media. Dat lijkt me respectloos inderdaad. Citaat:
Dat de meeste Vlaamse artiesten voor Engels of Frans kiezen is logisch daar zij daarmee de grootste kans hebben airtime te krijgen op de media van het eigen volk. De artiesten valt hier niets kwalijk te nemen. De eigenmedia zijn immers de grootste stimulators, financiers en promotoren van de anderstaligheid van eigenvolkartiesten. En dat is uiteindelijk weer een politieke keuze. Het Vlaamse cultuurbeleid is etnocentristisch en commercie-geinduceerd , de Franstalige cultuurpolitiek bijvoorbeeld stelt de Franse taal als leidend voor haar beleid. Waarom je een Engelstalig liedje zou willen horen van een Vlaam terwijl je een véél beter product kunt horen van een echte Engelstalige , dát is het grote raadsel. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 10 november 2011 om 12:32. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Gouverneur
|
![]() De oplossing is voor mij juist meer investeren in Engelstalig onderwijs, en al in een vroeger stadium van de opleiding. Dan kan de jeugd misschien eindelijk doorhebben dat de tekstkwaliteit van veel van die Engelstalige nummers slechter is dan die van de gemiddelde schlager.
![]() |
#276 |
Vreemdeling
|
![]() Est ce que on peut comprendre la langue des animaux?
Le Flamand aboie, le Famand miaule, le Flamand coasse et le Flamand hennit
![]() |
#277 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() waarom zingen er trouwens ook Fransen, Duitsers, Zweden, Italianen, Noren, Spanjaarden, enz... in het Engels?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Maar hier zit het probleem: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/945 Men start verkeerd van twee verschillende principes. Oorsprong van de B-H-V crisis Franstaligen en Nederlanstaligen vertrekken steeds van 2principes ![]() Wat betekent dit? Franstaligen hanteren het personaliteitsprincipe: als Fr-talige heb je recht overalwaar je wilt uw taal te spreken. Dit betekent ook dat in gemeenten met een sterke franstalige minderheid zij het recht hebben (opeisen) in hun taal te communiceren met de overheid, ook als dit om een Vlaamse dus ééntalig Nederlands gemeente gaat. Nederlandstaligen spreken echter van het territorialiteitsprincpe: in Vlaanderen, begrensd door de taalgrens, is enkel het Nederlands de officiele en officiëuze voertaal met de overheid. Hetzelfde geldt voor frans in de Walen, terwijl Brussel beide talen op gelijke voet moet behandelen. In BHV botsen beide uitgangspunten voortdurend. Hier zien we dus de systematisch verdrukking van het nederlands. En dat niet enkel op overheidsvlak. Ook in de persoonlijke omgang, uitzonderingen daargelaten, wordt ik in Wallonie int Frans aangesproken en verstaan ze of willen geen Vlaams verstaan. Volgens het T-principe zou ik dus Frans spreken daar. Maar volgens het P-principe wat de Walen hanteren heb ik recht om nederlands te spreken en ook int nederlands te worden aangesproken. Dus complete discriminatie van het Nederlands en die twee principes is appels met peren vergelijken. Of ge past één van de twee principes op allebei toe. Het T-principe resulteert dan in: de Waal zal nederlands moeten leren spreken. Als ge het P-principe kiest komt het neer op: de Waal zal weer nederlands moeten leren spreken, want dan heb ik het recht om als Vlaming ook nederlands te spreken in Wallonie. En ook int nederlands geantwoord te worden. Of een derde oplossing: iedere Belg moet beide talen kunnen, vanaf de wieg met de borstvoeding ingegoten en dan kan men met P-principe overal terecht naar keuze. Kom ik in de Walen, spreek vlaams, de Waal vertaat mij antwoordt in frans en ik versta hem. Kan ik ook kiezen frans te spreken. Komt de Waal aan de zee precies hetzelfde liedje: hij kiest frans of nederlands, ik antwoordt int vlaams en hij verstaat mij.ook volgens toepassing van het T-principe is er niks aan de hand. Dan gaan we samen een goei pint pakken. Ik vrees een utopisch beeld zolang bisschop Leonard gelijk heeft: als de Fr-taligen niet van hun superioritietscomplex afgraken dan wordt het nooits, jamais, never opgelost. Volgens de geschiedenis komt dat uit op: Vlaanderen terug bij het moederland waaruit het is afgescheurd. ![]()
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 2 december 2011 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Le Famand miaule?
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 december 2011 om 21:25. |
![]() |
![]() |