![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heet dan gelukkig zijn…
![]() |
#262 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is niemand die de Leeuw van Vlaanderen als geschiedenisboek beschouwt. Op misschien een paar idioten na.
Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 23 januari 2023 om 12:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat er hier mensen zijn die nooit verder gekeken hebben dan de schoolse geschiedenisboeken is een feit. Sommige mensen doen zich de moeite om ook andere werken te lezen. Werken die een ander licht werpen op de geschiedenis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Toch een vraagje. Kan jij me boeken aanraden over het Land van Loon of het Maasland in het algemeen? Ik neem aan dat je daarvoor in het Nederlands, het Frans en het Duits best wel wat over kan vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of in de lokale "taal" hé.
Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 23 januari 2023 om 17:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik ga dat hier dadelijk van u vernemen.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kijk, Reynebeau en Demets, als men alles wat de "chroniqueurs" schreven niet aanvaard als "bewijs" is er maar heel bitter weinig te bewijzen. Historici werken nu eenmaal niet met juridische bewijzen maar met argumenten die de aannemelijkheid van feiten aantonen of net niet-aantonen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2023 om 18:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [b]
Citaat:
“Wat Walsch is, valsch is, sla dood!” Vergeten ? Het zal wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat geeft natuurlijk aanleiding tot verwarring in het wie deed wat .... Feit is dat elke weerbare mannelijke Bruggeling op het slagveld stond. Voor hen was het namelijk (uit)roeien of verzuipen. Doden of gedood worden. Het Franse leger kwam immers om Brugge te straffen voor de Brugse Metten. De bedoeling was van die stad zo een beetje met de grond gelijk te maken. 2° DE Jan Breydel was een haantje-de-voorste, er kon geen rel of opstoot zijn of hij was van de partij. Tel die 2 op en de Brugse stadshistorikus, van wie ik eens een lezing meemaakte, komt er toe van te stellen dat er geen enkele reden is om eraan de twijfelen dat DE Jan Breydel er niet zou bij geweest zijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2023 om 18:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Leg ons eens uit wat ge suggereert.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2023 om 18:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn vraag was echter in welke publikatie van Vlaamsnationale signatuur de Guldensporenslag wordt voorgesteld als een taalstrijd.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2023 om 18:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
En Walsch betekent gewoon Frans hier. Gewoon een pleidooi voor poëzie in het Diets dat er ook mag wezen. Later werd er een slogan op gebaseerd die minder fraai is, maar daar weet ik het fijne niet van. Zeker niet wat Conscience geschreven heeft alleszins. Conscience schreef wel eens dat er geen onwelluidendere taal bestaat dan het Engels. Anders dan het Frans en het Nederlands (Vlaams volgens Conscience), was het Engels een gatlelijke taal. ![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 23 januari 2023 om 18:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
|
![]() Citaat:
'Geschiedenis van Rekem en zijn Keizerlijk Graafschap' R.Verbois. 'Lemborgh' Smeets, Goosen, le Blanc. Deze vier heb ik hier liggen. Maar er zijn er natuurlijk een massa meer. O.a. in de geschiedenisboeken (annales) (te raadplegen via internet) van Luxemburg kom je veel te weten. O.a. over de slagen bij Woeringen en Baesweiler. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neuten, neuten, neuten, het is hier al naar de kleuten.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Uit het boek van de Belgicist Consciense.... En Het Oosten wees nu net op Vlaamnationalisten....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2023 om 19:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Een moderne vendelier die het roept is fout bezig, maar toen viel het te begrijpen dat het in het verhaal voorkomt. Nu betekende 'walsch' in de middeleeuwen gewoon 'Frans'. Laatst gewijzigd door Weyland : 23 januari 2023 om 19:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
|
![]() Citaat:
PS ik stam (aannemelijkheid) ook af van de graven van Vlaanderen. Maar ook van de koningen van Frankrijk. Dat las ik vandaag. Ik kan het juridische bewijs (nog) niet leveren maar er zijn verschillende argumenten om mijn aanneming te staven. O.a. bron familienaam en genealogisch DNA-onderzoek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- het boek van de Paepe dat de volledige geschiedenis omvat. https://www.bol.com/nl/nl/p/het-verh...2.ProductImage - een aantal boeken van De Maesschalck die verschillende perioden omvatten, de meeste herdrukken https://www.bol.com/nl/nl/c/edward-d...halck/2456812/
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322 ‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’ Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 23 januari 2023 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |