Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2014, 22:12   #261
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Taalgrenzen bestaan eigenlijk niet. Volgens de gangbare mening zijn er hier in in de streek regio 3 taalgrenzen. En dus ook 3 verschillende culturen. Nochtans was ik niet zo lang geleden nog op een gezamenlijk culturele activiteit van de euregio Maas-Rijn waarop de spreker van dienst zei: "(vertaald) ik zal het maar in ons eigen taal* zeggen, dan kan iedereen hier het verstaan.
*in het Midden-Limburgs.
U vergist zich, hoor. In de euregio Maas-Rijn worden verschillende dialecten gesproken. En ook talen, trouwens. Er zit immers in die euregio een flinke hap Frans-/Waalstalig gebied.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 10:08   #262
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan ontkent u wat zovele taalwetenschappers wel weten te omschrijven.
Als het er zo veel zijn kan het voor u geen probleem zijn een link te plaatsen naar taalwetenschappers die dat omschrijven.
Ik denk dat taalwetenschappers eerder denken in termen van overgangsgebieden en isoglossen.

Taalgrenzen zijn politiek gekozen taalmachtsgebieden. De grenzen van die gebieden heeft met taalwetenschappen zeer weinig te maken, maar des te meer met politieke koehandel en machtstrijd.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 10:15   #263
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan ontkent u wat zovele taalwetenschappers wel weten te omschrijven.
Ik denk dat u zich vergist. Een taalgrens als vast gegeven is er nooit geweest. De taalgrens wisselde steeds weer, zoals ik al stelde.

Danny Lamarck (historicus) Marc Rogge (archeoloog), Luc van Durme (linguïst) en Guy de Mulder (archeoloog) besluiten in hun interessant en leerrijk boek ‘De Taalgrens’ (Davidsfonds 1996) hun uiteenzettingen als volgt:

Het ingewikkelde kluwen, dat we archeologisch-linguïstisch verklaarden, maakt een strikte afbakening van de Vlaams-Waalse taalgrens vrijwel onmogelijk. Niet te verwonderen dus dat bij de, om politieke redenen hoogstnodige, ‘vastlegging’ van de taalgrens heel wat kunst- en vliegwerk nodig was om binnen België een min of meer aanvaardbaar compromis uit de hoed te toveren (…)

… Deze last (hier wordt bedoeld de staatshervorming) is moeilijk te verdragen, als men beseft dat ‘dé taalgrens’ als lineair gegeven niet meer is dan een fictie. Een krijtlijn getrokken op een bijzondere wankele basis, zonder rekening te houden met de altijd wisselende gom van de tijd en bovendien zonder rekening te houden met die andere taalgrens, de sociale taalgrens. Die deint sterker mee op wetmatigheden van de sociaal-economische geschiedenis.”

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2014 om 10:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 10:25   #264
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een krijtlijn getrokken op een bijzondere wankele basis, zonder rekening te houden met de altijd wisselende gom van de tijd en bovendien zonder rekening te houden met die andere taalgrens, de sociale taalgrens. Die deint sterker mee op wetmatigheden van de sociaal-economische geschiedenis.”[/i]
Idd.

Bekijk dit filmpje maar: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/vi...ideo=1.2088367
Oud 17 september 2014, 10:33   #265
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb altijd gezegd (als een zekere boutade weliswaar): als Brussel ooit vernederlandst, dat zal dit ook voornamelijk te wijten zijn aan de vroegere allochtonen. Zij kiezen de taal van hun portemonnee. Net zoals de Brusselse Vlamingen vroeger deden door zich te laten verfransen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2014 om 10:43.
Oud 17 september 2014, 11:05   #266
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u zich vergist. Een taalgrens als vast gegeven is er nooit geweest. De taalgrens wisselde steeds weer, zoals ik al stelde.
U bevestigt dus wat ik schreef: hij wisselt, dus hij bestaat.
Oud 17 september 2014, 11:08   #267
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het er zo veel zijn kan het voor u geen probleem zijn een link te plaatsen naar taalwetenschappers die dat omschrijven.
Ik denk dat taalwetenschappers eerder denken in termen van overgangsgebieden en isoglossen.
U verwart dialectgebieden met taalgebieden. Er is bijvoorbeeld weldegelijk een taalgrens te trekken tussen Romaans en Germaans taalgebied.
Oud 17 september 2014, 11:12   #268
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bevestigt dus wat ik schreef: hij wisselt, dus hij bestaat.
Ja maar onder een 'grens' wordt vaak verstaan: een duidelijk afgebakend gebied. En dat is de taalgrens nooit geweest.
Oud 17 september 2014, 11:15   #269
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar onder een 'grens' wordt vaak verstaan: een duidelijk afgebakend gebied. En dat is de taalgrens nooit geweest.
Soms wel. In zijn beschrijving van de toenmalige taalgrens bakent professor Kurth die nochtans heel mooi af. Hij schrijft in welke gemeenten, dorpen, gehuchten tot zelfs straten een bepaalde taal dominant is. Op basis van die gegevens ontwierp hij dan de kaarten die bij het werk horen.
Oud 17 september 2014, 11:25   #270
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Soms wel. In zijn beschrijving van de toenmalige taalgrens bakent professor Kurth die nochtans heel mooi af. Hij schrijft in welke gemeenten, dorpen, gehuchten tot zelfs straten een bepaalde taal dominant is. Op basis van die gegevens ontwierp hij dan de kaarten die bij het werk horen.
Nochtans komen de bevindingen van de auteurs (wetenschappers) van het boek dat ik citeerde erop neer dat hetgeen u (en Kurth) stelt een fictie is. Kurth had trouwens ook niet de beschikking over de archeologische, numismatieke, linguïstische en historische bevindingen waarover we nu beschikken.
Oud 17 september 2014, 11:30   #271
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nochtans komen de bevindingen van de auteurs (wetenschappers) van het boek dat ik citeerde erop neer dat hetgeen u (en Kurth) stelt een fictie is. Kurth had trouwens ook niet de beschikking over de archeologische, numismatieke, linguïstische en historische bevindingen waarover we nu beschikken.
U hebt dat werk van Kurth dus niet gelezen. Het is immers een studie over de toenmalige taalgrens in België. Niet over de geschiedenis van de taalgrens.
Oud 17 september 2014, 11:35   #272
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt dat werk van Kurth dus niet gelezen. Het is immers een studie over de toenmalige taalgrens in België. Niet over de geschiedenis van de taalgrens.
Maar ik heb wel een (relatief) recent boek gelezen over onze taalgrens. En de auteurs van dit boek zijn duidelijk: het is heel moeilijk een taalgrens te trekken.

Nu heeft Brigitte Raskin ook een boek geschreven over de taalgrens. Of het erg wetenschappelijk is, weet ik niet. Misschien ook de moeite om te lezen als er de laatste wetenschappelijke bevindingen in staan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2014 om 11:36.
Oud 17 september 2014, 13:06   #273
pajoske

Standaard

Citaat:
Hier mee bewijst ge mijn standpunt. Een grens bakent af. Een grens vormt de scheidingslijn. Prof. Kurth bakent helemaal geen grens af. Hij beschrijft enkel in welke dorpen/gemeenten/gehuchten een Romaanse of Germaanse taal een meerderheid aan gebruikers heeft. Ten dienste van de politieke overheid heeft die dat op de landkaart ingekleurd. Maar dat is helemaal geen taalgrens. Dat is een bestuurlijke grens. Wedden dat als Kurth nu zijn zelfde onderzoek zou doen die 'taalgrens' zou opgeschoven zijn.
Oud 17 september 2014, 13:13   #274
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik heb wel een (relatief) recent boek gelezen over onze taalgrens. En de auteurs van dit boek zijn duidelijk: het is heel moeilijk een taalgrens te trekken.
Wat is er dan moeilijk aan? Als je weet dat er in Wervik een grote meerderheid Nederlandstaligen woont en de taal van de meerderheid in de naburige gemeente Komen het Frans is, wat is er dan moeilijk aan?
Oud 17 september 2014, 13:14   #275
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier mee bewijst ge mijn standpunt. Een grens bakent af. Een grens vormt de scheidingslijn. Prof. Kurth bakent helemaal geen grens af. Hij beschrijft enkel in welke dorpen/gemeenten/gehuchten een Romaanse of Germaanse taal een meerderheid aan gebruikers heeft. Ten dienste van de politieke overheid heeft die dat op de landkaart ingekleurd. Maar dat is helemaal geen taalgrens. Dat is een bestuurlijke grens. Wedden dat als Kurth nu zijn zelfde onderzoek zou doen die 'taalgrens' zou opgeschoven zijn.
Neen, dat was in de tijd van Kurth helemaal geen bestuurlijke grens. Als je die kaart bekijkt, zie je dat die niet al te veel samenvalt met de grenzen van de toenmalige provincies.
Oud 17 september 2014, 13:17   #276
pajoske

Standaard

Citaat:
Neen, dat was in de tijd van Kurth helemaal geen bestuurlijke grens. Als je die kaart bekijkt, zie je dat die niet al te veel samenvalt met de grenzen van de toenmalige provincies.
Neen dat werd een kunstmatige bestuurlijke grens bij de gemeenschapsvorming.

Laatst gewijzigd door pajoske : 17 september 2014 om 13:17.
Oud 17 september 2014, 13:22   #277
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen dat werd een kunstmatige bestuurlijke grens bij de gemeenschapsvorming.
Ik heb zo het vermoeden dat u niet weet in welke tijd Kurth leefde en wanneer zijn boek het licht zag.

De huidige taalgrens is gebaseerd op de aanbevelingen van de taaldeskundigen die toen deel uitmaakten van de Commissie-Harmel. Kurth was toen al lang dood en begraven...
Oud 17 september 2014, 14:14   #278
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb zo het vermoeden dat u niet weet in welke tijd Kurth leefde en wanneer zijn boek het licht zag.

De huidige taalgrens is gebaseerd op de aanbevelingen van de taaldeskundigen die toen deel uitmaakten van de Commissie-Harmel. Kurth was toen al lang dood en begraven...
Zoals ik reeds vroeger stelde, de zeer katholieke auteur Godefroid Kurth ging er nog altijd van uit dat de taalgrens zoals we ze nu kennen, teruggaat tot de Germaanse invallen. Deze statische theorie is zeker nu niet meer houdbaar. Bovendien, zo zegt Danny Lamarcq in zijn boek, in zijn speurtocht naar Germaanse plaatsnamen had Kurth zijn studieterrein veel veel te klein afgebakend, hetgeen leidde tot te enge interpretaties (Kurth schreef zijn boek in 1895...). Het ligt veel gecompliceerder blijkt nu, gezien de archeologische vondsten, de veelheid aan muntschatten die we vonden en die ons iets vertellen over wie waar en wanneer ergens woonde. En dan spreek ik nog niet over het linguïstisch onderzoek waaruit blijkt dat de taalgrens de hele tijd verschoof.
Oud 17 september 2014, 15:09   #279
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik reeds vroeger stelde, de zeer katholieke auteur Godefroid Kurth ging er nog altijd van uit dat de taalgrens zoals we ze nu kennen, teruggaat tot de Germaanse invallen. Deze statische theorie is zeker nu niet meer houdbaar. Bovendien, zo zegt Danny Lamarcq in zijn boek, in zijn speurtocht naar Germaanse plaatsnamen had Kurth zijn studieterrein veel veel te klein afgebakend, hetgeen leidde tot te enge interpretaties (Kurth schreef zijn boek in 1895...). Het ligt veel gecompliceerder blijkt nu, gezien de archeologische vondsten, de veelheid aan muntschatten die we vonden en die ons iets vertellen over wie waar en wanneer ergens woonde. En dan spreek ik nog niet over het linguïstisch onderzoek waaruit blijkt dat de taalgrens de hele tijd verschoof.
Euh, daar gaat het nu totaal niet over. Ik heb al meermaals herhaald: het gaat over zijn beschrijving van de toenmalige taalgrens. D.i. de taalgrens in zijn tijd.
Oud 17 september 2014, 15:21   #280
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk het ook. En zeker als men een groter tijdsverloop neemt . Zo weten we dat de moeder van Godfried van Bouillon in de geschriften ook 'Ida van Boolen' wordt genoemd. Boolen is Boulogne (sur mer). Vroeger was dit zo goed als zeker 'Germaans gebied' geworden waar men een soort Frankisch sprak, maar door de Rückromanisierung ging het gebied verloren en schoof de taalgrens steeds verder op naar het (West)-Oosten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2014 om 15:22.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be