![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#262 |
Europees Commissaris
|
![]() Dit principe kan je niet oneindig blijven volhouden. De partners zijn nu eenmaal niet gelijk. De Vlamingen vormen de meerderheid en leveren het gros van de economische welvaart en de staatsinkomsten. Doen alsof dat allemaal niet meetelt is ondemocratisch en onrealistisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik maak van de gelegenheid even gebruik om te zeggen dat ik geen hoge pet op heb van de geringschattende en karikaturale manier waarop hier over de franstaligen wordt gesproken, alsof het allemaal van de eerste tot de laatste oneerlijke sujetten zonder enige competentie zouden zijn. Beseffen jullie dat die houding exact dezelfde is als die van Maingain & co?
![]() |
![]() |
![]() |
#264 |
Europees Commissaris
|
![]() Eerst negeer je alle redenen die aangevoerd worden, de goede zowel als de slechte, en dan klaag je dat er geen redenen zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Kortaf, als ik zeg dat vlamingen niet gediscrimineerd worden in België dan heb ik het niet over de communautaire twistappels zoals de faciliteiten. Als je die situaties ontleedt, dan is er inderdaad sprake van discriminatie in de laat ons zeggen "wettelijke" zin van het woord. Ik minimaliseer het belang daarvan niet. Maar ik heb het over discriminatie die een reëel impact heeft op het dagelijks leven van de burger. Eet jij een boterham minder vanwege de subsidiestroom naar Wallonië? Ik ook niet. Ben jij bang dat als je op straat rondloopt, je door één of andere waal zal uitgescholden worden voor vlaams boerke? Ik ook niet. Onze levenscondities zijn niet van dien aard dat we kunnen zeggen dat we door de walen worden verdrukt, gekrenkt of uitgebuit. Er zijn wel degelijk mistoestanden, maar die vormen voor de modale vlaamse burger geen dwingende reden voor dramatische ingrepen.
![]() |
![]() |
#267 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Afgezien daarvan stellen we vast dat zowel Brussel als Wallonië grosso modo niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen. In de echte wereld verliest zo iemand zijn autonomie (tenzij hij beslist als clochard te gaan leven onder een brug) en wordt hem in ruil voor ondersteuning een herstelprogramma opgelegd. Laatst gewijzigd door Kortaf : 8 augustus 2007 om 11:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er zijn wel degelijk concrete, vaststelbare discriminaties. Zo wordt de kiezer in Halle-Vilvoorde gediscrimineerd tegenover alle andere kiezers van het land. Ook worden alle Vlaamse kiezers gediscrimineerd tegenover de Waalse bij de zetelverdeling. Twee voorbeelden maar. En die discriminaties resulteren in een geïnstitutionaliseerde scheve machtsverhouding, waarbij de Franstaligen meer macht krijgen dan hen toekomt. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Kortaf, ik heb met de meeste van je voorstellen geen probleem, maar het is nogal transparant dat er erop gericht zijn het terrein te effenen voor een "coup de force" van de vlamingen voor het oprichten van een eigen staat. Met voorstellen als het afschaffen van de alarmbelprocedure ga je communautaire gesprekken aan alsof je een t-shirt zou dragen met daarop "fuck Belgium". Dat is niet serieus.
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als dat niet kan, dan doet Vlaanderen het alleen en zijn al mijn voorstellen zonder voorwerp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wel, als dat zo is, dat deze burgers zich dan organiseren en dat ze een politieke formatie oprichten. Dat ze stemmen voor zich winnen en dat ze hun verkozenen laten vechten voor hun zaak, in Vlaanderen en in Brussel. Voor mij geen enkel probleem als zich in Vlaanderen een separatistische partij opricht die als enige strijdpunt de afscheiding van Vlaanderen heeft. Geen enkel probleem, dat is de essentie van onze democratie. Maar het ziet er naar uit dat er nog veel werk aan de winkel is. Ik doe verwoede pogingen om meer te weten te komen over de "Baarle Werkgroep" waarover hier nogal veel sprake is, en ik vind alleen een paar links terug naar dit forum. Waar is die groep, en wat voor belangwekkend werk heeft die al verzet? La révolution ne se fera pas devant son ordinateur mon ami.
Laatst gewijzigd door Doki : 8 augustus 2007 om 11:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar blijkbaar toch dramatisch genoeg om het scheve machtssysteem te blokkeren tot het buigt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het gaat om een pas opgerichte contactgroep van Vlamingen en Nederlanders, gewone burgers die streven naar een staatkundige integratie van Vlaanderen/België en Nederland in een confederatie. Niet om een separatistische partij en niet om een revolutionaire militie. Laatst gewijzigd door Kortaf : 8 augustus 2007 om 12:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
De politieke uitgangspunten vind je hier. Laatst gewijzigd door Kortaf : 8 augustus 2007 om 12:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik herhaal het nog even: het gaat er om de structuur van privileges voor een minderheid te breken. Dat is inderdaad imperatief wil een Belgisch samenleven nog een kans maken. Natuurlijk voelen de Franstaligen dat aan als een inbreuk op hun waardigheid of als "chantage". Ze zijn nu eenmaal twee eeuwen lang de troetelkinderen van het regime geweest, en het is hard om daar 'cold turkey' van af te kicken. Maar het moet, dat beseffen ook de verstandigen onder hen. Laatst gewijzigd door Kortaf : 8 augustus 2007 om 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoeveel groepen gewone burgers uit Noord en Zuid zijn er al bijeen gekomen om over staatkundige integratie te spreken? Ik vind dat alleen dus al uniek. En dat is vanzelfsprekend een politiek engagement. De juiste vorm zal zich nog moeten uitwijzen, je kan niet beginnen rennen voor je kan lopen. Maar in deze faze gaat het om kennismaking en afstemmen van de standpunten, en dat kan moeilijk anders dan door praten. We zijn tenslotte twee eeuwen lang vreemden voor elkaar geweest. Vind jij dat er alweer een nieuw mini-partijtje moet opgericht worden? Laatst gewijzigd door Kortaf : 8 augustus 2007 om 12:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | ||