Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2004, 21:08   #261
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dus Luxemburg moet onderdeel uit gaan maken van België en België en Nederland blijven min of meer onafhankelijk? Wat is dan de toegevoegde waarde?
Maar neen... Die kleuren zijn wat ongelukkig, maar ik bedoelde enkel wat de buitengrenzen betreft.

Ik zou eerder kiezen voor de deelstaten Nederland, Vlaanderen, Wallonië, Luxemburg, de Oostkantons, en dan wat aangevuld met de Antillen hoe dat ook moge uitdraaien. Brussel wordt een hoofdstedelijk district...
Oud 1 oktober 2004, 21:14   #262
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Maar neen... Die kleuren zijn wat ongelukkig, maar ik bedoelde enkel wat de buitengrenzen betreft.

Ik zou eerder kiezen voor de deelstaten Nederland, Vlaanderen, Wallonië, Luxemburg, de Oostkantons, en dan wat aangevuld met de Antillen hoe dat ook moge uitdraaien. Brussel wordt een hoofdstedelijk district...
Ah, okee. Maar denk je dat dit veel kans maakt? Ik bedoel, voor Wallonië heeft een Benelux-federatie of -confederatie geen enkele meerwaarde volgens mij.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 21:18   #263
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De culturele samenwerking die je beschrijft bestaat nu ook al, de economische samenwerking kan alleen ontstaan als je echt één land vormt. Het lijkt zo meer een kwestie van wel de lusten niet de lasten.
Inderdaad. De culturele samenwerking bestaat al voor een groot stuk. Kunnen 2 aparte staten ook niet economisch samenwerken bijvoorbeeld door middel van bilaterale samenwerkingsakkoorden.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 21:21   #264
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Inderdaad. De culturele samenwerking bestaat al voor een groot stuk. Kunnen 2 aparte staten ook niet economisch samenwerken bijvoorbeeld door middel van bilaterale samenwerkingsakkoorden.
Ja, maar zulke samenwerking bestaat al in EU-verband. Bilateraal valt daar weinig meer aan toe te voegen als je niet bereid bent je onafhankelijkheid op te geven.
Oud 1 oktober 2004, 21:23   #265
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, maar zulke samenwerking bestaat al in EU-verband. Bilateraal valt daar weinig meer aan toe te voegen als je niet bereid bent je onafhankelijkheid op te geven.
Het lijkt me logisch - en misschien makkelijk indien we dit ook vragen aan de andere Flaminganten hier op dit forum - dat je je onafhankelijkheid niet opnieuw opgeeft om samen met Nederland - dus ook terug opnieuw een monarchie - te gaan.

Oud 1 oktober 2004, 21:30   #266
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het lijkt me logisch - en misschien makkelijk indien we dit ook vragen aan de andere Flaminganten hier op dit forum - dat je je onafhankelijkheid niet opnieuw opgeeft om samen met Nederland - dus ook terug opnieuw een monarchie - te gaan.
Tussen onafhankelijkheid en samengaan zitten nog wel wat tussenoplossingen natuurlijk. Binnen het Koninkrijk der Nederlanden zijn de Antillen en Aruba bijvoorbeeld 'wel zelfstandig maar niet onafhankelijk'. Toch wordt het Koninkrijk beschouwd als federatie.
Vlaanderen en Nederland hoeven dus niet meteen een eenheidsstaat te vormen. Een (losse) federatie is ook een mogelijkheid.
Oud 1 oktober 2004, 21:34   #267
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tussen onafhankelijkheid en samengaan zitten nog wel wat tussenoplossingen natuurlijk. Binnen het Koninkrijk der Nederlanden zijn de Antillen en Aruba bijvoorbeeld 'wel zelfstandig maar niet onafhankelijk'. Toch wordt het Koninkrijk beschouwd als federatie.
Vlaanderen en Nederland hoeven dus niet meteen een eenheidsstaat te vormen. Een (losse) federatie is ook een mogelijkheid.
Laat Vlaanderen + Nederland dan maar 2 aparte staten blijven.

Oud 1 oktober 2004, 21:37   #268
Dimitri

Standaard

Citaat:
Laat Vlaanderen + Nederland dan maar 2 aparte staten blijven.
Dat is prima mogelijk, maar van veel bijkomende samenwerking zal dan geen sprake zijn denk ik. Het ligt er natuurlijk maar aan wat je doelstellingen zijn op dat punt.
Oud 1 oktober 2004, 21:38   #269
Tantist

Standaard

Citaat:
Ah, okee. Maar denk je dat dit veel kans maakt? Ik bedoel, voor Wallonië heeft een Benelux-federatie of -confederatie geen enkele meerwaarde volgens mij.
Daarom -als de gelegenheid zich ooit zou voordoen- zou ik secessierecht geven aan alle deelstaten.

Feit is dat de Walen zich nooit echt blij hebben getoond in een Heel-Nederlandse context. De Unie van Atrecht was daar al een voorbeeld van, en de Belgische Revolutie nogmaals. Dat zijn twee vormen van staatkundig separatisme met de rest van de Nederlanden. In België ging dit separatisme gewoon door op andere vlakken, tot en met het boegeroep op een samenwerking tussen Sabena en KLM. Men koos liever Air France. De gevolgen zijn bekend: Sabena is failliet... Ook de Benelux kan rekenen op veel Waalse blokkeringen...

Ik ben dus ook sceptisch, maar ik zie niet in waarom we het niet zouden proberen. En dat secessierecht, aangevuld met afstotingsrecht, opdat men de boel weer niet zou gaan verzieken in zijn totaliteit...
Oud 1 oktober 2004, 21:39   #270
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is prima mogelijk, maar van veel bijkomende samenwerking zal dan geen sprake zijn denk ik. Het ligt er natuurlijk maar aan wat je doelstellingen zijn op dat punt.
Ik denk dat ik mijn punt al heb gemaakt. Samenwerking met Nederland is voor mij goed en zeker om het Nederlands in Europa sterk te houden, maar niet 1 land worden.

Oud 1 oktober 2004, 21:53   #271
Dimitri

Standaard

Citaat:
Daarom -als de gelegenheid zich ooit zou voordoen- zou ik secessierecht geven aan alle deelstaten.

Feit is dat de Walen zich nooit echt blij hebben getoond in een Heel-Nederlandse context. De Unie van Atrecht was daar al een voorbeeld van, en de Belgische Revolutie nogmaals. Dat zijn twee vormen van staatkundig separatisme met de rest van de Nederlanden. In België ging dit separatisme gewoon door op andere vlakken, tot en met het boegeroep op een samenwerking tussen Sabena en KLM. Men koos liever Air France. De gevolgen zijn bekend: Sabena is failliet... Ook de Benelux kan rekenen op veel Waalse blokkeringen...

Ik ben dus ook sceptisch, maar ik zie niet in waarom we het niet zouden proberen. En dat secessierecht, aangevuld met afstotingsrecht, opdat men de boel weer niet zou gaan verzieken in zijn totaliteit...
Proberen kan altijd natuurlijk. Maar het feit dat de Benelux nooit verder is gekomen dan een douane-unie en een ministeriële praatgroep geeft al aan dat Wallonië er geen zin in heeft. Anders had de Benelux allang kunnen uitgroeien tot een confederatie, een EU in het klein.

Overigens vind ik het afstotingsrecht niet echt netjes. Als het aan populistisch Nederland ligt, zouden de Antillen en Aruba dan dezelfde dag nog afgestoten worden. En dan krijg je ook op kleinere schaal discussies over welke gebieden we wel kunnen missen. Dat is dan geen zelfbeschikkingsrecht maar onderschikkingsplicht.
Oud 2 oktober 2004, 02:04   #272
Bruno232
Banneling

Bruno232's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Feit is dat de Walen zich nooit echt blij hebben getoond in een Heel-Nederlandse context. De Unie van Atrecht was daar al een voorbeeld van, en de Belgische Revolutie
primordialisme, Tantist...
Bruno232 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2004, 13:05   #273
rroloff
Burger

Standaard

Probeer nou eerst Vlaanderen onafhankelijk te laten worden zónder al te grote brokken - dat is al moeilijk genoeg.

Daarna laat je het onafhankelijke Vlaanderen eerst 'ns 15 jaar z'n eigen draai vinden.

En laten we dan pas verder kijken of vergaande samenwerking danwel vereniging van beide landen door beide gewenst is.

Laatst gewijzigd door rroloff : 2 oktober 2004 om 13:06.
rroloff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2004, 20:56   #274
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Laat ons nu niet lachen Tantist. De Walen waren tegen KLM & de Vlamingen tegen Air France - uiteindelijk ging Sabena in zee met Swissair. & Wat gebeurde er met Air France en KLM - ze fusioneerden met een meerderheidsdeel voor de fransosen.
Hadden wij in België niet zoveel communautaire heibel gehad waren we nu als Benelux-Poot in die Megamultinational misschien baas geweest (voor mijn part met een hoofdzakelijk francofone belg). Nu speelt er een franse tycoon baas over KLM
goed hé ?
Oud 3 oktober 2004, 16:34   #275
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno232
primordialisme, Tantist...
Que?
Oud 3 oktober 2004, 18:50   #276
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Que?
Wie is die man met luizenkraag in je avatar?
Oud 3 oktober 2004, 18:59   #277
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Wie is die man met luizenkraag in je avatar?
Om het in jouw geliefkoosde taal te vertellen: Guillaume le Taciturne.
Oud 3 oktober 2004, 20:15   #278
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Om het in jouw geliefkoosde taal te vertellen: Guillaume le Taciturne.
Was dat geen Belg die streed voor de onafhankelijkheid van België tegen de Spaanse overheerser die hier het Frans wou uitroeien en het Spaans als enige taal invoeren? België bestaat immers al eeuwen volgens de Bubbels
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2004, 19:25   #279
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Maar wat volgt is wel dat onze intellectuele vlaamse elite hun kinderen in het Engels
gaan opvoeden zodat ze als "native speakers" kunnen doorgaan en in de geglobalizeerde wereld geen 2de rangsburgers zullen zijn - vanaf dit academisch jaar kunnen ze bovendien perfekt hun cursussen in de taal van shakespeare volgen aan the
Belgian New Catholic University in New Louvain. Het zijn schone tijden...
Oud 11 oktober 2004, 11:52   #280
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
denken jullie nu echt dat de nederlanders ons erbij willen hebben ????
Veel Nederlanders die maar enig interesse hebben voor dit ondrwerp, willen dat wel. Sommigen interessert dat geen bal, maar dat kun je ze ook niet kwalijk nemen. Het is menselijk om aan de zaken te denken die je nader zijn. Jij denkt er vast toch ook niet dagelijks om hoe het mensen in je stad (land, gewest enz.) vergaat en hoe je hun leven kunt betren, toch?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be