Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2020, 07:14   #261
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Vroeger wel ja.
Vandaag niet langer "de meeste" voor de simpele reden dat diezelfde flaminganten & andere nederlandstalige Belgen hun taalkennis Frans serieus den dieperik in is gedonderd. Ooit was het een extra in de opvoeding en gaf het een voorsprong op de Franstalige, voor een hoop lokale jobs. Niet meer.
Dankzij de negatieve houding van ...? doet het roedel wat het roedel best doet: volg de Woelf-hopman.

Mijn standpunt blijft: het is niet omdat de Franstalige te lomp was/is om in Belgenland deftig Nederlands te leren, dat het omgekeerde 'bon ton' moet zijn. Of is het een competitie om-ter-domst gedrag, misschien? Leuk om Frans- en Nederlandstalige Belgen in onderling gesprek steenkolen-Engels te laten gebruiken.
Posh? Neen: eerder Neanderthaler gedrag van onderaan Peter's pyramide.
Belgian surrealism is alive and well, potverdoem!
Het zijn altijd de Nederlanders en de Vlamingen, die de taal van de ander moeten spreken en het is nooit andersom.
Met expats moeten we Engels spreken, met Duitsers hier met een vakantie woning ,moeten we Duits spreken,
in Wallonië moeten we Frans spreken en ga zo maar door.
Hoe noemt u dit gedrag?

Laatst gewijzigd door cato : 13 juni 2020 om 07:15.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 08:04   #262
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik denk niet dat er hier iemand zaken mee heeft waar ik woon.
In principe heb je gelijk. Langs de andere kant heb je zelf voor de verwarring gezorgd door te beweren dat je in "Le Grand Liège" woont waarbij niemand zich iets kan voorstellen. Een belgicist van jouw slag woont in België. Punt. Verder ben je hier om te provoceren. Je schandalige avatar is op dat punt meer dan duidelijk.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 08:05   #263
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vind dat dat soort "beeldenstorm" doet denken aan zaken zoals wat ISIS gedaan heeft met historische monumenten omdat die heidens waren, en zoals fanatieke christenen ook gedaan hebben in sombere verledens.

Het doet denken aan Mao zijn culturele revolutie.

Omdat sommige monumenten uit andere tijden niet meer overeenkomen met de dogma's van het ogenblik, gaat men die monumenten vernietigen. Dat is heel vaak teken van heel sombere tijden als zulke dingen gebeuren, het wil zeggen dat het fanatisme hoogtepunten bereikt en alle rede wegvalt.
Zo is dat.

Op die manier, met wat te gaan beeldenstormen je gelijk proberen te halen dat lijkt mij niet het beste plan, waar die beelden dan ook voor stonden.

Of het de Vlaamse onafhankelijkheid in de hand zal werken daar zal gelijk een aardig stokje voor gestoken worden want er zullen er alvast zijn die dat niet graag zouden zien gebeuren de Vlaamse onafhankelijkheid.

p.s.

Citaat:
Als drijfveer voor Vlaamse onafhankelijkheid zie ik momenteel het niet meer functioneren van de Belgische instellingen. Ik mis in Vlaanderen de wil tot natievorming van een meerderheid van het Vlaamse volk. Is de verrotting van het Belgische systeem voldoende om een onafhankelijkheidsscenario tot een succesvol einde te brengen? Is dit een strategie? Ik betwijfel het, en de Vlamingen ontsnappen niet aan drie prangende vragen die ze eerst positief moeten beantwoorden. Willen we het? Kunnen we het? Verlangen we het?
BRON

Laatst gewijzigd door Universalia : 13 juni 2020 om 08:09.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 09:45   #264
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Als overtuigd flamingant heb ik respect voor de plaatselijk taal van Wallonië en verwacht dan ook hetzelfde respect van de Walen voor plaatselijke taal van Vlaanderen.
Verwachten daar eg je zo iets. Misschien eens iets forceren....je weet nooit. Begin daar al eens mee in Brussel. Pas op ik verwittig je je zal er veel moed en doorzettingsvermogen voor nodig hebben.
Misschien is het net dat waar het de Vlaming aan ontbreekt.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 09:47   #265
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hoe kan je van haat spreken terwijl de franstalige monden worden opengehouden door de Vlamingen ???
Als je de Walen jaarlijks geen 16 miljard € onvoorwaardelijk wil blijven toestopen,

dan haat je hen volgens de Belgicisten.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 09:48   #266
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niks van aantrekken. Gewoon Nederlands blijven spreken. Ze zullen wel op de duur moeten gaan beseffen dat Brussel de hoofdstad is van alle Belgen.
Zo is dat. Maar ja het enige moment dat ze hun taal lijken te willen verdedigen is in het stemhokje als ze stemmen voor VB. Buiten dat hokje broebelen ze alleen nog Frans.
Oud 13 juni 2020, 09:50   #267
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
In Durbuy en omstreken klopt dat inderdaad.
Ook in Durbuy zal jij bestellen in het Frans.
Het zijn net die Vlamingen die niet stemmen op nationalistisch partijen die dikwijls voet bij stuk houden.
Ook in uw rand zal jij Frans spreken tegen uw Franstalige buurman ...alleen al om op goed voet te leven met de buren
Ik heb ze gans mijn leven meegemaakt de Vlamingen en hun taallafheid

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 juni 2020 om 09:52.
Oud 13 juni 2020, 09:51   #268
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vroeger wel ja.
Vandaag niet langer "de meeste" voor de simpele reden dat diezelfde flaminganten & andere nederlandstalige Belgen hun taalkennis Frans serieus den dieperik in is gedonderd. Ooit was het een extra in de opvoeding en gaf het een voorsprong op de Franstalige, voor een hoop lokale jobs. Niet meer.
Dankzij de negatieve houding van ...? doet het roedel wat het roedel best doet: volg de Woelf-hopman.

Mijn standpunt blijft: het is niet omdat de Franstalige te lomp was/is om in Belgenland deftig Nederlands te leren, dat het omgekeerde 'bon ton' moet zijn. Of is het een competitie om-ter-domst gedrag, misschien? Leuk om Frans- en Nederlandstalige Belgen in onderling gesprek steenkolen-Engels te laten gebruiken.
Jammer voor uw begaanheid met de materie beste vriend, Frans is passé in Vlaanderen.

Psychologische compensatie aan het werk, als het niet verplicht was dan zou 80% van de Vlamingen behoorlijk Frans spreken.

Nu kan zelfs de leerkracht Frans geen dictee meer schrijven zonder fouten.
Oud 13 juni 2020, 09:55   #269
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Jammer voor uw begaanheid met de materie beste vriend, Frans is passé in Vlaanderen.

Psychologische compensatie aan het werk, als het niet verplicht was dan zou 80% van de Vlamingen behoorlijk Frans spreken.

Nu kan zelfs de leerkracht Frans geen dictee meer schrijven zonder fouten.
Alle talen zijn passé. Spreken is minder en minder belangrijk. Als ik vandaag iets wil kopen in Rusland kan dat zonder een woord te moeten spreken.
De gesproken taal wordt minderen minder belangrijk in de digitale wereld.
Er zijn nu al toestellen die instant vertalen ( Jo en Paul zijn daar de grondleggers van)
Oud 13 juni 2020, 09:56   #270
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vroeger wel ja.

Dat Belgisch surrealisme is te duur, Jay

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 09:56   #271
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ik kom niet naar Brussel voor een paar dagen om ruzie te maken.
U blijft dromen en dromen zijn bedrog.
Zo ben je er makkelijkst vanaf. Ik maak daar zelden ruzie om.
Oud 13 juni 2020, 09:58   #272
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Alle talen zijn passé. Spreken is minder en minder belangrijk. Als ik vandaag iets wil kopen in Rusland kan dat zonder een woord te moeten spreken.
De gesproken taal wordt minderen minder belangrijk in de digitale wereld.
Er zijn nu al toestellen die instant vertalen ( Jo en Paul zijn daar de grondleggers van)
Ah ok, we zijn het dus eens, er is geen enkele reden om Vlamingen verplicht Frans te laten (proberen) leren.
Oud 13 juni 2020, 09:58   #273
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Dat Belgisch surrealisme is te duur, Jay
Hij woont hier niet, heeft er geen last van.
Oud 13 juni 2020, 10:03   #274
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Zo ben je er makkelijkst vanaf. Ik maak daar zelden ruzie om.
Ik ook niet meer en kom er niet meer.

Laatst gewijzigd door cato : 13 juni 2020 om 10:04.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 10:05   #275
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah ok, we zijn het dus eens, er is geen enkele reden om Vlamingen verplicht Frans te laten (proberen) leren.
Lijkt mij een 'gevaarlijke' denkpiste want dan moet je het andersom ook niet verwachten.

De eerste taal in ons land had al lang het Engels moeten zijn, wat je thuis spreekt, dat iedereen daar zijn/haar plan met trekt.

Bovenstaande zin zal voor velen te ver gezocht zijn waarschijnlijk zelfs helemaal niet haalbaar volgens sommigen?????
Oud 13 juni 2020, 10:08   #276
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn standpunt is tweede taal Engels. Over gans de wereld. Wil U andere talen leren kan dat op vrijwillige basis.
1 gemeenschappelijke taal over gans de wereld. Utopisch ?

En waarom Engels ? Ja men moet nu éénmaal een keuze maken en sowieso is Engels nu al de meest verspreide taal en is ze relatief simpel om aan te leren.
Als er ergens in de wereld vandaag de dag een taal is waar u zich verstaanbaar mee kan maken is het Engels.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 juni 2020 om 10:10.
Oud 13 juni 2020, 10:10   #277
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Lijkt mij een 'gevaarlijke' denkpiste want dan moet je het andersom ook niet verwachten.

De eerste taal in ons land had al lang het Engels moeten zijn, wat je thuis spreekt, dat iedereen daar zijn/haar plan met trekt.

Bovenstaande zin zal voor velen te ver gezocht zijn waarschijnlijk zelfs helemaal niet haalbaar volgens sommigen?????
Vrije mensen mogen zelf kiezen welke taal of talen ze leren.

Zoals o.a. de Walen dat mogen kiezen.

Waarom mag de Vlaming niet vrij kiezen?

Ik zal het u zeggen, om zijn status in Belgie van dociele knecht te bestendigen. Alleen is die tijd nu voorbij, zelfs met Frans als verplicht vak lukt het niet meer.
Oud 13 juni 2020, 10:10   #278
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn standpunt is tweede taal Engels. Over gans de wereld. Wil U andere talen leren kan dat op vrijwillige basis.
1 gemeenschappelijke taal over gans de wereld. Utopisch ?
Er moet geen verplichte tweede taal zijn, vrije mensen kiezen zelf.
Oud 13 juni 2020, 10:12   #279
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ik ook niet meer en kom er niet meer.
Dan moet je er ook niks van verwachten. Waar je niet komt is men u snel vergeten.
Oud 13 juni 2020, 10:14   #280
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er moet geen verplichte tweede taal zijn, vrije mensen kiezen zelf.
Inderdaad. Schoolplicht ook afschaffen. Vrije mensen kiezen zelf of ze willen leren lezen en schrijven. Waarom niet ? Is een mening als een andere.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be