![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of dat voor DHL iets oplost is een grote vraag, maar het zou alleszins wel een verdere democratisering zijn om een staat van tien miljoen op te delen in twee staten van elk ongeveer 4 tot zes miljoen. Dat brengt het 'bestuur' (zijnde de wetgevende macht) namelijk letterlijk dichter bij de bevolking, waar ze hoort.
![]() |
#262 |
Europees Commissaris
|
![]() Deel België gerust op in staten van 0,5 miljoen inwoners en kijk dan eens waar je een luchthaven met nachtvluchten mag vestigen. Onlangs wou men hier in de buurt een protestpetitie rond krijgen ivm een bushalte ! In jouw mini-staatjes geen
spoorwegen ? Geen autosnelwegen ? Terug naar paard en kar ?
#263 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zegt de term 'confederalisme' u iets?
![]() |
#264 |
Europees Commissaris
|
![]() Het punt is dat er een duidelijke hiërarchie zou moeten zijn & of men dit in een confederaal of een federaal verband doet doet als dusdanig niet ter zake.
In België genieten wij momenteel van een systeem dat de nadelen van een centrale, federale en confederale staat verenigd zonder de voordelen... Het mirakel is eigenlijk dat het werkt (uiteindelijk ?)
#265 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En mijn punt is net dat democratie per definitie confederaal van karakter is, dus dat belgië niet democratisch (genoeg) is. De enige reden waarom alles vierkant draait is omdat alles bepaald wordt door een centralistisch particratisch systeem, dat door de staatshervormingen niet werd afgebouwd maar gewoon verspreid werd over andere 'niveau's', wat dat ook moge betekenen (dus het heeft niets met federaal of confederaal te maken). Als jij vindt dat dat werkt ben je nogal een optimist
![]()
![]() |
#266 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#267 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah ik wist niet dat la belgique confederalistisch was?
![]() |
#268 |
Banneling
|
![]() Daar sta je van te kijken, hè. Nu ja, niet helemaal want er is een federale overheid, maar als deze laatste niet kan trancheren in de gesprekken tussen deelstaten, dan lijkt dat zeer sterk op confederalisme. En dat werkt niet. Of wel soms? U woont toch in België en u volgt de actualiteit toch hoop ik?
|
![]() |
![]() |
#269 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals ik elders al zei: dit heeft niet met de staatsvorm te maken. Dus leg me dan eens uit hoe unitarisme dat wel zou oplossen?
![]() |
#270 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#271 |
Europees Commissaris
|
![]() De ultra-moderne ideeën over democratie leiden tot het "not in my backyardsyndroom"
en het onverantwoordelijke egoïsme. Maar voordat ik iemand hiervan ga beschuldigen zou het toch niet meer dan fair zijn de objektieve realiteit vast te stellen en te toetsen aan reële criteria. Als iemand schrijft/zegt dat de trams in Brussel meer lawaai maken dan de nachtvluchten die er eventueel overvliegen moet dat toch kunnen vastgesteld worden en de diskussie besloten. En inderdaad : er is nood aan een overkoepelend gezag: een leefbaar Vlaanderen is dan slechts mogelijk in een leefbaar België.
#272 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Massimo Morsello - Punto di Non Ritorno Laatst gewijzigd door Volksstormer : 26 september 2004 om 12:16. |
|
![]() |
![]() |
#273 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is net de complete politieke apathie als gevolg van 'representatieve' democratie die de maatschappij atomiseert en egoïsten voortbrengt. Het niet-in-mijn-tuin syndroom is enkel een gevolg van het meer en meer uiteenvallen van de maatschappij omdat er geen politieke democratie meer is. Alles wordt overgelaten aan een paar professionele heersers die veronderstelt worden het 'beter te weten' (waar ik serieuze twijfels bij heb). Het weer invoeren van effectieve democratie, in de vorm van bijvoorbeeld burgervergaderingen en zo verder - en in het verlengde uiteraard het referendum - gaat die apathie tegen gaan en zal de bevolking er toe aan zetten zich weer geleidelijk aan tot burgers te verheffen in plaats van stom kiesvee. Als de bevolking zelf wordt geconfronteerd met de aspecten van bestuur, zal ze zich daar ook naar gedragen. Citaat:
Persoonlijk zou ik het nog verder doortrekken tot aan het niveau van de steden en gemeenten, maar daar bestaat momenteel geen basis voor onder de bevolking. Hoe dan ook, Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk gaan veel democratischer kunnen zijn dan België.
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 26 september 2004 om 13:48. |
||
![]() |
![]() |
#274 |
Banneling
|
![]() U spreekt Uzelf tegen. Een soeverein Vlaanderen en een soeverein Wallonie zijn in feite utopieen. De eenheid van besluit, dewelke de gevoelens van de beide delen van het land respecteren, kan alleen uit de eenheid van de staat België voortvloeien. De laatste dagen hebben ons dat genoeg bewezen. Dat verder de huidge particratie dient
plaats te laten aan de echte soeveriniteit van het volk, dewelke niet alleen zijn stemmen zal geven aan partijpolitielers zoals nu, maar ook deze zal verplichten de wil van het volk te eerbiedigen door het feit dat de eventuele twisten, institutionneel, economisch en sociaal, zullen doorgehakt worden door het volk door de nodige referna's, bindend voor de gezagsvoerders. Sedet enkele dagen spreekt me van herfederaliseren als wanneer men zou moeten spreken van verenigen en de terugkeer naar een unitaire Staat. Dat is het enig gezond verstand. |
![]() |
![]() |
#275 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ik zeg u dat splitsen een kwestie van gezond verstand is. Welnu, wie heeft gelijk?
![]() |
![]() |
#276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonië een utopie is, valt nog af te wachten. In 1970 was het ook een utopie te geloven dat de Sovjetunie ooit zou verbrokkelen. In 1800 was het ook een utopie te geloven dat er ooit een onafhankelijk Griekenland zou ontstaan. De geschiedenis heeft echter geleerd dat het allemaal toch gebeurd is. |
|
![]() |
![]() |
#277 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit houdt ook een bindend referendum in. Maar ik betwijfel of het Belgisch establishment daar zo happig op is (en dan bedoel ik even niet de politieke partijen). |
|
![]() |
![]() |
#278 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#279 |
Banneling
|
![]() Ja! meer dan ooit. Wat betreft het Belgisch, die zoals vlaamssprekend als franssprekend is, etablishment die zal zich moeten aanpassen of verdwijnen !
|
![]() |
![]() |
#280 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mooi zo! |
|
![]() |