![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou natuurlijk ook wel graag overal willen ademen zonder uitlaatgassen. Maar daar zijn we (helaas) nog niet aan toe. Er zal nog veel technische innovatie moeten komen eer deze eis realistisch gesteld zal mogen worden. Niet roken in een kaffee is wel realistisch. Loop rond in een grootwarenhuis: niemand rookt, volledig vrijwillig laat iedereen de sigaret of sigaar, niemand protesteert. Niemand gaat winkelen in een winkel waar expliciet wel gerookt mag worden. Het is dus perfekt mogelijk.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wens. En de meerderheid der wensen beslist in het parlement. En zoals het eruit ziet zal mijn wens vervuld worden. Dat stemt mij tevreden, zonder evenwel dat ik leedvermaak heb met nikotine-verslaafden. Ik betreur enkele familieleden die een te zware doodstrijd moeten voeren hebben, en binnenkort dreigt er nog een aan te komen, te wijten aan hun verslaving.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie weet hoeveel levens u daarmee kunt redden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
a) die luchtzuiginstallaties hangen daar nu sowieso al, dus om die te late verwijdere kost nogmaals cente. b) Cafees verkopen ook sigaretten. Als er niet mag gerookt worden in het cafe, is de uitbater ook een bron van inkomsten kwijt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
Minister
|
![]() Hallo,
Is er intussen al zo'n tegen-petitie? Ik zou die graag tekenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Minister-President
|
![]() Die afzuiginstallaties hangen er vaak nog niet, hoewel ze in feite verplicht zijn, of werken onvoldoende. Ze zouden dus sowieso een extra financiële inspanning moeten doen, om die goed te laten werken. En of cafés zoveel verdienen op die sigaretten, weet ik niet. Het lijkt me vooral een extra service naar de klanten toe, als de tabakswinkel dicht is. Bovendien, je mag niet meer roken binnen, je mag wel sigaretten bij hebben, he. Op zich is het dus niet verboden om sigaretten te verkopen...
Die tegenpetitie staat ergens terug, neem de moeite eens om terug te bladeren.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omdat de klanten naar huis gaan als ze geen sigaretten meer hebben en dus niet meer kunnen roken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 |
Minister-President
|
![]() Euhm, als rokers op café gaan, alleen maar om te roken, zou ik nog meer voor een algemeen rookverbod, incl. in de horeca, bepleiten. Want wat is dan de meerwaarde van een café voor een roker? Toch geen? Dan kan hij zijn saf even goed oproken in de tabakswinkel, of thuis.
Het is net, omdat roken niet het enige doel is van cafégangers, dat ik rokers op café duldt. Ik wil hen immers niet uitsluiten uit de groep, hoewel zij dat wel doen met mensen die niet kunnen tegen rook.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Europees Commissaris
|
![]() Very good point Groentje.
![]() |
#272 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens als drinken de enige reden is om op café te gaan dan kunt ge ook net zo goed uw pint thuis drinken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
|
![]() very good point bobke
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Europees Commissaris
|
![]() Indeed, nooit gedacht dat Bobke Groentje gelijk zou geven. De draad een beetje kwijt waarschijnlijk.
![]()
![]() |
#275 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Bestaat er geen tussenoplossing?
Men maakt van rookvrije cafés de regel, maar men laat uitzonderingen toe. Een café uitbater kan zich dan profileren, al naargelang zijn klandizie, als een rookvrij café of juist als een 'rookcafé'. Op termijn zal er dan uit beide soorten zaken een aanbod bestaan en is niemand verplicht de keuze vn een ander te ondergaan. In restaurants kan men werken met een rookkamer. De plaats waar ik soms ga eten met familie of vrienden hebben zo'n kamer. De mensen die dan roken trekken zich na het eten even terug zonder iemand te storen. In de zomer hebben we openluchtterrassen. Een beetje van de twee werelden zonder draconische verbodsmaatregelen (in de zin van 'we verbieden het niet, maar het mag wel nergens meer). |
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
|
![]() gelijk in vele restaurante. Op cafe een gedeelte rokers en een gedeelte niet-rokers.
iedereen tevreden. Langs beide kanten beetje water bij de wijn doen é ! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoeveel cafés zondigen tegen de regel (2/3), is eigelijk overbodige info. Watw el belangrijk is, is de reden waarom. Feit is dat de kankerverwekkende stoffen zich niet laten tegenhouden door de scheiding in een kroeg, en niet wegzuigbaar zijn met afzuigingsinstallaties (de rook wel). En daar gaat het tenslotte om. Op de huidige manier is de wet dus eigelijk idioot, je kan dan beter de cafebazen en -gangers met rust laten ipv ze met lastige reglementen op te dringen. Je zou kunnen zeggen, maak die scheiding absoluut, glazen wanden en aparte airco. Maar dan heb je ook twee togen nodig. En in feite heb je dan twee kroegen, de rokers en niet rokers kunnen ook niet meer met elkaar praten. Wat krijg je dan? Een gelijke verdeling van rokers en neit rokers cafés, met de niet rokers cafés die leeg zijn. Je jaagt dus de cafébaas op kosten zonder ook maar enig nut. De rokersgedeelten gaan dan kleiner worden waardoor de concentratie van rook nog erger wordt. Uw voorstel, alhoewel ingegeven door verdraagzaamheid en vol goede bedoelingen zittent, is dus eigelijk contra produktief. Het probleem blijft zich stellen zolang rokers met niet-rokers wensen om te gaan en andersom. De twee kanten promoten is eigelijk apartheid invoeren. Spijtige zaak.
![]() |
![]() |
#279 | |||
Parlementslid
|
![]() [quote]
Citaat:
Uw enigste argument is dat meeroken schadelijk is. Voor de rest denken we hetzelfde: vrije markt is het beste. De klant kiest uit het aanbod. Het aanbod past zich aan aan de vraag van de klanten. Alleen dat meeroken dat schadelijk is is het verschil. Waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat u niet moet meeroken. U moet dan cafebezoek (bij rokers) opgeven. Is er toch een grote behoefte aan het op cafe gaan maar dan zonder rook dan vult de markt dit in. Ondernemers zijn immers dikke egoisten die maximaal geld willen verdienen met minimale concurrentie en inspanning. Er is alleen blijkbaar geen voldoende behoefte om op cafe te gaan en niet te roken of niet mee te roken. De behoefte is te marginaal! Citaat:
Citaat:
En waarom is een lang leven beter dan een vreugdevol maar korter leven? Waarom ben jij de man die beslist wat ik met mijn leven mag doen? Waarom mag ik niet zeer kort maar zeer intensief leven? Waarom is uw moraal verplichtend en de mijne niet? Waarom? Waarom? Waarom?
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=Marco]
Citaat:
![]() |