Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2005, 07:24   #261
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Maar euh, waarover ging het nu weer?
Kritisch zijn en uit je ogen kijken is ook mijn invalshoek. Niemand zal mij voor zijn karretje spannen, en ik hoor nergens bij. Maar ergens, op een bepaald moment, moet een mens toch eens iets vertrouwen en op iets ingaan?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 10:49   #262
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Kritisch zijn en uit je ogen kijken is ook mijn invalshoek. Niemand zal mij voor zijn karretje spannen, en ik hoor nergens bij. Maar ergens, op een bepaald moment, moet een mens toch eens iets vertrouwen en op iets ingaan?

Egidius
Ja, maar heel erg sporadisch. Mijn vriendin en Bruce Springsteen, verder kom ik niet.
Oud 6 oktober 2005, 18:45   #263
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Dat is allemaal NVA-geneuzel, of tenminste geneuzel van mensen die hoegenaamd niet verantwoordelijk zijn voor onderwijs. Onderwijs a la (taal-)carte is niet efficient, niet praktisch. Jij mag dan niet akkoord gaan met eenheidsworst, als je met eenheidsworst een maximaal aantal mensen kan voeden, kies ik voor eenheidsworst. En die gratuite beschuldiging naar de Franstaligen is ook veelbetekenend, sinds 1876 is er onderwijs in Vlaanderen, in het Nederlands.

Luister, ik begrijp dat je een hekel hebt aan alles wat Franstalig is, maar je bent veel te hysterisch, je probeert aan alles een anti-francofone draai te geven, en dat is gewoon lachwekkend.
Maar u vergeet dat de bevolking dit juist wel wil. Naast de eenheidsworst kunnen ze hun taal spreken.
Als dat voor u het West-Vlaams is, waarom niet, Ergens in de schoolweek vinden de leraren wel een uurtje om dialectkunde aan te bieden.

Het probleem met de franstaligen is dat ze proberen deze wens te onderdrukken en te negeren.
Ik denk dat de letzeburges graag een paar uurtjes die taal onderwezen willen hebben.
Dialect/taal is een cultureel goed. Moeten we de monumenten op Flanders Fields afbreken, omdat ze niet in ieders kraam passen?

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2005, 14:53   #264
ghostbuster
Burger

ghostbuster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door napoleondegrote
En maar veralgemenen: Walen zijn vriendelijker, Vlamingen zijn racistisch, moslims zijn allemaal lieve verdraagzame mensen... Enzovoort.

Is dat op basis van wat wandelinkjes in de Ardense bossen?
Ge kunt misschien eens gaan wandelen in de bidonvilles van Charleroi ofzo....

Eens zien of ge dan nog zo piept...
Goed punt.
ghostbuster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 17:38   #265
democraat16
Vreemdeling

Standaard

Moest men indertijd Vlaanderen, net als Wallonië helemaal verfranst hebben (zoals Frans-Vlaanderen), waren er nu geen communautaire problemen geweest. De (Franstalige) Vlamingen en Walen zouden een veel groter eenheidsgevoel hebben. Nu lijkt het alsof het verdwijnen van het Vlaams spijtig zou zijn, maar als Franstalige Vlaming zouden we dat niet vinden.
democraat16 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 17:55   #266
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democraat16
Moest men indertijd Vlaanderen, net als Wallonië helemaal verfranst hebben (zoals Frans-Vlaanderen), waren er nu geen communautaire problemen geweest. De (Franstalige) Vlamingen en Walen zouden een veel groter eenheidsgevoel hebben. Nu lijkt het alsof het verdwijnen van het Vlaams spijtig zou zijn, maar als Franstalige Vlaming zouden we dat niet vinden.
In Frans-Vlaanderen voelt men zich anders nog heel sterk verbonden met de eigen streek, hoewel de streektaal nog slechts door een minderheid wordt gesproken. Het Vlaams-zijn is daar helemaal niet verdwenen. Ik denk dus niet dat Vlamingen en Walen zo'n groot eenheidsgevoel zouden hebben als alle Vlamingen Franstalig zouden zijn geworden.

Maar dit is uiteraard zuiver hypothetisch. Zo ken ik er nog wel een: als Vlaanderen bij Nederland was gebleven, waren er nu ook geen communautaire problemen geweest.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 20:42   #267
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien we allemaal cyborgs waren, was er misschien ook een groter eenheidsgevoel. Maar sinds wanneer moeten de mensen veranderd worden om in overeenstemming te zijn met de staatsgrenzen? Je neemt de Belgische staatsgrenzen, en dan ga je lustig alle mensen transformeren zodat het allemaal gelijke Belgjes zijn. Sorry, maar dat vind ik verschrikkelijk beangstigend.
Net komt zelfs in de buurt van deportaties en zuiveringen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jaani_Dushman on 15-10-2005 at 21:43
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Indien we allemaal cyborgs waren, was er misschien ook een groter eenheidsgevoel. Maar sinds wanneer moeten de mensen veranderd worden om in overeenstemming te zijn met de staatsgrenzen? Je neemt de Belgische staatsgrenzen, en dan ga je lustig alle mensen transformeren zodat het allemaal gelijke Belgjes zijn. Sorry, maar dat vind ik verschrikkelijk beangstigend.
Net komt zelfs in de buurt van deportaties en zuiveringen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Indien we allemaal cyborgs waren, was er misschien ook een groter eenheidsgevoel. Maar sinds wanneer moeten de mensen veranderd worden om in overeenstemming te zijn met de staatsgrenzen? Je neemt de Belgische staatsgrenzen, en dan ga je lustig alle mensen transformeren zodat het allemaal gelijke Belgjes zijn. Sorry, maar dat vind ik verschrikkelijk beangstigend.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 15 oktober 2005 om 20:43.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 11:52   #268
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Stt... De waarheid is té kwetsend voor onze Vlaamsnationale medemens voor wie tael gansch het volk is.

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100

Laatst gewijzigd door A : 18 oktober 2005 om 11:53.
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 12:33   #269
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
In Frans-Vlaanderen voelt men zich anders nog heel sterk verbonden met de eigen streek, hoewel de streektaal nog slechts door een minderheid wordt gesproken. Het Vlaams-zijn is daar helemaal niet verdwenen. Ik denk dus niet dat Vlamingen en Walen zo'n groot eenheidsgevoel zouden hebben als alle Vlamingen Franstalig zouden zijn geworden.

Maar dit is uiteraard zuiver hypothetisch. Zo ken ik er nog wel een: als Vlaanderen bij Nederland was gebleven, waren er nu ook geen communautaire problemen geweest.
dan was het NL-talig gebied van België nog erger gepluimd dan wat men nu beweert door het F-talig gedeelte...
Oud 18 oktober 2005, 20:47   #270
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Hij heeft gelijk. Zuid-Belgen zijn dikwijls vriendelijker. Maar dat mogen we niet zeggen, zeker?
Walen zijn vriendelijker (Peumans).
De transfers van noord naar zuid zijn enorm (vrachtwagens met nepgeld).

Het eerste geval kan m.i. veel gemakkelijker als "racisme" worden aanzien dan het tweede. Echter, enkel in het tweede geval begon de BUB te zagen over racisme en was er zelfs sprake van klacht neerleggen.

Maar de BUB is geen Vlaamshatende, Waalsgezinde partij hoor.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 21:28   #271
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Stt... De waarheid is té kwetsend voor onze Vlaamsnationale medemens voor wie tael gansch het volk is.
welke waarheid is kwetsend? dat belgicisten Vlaanderen willen verfransen, dat hiermee hun problemen zouden verholpen zijn wanneer Vlaanderen Franstalig is? Dat het voortbestaan van Belgie zou verzekerd blijven? De fascistische trekjes en ware gelaat van de BuB, andere belgicisten en typen als steenbok komen hier weer boven blijkbaar.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 21:29   #272
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
-

Laatst gewijzigd door giserke : 18 oktober 2005 om 21:30.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2005, 09:24   #273
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
dan was het NL-talig gebied van België nog erger gepluimd dan wat men nu beweert door het F-talig gedeelte...
Bron? Waarop baseer je deze uitlating?

Of is het gewoon een klassiek geval van Belgisch haatnationalisme, zonder hetwelke de Belgische staat nooit had kunnen overleven?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2005, 12:41   #274
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dan had "het NL-talig gebied van België" niet eens bestaan, dus had het ook geen afzonderlijke positie ingenomen. En bij mijn weten zijn de huidige provincies in Nederland niet bepaald uitgebuit, of wel soms?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2005, 15:23   #275
Conrad.G
Vreemdeling

Standaard

Ik heb Frans geleerd om mij verstaanbaar te maken in Frankrijk, dat ze franstalig zijn in Wallonië is dan maar mooi meegenomen. Idem voor het Duits en het Engels. Dat kan je overal gebruiken.
Dat de Walen vriendelijker zijn zal wel voor een groot deel afhangen van de taal waarin je ze aanspreekt.
Oud 19 oktober 2005, 16:05   #276
De_ Republikein
Vreemdeling

De_ Republikein's schermafbeelding

Standaard

Als we elkaar (Vlaanderen, Wallonië, Friesland en de rest in Noordwest Europa) wat meer zelfstandigheid gunnen, dan hebben we, denk ik minder behoefte om op "elkaar" te schelden. Zie ook het Frieslandforum
http://www.frieslandforum.nl/forum/i...showtopic=2908
De_ Republikein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2005, 07:45   #277
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In 'beweringen' lijk jij anders bijzonder sterk te zijn.

Of kan je je typisch bubbelse Nederlanderhaat staven?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be