![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Europees Commissaris
|
![]() /
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2014 om 16:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Schweizer Hoch Deutsch: Het Duits dat In Zwitserland gesproken wordt Frans-Vlaams: het Vlaams dat in Frankrijk gesproken wordt Belgisch-Nederlands (Vlaams) Leg mij dan maar eens uit waarom dit laatste zo vreemd zou zijn in de context van de bovenste drie? De eigen variant wordt, behalve de gebruikte standaardvorm, afgebakend met een landsaanduiding. Waarom in ons geval (Nederland) voor de eigen variant (vlaams) -naast het AN- dit voorvoegsel niet gebruiken? Abusievelijk klopt dit tevens niet als men de talen van specifiek Nederland weer zou geven, daar de “specifiek” Vlaamse taal/dialecten geen of nauwelijks onderdeel vormen van de gesproken talen in Nederland. Official language: Dutch Recognised regional languages: o West Frisian (Friesland) o Limburgish (Limburg) o Low German (West Low German) o English (Sint Eustatius/Saba) o Papiamento (Bonaire De beschrijving klopt overigens niet, de officiële Rijkstalen zijn Nederlands en Fries Dat het Vlaams onderdeel is van het grote geheel van het Nederlands taalgebied is een andere zaak Het Engels is ook één taalgebied, maar gedifferentieerd naar land, met voorvoegsel, waar een eigen variant (zoals het Australisch-Engels) wordt gebruikt. Dit geeft duidelijkheid waar tevens een eigen variant, naast de standaardtaal, gesproken wordt. De Nederlandse terminologie is helder en duidelijk, het bakent dit tevens af tot het staatkundig gebied Nederland en laat het “specifiek” Vlaams (dialecten) aan de varianten welke in België (Vlaanderen) gebruikt worden Het AN enerzijds en anderzijds benadrukken dat het Vlaams specifiek bij België - als land – behoort sluit uit, maar laat vanuit Nederlands standpunt tevens ook respect zien. Vanuit Nederlandse kant gezien werd de benaming gevolgd zoals internationaal eveneens de terminologie werd toegepast met de naam van de staat er voor. In Vlaanderen kan dit moeilijk liggen, maar Vlaanderen is nu eenmaal onderdeel van de staat België Vanuit 1830 gezien is het zelfs uitermate vreemd om vanuit Vlaamse optiek dit als provocatie op te vatten daar de onafhankelijkheid van België (Vlaanderen en Wallonië) daarmee gerespecteerd wordt. Laatst gewijzigd door Adrian M : 12 februari 2014 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
|
![]() En, wat spreekt men in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hebt gij echter al één keer aangevoeld dat ik dat provocerend vind om de meervoudige redenen die ik hierboven aanhaalde ? Citaat:
Frans-Vlaams triggert mijn emoties niet in dezelfde mate dan Belgisch-Nederlands. Maar ge zoudt u eerder moeten afvragen wat Vlaamsgezinde Frans-Vlamingen daarvan vinden. Bij mijn weten is in gans Australië de bestuurstaal Engels en afgezien van de bijna uitgestorven Aboriginaltalen wordt er enkel Engels gesproken door autochtone Australiërs. Duitstalig Zwitserland is geen deelstaat op zich met een eigen naam zoals Vlaanderen dat wel is. Beide landen hebben een andere staatsstruktuur dan België, met andere identifikaties en andere gevoeligheden. Men kan dat niet zomaar op één hoop gooien. Zoals ik reeds stelde, benamingen dragensoms een grote gevoelsgeladene symboliek wars van alle semantische logika.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2014 om 17:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
|
![]() Citaat:
Vlaanderen daarentegen is geen onafhankelijke staat en valt niet met Zwitserland te vergelijken. Het kan dan wel gevoelsmatig moeilijk voor u liggen, maar momenteel heeft u te maken met wat de realiteit is. België bestaat als onafhankelijke staat en zolang dit het geval is kunt u daar niet omheen. Als buitenland hebben wij dan ook in eerste instantie, interstatelijk en internationaal, te maken met de staat en de regering van België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zo ook culturele, taalkundige en vele andere kwesties worden vanuit Europa gestimuleerd. En de richtlijnen aangaande dergelijke hebben een wettelijk karakter. Dus uw voorstelling is te simpel voor woorden.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 februari 2014 om 19:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Trek dat door naar de namen van talen dan komt men bij Vlaams versus Zwitsers Duits. Een ander voorbeeld zijn de waterverdragen. Daar onderhandelt Nederland met Vlaanderen en niet met België. Verkeer is namelijk een materie waarvoor de gewesten bevoegd zijn. België kent federale, gewestelijke en gemeenschapsbevoegdheden en die eerste worden hoe langer, hoe geringer. Lees en overtuig uzelf voor ge voor de 11e keer uw manta herhaalt! http://www.belgium.be/nl/over_belgie.../bevoegdheden/
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2014 om 20:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik snap daadwerkelijk niet zijn soms schizofrene berichten..
![]() |
![]() |
#270 | |
|
![]() Citaat:
![]() Quote: Stel slechts de situatie zoals die is De NL Staat versus BL Staat De verhouding NL staat versus het gewest Vlaanderen is een andere verhouding. De NL staat versus de staat USA, maar evenzeer de NL staat versus bijvoorbeeld Texas Ik ga uit van het "nu", niet wat morgen zou kunnen zijn. Ook dus wat je schrijft aangaande Europa. Dit kan morgen anders zijn, maar hebben we momenteel (nog) niets aan. Wat in de toekomst ligt kan zo weer veranderen. Scheldeverdrag?. Geen idee hoor of dit zondermeer zo is wat je aangeeft. Vermoedelijk zit dit moeilijker in elkaar dan het lijkt. Bekijk dit maar eens SCHELDEVERDRAG DE REGERINGEN VAN - HET KONINKRIJK BELGIË, HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST VAN BELGIË, HET VLAAMS GEWEST VAN BELGIË, HET WAALS GEWEST VAN BELGIË, - DE FRANSE REPUBLIEK, - HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN, OVERWEGEND de door de Verdragspartijen van het Verdrag inzake de Bescherming van de Schelde, gesloten te Charleville-Mézières op 26 april 1994, verrichte werkzaamheden en verlangend de bestaande samenwerking te versterken tussen de Staten en Gewesten die betrokken zijn bij de bescherming en het gebruik van het water in het internationaal stroomgebiedsdistrict van de Schelde, ZIJN HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN : De delegatie van het Koninkrijk België en de onderscheiden delegaties van de Belgische Gewesten beschikken over stemrecht voor de beslissingen die hun eigen bevoegdheden volgens de Belgische Grondwet en de Belgische wetgeving aangaan. http://www.vnsc.eu/uploads/2012/12/s...drag-2002-.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat moet ge inderdaad doen voordat ge uw ogen laat rollen.....en dan merkt ge dat die tekst zomaar eventjes dateert van 20 jaren en drie staatshervormingen geleden! En dat ondanks dat ge schrijft:Ik ga uit van het "nu", niet wat morgen zou kunnen zijn.
![]() De betreffende bevoegdheid werd bij mijn weten, na wat vlugge opzoekingen, gefederaliseerd met het zg. Vlinderakkoord van de zesde staatshervorming van 2011. (Ik heb echter stellig de indruk dat het wel nog iets langer dan dat geleden is, maar NA 1994, dat ik daarover op Aktua TV hoor palaberen in ....het Vlaamse Parlement en dat het steeds de minister president ...van Vlaanderen Kris Peters is, die daarover wordt geïnterpelleerd, althans wat de IJzeren Rijn betreft.)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2014 om 22:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
|
![]() Citaat:
Zoals kort aangehaald: OVERWEGEND de door de Verdragspartijen van het Verdrag inzake de Bescherming van de Schelde, gesloten te Charleville-Mézières op 26 april 1994, verrichte werkzaamheden …… 1. Vanaf zijn inwerkingtreding heft het onderhavig Verdrag het Verdrag van Charleville-Mézières op en vervangt dit. 2. Onverminderd de bepalingen van het eerste lid van dit artikel, blijven de krachtens het Verdrag van Charleville-Mézières uitgebrachte adviezen of aanbevelingen en de genomen besluiten van toepassing en behouden hetzelfde juridisch karakter, voor zover zij verenigbaar zijn met, en niet uitdrukkelijk beëindigd worden door het onderhavig Verdrag of door enig advies, enige aanbeveling of enig besluit van de Commissie. 3. Alle goederen, rechten en verplichtingen, de personeelsleden, de archieven, alsmede de huidige en toekomstige schulden en schuldvorderingen van de Commissie ingesteld onder het Verdrag van Charleville-Mézières, die voortvloeien uit contracten en gerechtelijke procedures die lopen of in de toekomst zullen ontstaan, worden integraal overgenomen door de Commissie ingesteld onder het onderhavig Verdrag. 4. De bepalingen van het onderhavig Verdrag doen geen afbreuk aan de rechten en verplichtingen van Verdragsluitende Partijen die voortvloeien uit andere verdragen, voorafgaand aan de inwerkingtreding van het onderhavig Verdrag en verband houdend met het Quotre verdrag 2002: De delegatie van het Koninkrijk België en de onderscheiden delegaties van de Belgische Gewesten beschikken over stemrecht voor de beslissingen die hun eigen bevoegdheden volgens de Belgische Grondwet en de Belgische wetgeving aangaan In het document van de universiteit Amsterdam wordt o.a. gesteld dat bijvoorbeeld het akkoord van Helsinki van de staten België en Nederland uitgaat en de uitwerking van akkoorden aan Vlaanderen wordt overgelaten Als u zowel de Nederlandse media gevolgd hebt, als wel brieven naar de tweede kamer zou u kunnen weten dat Nederland wat de Westerschelde betreft Nederland ook met de Belgische regering te maken heeft. Dit kan ook niet anders, daar Vlaanderen geen onafhankelijke staat is Laatst gewijzigd door Adrian M : 13 februari 2014 om 00:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
|
![]() Citaat:
Het kan volgens mij geen verdragen sluiten of nieuwe aangepaste (evt. water) verdragen sluiten die strijdig zouden kunnen zijn met -/of het belang van de onafhankelijke staat België zouden kunnen overstijgen. Staten België en Nederland Verdrag van Helsinki In 1992 werd door onder andere België en Nederland het Verdrag van Helsinki gesloten. Het verdrag trad voor onder andere Nederland in werking op 6 oktober 1996. België ratificeerde het verdrag op 8 november 2000. Verdrag inzake de bescherming van de Schelde Het Verdrag van Helsinki is door onder andere Nederland en het Vlaamse Gewest verder uitgewerkt in het Verdrag inzake de bescherming van de Schelde.20 Dit Verdrag heeft blijkens artikel 2 lid 1 ten doel in de geest van het Verdrag van Helsinki de kwaliteit van de Schelde te behouden en te verbeteren. …. in 1995 het voornoemde verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Vlaams Gewest inzake de verruiming van de vaarweg in de Westerschelde van 17 januari 1995 tot stand. De preambule bevat de volgende overwegingen: “Onverminderd de verdragen die tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Koninkrijk België werden gesloten over de Schelde; Amsterdam International Law Clinic |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
|
![]() Citaat:
Vanuit de EU tal van zaken geregeld. En wat is het gevolg hiervan binnen de EU al enige jaren? Je ziet steeds meer nationalisme ontstaan en men zet zich af tegen een EU welke de wet voor gaat schrijven. (De burger is zo sterk geïnteresseerd in de EU dat je hem niet moet vragen wie er voor hem/haar in het EU parlement zit. Laat staan als hij al weet heeft van welke partijen) Een groeiend (sterk) nationalisme is op zich geen goede zaak, maar dat krijg je wel van zulk een EU. Laatst gewijzigd door Adrian M : 13 februari 2014 om 02:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Welkom. Verkracht er maar op los.
![]() |
![]() |
#277 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#279 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Zo'n bijdragen zouden onmiddellijk van het forum moeten verwijderd worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welneen, net zoals in alle andere gevallen zal ook in België het beginsel "binnengrens wordt staatsgrens" toegepast worden. Ook in Joegoeslavië heeft men dat toegepast, ook was ging daar een reeks oorlogen aan vooraf. Ook zo in de Baltische republieken, ook al woont daar een belangrijke Russische minderheid.
|
![]() |
![]() |