![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#261 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#262 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het huidige huwlijksstelsel hoefde namelijk niet aangepast te worden omdat twee mensen van hetzelfde geslacht een huwelijk aangaan. Maar wanneer u met uw schaap wilt trouwen, of met meerdere mannen of vrouwen dan is die aanpassing wel nodig. U erkent doodsimpel de gelijkwaardigheid van holebi's niet en probeert daar een " logische" draai aan te geven, die nu al meerdere keren weerlegt wordt. |
|
|
|
|
|
|
#263 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat was zo en bij mijn weten is daar inderdaad niets aan veranderd. De vrouw van Jan kan hem inderdaad (binnen het huwelijk) niet zomaar alle seks ontzeggen. Het kan juridische gevolgen hebben als ze daar zomaar zou voor uitkomen. |
|
|
|
|
|
|
#264 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#265 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U maakt evenwel een denkfout door dit dan onmiddellijk te koppelen aan het huwelijksstelsel. |
|
|
|
|
|
|
#266 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De door mijn gevolgde denkrichting heeft dat pad niet bewandeld. Wel heb - en ik herhaal toch maar eventjes voor de duidelijkheid - dat het al dan niet seks hebben geen voorwaarde is om een huwelijk af te sluiten of om het huwelijk in stand te houden. Als twee mensen met wederzijdse toestemming tot die stap komen, heeft de overheid geen enkel juridisch argument om bijvoorbeeld niet tot de huwelijksvoltrekking over te gaan. Naar kerkelijk recht kan dat wel.
|
|
|
|
|
|
#267 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
( niet dat ik die term zelf meteen zou hanteren ) En het is niet van mogelijk dit of dat hé De stelling :“nooit is aangetoond dat er beschavingen waren met een ander huwelijksstelsel dan dat tussen een man en vrouw(en)” is gewoon totaal onwaar btw die heer JvdB verschuift de goalposts nogal gemakkelijk subtiel hé In post #56 _ de post waar oorspronkelijk op werd ingegaan_ ging het over man-vrouw in strikte zin : Citaat:
Citaat:
Al moet ik het hem geven ... Het is conform heel die woestijnzandbakcultuur, het pragmatisch ( in het algemeen gezien ) en patriarchish denken : 1) Noch het OT noch het NT, noch Koran, noch Talmoed verbiedt het expliciet, integendeel ... het blijkt een wijd verspreid phenomeen en het wordt zelf ergens aanbevolen.... restanten vindt ge er zelfs van terug diep in onze vroege 'moderne' westerse samenleving 2) Er is de zeer belangrijke grondslag ivm verwantschap : 'mannen dienen vrouwen te monopoliseren om er zeker van te zijn dat ze kinderen krijgen. Waar het voor de vrouw duidelijk is wie haar kinderen zijn, kan de man hier slechts tot op zekere hoogte zeker van zijn als hij een exclusieve relatie aangaat met een vrouw.' Dus liever geen extra mannen 3) Een polygaam ( hier dus polygynie wegens 1 en 2 ) biedt de mogelijkheid tot een betere taakverdeling. Men kan binnen het huwelijk duidelijke afspraken met elkaar maken, waardoor de vaardigheden en behoeftes van elk lid volledig benut worden. |
|||
|
|
|
|
|
#268 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hét was inderdaad zever van JvdB om dat aan te halen ... maar ik moet U teleurstellen, alice
Citaat:
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn |
|
|
|
|
|
|
#269 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#270 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ga je me dat nog quoten waar ik zou gesteld hebben dat dat er dan logischerwijs ook maar uit zou moeten volgen ?
|
|
|
|
|
|
#271 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb je in post#193 al duidelijk gemaakt dat : 1) ze voor mijn part dat maar opentrekken naar meer dan twee personen 2) die zeverredenering dat men dat naar analogie ( na openstelling voor man-man en vrouw-vrouw) dan maar moet opentrekken naar meer dan twee personen enkel de jouwe is uit post #122 |
|
|
|
|
|
|
#272 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar ik ben de wetgever niet en het is ook niet zo héél eenvoudig als je denkt dat te implementeren ( Dan zwijg ik nog in alle talen over het eventueel misbruik ervan ) Mij ging het vooral om het feit dat Jan dat voorbeeld had aangehaald dat dan maar in dezelfde logica ( we wensen die personen dan toch niet te discrimineren ) ook maar moet kunnen.... hij wou hier even een hellend-vlak redeneringske introduceren. Uiteraard blijft dat appelen met citroenen vergelijk |
|
|
|
|
|
|
#273 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
'Overspel' vormt niet meteen een grond meer zoals het het vroeger deed. Je moet het nu via Artikel 229 - § 1 doen: "De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is." "Het huwelijk is onherstelbaar ontwricht wanneer de voortzetting van het samenleven tussen de echtgenoten en de hervatting ervan redelijkerwijs onmogelijk is geworden ingevolge die ontwrichting. Het bewijs van de onherstelbare ontwrichting kan met alle wettelijke middelen worden geleverd." |
|
|
|
|
|
|
#274 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En vorige keer maar straal ontkennen als het ging over de verlichting en het onkerkelijken van het huwelijk.... dan deed ge alsof uwen neus bloedde toen ik dat zei |
|
|
|
|
|
|
#275 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat klopt langs geen kanten Je kan dat niet logisch verder toepassen want het element discriminatie is er dan niet meer. Bovendien ben jij het die die drogreden in eerste instantie geïntroduceerd hebt hé post #78 Citaat:
Wel, dat verschil is er niet Ik heb je er ook al tot in den treure naar gevraagd en je hebt daar nog steeds niks deftigs op willen antwoorden. Waar ligt dat verschil dan volgens jou precies in ? |
||
|
|
|
|
|
#276 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dát vormt namelijk, sinds de hervormingen, de enige reden tot het ontbinden ervan |
|
|
|
|
|
|
#277 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Dat zou trouwens totaal irrelevant geweest zijn, vermits de “u liegt”-commentaar van mijnheer Raf zijn reactie was op de post 93 (niet 56) van mijnheer Van den Berghe, waar deze het heeft over huwelijksstelsels (en dus niet zomaar over relaties tussen wie of wat dan ook). Mijnheer Raf had toen, en heeft overigens nog steeds geenszins zijn bewering hard gemaakt dat mijnheer Van den Berghe “liegt” in zijn post 93. U doet dat met uw post in citaat evenmin, trouwens. Voor het overige zal het, naar ik hoop, niet aan uw aandacht ontsnapt zijn dat ik zelf in geen enkele van mijn posts in deze draad stelling genomen heb of neem inzake de grond van de discussie. Mij gaat het er louter om er op te wijzen dat de argumenten van mijnheer Raf (en nu ook de uwe) inzake het "liegen" van mijnheer Van den Berghe erg zwak zijn, en bedoeld "liegen" geenszins aantonen, en al zeker niet met de teksten waarnaar de links die mijnheer Raf vertrekte wezen. Ik herhaal nogmaals dat er een wezenlijk verschil is tussen enerzijds misschien gelijk hebben, en anderzijds het aantonen van dat mogelijk gelijk, en dat van degene die in een debat, anders dan bijvoorbeeld te stellen dat iemand zich vergist, aanvoert dat iemand “liegt”, zegge dat deze opzettelijk een onwaarheid verkondigt, redelijkerwijs mag verwacht worden dat hij/zij die “leugen” duidelijk en overtuigend aantoont. Dat is niet gebeurd, en zolang het niet gebeurt zult u mij moeten vergeven als ik daar wens op te wijzen, want of u het graag hebt of niet, ik ben nogal een koppig wezen dat bovendien een grondige hekel heeft aan mensen die op een unfaire manier anderen – wie het ook weze – met al te grote lichtheid een leugen aanwrijven, maar kennelijk niet in staat zijn om een degelijke argumentatie voor te brengen die zelfs maar ten dele de voorgehouden leugen aantoont. |
|
|
|
|
|
|
#278 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een leugen hoeft niet eens perse te bestaan uit het opzettelijk _ wat jij er nu van maakt _ vertellen van de onwaarheid... dat is slechts één betekenis ervan Dat het hier nog steeds een onwaarheid betreft (ondanks de uitbreiding met die vrouw(en) ) en dit in de context staat als een paal boven water Ook wat betreffende die post #93 Er is tenminste één denkbare en antrologisch bevestigd alternatief dat is voorgekomen ( en nog steeds voorkomt ) ... en dat is polyandrie. Dat naast van de meer bedenkelijke en vaak eenmalig voorkomende gevalletjes in de loop van de geschiedenis waar Raf het over had. Dat naast het feit het geregistreerd homo-huwelijk in vele landen dezer dagen ( telt ook mee hé ) JvdB weet dat verdomd maar goed genoeg dat het al menig maal de revue is gepasseerd. Het is dus totaal hardleers van hem om dat te blijven ontkennen alleen maar om zijn op vermeende 'Universele Moraal' gebaseerde ideaalmodelleke als enige voorkomende te laten overkomen. Tenzij je het nu natuurlijk weer gaat terugbrengen op de betekenis van een verschillend stelsel Ik bemerk dat je tussen die haakjes al meteen zet : '(en dus niet zomaar over relaties tussen wie of wat dan ook)' Daar ging het JvdB en ons uiteraard wel over daar hij net eerder zei dat het niet over de personen an sich ging ( het huwelijk stond immers open voor elke man en elke vrouw) maar over de 'aard van de relatie' Laatst gewijzigd door praha : 26 november 2012 om 03:11. |
|
|
|
|
|
|
#279 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Mijnheer Praha, In wezen hebt u het over de grond van de discussie, wijl ik – zoals ik hier telkens heb gezegd en herhaald – het heb over de "u liegt"-stelling van mijnheer Raf als reactie op post 93 van mijnheer Van den Berghe inzake het in de geschiedenis niet bestaan van "een ander huwelijksstelsel dan dat tussen man en vrouw(en)", waarbij mijnheer Raf een aantal links voorbrengt naar teksten die totaal niet aantonen dat mijnheer Van den Berghe ter zake "liegt", wel integendeel, die mijnheer Van den Berghe de facto gelijk geven, minstens voor wat de sprekende inhoud van bedoelde teksten betreft. Mijn stelling is dan ook (cfr. mijn post 146) dat de argumentatie van mijnheer Raf dienaangaand op zijn minst erg weinig overtuigend is. U blijkt dienaangaand nogal snel het woord “huwelijksstelsel” van tafel te willen vegen, maar dat is uiteraad precies de essentie van mijn reactie : mijnheer Van den Berghe heeft het in zijn post 93 immers louter over huwelijksstelsels en niet over universele moraal of wat dan ook, en de “u liegt”-reactie in post 145 van mijnheer Raf is er duidelijk op gerecht om middels door door hem voorgebrachte links te “bewijzen” dat mijnheer Van den Berghe inzake bedoelde huwelijksstelsels “liegt”. Herleest u even mijn posts 146 en 149, en u zal merken dat ik daar overduidelijk middels citaten uit de teksten van de door mijnheer Raf verstrekte links aantoon dat die teksten zowat het tegendeel aantonen dan hetgene mijnheer Raf er mee wil “bewijzen”. Ik stel overigens even duidelijk dat iedereen weet dat er steeds relaties hebben bestaan tussen personen van hetzelfde geslacht, en dat deze wel eens als “huwelijk” werden omschreven, maar dat de teksten waarnaar mijnheer Raf verwijst ter staving van zijn bewering dat mijnheer Van den Berghe “liegt” als hij stelt dat “nooit is aangetoond dat er beschavingen waren met een ander huwelijksstelsel dan dat tussen een man en vrouw(en)” helemaal niet aantonen dat dit een “leugen” zou zijn, en dat derhalve de argumentatie van mijnheer Raf helemaal niet overtuigend is. Ik herhaal nogmaals mijn motief : van degene die in een debat, anders dan bijvoorbeeld te stellen dat iemand zich vergist, aanvoert dat iemand “liegt”, zegge dat deze opzettelijk een onwaarheid verkondigt, mag redelijkerwijs verwacht worden dat hij/zij die “leugen” duidelijk en overtuigend aantoont. Ik stel vast dat mijnheer Raf tot heden niet heeft aangetoond dat mijnheer Van den Berghe “liegt” als hij in zijn post 93 stelt “Er is op dit forum nog nooit aangetoond dat er beschavingen waren met een ander huwelijksstelsel dan dat tussen een man en vrouw(en).” Met hartelijke groet, Gwylan |
|
|
|
|
|
|
#280 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 Laatst gewijzigd door Raf : 26 november 2012 om 06:02. |
|
|
|
|