![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens welke Nederlandstaligen houden volgens u niet van hun taal? Ik ken er maar één : Eberhard Leclerc - enfin, dat denk ik toch gezien u voortdurend uw eigen volk en cultuur zit af te breken. Of is het zo dat u een gecamoufleerde Hottentot bent en dat niet wilt gezegd hebben ![]()
![]() |
![]() |
#262 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik heb jaar en dag tussen mensen van verschillende origine gewerkt. Een Engelsman werkte +20 jaar in het Nederlandstalige gedeelte, woonde in Brussel en sprak geen gebenedijd woord Nederlands, wèl Frans (hij moest in Brussel toch zijn brood kunnen halen zeker ) Een duitstalige Belg kwam in Vlaanderen werken, leerde echt wel nederlands (wat hem sierde) maar bakte er amper iets van. Nadien werd hij gedetacheerd naar Nederland en kwam na zes maanden als netjes sprekende Nederlandstalige terug. Waarom bakte hij er bij ons niets van (terwijl hij weldegelijk de moeite deed om nederlands te spreken?): niemand verbeterde de mens! Ik was waarschijnlijk de enige, en dan vooral automatisch omdat ik net een klein peutertje had dat je automatisch tig keer door herhaling het juiste woordgebruik aanleert. Maar nogmaals: ik was de énige, de rest lag in een deuk voor zijn dikwijls zeer ingewikkelde zinsconstructies. Op die manier leren vele Vlamingen ook franstaligen geen nederlands. Ik kan me daar behoorlijk druk over maken: behandel mensen die een taal wensen aan te leren als volwassenen maar verbeter hun fouten op een natuurlijke manier! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door SDG : 20 november 2011 om 13:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=Fsc-oT9PsSQ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is allemaal zo erg niet. Dit is vooral erg buiten Antwerpen en Gent, waar men denkt dat we 'in een normaal land leven'. De paternostercultuur met het adagium 'meer moet dat niet zijn' en 'daar heb ik geen mening over' is wat sterk heeft bijgedragen aan de kleinburgerlijkheid in onze contreien. Dat laatste is trouwens niet typisch van bij ons. Franstalige Belgen zijn ook zo bekrompen in vergelijking met andere Europeanen. Er is een reden waarom ik een hekel heb aan België. Niet als het lapje grond dat het is, maar wel als de cultuur die er heerst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
We spreken Nederlands en geen Vlaams. Geen onderwijs gekregen ofzo? (zelfs dát is er niet voor nodig) Arme ziel. In België spreekt men geen français et patois, begrepen? Respect voor de derde leeftijd bestaat enkel voor zij die toekomstige generaties iets meer bijbrachten dan louter werken en belastingen betalen. Laatst gewijzigd door Arnold Layne : 21 november 2011 om 13:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Niet echt. Het Waals is zo goed als uitgestorven en vervangen door het Frans in Wallonië. Er zijn wel een paar verenigingen die halsstarrig proberen het Waals in stand te houden en opnieuw te populariseren, maar laat dat nu typisch zijn voor de laatste fases van de doodstrijd van een taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oûy, mågré k'i gn a co pont yeu di rcweraedje sociolinwistike a grande schåle (i gn a yeu å livea locå, coinrece), on pout conter k'i gn åreut ene afwaire di 35 a 45 % des djins ki djåzet walon so les 3 200 000 djins del Walon'reye. Dins les pus djonnes (20 a 30 ans), les anketes mostrèt k' i gn åreut ene dîjhinne di porcints di bilingues actifs eyet 40 a 60 å cint di bilingues passifs.http://users.skynet.be/lorint/wallang/wal-wal.html
Zo is 't. Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 20 november 2011 om 16:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik heb geen enkele moeite om wat er in dat soort tv-programma's gesproken wordt te begrijpen, om het even of diegenen die aan het woord zijn uit Vlaanderen of Nederland afkomstig zijn. Het helpt alleen alleen maar de perceptie hoog te houden dat Nederlandstaligen uit de diverse regio's van het taalgebied elkaar niet verstaan, tot de mensen het op de duur zelf gaan geloven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=ZmND9odwreo http://www.youtube.com/watch?v=Ip0Og9A18EI |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zelf lees ik zijn artikels wel eens. Verder zou eigenlijk Waalse literatuur gedigitaliseerd moeten worden, i.p.v. te liggen rotten in een bibliotheek in Luik, sommige elders in Wallonië en één in New York. De Nederlanders doen het met hun patrimonium op http://www.dbnl.org/algemeen/. Ook een dode taal kan geapprecieerd worden en gelezen, onthoud dat. Nu ja, er is gewoon weinig belangstelling en alles wat Waals is doet inmiddels verouderd en te ruraal aan. De Franse Cultuurgemeenschap in België biedt er heus wel aandacht aan. Zo las ik eens 'Le francais en belgique: une communauté, une langue' en daarin stond een hoofdstuk over de Waalse taal en diens literatuur (waarvan sommige vrij hoogstaand zelfs). Vergeet niet dat het Frans nooit echt vreemde taal was voor de meeste Walen. Laatst gewijzigd door Weyland : 20 november 2011 om 17:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#279 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een beslissing van het eigen volk. Dat geeft immers weinig om de eigen taal. De rethoriek van sommigen ten spijt. Vlamingen zelf bv leren ook geen Lingala als zij naar Kinshasa verhuizen. Une langue si locale, jeweetzelluf. Citaat:
Maar misschien kun jij me vertellen wanneer die situatie zich verbetert? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Over Marie: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 20 november 2011 om 18:50. |
|||||||||
![]() |
![]() |