Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2014, 16:25   #261
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik weet wel hoe dat gekomen is, maar dat illustreert juist dat wat jij stelt niet waar is, namelijk dat culturele overlevering onveranderlijk is.
Als het concept 'etnoculturele achtergrond' voor jou te moeilijk is om te begrijpen mag je dat ook gewoon zeggen hoor.

Citaat:
Wat wij NU de westerse beschaving noemen, is uiteraard Grieks-Romeins. Maar DESTIJDS was dat een import product uit de Middellandse zee.
En destijds lag de Middellandse zee oostelijker of wat?

Citaat:
Wij hadden hier een Keltische beschaving, die gesteund was op mondelinge overlevering. En ten Oosten van de Rijn waren het Germanen, die een nog heel andere beschaving hadden.
De germanen hadden helemaal geen 'andere beschaving' dan de kelten.
Zelfs de romeinen hadden niet zo'n heel andere beschaving.
De goden van de romeinen, de kelten, en de germanen waren grotendeels dezelfde, hetzij onder een andere naam.
Dat komt omdat zowel kelten, germanen als romeinen afstammen van eenzelfde cultuur, nl. de indo-Europese cultuur.

Citaat:
De Romeinse beschaving heeft een Semitisch importproduct gekend, namelijk het Christendom
Het christendom is ontstaan in de Romeinse provincie Judea en maakt dus van in den beginne al deel uit van het Romeinse Rijk.
Maar ik zal jouw politiek correcte redenering even volgen:
Dan hebben ook de landen van Noord-Afrika, Irak, Iran, Syrië Afhanistan, Turkije, Pakistan, Indonesië, etc. een geïmporteerde cultuur, nl. de islam.
De islam is immers ontstaan op het Arabisch schiereiland en heeft zich in de eeuwen daarop verspreid naar Perzië, Noord-Afrika etc.
Maar van die landen hoor ik nooit zeggen nooit dat ze een 'importreligie' hebben hoor.
Nochtans heeft de islam daar een veel sterkere invloed gehad op de oorspronkelijke cultuur dan het christendom in Europa.
Wat het christendom in Europa betreft kun je eigenlijk beter stellen dat Europa het christendom vereuropeaniseerd heeft.
Of dacht jij dat die eerste christenen in het middenoosten een kerstboom zetten met kerstmis, en pasen vierden met paaseitjes en een paashaas?

Citaat:
zijn helemaal, maar dan ook helemaal, niet van hier.
Wat bedoel je met 'hier'?
Het NL taalgebied?
Als ik het over Westerse cultuur heb dan bedoel ik de cultuur van alle Europese volkeren van dezelfde indo-Europese oorsprong hoor.

Citaat:
De meeste veranderingen vinden nochtans plaats door import, vermenging, en overname.
Natuurlijk hebben volkeren dingen van elkaar geleerd. Maar dat is nog iets anders dan culturele en etnische overheersing.
We hebben bijvoorbeeld het buskruit overgenomen van het verre oosten, maar de toepassing dmv vuurwapens is dan weer een westerse uitvinding.
Met dingen overnemen is niets mis als dat een verbetering/vooruitgang inhoudt.
De huidige islamisering (zowel etnisch als cultureel) van onze steden zie ik niet bepaald als een vooruitgang. Jij wel?

Citaat:
Kijk maar naar de import van de Grieks-romeinse beschaving en van het Christendom in onze contreien. Die zijn hier niet "ontstaan door de scheppende kracht van de nieuwe generaties".
Citaat:
Dat is dus pertinent niet waar. Wij hebben hier de Romeinse beschaving niet uitgevonden, en wij hebben hier het Christendom niet uitgevonden.
Citaat:
Dat er wat folklore is overgebleven, is juist een "multicultureel aspect" van destijds he. Wat jij hier zit te betreuren en te verdedigen, is niks anders dan een import product in onze contreien uit de Middellandse zee en uit het Midden Oosten.
Kelten, germanen, grieken en romeinen behoren tot dezelfde indo-Europese etnische groep.
De grieken en de romeinen van de klassieke oudheid waren overigens gemiddeld lichter van huid en haren (vooral de aristocratie) dan de huidige grieken en italianen.
Dat jij van wederzijdse beïnvloeding tussen Europeanen een groot multicultureel feest wil maken is jouw wishful thinking.

Laatst gewijzigd door Thuleander : 12 juli 2014 om 16:38.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2014, 16:42   #262
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
De germanen hadden helemaal geen 'andere beschaving' dan de kelten.
Zelfs de romeinen hadden niet zo'n heel andere beschaving.
De goden van de romeinen, de kelten, en de germanen waren grotendeels dezelfde, hetzij onder een andere naam.
Dat komt omdat zowel kelten, germanen als romeinen afstammen van eenzelfde cultuur, nl. de indo-Europese cultuur.
Ah, het groepje groot genoeg maken

Citaat:
Het christendom is ontstaan in de Romeinse provincie Judea en maakt dus van in den beginne al deel uit van het Romeinse Rijk.
Mja. Nu, als die Semieten ook behoren tot de Indo-Europese beschaving, is er dus geen vuiltje aan de lucht neem ik aan

Citaat:
Maar ik zal jouw politiek correcte redenering even volgen:
Dan hebben ook de landen van Noord-Afrika, Irak, Iran, Syrië Afhanistan, Turkije, Pakistan, Indonesië, etc. een geïmporteerde cultuur, nl. de islam.
De islam is immers ontstaan op het Arabisch schiereiland en heeft zich in de eeuwen daarop verspreidt naar Perzië, Noord-Afrika etc.
Maar van die landen hoor ik nooit zeggen nooit dat ze een 'importreligie' hebben hoor.
Maar dat hoor je bij ons over het Christendom OOK niet zeggen: dat is juist mijn gans punt. Alle culturen hebben altijd import gekend, soms zijn culturen verdwenen (door uitsterven, of door import, of door overheersing van andere culturen), soms zijn er ontstaan uit de mengeling van anderen. Als je 1 of 2 generaties verder bent, hebben die generaties hun EIGEN cultuur die gebaseerd kan zijn op een vroegere geimporteerde, maar die beschouwen dat dan niet meer als een geimporteerde maar als hun EIGEN cultuur.

Citaat:
Nochtans heeft de islam daar een veel sterkere invloed gehad op de oorspronkelijke cultuur dan het christendom in Europa.
Wat het christendom in Europa betreft kun je eigenlijk beter stellen dat Europa het christendom vereuropeaniseerd heeft.
Of dacht jij dat die eerste christenen in het middenoosten een kerstboom zetten met kerstmis, en pasen vierden met paaseitjes en een paashaas?
Je bent weer aan het illustreren wat ik je probeer duidelijk te maken, he.

Citaat:
Wat bedoel je met 'hier'?
Het NL taalgebied?
Als ik het over Westerse cultuur heb dan bedoel ik de cultuur van alle Europese volkeren van dezelfde indo-Europese oorsprong hoor.
Ah, voor mij is dat West-Europa en Noord-Amerika.

Nu, je bent toch wel wat eigenaardig bezig, want als Judea tot de Indo-Europese erfenis behoort met zijn Semitische volkeren, dan ook Noord-Afrika en een groot stuk van het Midden-Oosten, he. En als ze er niet toe behoren, dan is het Christendom wel degelijk niet Indo-Europees, he.

Want ergens is het toch genant dat het Christendom een variant is op het Oude Testament, net zoals het Judaisme en de Islam, he. Dat zijn 3 semitische godsdiensten, die aanvankelijk door Semitische volkeren werden bedacht.

Citaat:
Natuurlijk hebben volkeren dingen van elkaar geleerd. Maar dat is nog iets anders dan culturele en etnische overheersing.
We hebben bijvoorbeeld het buskruit overgenomen van het verre oosten, maar de toepassing dmv vuurwapens is dan weer een westerse uitvinding.
Met dingen overnemen is niets mis als dat een verbetering/vooruitgang inhoudt.
En wat "verbetering/vooruitgang" inhoudt, is bij definitie bepaald door de keuze van de mensen, he.

Als mensen dat dus verkiezen, dan is het bij definitie beter, en als ze het niet verkiezen, en dus niet aanhangen, dan is er geen probleem.

Citaat:
De huidige islamisering (zowel etnisch als cultureel) van onze steden zie ik niet bepaald als een vooruitgang. Jij wel?
Ik zie maar weinig CONVERSIES van westerlingen tot de Islam. Ik vind, net als jij, de Islam zoals die heden ten dage verkondigd wordt, een bijzonder achterlijk gebeuren. Maar de meeste aanhangers van de Islam zijn dat van thuis uit. Zij "islamiseren" dus maar bijzonder weinig westerlingen. We delen wel in de problemen die zo een achterlijke mentaliteit meebrengt, zoals kriminaliteit en dergelijke. Maar dat is niet hetzelfde als cultureel overheerst worden he. Mijn kinderen zijn, voor zover ik het kan zien, niet tot de Islam bekeerd. En willen ze dat later doen, dan is dat HUN affaire - ik denk persoonlijk niet dat daar een groot risico voor bestaat Zolang zij HUN cultuur kunnen beleven zoals ZIJ dat wensen, is er voor mij geen enkel probleem: ik moet aan de kinderen van Islamieten de les ook niet gaan lezen wat zij dan wel moeten aanhangen, dat zijn OOK hun affaires. Daar waar de openbare orde in het gedrang komt, is er natuurlijk wel een probleem.

Citaat:
Kelten, germanen, grieken en romeinen behoren tot dezelfde indo-Europese etnische groep.
De grieken en de romeinen van de klassieke oudheid waren overigens gemiddeld lichter van huid en haren (vooral de aristocratie) dan de huidige grieken en italianen.
Dat jij van wederzijdse beïnvloeding tussen Europeanen een groot multicultureel feest wil maken is jouw wishful thinking.
Amaai. Alsof Vercingetorix de Romeinen hier met open armen ontvangen heeft

De beschavingsverschillen tussen Kelten en Romeinen waren groter dan die tussen de huidige Europeanen en Noord-Afrikanen.
Oud 12 juli 2014, 16:47   #263
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Helemaal akkoord. Het "door de strot duwen" noemt men "bezetting". En zoals U al schreef: vernieuwingen gebeuren altijd, door de eeuwen heen. Gewoonlijk neemt men vernieuwingen zeer snel aan als het een verbetering betekent of als men er in ieder geval beter door gaat functioneren (hoe lang duurde het voordat de i-phone ingeburged was vb.? ).

Wat men ons nu door de strot probeert te duwen is een achteruitgang, met sneltreinvaart naar de 7de eeuw. Een "cultuur" die nog nooit ergens heeft toe bijgedragen, maar zich enkel als een sprinkhanenplaag gedraagt en overal alle bestaande hoogstaande culturen leegvreet of er in elk geval op gaat parasiteren.
Dus graag nog even een vijftigtal jaar wachten en dan kan het mij ook niet meer schelen. Ik hoop dan op een kleinzoon en geen kleindochters.
Ik denk dat jij er best gerust in kan zijn dat JIJ nooit zal gedwongen worden om tot de Islam te moeten bekeren, of hun levensregels moeten te volgen hoor. Dat is tenslotte toch wat telt, nee ?

Citaat:
Dit klopt niet echt. Er is een hele grote invloed vanuit Ierland, St.Patrick, die een groot deel van de Keltische rituelen en waarden hebben behouden. pas tegen de 12de 13de eeuw werd de kerstening hier volledig doorgevoerd, door vooral de hogere klassen te bekeren, waarna het gepeupel van "de heide" (de heidenen) node moesten volgen.
Het behoud van de Keltische feesten onder een christelijk sausje was een noodzak, net omdat die "heidenen" hun grote Keltische jaarwiel toch niet lieten vallen.
Ook het gebruik om in het klooster te gaan en kinderloos te leven (vorm van geboortebeperking) kwam niet van het semitische maar wel vanuit de Keltische hoek.
Ergens rond 400 moesten de zonne-aanbidders (kelten) het wel afleggen tegen de maan-volgelingen (de semieten) : vandaar dat vb. pasen de maankalender volgt (en al de feesten afgeleid van pasen, zoals OLHemelvaart en Sinksen) maar andere feesten gewoon gebaseerd bleven op de zonnekalender en bijgevolg een vaste datum hebben.
Jamaar dat heb je nu ook, he. Islamieten zoeken met hun i-phone de richting van Mekka op om hun matje te leggen. Dus importeren zij ook westerse elementen in hun cultuur
Oud 12 juli 2014, 17:02   #264
Thuleander

Standaard

Citaat:
Ah, het groepje groot genoeg maken
De groep is nu eenmaal wat ze is hoor.
Die valt niet groter of kleiner te maken.

Citaat:
Mja. Nu, als die Semieten ook behoren tot de Indo-Europese beschaving, is er dus geen vuiltje aan de lucht neem ik aan
Judea behoorde tot het Romeinse Rijk.
Het christendom is ontstaan in de provincie Judea.

Iets anders heb ik niet beweerd.

Citaat:
Amaai. Alsof Vercingetorix de Romeinen hier met open armen ontvangen heeft
Wil je een lijst van alle etnocultureel verwante volkeren die elkaar bevochten hebben doorheen de geschiedenis?

Citaat:
De beschavingsverschillen tussen Kelten en Romeinen waren groter dan die tussen de huidige Europeanen en Noord-Afrikanen.
Een mening gebaseerd op moderne, politiek correcte geschiedenisboekjes die de kelten als primitieve, achterlijke holbewoners voorstellen.
We hechten daar beter niet te veel belang aan.

Laatst gewijzigd door Thuleander : 12 juli 2014 om 17:06.
Oud 12 juli 2014, 17:05   #265
Thuleander

Standaard

Citaat:
Ik denk dat jij er best gerust in kan zijn dat JIJ nooit zal gedwongen worden om tot de Islam te moeten bekeren, of hun levensregels moeten te volgen hoor. Dat is tenslotte toch wat telt, nee ?
Welke redenen heeft circe om daar gerust in te zijn?
En haar kinderen?
Oud 12 juli 2014, 17:10   #266
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Judea behoorde tot het Romeinse Rijk.
Het christendom is ontstaan in de provincie Judea.
Jaja, maar Judea was een kolonie van het Romeinse Rijk waar een Semitisch volk met een Semitische cultuur woonde, en het Christendom is een product van die Semitische cultuur, NIET van de Romeinse cultuur. Helemaal niet, trouwens.

Het Christendom heeft trouwens de Romeinse cultuur omzeep geholpen voor een groot stuk, en ergens zou je kunnen zeggen dat de import van het Christendom in het Romeinse rijk de grootste ramp is die hen overkomen is.

Toch zijn de christelijke Romeinen van nadien hun 'verloren cultuur' van voordien niet gaan betreuren. Zij waren toen "content" van Christenen te zijn, en NU verdedigen we die overrompeling als ONZE cultuur die bedreigd zou worden.

Citaat:
Wil je een lijst van alle etnocultureel verwante volkeren die elkaar bevochten hebben in doorheen de geschiedenis?
Wij zijn ALLEMAAL etnocultureel verwante volkeren, he. Sinds de Neandertalers door ONS, Afrikanen, werden uitgemoord in HUN Europa.

Citaat:
Een mening gebaseerd op moderne, politiek correcte geschiedenisboekjes die de kelten als primitieve, achterlijke holbewoners voorstellen.
We hechten daar beter niet te veel belang aan.
Dat zeg ik helemaal niet. In tegendeel. Ik weet ook wel dat de Keltische beschaving redelijk hoogstaand was. Maar ze was HELEMAAL ANDERS dan de Romeinse. Het feit zelf al van nog prehistorisch te zijn, bijvoorbeeld (geen schriftelijke overlevering). Waardoor we er maar weinig van weten.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 juli 2014 om 17:11.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2014, 17:12   #267
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke redenen heeft circe om daar gerust in te zijn?
Als we natuurlijk zo gek zijn van de 50% democratie te behouden, en niet voor een 100% individualistische ultra-liberale maatschappij te gaan, is er een miniem risico dat zij hetzelfde zal moeten ondergaan dan de Romeinen destijds toen de Christenen het Romeinse rijk overgenomen hebben via de elite he.
Maar ik denk echt niet dat zij het nog zal meemaken van een Belgische regering te kennen die de Sharia zal invoeren.
Oud 12 juli 2014, 17:58   #268
Thuleander

Standaard

Citaat:
Wij zijn ALLEMAAL etnocultureel verwante volkeren, he. Sinds de Neandertalers door ONS, Afrikanen, werden uitgemoord in HUN Europa.
Dat out of africa-fabeltje is al lang achterhaald hoor.
Doe je huiswerk eens aub.
Europeanen zijn veel meer verwant met Neanderthaler dan Afrikanen en Aziaten.
Oud 12 juli 2014, 18:50   #269
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat out of africa-fabeltje is al lang achterhaald hoor.
Doe je huiswerk eens aub.
Europeanen zijn veel meer verwant met Neanderthaler dan Afrikanen en Aziaten.
zoals:

http://www.newscientist.com/article/...0#.U8F0WFGhODM

Citaat:
Neanderthals lived in Europe and Asia between about 200,000 and 30,000 years ago. Our species – sometimes dubbed "modern humans" – made it to Eurasia about 65,000 years ago, and so the two species had plenty of time to cosy up.
Citaat:
While Neanderthal DNA may make up only 1.6 to 1.8 per cent of the Eurasian genome, it punches above its weight in terms of biological impact, says Reich (Nature, DOI: 10.1038/nature12961).
en

Citaat:
A third study published this week describes a DNA analysis of one person who lived in Stone Age Europe about 7000 years ago – 40,000 years after any Neanderthal interbreeding. His genes suggest his skin was dark (Nature, doi.org/q74). It may be that the Neanderthal keratin affected early Eurasians' hair instead, perhaps straightening it.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 juli 2014 om 18:54.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2014, 19:35   #270
Vanguard
Provinciaal Statenlid

Vanguard's schermafbeelding

Standaard

Wie doet er in elk geval niets aan en helpt de facto ons uitsterven?

Joodse drukkingsgroepen in de VS willen dat Obama nog meer vreemdelingen in de VS binnenhaalt en verwelkomt.

Vrij hypocriet, waarom halen de joden in Israel geen vreemdelingen binnen maar worden die steevast geweerd en zelfs gedeporteerd?

Jewish groups call on Obama to welcome the stranger.

Citaat:
“The safety and well-being of these migrants – and particularly the unaccompanied children – must be at the heart of every policy decision made in response to this humanitarian crisis,” according to the statement, which was signed by such groups as the American Jewish Committee, the Anti-Defamation League, B’nai B’rith International and the Jewish Federations of North America.

In the statement, the Jewish organizations call for a long term, holistic solution “that prioritizes safety and opportunity.” They call for increased border enforcement in connection with measures to ensure that those in danger of persecution in their homeland can seek asylum in the United States. The Jewish groups also are calling for increased funding for the U.S. Refugee Admissions Policy.
Vanguard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be