Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2025, 15:36   #261
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook voor fietsers tov voetgangers geldt de minimum 1 meter- en 1,5 meter-regel zijdelingse afstand. Art. 40.7

Zeker wanneer de voetganger absolute voorrang heeft op een oversteekplaats voor voetgangers (zebrapad).
c/p uit de wegcode:
40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

…………
Vergeet die meter-regels maar...intussen is het volgens regimepers vrt al verplicht voor elke VLAAMSE bestuurder, auto, fiets, step....om te stoppen voor voetgangers aan zebrapaden of er volgt een boete van 174€.
Merk op: enkel in vlaanderen, hé, de vlaamse wegcode, met dank aan de vlaamse nva-diependaele-regering.
In brussel en wallonië hoeft dat weer niet, dat is wel verwarrend en zelfs discriminerend, nietwaar?

Eén land, één wegcode?
Nee, hoor...wat vlaanderen zelf doet, doen ze beter...toch wat het verzinnen van onnozele regelneverij betreft.

Voetgangers moeten zelf uit hun doppen kijken zodat ze niet van hun sokken worden gereden en bestuurders mogen hoffelijker zijn in het verkeer, dat is mentaliteit en daar zijn geen onnozele, verplichte regeltjes van overbetaalde politieke paljassen voor nodig, tenzij ze weer loeren op de buit: boetes.

Overigens wordt het doolhof aan verkeersregels nog wat ingewikkelder vanaf september 2026, dan wordt één reglement vervangen door VIER reglementen: de federale Code van de openbare weg, de Brusselse Code van de openbare weg, het Vlaams verkeersreglement en de Waalse Code van de openbare weg.

Welke Code/reglement wij dan moeten volgen of mogen we zelf kiezen?
Misschien de federale code dan maar voor heel belgië?
Oud 16 januari 2025, 06:49   #262
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Dagenlange smog. Elk jaar krijgen er bijna 100.000 mensen kanker. Bijna 30.000 daarvan sterven. Waarom geen maatregelen zoals bij corona ? Bij dit weer, zulke stinkende smog, zou men het niet noodzakelijk plofverkeer moeten stilleggen. Eigenlijk had de uitlaat al lang naar binnen gericht moeten zijn verplicht.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2025, 07:09   #263
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het huidige systeem is al streng genoeg, gewoon de pakkans verhogen en de straffen effectief implementeren.
Ik ben alleenstaand. Tijdens de zomer ga ik graag met een vriend bij valavond al iets drinken op ons bekende terras. We drinken dan twee goede bieren en nog 1 water terwijl we daar dan bijna 3 uren zitten. Al jaren houden we ons daaraan.

Met het openbaar vervoer kan ik daar bijna onmogelijk geraken.....T'ja dan zie ik toch veel horeca zaken over kop gaan net als de sociale contacten en de gezelligheid. Om daar te gaan zitten met alleen 3 glazen water ga ik echt niet doen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 januari 2025 om 07:12.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2025, 10:37   #264
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Dagenlange smog. Elk jaar krijgen er bijna 100.000 mensen kanker. Bijna 30.000 daarvan sterven. Waarom geen maatregelen zoals bij corona ? Bij dit weer, zulke stinkende smog, zou men het niet noodzakelijk plofverkeer moeten stilleggen. Eigenlijk had de uitlaat al lang naar binnen gericht moeten zijn verplicht.
Blijf dan in uw kot zoals bij corona, er zijn mensen die nog moeten gaan werken met een plofwagen voor uw pensioen.
Oud 16 januari 2025, 11:13   #265
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ben alleenstaand. Tijdens de zomer ga ik graag met een vriend bij valavond al iets drinken op ons bekende terras. We drinken dan twee goede bieren en nog 1 water terwijl we daar dan bijna 3 uren zitten. Al jaren houden we ons daaraan.

Met het openbaar vervoer kan ik daar bijna onmogelijk geraken.....T'ja dan zie ik toch veel horeca zaken over kop gaan net als de sociale contacten en de gezelligheid. Om daar te gaan zitten met alleen 3 glazen water ga ik echt niet doen.
Tja, als alleenstaande kun je die gezellige terras uitjes (of na het werk) op een hete zomerdag om je dorst te lessen al helemaal op je buik schrijven door die overdreven hetze tegen elke druppel alcohol.
Met je partner beide een glaasje wijn drinken bij het restaurantbezoek mag dan ook al niet meer.

https://p-magazine.com/nl/articles/g...rdere-straffen

Wat een bullshit...man, toch en daar betalen we die paljassen ook nog voor..
Om te beginnen veroorzaakt niet iedere bestuurder "onder invloed" van 2 pintjes een dodelijk ongeval
Ten tweede is men niet ladderzat na 2 pintjes
Ten derde veroorzaken e-fietsen en e-steps meer ongevallen dan met een gewone fiets of -bestuurder met 2 pintjes op
Ten vierde ligt de pakkans al hoger door de verlaagde grens van 0,5 promille
Ten vijfde draait het weeral alleen om controle en poen en helemaal niet om verkeersveiligheid.

Politiekers en justitie slagen er maar niet in om enkele alcohol verslaafde veelplegers van de baan te houden en verbieden dan maar elke druppel alcohol voor iedereen om hun falen te verbergen.
Oud 16 januari 2025, 11:21   #266
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Blijf dan in uw kot zoals bij corona, er zijn mensen die nog moeten gaan werken met een plofwagen voor uw pensioen.
60% van je loon naar de overheid die 70-80% stuurt naar sociale bescherming. Is precies zoals in de tijd dat de man de kost winnaar was. Je geeft 60% van je loon aan je vrouw (de overheid) en die geeft dat uit aan prullen en wat sociale bescherming van de kinderen.

Wat is er verandert eigenlijk?

Oud 16 januari 2025, 11:29   #267
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben niet getrouwd met deze overheid. Ik vrees dat je hierin geen keuze hebt.
Oud 16 januari 2025, 11:36   #268
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Talking

Oud 16 januari 2025, 11:41   #269
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Talking

De smaak in prullaria gaat ook meer en meer achteruit. Zwart, islam als het maar exotisch is.
Oud 16 januari 2025, 11:50   #270
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb nog een niemendalletje gekocht.

Aah, interessant. "Ik ga slapen."
Oud 16 januari 2025, 12:09   #271
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Welk pensioen ? Als De Wever zijn zin krijgt ga ik werken tot ik er bij neerval om uw generatie tot de laatste snik in leven te houden. En wat ik hier zie rondrijden zijn allemaal marginalen: uitkeringstrekkers, gehoofddoekte broedkippen, geprivatiseerde NV-A-ambtenaren, ... Op thuisverpleging en leveranciers na rijdt er enkel in de spits al eens een werkende in 't verkeer.

Oud 16 januari 2025, 12:18   #272
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat ik hier zie rondrijden zijn allemaal marginalen: uitkeringstrekkers, gehoofddoekte broedkippen, geprivatiseerde NV-A-ambtenaren, ... Op thuisverpleging en leveranciers na rijdt er enkel in de spits al eens een werkende in 't verkeer.
Bal Marginale.

Is het al carnaval?
Oud 28 februari 2025, 05:52   #273
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

“Dit was mijn negende poging”: nergens buizen meer kandidaten voor theoretisch rijexamen dan in Deurne

En diegenen die het wel halen kunnen nog niet met een auto rijden. De meeste autodebielisten in Antwerpen lijken het verschil tussen links en rechts niet te kennen; laat staan dat ze weten waarvoor een richtingaanwijzer dient. Tegenwoordig zie ik ook meer auto's zonder licht rijden dan fietsers. Onvoorstelbaar maar waar.

Oud 28 februari 2025, 06:12   #274
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
“Dit was mijn negende poging”: nergens buizen meer kandidaten voor theoretisch rijexamen dan in Deurne

En diegenen die het wel halen kunnen nog niet met een auto rijden. De meeste autodebielisten in Antwerpen lijken het verschil tussen links en rechts niet te kennen; laat staan dat ze weten waarvoor een richtingaanwijzer dient. Tegenwoordig zie ik ook meer auto's zonder licht rijden dan fietsers. Onvoorstelbaar maar waar.
Een belangrijk deel van de "nieuwe" bestuurders heeft dan ook nooit een Belgische rijschool bezocht of examen afgelegd.

Niet alleen worden er steeds meer en meer "alternatieven" voor examens gevonden/betrapt, ook blijven rijbewijzen uit heel andere landen met andere mores inwisselbaar met een Blegisch. Alleen Noord Korea lijkt daar een uitzondering.

Wat stopt mij om met een vakantie en een paar €100 een rijbewijs te "halen" in Albanië?
Oud 14 maart 2025, 06:38   #275
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Luchtkwaliteit is al weken slecht: is buiten sporten dan nog wel gezond?

“Geluid is een goede parameter. Wie geen auto’s meer hoort, heeft doorgaans een goede plek gevonden om intensief te sporten.”

“Het effect van een snelweg verdwijnt naar de achtergrond vanaf enkele honderden meters”, vult Fierens aan. “Bij wegen met minder verkeer iets eerder. Buitensporters houden verder het beste afstand tot industriezones en wijken waar veel mensen een houtkachel stoken.” Bron.
Waar vind je in dit rotland nog plaatsen waar je geen geluid van het wegverkeer hoort ? In periodes van slechte luchtkwaliteit zou men het recreatieve autoverkeer gewoonweg moeten verbieden. Het schendt het eigendomsrecht van het lichaam nog een pak meer dan anders.

Oud 14 maart 2025, 16:57   #276
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk pensioen ? Als De Wever zijn zin krijgt ga ik werken tot ik er bij neerval om uw generatie tot de laatste snik in leven te houden.
Das uw eigen schuld en van nva-kiezers die door de wever gejost worden en dan toch nog opnieuw kiezen voor nog meer afbraakbeleid van de nva-pezewever die jullie wil doen werken tot je doodvalt, die zieke mensen wil doen werken en levensnoodzakelijke overbrugging door vervangingsinkomens ingeval van verlies van job gewoon zonder enige schaamte helemaal afschaft op weg naar de afschaffing van elke vorm van pensioen. (Maar je moet wel en steeds meer belastingen betalen om dan geen cent pensioen meer te krijgen. )

En laat die hardnekkige leugen maar achterwege dat jouw generatie alleen belastingen zou betalen voor ons systeem van SZ.
Zelfs gepensioneerden betalen nog belastingen op hun schamel pensioentje nadat ze JARENLANG krom lagen en bijdragen betaalden voor de opbouw van hun latere, laagste pensioen in europa.
Citaat:
En wat ik hier zie rondrijden zijn allemaal marginalen: uitkeringstrekkers, gehoofddoekte broedkippen, geprivatiseerde NV-A-ambtenaren, ... Op thuisverpleging en leveranciers na rijdt er enkel in de spits al eens een werkende in 't verkeer.
Doe wat aan je paranoïa en afgunst tegen je medemensen, dat is slecht voor je gezondheid en je kunt er toch niks aan veranderen.
In de spits zijn het doorgaans allemaal WERKENDE mensen die op weg zijn naar hun werk.
Oud 23 mei 2025, 07:19   #277
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

De uitlaat naar binnen nu! Ons land is enkel nog leefbaar als je zelf alles met de wagen doet want anders word je overal aangerand, gestalkt en vergiftigd.

Citaat:
"Ik merk vooral dat de verkeersdrukte gigantisch gestegen is ten opzichte van vroeger. Ik heb heel weinig voetgangers en fietsers gezien in vergelijking met het aantal wagens. Ik heb het gevoel dat veel mensen tegenwoordig de auto kiezen om zich te verplaatsen, en bovendien vaak te snel rijden." Bron.
Rotbelgen.

Oud 4 juni 2025, 21:29   #278
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De uitlaat naar binnen nu! Ons land is enkel nog leefbaar als je zelf alles met de wagen doet want anders word je overal aangerand, gestalkt en vergiftigd.

Rotbelgen.
Wegens gebrek aan fatsoenlijk openbaar vervoer zijn wij, een gepensioneerd koppel, verplicht om twee wagens te hebben. Al rijden we met beide auto's samen maar max. 20.000km per jaar.
Ik schat dat onze fietsen jaarlijks samen ongeveer 6.000km op de teller bijkrijgen. Als het al niet meer is.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2025, 05:26   #279
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wegens gebrek aan fatsoenlijk openbaar vervoer zijn wij, een gepensioneerd koppel, verplicht om twee wagens te hebben. Al rijden we met beide auto's samen maar max. 20.000km per jaar.
Ik schat dat onze fietsen jaarlijks samen ongeveer 6.000km op de teller bijkrijgen. Als het al niet meer is.
Met het Brusselse verkeer mag ik kiezen. Zelfmoord ritten met de fiets, of aanschuiven in de vele wegenwerken/files.

Ik doe zo'n 7K km aan fiets woon-werk verkeer op jaarbasis... (oftewel zo'n €2500 aan belastingsvrije fietsvergoeding) en verbruik geen brandstof daarmee.
Oud 5 juni 2025, 07:31   #280
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met het Brusselse verkeer mag ik kiezen. Zelfmoord ritten met de fiets, of aanschuiven in de vele wegenwerken/files.

Ik doe zo'n 7K km aan fiets woon-werk verkeer op jaarbasis... (oftewel zo'n €2500 aan belastingsvrije fietsvergoeding) en verbruik geen brandstof daarmee.
Brussel is niet overal de stad die het meest geschikt is om gewoon te fietsen. Sommige straten hebben een serieuze helling.
Trouwens, tot recent rijden mijn vrouw en ik zonder elektrische ondersteuning. Vanaf nu neemt mijn echtgenote soms een oude (gekregen) elektrische fiets om samen te fietsen. Kwestie van niet te veel verschil in snelheid te hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be