Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2011, 12:01   #261
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zou jij (willen) integreren in een taal waarvan de sprekers zelf er zo ostentatief niet van houden?
Kijk naar de eigen media, die vooral in een andere taal zijn. Kijk naar de manier waarop veel eigenvolkers hun eigen taal verkrachten. Kijk naar de eigen leiders die 't Frans ook belangrijker vinden. Kijk naar 't feit dat veel mensen (jij oa) niet eens weten hoe hun taal heet.

Als je geen respect hebt voor de eigen taal, verwacht dat dan aub ook van een ander niet.
Als ze de taal van het land waarheen ze emigreren niet kunnen appreciëren, kunnen ze beter thuisblijven. Het is duidelijk dat ze dan geen zin hebben te integreren.
Trouwens welke Nederlandstaligen houden volgens u niet van hun taal?
Ik ken er maar één : Eberhard Leclerc - enfin, dat denk ik toch gezien u voortdurend uw eigen volk en cultuur zit af te breken. Of is het zo dat u een gecamoufleerde Hottentot bent en dat niet wilt gezegd hebben
Oud 20 november 2011, 12:01   #262
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik durf wedden dat als de situatie omgekeerd was (Franstalige man huwt Vlaamstalige vrouw en komt in Vlaanderen wonen) het Frans ook de voertaal zou blijven in dat gezin.
Dus ik herhaal mijn vraag : waarom doen Vlamingen hun best om volledig te integreren in Wallonië en vinden vele Franstaligen en anderstaligen dat niet nodig?
Voor een groot deel ligt daar de historische onderdrukking van de vlaming mee aan de basis:

ik heb jaar en dag tussen mensen van verschillende origine gewerkt. Een Engelsman werkte +20 jaar in het Nederlandstalige gedeelte, woonde in Brussel en sprak geen gebenedijd woord Nederlands, wèl Frans (hij moest in Brussel toch zijn brood kunnen halen zeker )
Een duitstalige Belg kwam in Vlaanderen werken, leerde echt wel nederlands (wat hem sierde) maar bakte er amper iets van. Nadien werd hij gedetacheerd naar Nederland en kwam na zes maanden als netjes sprekende Nederlandstalige terug. Waarom bakte hij er bij ons niets van (terwijl hij weldegelijk de moeite deed om nederlands te spreken?): niemand verbeterde de mens! Ik was waarschijnlijk de enige, en dan vooral automatisch omdat ik net een klein peutertje had dat je automatisch tig keer door herhaling het juiste woordgebruik aanleert. Maar nogmaals: ik was de énige, de rest lag in een deuk voor zijn dikwijls zeer ingewikkelde zinsconstructies.

Op die manier leren vele Vlamingen ook franstaligen geen nederlands.
Ik kan me daar behoorlijk druk over maken: behandel mensen die een taal wensen aan te leren als volwassenen maar verbeter hun fouten op een natuurlijke manier!
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 13:11   #263
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Voor een groot deel ligt daar de historische onderdrukking van de vlaming mee aan de basis:

ik heb jaar en dag tussen mensen van verschillende origine gewerkt. Een Engelsman werkte +20 jaar in het Nederlandstalige gedeelte, woonde in Brussel en sprak geen gebenedijd woord Nederlands, wèl Frans (hij moest in Brussel toch zijn brood kunnen halen zeker )
Een duitstalige Belg kwam in Vlaanderen werken, leerde echt wel nederlands (wat hem sierde) maar bakte er amper iets van. Nadien werd hij gedetacheerd naar Nederland en kwam na zes maanden als netjes sprekende Nederlandstalige terug. Waarom bakte hij er bij ons niets van (terwijl hij weldegelijk de moeite deed om nederlands te spreken?): niemand verbeterde de mens! Ik was waarschijnlijk de enige, en dan vooral automatisch omdat ik net een klein peutertje had dat je automatisch tig keer door herhaling het juiste woordgebruik aanleert. Maar nogmaals: ik was de énige, de rest lag in een deuk voor zijn dikwijls zeer ingewikkelde zinsconstructies.

Ik kan me daar behoorlijk druk over maken: behandel mensen die een taal wensen aan te leren als volwassenen en verbeter hun fouten op een natuurlijke manier!
zich onderdanig opstellen en net doen alsof elke andere vreemde taal meer waarde heeft dan het Nederlands is gewoonweg ridicuul. In Nederland leren ze op een paar maanden wèl Nederlands.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 13:18   #264
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Verzorgd AN spreken wordt in Vlaanderen al gauw geassocieerd bekaktheid, hollandsheid of homofilie.
En dat willen we niet zijn dus wordt er lustig op los geluld in het dialect.
De overheid komt gretig tegemoet aan de dialectcultuur en promoot ze zelfs.
Alles wat de Vlamingen verdeelt moet immers gestimuleerd worden.
Alles wat hen verenigt mag best wat afgeremd worden.
Bon, als de Vlamingen dat zèlf willen.
Ik kijk principieel niet meer naar Nederlandstalige programma's die ondertiteld worden omdat ik dit als beledigend ervaar. Maar blijkbaar zijn er nog altijd genoeg mensen die dat er voor lief bij nemen. 'Wat moeten we anders doen 's avonds?' is het ontstellende antwoord dat ik van sommige mensen al te horen kreeg.

Laatst gewijzigd door SDG : 20 november 2011 om 13:27.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 15:03   #265
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Ik had eigenlijk een totaal ander wereldbeeld als kind: ik wist ergens al dat er andere talen waren, maar wanneer ik op de radio of op tv bijvoorbeeld een zanger of zangeres in het Engels bezig hoorde of zag, ging ik er automatisch van uit dat die mensen ook daadwerkelijk uit Engeland of Amerika kwamen. Groot was dan ook mijn verbazing dat sommige van die mensen gewoon Vlamingen of Nederlanders waren en gewoon Nederlands praatten buiten hun muzikale activiteiten.
Inderdaad! Dit bijvoorbeeld :
http://www.youtube.com/watch?v=Fsc-oT9PsSQ
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 15:21   #266
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik durf wedden dat als de situatie omgekeerd was (Franstalige man huwt Vlaamstalige vrouw en komt in Vlaanderen wonen) het Frans ook de voertaal zou blijven in dat gezin.
Ik ken gezinnen waar dat niet is.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 15:47   #267
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
zich onderdanig opstellen en net doen alsof elke andere vreemde taal meer waarde heeft dan het Nederlands is gewoonweg ridicuul. In Nederland leren ze op een paar maanden wèl Nederlands.
Heeft ook te maken met het feit dat Nederlanders het Nederlands echt liefhebben. Algemeen Nederlands is er bovendien ook niet zogenaamd 'bekakt'. En ja, je kan ook verzorgd Zuid-Nederlands spreken. Veel mensen spreken taal hier als een 'werktuig' i.p.v. als een expressiemiddel. Dat speelt zeker een rol waarom het voor buitenlanders moeilijk is onze taal zich eigen te maken.
Het is allemaal zo erg niet. Dit is vooral erg buiten Antwerpen en Gent, waar men denkt dat we 'in een normaal land leven'. De paternostercultuur met het adagium 'meer moet dat niet zijn' en 'daar heb ik geen mening over' is wat sterk heeft bijgedragen aan de kleinburgerlijkheid in onze contreien. Dat laatste is trouwens niet typisch van bij ons. Franstalige Belgen zijn ook zo bekrompen in vergelijking met andere Europeanen.

Er is een reden waarom ik een hekel heb aan België. Niet als het lapje grond dat het is, maar wel als de cultuur die er heerst.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 15:48   #268
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus ik herhaal mijn vraag : waarom doen Vlamingen hun best om volledig te integreren in Wallonië en vinden vele Franstaligen en anderstaligen dat niet nodig?
* KNIP *
We spreken Nederlands en geen Vlaams. Geen onderwijs gekregen ofzo? (zelfs dát is er niet voor nodig) Arme ziel. In België spreekt men geen français et patois, begrepen?
Respect voor de derde leeftijd bestaat enkel voor zij die toekomstige generaties iets meer bijbrachten dan louter werken en belastingen betalen.

Laatst gewijzigd door Arnold Layne : 21 november 2011 om 13:35.
Oud 20 november 2011, 15:51   #269
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik ken gezinnen waar dat niet is.
Dan heb jij ongelijk...volgens Marie
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 15:58   #270
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik kan me daar behoorlijk druk over maken: behandel mensen die een taal wensen aan te leren als volwassenen maar verbeter hun fouten op een natuurlijke manier!
Ben ik helemaal met je eens!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 16:03   #271
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kijk principieel niet meer naar Nederlandstalige programma's die ondertiteld worden omdat ik dit als beledigend ervaar. Maar blijkbaar zijn er nog altijd genoeg mensen die dat er voor lief bij nemen. 'Wat moeten we anders doen 's avonds?' is het ontstellende antwoord dat ik van sommige mensen al te horen kreeg.
Ik heb dat wel graag, omdat taal niet overal hetzelfde klinkt, dus is het soms wel makkelijk.Iemand uit Gent of Amsterdam spreken dezelfde taal maar klinken totaal anders.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 16:26   #272
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
On parle le Wallon au Sud et moi, je suis une Flamande qui parle le Flamand, bien que je crois que "mon Néerlandais" est beaucoup mieux que le vôtre. Ça va?
Niet echt. Het Waals is zo goed als uitgestorven en vervangen door het Frans in Wallonië. Er zijn wel een paar verenigingen die halsstarrig proberen het Waals in stand te houden en opnieuw te populariseren, maar laat dat nu typisch zijn voor de laatste fases van de doodstrijd van een taal.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 16:38   #273
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Niet echt. Het Waals is zo goed als uitgestorven en vervangen door het Frans in Wallonië. Er zijn wel een paar verenigingen die halsstarrig proberen het Waals in stand te houden en opnieuw te populariseren, maar laat dat nu typisch zijn voor de laatste fases van de doodstrijd van een taal.
Een 600.000 sprekers + een nog groter aantal met een passieve kennis van de taal. Dat valt nog best mee.
Oûy, mågré k'i gn a co pont yeu di rcweraedje sociolinwistike a grande schåle (i gn a yeu å livea locå, coinrece), on pout conter k'i gn åreut ene afwaire di 35 a 45 % des djins ki djåzet walon so les 3 200 000 djins del Walon'reye. Dins les pus djonnes (20 a 30 ans), les anketes mostrèt k' i gn åreut ene dîjhinne di porcints di bilingues actifs eyet 40 a 60 å cint di bilingues passifs.
http://users.skynet.be/lorint/wallang/wal-wal.html

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 20 november 2011 om 16:39.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 16:45   #274
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik heb dat wel graag, omdat taal niet overal hetzelfde klinkt, dus is het soms wel makkelijk.Iemand uit Gent of Amsterdam spreken dezelfde taal maar klinken totaal anders.
Ik heb geen enkele moeite om wat er in dat soort tv-programma's gesproken wordt te begrijpen, om het even of diegenen die aan het woord zijn uit Vlaanderen of Nederland afkomstig zijn. Het helpt alleen alleen maar de perceptie hoog te houden dat Nederlandstaligen uit de diverse regio's van het taalgebied elkaar niet verstaan, tot de mensen het op de duur zelf gaan geloven.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 16:50   #275
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Alleen bij de "zeer oude generatie" in Wallonië zal u nog Walen vinden die het Waals kennen. Maar voor de rest is het Waals inderdaad zo goed als uitgestorven.
Oud 20 november 2011, 16:57   #276
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen enkele moeite om wat er in dat soort tv-programma's gesproken wordt te begrijpen, om het even of diegenen die aan het woord zijn uit Vlaanderen of Nederland afkomstig zijn. Het helpt alleen alleen maar de perceptie hoog te houden dat Nederlandstaligen uit de diverse regio's van het taalgebied elkaar niet verstaan, tot de mensen het op de duur zelf gaan geloven.
Voor mij is Nederlands van Nederland en van Vlaanderen hetzelfde Nederlands :
http://www.youtube.com/watch?v=ZmND9odwreo
http://www.youtube.com/watch?v=Ip0Og9A18EI
Oud 20 november 2011, 17:27   #277
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een 600.000 sprekers + een nog groter aantal met een passieve kennis van de taal. Dat valt nog best mee.
Oûy, mågré k'i gn a co pont yeu di rcweraedje sociolinwistike a grande schåle (i gn a yeu å livea locå, coinrece), on pout conter k'i gn åreut ene afwaire di 35 a 45 % des djins ki djåzet walon so les 3 200 000 djins del Walon'reye. Dins les pus djonnes (20 a 30 ans), les anketes mostrèt k' i gn åreut ene dîjhinne di porcints di bilingues actifs eyet 40 a 60 å cint di bilingues passifs.
http://users.skynet.be/lorint/wallang/wal-wal.html
Bijna de volledige honderd percent van de Waalse Wikipedia is geschreven door ene Lucyin. Het is dankzij hem dat die vrij goede artikels bevat voor de quasi-uitgestorven status van de taal (die bovendien amper onderwezen wordt en niet echt gerespecteerd als cultureel patrimonium). Die man is een erg productieve persoon met een positieve ingesteldheid, volgens mij.
Zelf lees ik zijn artikels wel eens. Verder zou eigenlijk Waalse literatuur gedigitaliseerd moeten worden, i.p.v. te liggen rotten in een bibliotheek in Luik, sommige elders in Wallonië en één in New York. De Nederlanders doen het met hun patrimonium op http://www.dbnl.org/algemeen/. Ook een dode taal kan geapprecieerd worden en gelezen, onthoud dat.

Nu ja, er is gewoon weinig belangstelling en alles wat Waals is doet inmiddels verouderd en te ruraal aan. De Franse Cultuurgemeenschap in België biedt er heus wel aandacht aan. Zo las ik eens 'Le francais en belgique: une communauté, une langue' en daarin stond een hoofdstuk over de Waalse taal en diens literatuur (waarvan sommige vrij hoogstaand zelfs). Vergeet niet dat het Frans nooit echt vreemde taal was voor de meeste Walen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 november 2011 om 17:45.
Oud 20 november 2011, 18:01   #278
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Bijna de volledige honderd percent van de Waalse Wikipedia is geschreven door ene Lucyin. Het is dankzij hem dat die vrij goede artikels bevat voor de quasi-uitgestorven status van de taal (die bovendien amper onderwezen wordt en niet echt gerespecteerd als cultureel patrimonium). Die man is een erg productieve persoon met een positieve ingesteldheid, volgens mij.
Zelf lees ik zijn artikels wel eens. Verder zou eigenlijk Waalse literatuur gedigitaliseerd moeten worden, i.p.v. te liggen rotten in een bibliotheek in Luik, sommige elders in Wallonië en één in New York. De Nederlanders doen het met hun patrimonium op http://www.dbnl.org/algemeen/. Ook een dode taal kan geapprecieerd worden en gelezen, onthoud dat.

Nu ja, er is gewoon weinig belangstelling en alles wat Waals is doet inmiddels verouderd en te ruraal aan. De Franse Cultuurgemeenschap in België biedt er heus wel aandacht aan. Zo las ik eens 'Le francais en belgique: une communauté, une langue' en daarin stond een hoofdstuk over de Waalse taal en diens literatuur (waarvan sommige vrij hoogstaand zelfs). Vergeet niet dat het Frans nooit echt vreemde taal was voor de meeste Walen.
U bent volledig off topic aan het gaan dus antwoord ik hier niet meer op.
Oud 20 november 2011, 18:07   #279
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U bent volledig off topic aan het gaan dus antwoord ik hier niet meer op.
Hoor wie er spreekt. Wie begon over het feit dat het Waals een dode taal is? Nog steeds geraakt door mijn opmerking over uw marginale 'Vlaamstaligheid'?
Oud 20 november 2011, 18:26   #280
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Of het nu een dialect is of een standaardtaal maar je leert de taal van waar je woont.
...dan leer ik godverdomme die taal omdat ik in feite geen andere keuze zou mogen hebben
In Vlaanderen heb je wél de keuze. (in Wallonie of Nederland is het een stuk lastiger). Zelf zou ik trouwens niet graag dialect leren.

Een beslissing van het eigen volk. Dat geeft immers weinig om de eigen taal. De rethoriek van sommigen ten spijt.

Vlamingen zelf bv leren ook geen Lingala als zij naar Kinshasa verhuizen. Une langue si locale, jeweetzelluf.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Trouwens nog iets; ik hoor nog veel te veel mensen van buitenlandse afkomst die ondanks hier geboren te zijn zeer slecht Nederlands praten.
De objectieve toeschouwer ziet vooral dat de helft van de witte autochtonen ondertiteld moet worden.
Maar misschien kun jij me vertellen wanneer die situatie zich verbetert?

Citaat:
Trouwens welke Nederlandstaligen houden volgens u niet van hun taal?
Heel veel Vlamen doen dat gewoonweg niet. Of wil je dat ontkennen?

Citaat:
Kijk naar de eigen media, die vooral in een andere taal zijn. Kijk naar de manier waarop veel eigenvolkers hun eigen taal verkrachten. Kijk naar de eigen leiders die 't Frans ook belangrijker vinden. Kijk naar 't feit dat veel mensen (jij oa) niet eens weten hoe hun taal heet.

Citaat:
Ik kijk principieel niet meer naar Nederlandstalige programma's die ondertiteld worden omdat ik dit als beledigend ervaar.
Sterker. In Nederland komen er wel eens klachten binnen van voetballers als Studio Sport het waagt ze te ondertitelen (Luis Suarez). Veel Vlamingen denken dat het volstrekt normaal is ondertiteld te worden, in Nederland word je echt keihard uitgelachen als je dat zou overkomen. Een belediging.

Over Marie:

Citaat:
... Kijk naar 't feit dat veel mensen (jij oa) niet eens weten hoe hun taal heet.

Citaat:
...Franstalige man huwt Vlaamstalige vrouw ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Luister ouw wijf. We spreken Nederlands en geen Vlaams. Geen onderwijs gekregen ofzo?

Citaat:
Het Waals is zo goed als uitgestorven en vervangen door het Frans in Wallonië.
Inderdaad. Alhoewel je regelmatig Vlamen hoort oreren/hopen dat het Waals nog een factor is beneden de taalgrens. Dit als een soort extra argument om hun eigen 'vlaams-promotie' beter verkocht te krijgen.

Citaat:
Als je geen respect hebt voor de eigen taal, verwacht dat dan aub ook van een ander niet.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 20 november 2011 om 18:50.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be