Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2022, 16:33   #261
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Leeft gij echt nog steeds in het jaar 1944 ?????? We zijn ondertussen 2022 hoor, wordt eens wakker uit uw winterslaap.....
Ken uw geschiedenis.
Er is niets nieuws onder de zon hoor.

Citaat:

Kopman van verboden privé-militie kandidaat voor het VB bij gemeenteraadsverkiezingen
15 september 2006

Roger Spinnewyn was één van de kopstukken van de verboden privé-militie VMO (Vlaamse Militanten Orde). Hij belandde meermaals in de cel en was betrokken bij wapenhandel en het geven van een onderduikadres aan gezochte terroristen. In zekere zin was de VMO voor haar verbod begin jaren 1980 vergelijkbaar met de neo-nazi’s van BBET. In 1983 werd de VMO verboden als privé-militie, mogelijk zal BBET straks een gelijkaardig verbod ondergaan. VMO-leider Bert Eriksson verklaarde steevast dat hij trouw bleef aan zijn “führer”. Vandaag is Roger Spinnewyn lijstduwer van de VB-lijst in Zedelgem.

De Vlaamse Militanten Orde (VMO) was niet bepaald een zachtzinnig groepje nationalisten. Eind jaren 1970 en begin jaren 1980 stond de groep in voor een hele reeks terreurdaden met aanvallen op andersdenkenden, militaire trainingskampen, het aanleggen van wapenvoorraden,… In augustus 1979 namen VMO-leden deel aan een trainingskamp van de terroristische Hoffman-groep in Duitsland. Later werd een kopstuk van die Hoffman-groep opgepakt op zijn onderduikadres, de privé-woning van Roger Spinnewyn.

Toen de VMO-leiding in februari 1982 een bezoek bracht aan de uitgeweken nazi-collaborateur Leon Degrelle was Roger Spinnewyn ook opnieuw van de partij. Op een foto van dat bezoek staat hij naast Bert Eriksson. In 2001 verscheen een opmerkelijk interview met Bert Eriksson in Het Laatste Nieuws. Hij stelde daarin onder meer: “Ja godverdomme, wat kan er nog slechter zijn dan onze huidige democratie. Ik mag hier niet eens vertellen wat ik wil. Ik mag zo’n kleurling niet eens vuile makak noemen of een of andere onverlaat stapt naar de procureur of naar de onderzoeksrechter om mij te laten vervolgen.” Over Hitler zegt hij “die man was een profeet”.
De Brugse fascisten hebben een “grootse” traditie. De VMO (Vlaamse Militanten Orde) had er een aantal van z’n bekendste leden: de familie Spinnewyn. Roger Spinnewyn richtte in ’60 reeds de Westvlaamse VMO-afdeling op. Hij was betrokken in operatie Brevier (het roven van het lijk van Cyriel Verschaeve uit Oostenrijk om het in “Vlaamsche” grond te begraven). Hij had de leiding over de VMO-commando’s bij de bestorming van het Voerense gemeentehuis (’79) en de inval in de Brugse Halletoren (’80).

Begin jaren 1980 vervoegde een groep jongeren de Spinnewyn-kliek: het NJSV (Nationalistisch Jongstudentenverbond) o.l.v. Dewinter. Frank Vanhecke en Filip Dewinter kregen in het NJSV hun politieke vorming van Roger Spinnewyn. Het NJSV vergaderde in het café van Spinnewyn en kon bij haar acties steeds op VMO-ondersteuning rekenen. Bij een herdenkingsplechtigheid voor Cyriel Verschaeve in ’84 waren er twee sprekers: Roger Spinnewyn en Filip Dewinter die het betreurde dat VMO-fuhrer Eriksson op dat ogenblik in de cel zat.

VMO- en NJSV-leden provoceerden in de jaren 80 herhaaldelijk de linkse cafés, zo werden herhaaldelijk ruiten ingegooid (waarvoor o.a. Martin Van Maele veroordeeld werd). Drie Spinnewyns werden veroordeeld voor slagen en verwondingen aan twee jongeren die een progressief café bezochten. Een café werd zelfs beschoten, net zoals het lokaal van het Masereelfonds. Hierbij werden zeer gevaarlijke dumdum-kogels gebruikt. Iedereen wist dat Alex Van Oeteren en de Spinnewyns de daders waren. Ze werden echter niet vervolgd.
Over de ideeën van het NJSV kon geen twijfel bestaan: in het NJSV-lokaal in Sint-Niklaas ging op 2 maart ’84 een bijeenkomst door waarbij iedereen gekleed was als leden van de Klu Klux Klan. In het Waasland was het NJSV toen overigens ook erg actief: ruiten werden ingegooid, linkse activisten bedreigd,…

Vandaag lijkt het Vlaams Belang er alles aan te doen om zich te distantiëren van Blood&Honour. Zo werd BBET omschreven als “halvegaren”, “gestoord clubje neo-nazi’s”, “gestoorde bietekwieten”,… Nochtans zijn er heel wat raakpunten tussen BBET en de vroegere VMO: het aanleggen van een wapenvoorraad, het gebruik van geweld, een neo-nazistische ideologie, militaire trainingskampen,… Zelfs voormalig VMO-kopstuk Bert Eriksson zag de gelijkenissen en trok maar al te graag naar bijeenkomsten van BBET om er als gastspreker te fungeren.

Vroeger had het VB minder problemen met een radicalere groep zoals de VMO. Integendeel, de leiding maakte er zelf deel van uit. Vandaag liggen de kaarten anders door een grotere electorale steun voor de partij en bijhorende druk. (Zie ook het artikel “Extreem-rechts geweld. Zet Blood&Honour de traditie van VMO verder?” dat ingekort verscheen als opiniestuk in De Standaard op 12 september).

Het VB beweert dat de aanhangers van BBET “gestoorde bietekwieten” zijn, maar plaatst tegelijk gelijkaardige “gestoorde bietekwieten” op de eigen lijsten. Hoe kan men de oproepen van de VB-leiding tegen neo-nazi’s ernstig nemen als de partij dergelijke figuren op de eigen lijsten plaatst?
https://www.blokbuster.be/?p=5555

Spinnewyn was de mentor van de jonge PhDW en Vanhecke.

Bert Eriksson, Spinnewyn en uiteraard die andere goede vriend Leon Degrelle.

Allemaal Verschaeve adepten, toen & nu.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 17:05   #262
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Blokbuster, weer zo'n schimmige site van het zevende knoopsgat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 17:41   #263
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De vorige passage van een Bruin regime was voldoende duidelijk. Geen zin om ze opnieuw een greep naar de macht te zien uitvoeren. Vandaar dat het cordon zo een praktische oplossing geeft.
En met mensen die allemaal principieel zijn, waarom moet men dan nog eens een akkoord sluiten?
Als ik principieel vegetariër ben, hoef ik toch ook geen akkoord te sluiten met de buren dat ik geen vlees ga eten?
Of is het misschien dat ze die buren niet vertrouwen?
Oud 24 mei 2022, 17:44   #264
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Ken uw geschiedenis.
Er is niets nieuws onder de zon hoor.
Je zou ook tot de Franse Revolutie kunnen teruggaan.
Oud 24 mei 2022, 18:12   #265
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leeft gij echt nog steeds in het jaar 1944 ?????? We zijn ondertussen 2022 hoor, wordt eens wakker uit uw winterslaap.....
Deze oorlogsmisdaden mogen niet vergeten worden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:59   #266
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Normaal gezien zou iedereen zo redeneren. Echter: In enkele Vlaamse partijen wordt expliciet vermeld dat hun belangrijke vertegenwoordigers uit een 'Vlaams-nationalistisch-nest" komen. Dat wordt dan beschouwd als een kwaliteitslabel. Een Vlaams-nationalistisch-nest wil eigenlijk zeggen: de (groot-)ouders zijn zwarten geweest tijdens de oorlog. Het oprakelen van het verleden hebben zij dus te danken aan het zelf oprakelen van het foute verleden van hun voorouders. En het feit dat ze dit volksverraad lijken goed te keuren.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 22:20   #267
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
En, moet zij ook vergast worden ???
Volgens de walgelijke post van hem toch.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 22:22   #268
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je kent Mevrouw Van Rooy blijkbaar heel goed.
Uiteraard, anders kan hij niet weten dat ze geen Nederlands spreekt.

Laatst gewijzigd door daiwa : 24 mei 2022 om 22:34.
Oud 24 mei 2022, 22:25   #269
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dat van die Antwerpse scores is achterhaald. In Antwerpen is het beste er af voor VB. 18,8% in 2019 met de federale verkiezing, wat minder was dan in Limburg, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen.
Dat is logisch aangezien volgens BDW meer dan de helft van de Antwerpse bevolking uit mensen bestaat van allochtone afkomst.
Oud 24 mei 2022, 22:28   #270
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Altijd grappig als een politicus die grossiert in racisme thuis zelf een exoot als bedpartner blijkt te hebben.
Wanneer gaat ze eigenlijk nederlands leren praten ?
Heb je daar een link van dat ze geen Nederlands spreekt?
Oud 24 mei 2022, 22:33   #271
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Normaal gezien zou iedereen zo redeneren. Echter: In enkele Vlaamse partijen wordt expliciet vermeld dat hun belangrijke vertegenwoordigers uit een 'Vlaams-nationalistisch-nest" komen. Dat wordt dan beschouwd als een kwaliteitslabel. Een Vlaams-nationalistisch-nest wil eigenlijk zeggen: de (groot-)ouders zijn zwarten geweest tijdens de oorlog. Het oprakelen van het verleden hebben zij dus te danken aan het zelf oprakelen van het foute verleden van hun voorouders. En het feit dat ze dit volksverraad lijken goed te keuren.
Was de grootvader van Somers dat ook niet?
Oud 24 mei 2022, 22:36   #272
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Was de grootvader van Somers dat ook niet?
Jamaar, ge verstaat dat niet, hee.
Ge moogt zo zwart zijn als wat, verander uw lidkaart naar die van de VLD, en poef, als bij toverslag zijt ge witgewassen.
Oud 24 mei 2022, 22:44   #273
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Uiteraard, anders kan hij niet weten dat ze geen Nederlands spreekt.
Mijn part mag ze Swahili spreken. Als ze contact heeft met de overheid dan zal Sam het wel regelen.
Oud 24 mei 2022, 22:56   #274
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ge moogt zo zwart zijn als wat, verander uw lidkaart naar die van de VLD, en poef, als bij toverslag zijt ge witgewassen.
Ik heb Jef Valkeniers nog Duitse strijdliederen horen zingen in café "De Viking" (buurt KVS) in Brussel, maar toen hij in '93 naar de VLD trok, was hij terug maagd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 23:10   #275
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik heb Jef Valkeniers nog Duitse strijdliederen horen zingen in café "De Viking" (buurt KVS) in Brussel, maar toen hij in '93 naar de VLD trok, was hij terug maagd.
De Jef ? Waar is de tijd. Ik herinner me nog dat hij lang geleden zei over Brussel dat wie het zich kon veroorloven daar zo rap mogelijk ging lopen. Dat werd hem toen niet in dank afgenomen......
Niet zelden door mensen die eigenlijk Brussel ook al achter zich hadden gelaten
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 23:16   #276
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dus iets zoals de absolutie die je krijgt nadat je te biechten bent gewest.

Vijf wees je groetjes en twee onze vaders en het is je vergeven.
Oud 24 mei 2022, 23:19   #277
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Mijn part mag ze Swahili spreken. Als ze contact heeft met de overheid dan zal Sam het wel regelen.
Maar dat we hier heel lang zaten met een koningin die geen letter Nederlands sprak was voor Panda geen probleem.
Oud 25 mei 2022, 07:15   #278
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik verwijt niemand de daden en het verleden van zijn (voor-)ouders. Ik veroordeel hen wél als ze de fouten van hun (voor-)ouders gaan goedpraten/verheerlijken. Dat is een duidelijk verschil. Dat men begrip toont voor die daden (zoals ik zelf doe) is iets anders dan ze goedpraten.
Zoals ik al eerder schreef: in sommige partijen krijgt een zwart verleden/erfzonde een "kwaliteitslabel'. Dat zorgt er voor dat dit verleden nu nog opgerakeld wordt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 07:29   #279
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Ik verwijt niemand de daden en het verleden van zijn (voor-)ouders. Ik veroordeel hen wél als ze de fouten van hun (voor-)ouders gaan goedpraten/verheerlijken. Dat is een duidelijk verschil. Dat men begrip toont voor die daden (zoals ik zelf doe) is iets anders dan ze goedpraten.
Klopt, ik ben ook voor persoonlijke verantwoordelijkheid, niet voor wat eventuele voorouders zouden al dan niet gedaan hebben.
Maar ik herinner mij ook hoe Sauwens als een halve nazi werd neergezet omdat hij op een feestje van het Sint-Maartensfonds was, maar daarna zonder enig probleem bij de CD&V binnengehaald werd.
Blijkbaar heeft die partijkaart een reinigende werking waar Proctor&Gamble met enige jaloezie naar kijkt...
Oud 25 mei 2022, 09:17   #280
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al eerder schreef: in sommige partijen krijgt een zwart verleden/erfzonde een "kwaliteitslabel'. Dat zorgt er voor dat dit verleden nu nog opgerakeld wordt.
De dochter van Himmler vond hem de beste vader die ze kon hebben.

Welke straf stelt u voor?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be