Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2025, 07:01   #261
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er is een soort "convenant" in de industrie dat als een AI-crawler een bestandje robots.txt tegenkomt waar op geformatteerde wijze medegedeeld wordt dat deze data in deze map niet beschikbaar is voor data-schrapen,een beleefde AI-gestuurde data-scraper dan zal stoppen daarmee....

Wel....
Net als al de "don not follow" afspraken die je kunt aanklikken in je webbrowser kunnen we wel raden hoe dat loopt......mensen zijn mensen en hun AI-huisdieren doen wat baasje zegt .Wie maakt assholes op deze planeet wat hé? *middenvinger*

Het is een echte oorlog daar buiten....

https://arstechnica.com/tech-policy/...re-robots-txt/

In het artikel heeft men het over "teerputten".Softwareconstructies waar moegetergde uitbaters van data-repositories (bvb websites met niet-gratis media-artikelen,moeizaam verzamelde technische kennis die normaal enkel via gelimiteerde en betaalde toegang toegankelijk behoort te zijn,gegevens van de technische hobbyclub ook) een gans andere bestrijdingsmethode toepassen......

Er wordt van uitgegaan dat Artificieel Intelligente data scrapers toch gaan binnengeraken,al is het maar om websites 24/7 toegankelijk ZIJN en die tools 24/7 kunnen proberen....

Wel,als ik het goed begrijp kan gedetecteerd worden dat het een onrechtmatige toegang betreft en "vangt" men dan de AI-datadief in een eindeloos netwerk van allerlei door te snuffelen gegevens die allemaal op allerlei wijze naar mekaar verwijzen,of juist niet......enfin,tijd (en geld) van de inbreker verspillen.......zoals een dier dat in een teerput gevangen geraakt en nog LANg kan blijven leven daar.....

uiteraard,het is het spel van zet en tegenzet....honderduizenden mensen op deze planeet die iets met software kunnen zijn NIET bereid om ten voordele van de mensheid te werken,maar zijn in dienst van de misdaad en van onzinbedrijven.(in mijn ogen een zeer gelijkaardige bezigheid ondertussen)....ZIJ vuren deze oorlog aan.Een oorlog die anderen moedeloos maakt nog IETS beschikbaar te stellen op het internet,die bedrijven ervan moet weerhouden de mogelijkheden van het internet ten volle te gebruiken (integendeel,zich ervan terugtrekken,zelfs uit CLOUD-toepassingen lijkt aangewezen,meer dan ooit!)

ZIJ veroorzaakten al immens energieverbruik met al die rondsnuffelsoftware,en nu is dat met AI-erbij....ZIj dwingen tot het steeds maar uitbreiden van de data-overdrachtsnelheden en dus "nieuwe" technologien die echter steeds minder return on investment kunnen bieden aan diegenen die ervoor betalen (de kelten) want steeds meer opgevuld met wat feitelijk ONZINSOFTWARE is ......

Het zal uiteindelijk opgelost moeten worden,vrees ik,met een eed-afname van iedereen die software schrijft met betrekking tot het internet.........dit is niet "grappig" meer.Het Internet wordt steeds meer een reeks "walled garden" waarbij zelfs het model 2025 ,waarbij de meeste officiele nieuwssites al ontoegankelijk zijn,nog open en vrij zal lijken.

Laatst gewijzigd door kelt : 31 januari 2025 om 07:10.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2025, 07:45   #262
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Er is een soort "convenant" in de industrie dat als een AI-crawler een bestandje robots.txt tegenkomt waar op geformatteerde wijze medegedeeld wordt dat deze data in deze map niet beschikbaar is voor data-schrapen,een beleefde AI-gestuurde data-scraper dan zal stoppen daarmee....

Wel....
Net als al de "don not follow" afspraken die je kunt aanklikken in je webbrowser kunnen we wel raden hoe dat loopt......mensen zijn mensen en hun AI-huisdieren doen wat baasje zegt .Wie maakt assholes op deze planeet wat hé? *middenvinger*

Het is een echte oorlog daar buiten....

https://arstechnica.com/tech-policy/...re-robots-txt/

In het artikel heeft men het over "teerputten".Softwareconstructies waar moegetergde uitbaters van data-repositories (bvb websites met niet-gratis media-artikelen,moeizaam verzamelde technische kennis die normaal enkel via gelimiteerde en betaalde toegang toegankelijk behoort te zijn,gegevens van de technische hobbyclub ook) een gans andere bestrijdingsmethode toepassen......

Er wordt van uitgegaan dat Artificieel Intelligente data scrapers toch gaan binnengeraken,al is het maar om websites 24/7 toegankelijk ZIJN en die tools 24/7 kunnen proberen....

Wel,als ik het goed begrijp kan gedetecteerd worden dat het een onrechtmatige toegang betreft en "vangt" men dan de AI-datadief in een eindeloos netwerk van allerlei door te snuffelen gegevens die allemaal op allerlei wijze naar mekaar verwijzen,of juist niet......enfin,tijd (en geld) van de inbreker verspillen.......zoals een dier dat in een teerput gevangen geraakt en nog LANg kan blijven leven daar.....

uiteraard,het is het spel van zet en tegenzet....honderduizenden mensen op deze planeet die iets met software kunnen zijn NIET bereid om ten voordele van de mensheid te werken,maar zijn in dienst van de misdaad en van onzinbedrijven.(in mijn ogen een zeer gelijkaardige bezigheid ondertussen)....ZIJ vuren deze oorlog aan.Een oorlog die anderen moedeloos maakt nog IETS beschikbaar te stellen op het internet,die bedrijven ervan moet weerhouden de mogelijkheden van het internet ten volle te gebruiken (integendeel,zich ervan terugtrekken,zelfs uit CLOUD-toepassingen lijkt aangewezen,meer dan ooit!)

ZIJ veroorzaakten al immens energieverbruik met al die rondsnuffelsoftware,en nu is dat met AI-erbij....ZIj dwingen tot het steeds maar uitbreiden van de data-overdrachtsnelheden en dus "nieuwe" technologien die echter steeds minder return on investment kunnen bieden aan diegenen die ervoor betalen (de kelten) want steeds meer opgevuld met wat feitelijk ONZINSOFTWARE is ......

Het zal uiteindelijk opgelost moeten worden,vrees ik,met een eed-afname van iedereen die software schrijft met betrekking tot het internet.........dit is niet "grappig" meer.Het Internet wordt steeds meer een reeks "walled garden" waarbij zelfs het model 2025 ,waarbij de meeste officiele nieuwssites al ontoegankelijk zijn,nog open en vrij zal lijken.
Testaankoop en gelijkaardige organisaties in Zuid-Europa hebben klacht ingediend tegen het schenden van de privacy door DeepSeek.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2025, 10:39   #263
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Red face

Het is vandaag pi(3,14)dag.
Zou chat gpt daar iets méér kunnen mee doen dan wij ?
(Wie weet er hoe je het symbool voor pi kunt typen op je computer ?)

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2025, 07:13   #264
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Google, lijkt mijn gat niet te dik ?

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Oud 1 juni 2025, 04:22   #265
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Binnen enkele jaren neemt AI 10% van ons elektriciteitsverbruik in, en nog meer van ons waterverbruik. Bespaar dus waar je kan om lollige filmpjes te kunnen maken en zelf niet meer te moeten nadenken. En zeg niet meer dankjewel tegen de AI. Ik wil mijn forumnick veranderen in Lu Diet.

Laatst gewijzigd door Vlad : 1 juni 2025 om 04:23.
Oud 14 juni 2025, 06:05   #266
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

ChatGPT lanceerde in Amerika een operator concept.
Waardoor de AI uw browser kan lezen en daarop ondernemen.
Ge kunt dus inloggen op uw google en die zelfs de hele boekhouding laten bijhouden van alles wat hem doet.
1 probleem nog, je moet constant "mark as safe" klikken anders stagneert her proces.
200 dollar per maand.

Ik dacht het zelf te doen met deepseek, maar euh, dan moet ik veel meer dan 200 euro investeren of online servers huren.

In ieder geval, ga ik daar wel iets mee proberen en ben al aan het kijken hoe die Playwright te werk gaat.

Ge betaalt mss wel 200 euro bij chatgpt, maar ge hebt ineens een getraind model op relatief vlotte snelheid. Want een AI trainen vereist helaas redelijk wat gpu lokaal.
Oud 14 juni 2025, 08:46   #267
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

AI wordt voorlopig misschien beter nog AD genoemd: Hoe goed kunnen AI-chatbots factchecken? VRT NWS deed de test

Laatst gewijzigd door Vlad : 14 juni 2025 om 08:46.
Oud 21 juni 2025, 00:19   #268
bedrijven docter
Minister

bedrijven docter's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard

Ik gebruik chatgpt om mijn teksten te controleren en mijn vele taalfouten te verbeteren.Het meest verbaasd was dat ik mijn boek "beweren is niet bewijzen" een monografie over wiskunde toegepast bij het opstellen van juridische besluiten volledig heb laten inlezen.Het gevolg is dat ik nu alleen maar de besluiten van de tegenpartij moet inlezen in mijn chatgpt en het antwoord rolt eruit conform mijn text in het boek!
Werkelijk verbazend en angstwekkend.
https://www.facebook.com/share/p/1CknQcpdkL/
Paul

Laatst gewijzigd door bedrijven docter : 21 juni 2025 om 00:22.
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2025, 04:49   #269
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bedrijven docter Bekijk bericht
Ik gebruik chatgpt om mijn teksten te controleren en mijn vele taalfouten te verbeteren.Het meest verbaasd was dat ik mijn boek "beweren is niet bewijzen" een monografie over wiskunde toegepast bij het opstellen van juridische besluiten volledig heb laten inlezen.Het gevolg is dat ik nu alleen maar de besluiten van de tegenpartij moet inlezen in mijn chatgpt en het antwoord rolt eruit conform mijn text in het boek!
Werkelijk verbazend en angstwekkend.
https://www.facebook.com/share/p/1CknQcpdkL/
Paul
Ge kunt hem zelfs in alle talen vertalen ineens en alzo uw boek over meer volk verspreiden.
Veel succes ermee trouwens.
Oud 21 juni 2025, 08:54   #270
bedrijven docter
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ge kunt hem zelfs in alle talen vertalen ineens en alzo uw boek over meer volk verspreiden.
Veel succes ermee trouwens.
Bedankt
Oud 21 juni 2025, 18:10   #271
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Iemand schreef code waardoor AI nu in een eigen taaltje kunnen communiceren.

Oud 21 juni 2025, 22:59   #272
bedrijven docter
Minister

Standaard Toekomst recht

Bijlage 6 – Toekomstige bewijsvormen en artificiële ondersteuning in juridische besluitvorming
1. Inleiding – Nieuwe vormen van bewijs
Deze verhandeling vertrekt van de stelling "Beweren is niet bewijzen" en onderzoekt hoe logische structuren bijdragen tot een verantwoorde bewijsvoering. Binnen dat kader rijst de vraag of taalmodellen zoals ChatGPT een rol kunnen spelen in het ondersteunen van toekomstige juridische bewijsvormen. Niet als vervanging van menselijke oordeelsvorming, maar als methodologisch hulpmiddel binnen een strikt afgebakend domein.
2. Digitale ondersteuning: het juridisch laboratorium
In een experimentele context werd onderzocht of een taalmodel, gevoed met relevante wetgeving, rechtspraak, doctrine en logica, zelfstandig voorlopige juridische besluiten kan genereren op basis van hypothetische of gestandaardiseerde dagvaardingen. Deze werkwijze vereist een zorgvuldig opgebouwd kennisraamwerk, waarin de AI fungeert als analytisch instrument. Het doel is niet het automatiseren van rechtsvinding, maar het verkennen van structurele coherentie in juridische redeneringen.
3. Methodologie – Structurering van het bewijs
De opbouw van de juridische analyse steunt op:
- Natural deductie, om redeneringen formeel op te bouwen.
- Reverse engineering, waarbij vanuit een beoogd besluit wordt teruggewerkt naar valide premissen.
- Niet-monotone logica, als model voor situaties waarin bijkomende informatie eerdere conclusies wijzigt.
- Juridische geloofwaardigheid, als toetssteen voor plausibiliteit naast formele geldigheid.

De AI is hierbij geen beslisser, maar een synthetische denkmachine die, mits de juiste input, relevante tussenstappen kan formuleren.
4. Juridische implicaties en grenzen
Hoewel het denkbaar is dat dergelijke methodes in de toekomst deel gaan uitmaken van het juridische beslissingsproces, blijven de implicaties voorlopig beperkt tot de academische en experimentele sfeer. De menselijke jurist blijft cruciaal als inhoudelijke beoordelaar van premissen en redeneringsstappen, garant van contextuele interpretatie, en hoeder van rechtsethiek, billijkheid en geloofwaardigheid. De AI levert gestructureerde hypotheses, geen bindende conclusies.
5. Reflectie – Tussen hulpmiddel en co-creatie
De vraag is niet of AI de jurist vervangt, maar hoe digitale modellen kunnen bijdragen tot betere bewijsvoering, transparantie en controleerbaarheid. In die zin verschuift de focus van automatisering naar co-creatie: een samenwerking tussen menselijke expertise en digitale consistentie. Precedenten vinden we ook in andere domeinen, zoals forensische analyse of financieel toezicht, waar digitale ondersteuning al ingeburgerd is.
6. Slot – Naar een constructieve integratie
Deze bijlage pleit niet voor disruptie van de juridische praktijk, maar voor een voorzichtige integratie van digitale denkinstrumenten, mits ethisch, juridisch en methodologisch omkaderd. Niet elk bewijs is geschikt voor automatisering, maar sommige tussenstappen in het bewijsproces kunnen baat hebben bij synthetische ondersteuning.

Quod erat demonstrandum – mits menselijke tussenkomst.
Bibliografie
Gentzen, G. (1934). Untersuchungen über das logische Schließen. Mathematische Zeitschrift, 39(1), 176–210.
Hage, J. (1996). A Theory of Legal Reasoning and a Logic to Match. Artificial Intelligence and Law, 4(3–4), 199–273.
Susskind, R. (2017). Tomorrow’s Lawyers: An Introduction to Your Future. Oxford University Press.
Surden, H. (2014). Machine Learning and Law. Washington Law Review, 89(1), 87–115.
Calo, R. (2015). Robotics and the Lessons of Cyberlaw. California Law Review, 103(3), 513–563.
Paul
Oud 22 juni 2025, 05:54   #273
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

AI maakt het de grote reclameboeren nog makkelijker om de massa hand in de reet te bewegen.

Oud 22 juni 2025, 10:14   #274
bedrijven docter
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
AI maakt het de grote reclameboeren nog makkelijker om de massa hand in de reet te bewegen.
Klopt
Oud 13 juli 2025, 20:36   #275
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Musks Grok is de enige die gratis afbeeldingen maakt (voor zover ik weet).

Laatst gewijzigd door Vlad : 13 juli 2025 om 20:37.
Oud 14 juli 2025, 09:58   #276
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Musks Grok is de enige die gratis afbeeldingen maakt (voor zover ik weet).
Nee hoor.
Als je ingelogd bent bij ChatGPT kan het daar ook gratis:

Oud 15 juli 2025, 04:38   #277
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nee hoor.
Als je ingelogd bent bij ChatGPT kan het daar ook gratis:

A ja, met gratis bedoelde ik eigenlijk zonder te registreren en je telefoonnummer achter te laten.

Oud 20 juli 2025, 05:56   #278
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

De AI-chatbots zijn al bijna verleden tijd. De AI-agents komen op hun digitale paarden aangestormd. Wat gaat het snel.

Oud 20 juli 2025, 11:24   #279
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

De AI-chatbots gaan wel eerst nog het internet helemaal op z'n kop zetten. Ipv zoekmachines die naar websites verwijzen geven ze antwoorden en droogt het verkeer naar de websites en dus die hun reclame-inkomsten op ... diegenen die het internet hebben kapot gemaakt gaan er nu zelf aan. Maar wat gaat er voor in de plaats komen ? Niets ? Een nog grotere krimp van het vrije net ?

Laatst gewijzigd door Vlad : 20 juli 2025 om 11:27.
Oud 25 juli 2025, 12:34   #280
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is ondertussen bijna hilarisch hoe de grote "tech"-bedrijven blijven beweren dat "AI" de reden is dat ze maandelijks duizeden mensen afdanken...

De harde werkelijkheid is nogal wat YT-ers (van eerder rechtse signatuur,ik weet het) al lang opgevallen...

Dit zijn ,nog steeds,in grote meerderheid bullshit-jobbers,aangeworven als sierstukjes ,betaald uit de winstmarges behaald omwille van het feit dat het ECHTE WERK al lang in de goedkoopste republiek gebeurde en ze dienden om "groei" te showen.......voor de aandeelhouderswaarde....De DEIKes ,de "node" softwareschrijverkes...(die van die kleurige prenttjes ontwerpen om op uw scherm te tonen) of "werkend" in van die kompleet overbodige "verbeteringstraject" werkgroepjes....

Dat eindigt snel.....

"AI" ondertussen camoufleert wat ook steeds meer de realiteit is,speciaal mbt het leveren van diensten via informaticanetwerken....."Acceptable Indians"

No f*cking way ondertussen dat bankinstellingen of vliegtuigmaatschappijen zullen riskeren hun core-software (veelal 50 jaar oude COBOL-kode waarvan de briljante scheppers al overleden zijn 20 jaar geleden) te doen herschrijven door kunstmatige AI......wel door Acceptable Indians!

Ondertussen ,inderdaad,kunnen al die "speelapplicatietjes" in python en java en zo best wel geschreven worden door LLM gebaseerde programmatjes die tevreden zijn met wat vage aanwijzingen....

Eigenlijk zie ik dat als een volgende evolutie op uw smartphoontje.In plaats van al die kleurige kliklogootjes op uw scherm zie ik een volgede evolutie,een volgende "iphone-moment als het ware) als zo een toestelletje waabrij de gebruiker en zijn "AI phoontje" zelf wel de dienst gaan uitmaken....

Daar gaat de rest dan staan met hun Android kleurboek.....

vergeet "reclameinkomsten",wie daarop nu nog rekent heeft beslist nog 10000 mensen teveel in dienst.....vraag aan Elon wat je daarmee moet doen....

Laatst gewijzigd door kelt : 25 juli 2025 om 12:41.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be