![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een betaalbare EV.
Maar je hebt er niks aan. Dacia Spring (44 pk/33 kW), vanaf 18.550 euro De conclusie na de EuroNCAP-botsproeven was onlangs keihard: deze nieuwe Dacia brengt zijn inzittenden in gevaar doordat hij ze veel te weinig bescherming biedt bij een botsing. elektrische aandrijving rumoerig. De testauto laat ook flink de rijwind en soms zelfs wat piep- en kraakgeluiden horen. De motor van de (enkele!) ruitenwisser voor de voorruit blijkt eveneens rumoerig. De automaat bedien je met een op zich handige draaiknop. Maar die mist een P-stand, waardoor je hem bij het parkeren in Neutraal moet zetten en de handrem moet aantrekken. Tijdens het rijden valt vooral op hoe traag de Spring is. Zo’n beetje alle concurrenten, of ze nu op benzine of elektriciteit rijden, zijn sneller. Verder valt de precisie van de besturing tegen en hetzelfde geldt voor de zijwindgevoeligheid. Tijdens deze test kwam de Spring met volle batterijen amper 150 kilometer ver De Spring blijkt helaas niet de auto die de consument over de streep trekt als het erom gaat de overstap naar elektrisch rijden te maken. Daarvoor mankeert er nog veel te veel aan deze auto en is hij al helemaal niet geschikt als serieus alternatief voor de benzineauto’s in deze prijsklasse. Koop liever een Renault Clio, Ford Fiesta, Hyundai i20 of VW Polo op benzine: veel veiliger en kwalitatief veel beter. De Spring heeft een topsnelheid van 125 km/h. Dat is 5 km/h minder dan de in Nederland wettelijk toegestane maximumsnelheid van 130 km/h. Leuk, die dakrails met kleurrijke accenten bovenop de Spring, maar opgepast: Dacia waarschuwt ervoor dat er geen enkele daklast is toegestaan. Kortom, je hebt er eigenlijk niks aan. Elektrische auto’s verrassen vaak met hun snelle rijkarakter. Deze Dacia is juist verrassend traag. De elektromotor tussen de voorwielen levert slechts 33 kW (44 pk), waarmee de Spring vanuit stilstand maar liefst 19,1 seconden nodig heeft om de 100 km/u te halen. Het batterijpakket is relatief klein met zijn inhoud van 27,4 kilowattuur: volgens de WLTP-meetcyclus moet je daarmee 230 kilometer kunnen halen. Wie erg zijn best doet, geholpen wordt door niet te lage buitentemperaturen en zoveel mogelijk de snelweg mijdt, haalt in de praktijk hooguit zo’n 200 kilometer. Maar als het even tegenzit moet je al na 150 kilometer weer een laadpaal opzoeken Je kunt de Spring opladen via een stopcontact thuis: bij 2,3 kW duurt het bijna 14 uur voordat de lege accu’s weer vol zijn. Aan een openbaar laadpunt gaat dat een kleine 5 uur duren, met het maximale 7,4 kW vermogen van de enkelfase lader. Het trekken van een aanhanger is bij de Dacia Spring niet toegestaan. - Rijklaar weegt de Spring 1012 kilogram: dit is echt de lichtgewicht onder de elektrische auto’s.
![]() |
#262 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet alle denken en rijden ermee zoals Mambos van de media ![]() Linkjes https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ot-in-de-roos/, ook in andere EU-landen En goed gestart in 2022. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 16 maart 2022 om 18:24. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onderzoek onthult: onderhoud elektrische wagens 2,3 keer duurder.
Ook herstelling veel duurder. Uit het onderzoek bleek dat servicetechnici twee keer zoveel tijd besteden aan het diagnosticeren van problemen met elektrische auto’s dan ze zouden doen bij benzinevoertuigen. Ze besteden ook 1,5 keer meer tijd aan het repareren ervan, wat duur uitpakt voor EV-bezitters, aangezien het gemiddelde arbeidstarief 1,3 duurder is. https://www.hln.be/drive/onderzoek-o...r-br~a97d5f7b/
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 16 maart 2022 om 20:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Herstellingen en hun werkuren duurder voor de consument? NEEN want Garantie. En de titel is alweer misleidend, het gaat niet persé over onderhoud (er is amper onderhoud aan EV lol) maar enkel over bepaalde herstellingen in het verleden (vanaf 2016) waar de technici nog onervaren bleken bij EVs die ze niet genoeg kennen. De meeste EVs hadden een paar kinderziektes die moesten dus wat updates krijgen op GARANTIE. Ook een onderzoek uit olie-lalaland USA. data-analysebedrijf We Predict LOL. De nuancering moet je zeker ook citeren, want kersenpikker ev-basher mambo natuurlijk niet gaat doen. Er staat ook al geen Tesla bij, blijkbaar depanneren die draadloos met software updates. Lol Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een BEV heeft ~200 minder bewegende delen. En nieuwe ICE hebben ook kinderziektes. Laatst gewijzigd door Micele : 16 maart 2022 om 23:34. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja die.
Ander vraagje. Zou je uw z1 ruilen tegen een 635 csi met weinig km en showroom uitzicht en conditie?
![]() |
#266 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ruilen? Nope. Een 635 csi is te groot.
Laatst gewijzigd door Micele : 16 maart 2022 om 23:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Klinkt logisch, maar hoewel ze er hetzelfde uitzien, zijn bestelwagenbanden niet hetzelfde als autobanden. Ze verschillen in een aantal aspecten, voornamelijk omdat bestelwagenbanden zijn ontworpen om veel zwaardere ladingen te dragen met een hogere bandenspanning en ze zijn over het algemeen dus robuuster.
EV hebben dat nodig.
![]() |
#268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#269 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op mijn relatief lichte roadster (leeg 1250 kg, enkel 2 personen, max gewicht 1460 kg) moet ik overigens een lage load- of lastindex nemen van 89 = tot 580 kg. Bij de zeldene bandenmaat 225/45/16 is 89 wslk het lichtste. Bij een zwaardere klopt de afstemming niet meer en het comfort wordt slechter. Laatst gewijzigd door Micele : 17 maart 2022 om 08:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maakt niet uit.
De beursprijs van Brent Crude olie is terug onder de 100$/vat gedoken. En blijft verder dalen. Binnen enkele dag zal die wel terug slechts 60$/vat kosten En de aardgas is ook -11% gegaan tegenover bij de opening van de beurs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gisteren een reportage gezien.
Als 25% van de wagens electrisch zijn verbruiken ze evenveel stroom als alle steden samen. Om dat op te vangen zouden er electriciteit centrales in de steden zelf moeten komen want de electriciteit of energie opslaan in bv batterijen voor de piekmomenten is onmogelijk. Het is teveel en dat kan niet. Ook moeten alle straten open om nieuwe en veel dikkere kabels gelegd worden. Een titanen werk met multi miljarden kosten. Tot op heden weten ze niet hoe ze het kunnen oplossen.
![]() |
#274 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De berekeningen zijn ergens in een vorig topic gegeven geweest. Werden afgedaan als onzin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U kan dat misschien een waanzinnige stijging noemen, maar dat klopt natuurlijk niet.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Schel en TNO proberen uit te zoeken hoe ze het kunnen oplossen maar tot hiertoe weten ze het nog niet. Het probleem lijkt te zijn om energie te kunnen leveren op de pieken. En tussendoor het ergens in voorraad te kunnen houden. En dan heb je de herbekabeling ook nog. Alles moet opnieuw, alle grond en straten moeten opnieuw gedaan worden.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 17 maart 2022 om 11:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat plusminus ook bevestigd wordt in serieuze media (recente Duitse vakmedia)
Laatst gewijzigd door Micele : 17 maart 2022 om 11:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Een degelijk laadpunt is ook niet meer als het verbruik van een electrisch fornuis. Ik wist niet dat ze daarvoor dikkere kabels aangelegd hebben. Zijn die koperen/aluminium kabels dan versleten? Bovendien liggen de kabels er al want 95% laadt in de regel thuis. En die kleinigheid snelladers aanleggen is nu ook geen hindernis. Het stroomverbruik is in alle sectoren en in de huishoudens sterk gedaald en die gaan nog altijd door dezelfde kabels. Dat de connectoren eens vervangen mogen worden is hoog tijd. Men steekt nu ook mengkranen, en geen 2 afzonderlijke voor warm en koud water. lol. Een slim 7,3 kW-laadpunt 1 faze-230V/32A (loadbalancing) is voor de meeste lange afstandrijders al ruim voldoende, voor de meerderheid is zelfs 3,7 kW al genoeg. De laadtijden bij AC-punten kun je overal vinden. Je wilt toch geen grafieken wat alle sectoren al aan stroom bespaard hebben door veel efficiëntere machines en apparatuur en verlichting? Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 17 maart 2022 om 12:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(Noorwegen ligt nu aan +16%, en een EV is daar ook in aankoop goedkoper dan een ICE, ons wagenpark heeft nauwelijks 1% BEV). Maar voor vandaag is die 18 kWh al een goede maat. Men gaat immers ook stroom sparen want er moet navenant minder brandstof geraffineerd worden, en minder tankstations betekent ook wat minder stroomverbruik. En de EV-eigenaren met PV-panelen die hun stroom niet op het net injecteren maar hun auto en huisbatterij of buurtbatterij daarmee bijladen is ook nog zoiets. Dat voelt het net ook niet. Bovendien kunnen die miljoenen EVs deels dienen als opslagbuffer voor het net te onlasten, ook aan openbare laadpunten waar ze langer staan. Ik ben er zeker dat ze in 2035-2040 met die doemdenkers van 2022 eens goed gaan lachen. Laatst gewijzigd door Micele : 17 maart 2022 om 13:05. |
|
![]() |
![]() |