Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2005, 11:48   #261
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Je vergist je wat betreft het plakken van het etiketje.
Vanzelfsprekend. Zoals jij je vergist als je het vastleggen van eenvoudige marktregels (c'est le cas de le dire...) bestempelt als Oostblok-praktijken.

Citaat:
Belachelijk is een overheid die van haar neus maakt en als eendwingeland het bordje met 'poireaux-ognions-choux-rouge' gaat uitvegen om er prei-ui-en rode kool van te maken'
Ach ja, dat is belachelijk. Belachelijkheid is tot nu toe nog altijd niet verboden of onwettig. Als de boodschap maar duidelijk is voor franstalige inwijkelingen in Vlaams-Brabant.

Citaat:
Als jij dat vindt, dan trek ik mijn conclusies aangaande het gehalte aan konsekwentie wat betreft jjouw opvattingen.
Het voorstel om het marktreglement te onderwerpen aan een bindend referendum is hier gedaan door twee voorstanders van de maatregel.

Je ontgoochelde reactie stoelt op een foute perceptie.

Citaat:
Ik pleit steeds voor een minimum aan overheidsinmenging.
Zeker waar het onnodig is, en op pestgedrag neerkomt.
Nood breekt wet. Ik sta achter uitzonderlijke maatregelen voor uitzonderlijke omstandigheden, en wil die graag aan de Merchtemse burger ter goedkeuring voorleggen. Zoals ik het voortbestaan van de monarchie én van de Belgische staat ook graag aan een bindend referendum zou willen onderworpen zien.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 12:05   #262
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Nog enkele tips voor de Merchtemse marktprofeten:

- geen franse produkten meer.
- verkoopsverbod van produkten waarvan de naam niet vertaalbaar is in het "schoê vloms".
- alleen nog muziek van vlomse oorsprong laten horen.
- tijdens de markt moeten alle café's alleen vloms bier verkopen.... en daarna ook.
- marktkramers moeten in zwart/geel gekleed zijn.
- scheten moeten een duidelijke vlomse klank en geur hebben.
..../....
Oud 27 oktober 2005, 12:07   #263
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Nog enkele tips voor de Merchtemse marktprofeten:

- geen franse produkten meer.
- verkoopsverbod van produkten waarvan de naam niet vertaalbaar is in het "schoê vloms".
- alleen nog muziek van vlomse oorsprong laten horen.
- tijdens de markt moeten alle café's alleen vloms bier verkopen.... en daarna ook.
- marktkramers moeten in zwart/geel gekleed zijn.
- scheten moeten een duidelijke vlomse klank en geur hebben.
..../....
Je doet teveel moeite, dat is allemaal niet nodig. Nederlandstalige opschriften volstaat.

Al zou ik in burgemeester De Blocks plaats de maatregel laten legitimeren door een bindend referendum

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 27 oktober 2005 om 12:09.
Oud 27 oktober 2005, 12:08   #264
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Als ik burgemeester van Merchtem was, organiseerde ik hier een bindend referendum over.
Dat zou je goede recht zijn.
Bedenk wel dat je vanuit die positie geen burgerreferendum organiseert maar een bevraging van bovenaf (een raadplegend referendum), wat niet echt een ultiem democratisch middel is.

Een correcte democratische reflex ware: een burgerinitiatief omtrent die kwestie afwachten. Dan zou alras blijken dat de burger van dergelijke stupiede bagatellen niet wakker ligt. Tien tegen een haal je niet eens het quorum om een referendum te initiëren. Ik (integenstelling tot jij en de Merchtemse gemeenteraad) acht de burger groot genoeg om voor zichzelf uit te maken in welke taal hij wenst bediend te worden.
Oud 27 oktober 2005, 12:15   #265
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Egidius]Vanzelfsprekend. Zoals jij je vergist als je het vastleggen van eenvoudige marktregels (c'est le cas de le dire...) bestempelt als Oostblok-praktijken.[/uote]
Ik noteer alvast dat jij voorstander bent van een betuttelende regulerende overheid inzake bepaalde aspecten van het economische leven.

Mijn standpunt is genuanceerder: regulering behoort er slechts te zijn om ieders vrijheid en rechten te waarborgen waar deze (fysiek) in botsing kunnen komen.
Dat lijkt me geenszins het geval wanneer een bordje met franse groentennamen opduikt.

Citaat:
Ach ja, dat is belachelijk. Belachelijkheid is tot nu toe nog altijd niet verboden of onwettig. Als de boodschap maar duidelijk is voor franstalige inwijkelingen in Vlaams-Brabant.
De boodschap is duidelijk: "Oprotten van onder onze Merchtemse kerktoren!"
Duidelijkheid is in dit geval nog geen bewijs van oordeelkunndig en goedbestuur.

Citaat:
Het voorstel om het marktreglement te onderwerpen aan een bindend referendum is hier gedaan door twee voorstanders van de maatregel.
Mij niet gelaten.
Ik vrees dat je van een kale reis zal thuiskomen.
Zoniet hou je een discriminerende, nutteloze, slechte maatregel over, enkel met democratische legitimiteit.

Citaat:
Nood breekt wet.
Is de noodtoestand uitgeroepen in Merchtem?
Oud 27 oktober 2005, 12:17   #266
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Hoe komt dit, Staaf?
Elk draagt zijn eigen kruis, naar godsvrucht en vermogen.
Oud 27 oktober 2005, 12:18   #267
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Nee, ik pleit voor de vernietiging van Belgie als staat.
Ook in 't Frans?
Pas dan op in Merchtem!
Oud 27 oktober 2005, 12:55   #268
Egidius

Standaard

Citaat:
Dat zou je goede recht zijn.
Bedenk wel dat je vanuit die positie geen burgerreferendum organiseert maar een bevraging van bovenaf (een raadplegend referendum), wat niet echt een ultiem democratisch middel is.
Ik kan maar weinig ondemocratisch zien aan een bindend referendum dat door de politieke klasse georganiseerd wordt. Op de initiatiefname na, gelden alle regels die ook voor een burgerreferendum gelden.

Citaat:
Een correcte democratische reflex ware: een burgerinitiatief omtrent die kwestie afwachten. Dan zou alras blijken dat de burger van dergelijke stupiede bagatellen niet wakker ligt.
Wel, dat risico wil ik graag lopen.
Mijn ervaringen in de Rand laten overigens vermoeden dat men wel degelijk wakker ligt van taalgebruik en arrogante immigranten.

Egidius
Oud 27 oktober 2005, 13:02   #269
Egidius

Standaard

Citaat:
Ik noteer alvast dat jij voorstander bent van een betuttelende regulerende overheid inzake bepaalde aspecten van het economische leven.
Je sprak van Oostblok-praktijken. Ik was zo vrij dat zwaar overtrokken te noemen.

Overigens ben ik inderdaad een aanhanger van zoveel mogelijk individuele autonomie, maar dat sluit in mijn visie groepsvorming en indien nodig groepsdefensie niet uit. De invalshoek van het individu is immers niet de enige wezenlijke, het vrijwaren van collectieve belangen is even legitiem.

Citaat:
Mijn standpunt is genuanceerder: regulering behoort er slechts te zijn om ieders vrijheid en rechten te waarborgen waar deze (fysiek) in botsing kunnen komen.
Mensen ontdoen zichzelf niet vrijwillig van mogelijkheden om zich te verdedigen. Ik vind dat maar normaal, en wens omwille van jouw standpunt niet ongewapend aan de lijn te verschijnen.

Citaat:
Is de noodtoestand uitgeroepen in Merchtem?
Daar ziet het naar uit. Zoals eerdere -- én komende -- maatregelen van dit type, is het Merchtemse marktreglement een rechtstreeks gevolg van de weigering om BHV te splitsen.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 27 oktober 2005 om 13:09.
Oud 27 oktober 2005, 13:37   #270
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Proficiat Staaf!
Je zit toevallig weer op dezelfde lijn als de bubbels. Kijk maar wat er vandaag ons aller Bruno Yammine in de krant verscheen:

Citaat:
ONGRONDWETTELIJK
Auteur: Bruno Yammine, Leuven
In Merchtem heeft de burgemeester en de gemeenteraad beslist dat op marktkramen het verboden is om Franstalige of Arabische opschriften te plaatsen. De straffen variëren van de kraam te sluiten (eerste "misdrijf") tot het intrekken van de vergunning (tweede "misdrijf"). Deze maatregel is niet alleen absurd, hij is ook nog ongrondwettelijk. Artikel 30 van de Grondwet bepaalt dat het gebruik der gesproken talen vrij is, behoudens voor handelingen van openbaar gezag en gerechtszaken. Dat een marktraam houden hier niet onder valt, moge duidelijk zijn. Vlaams-nationalisten gebruiken blijkbaar enkel de Grondwet wanneer het hen goed uitkomt (BHV, uitspraken Prins Filip over VB) en dan nog lezen ze niet wat er in staat. Deden ze dat wel, dan zouden ze beseffen dat hun capriolen manifest in tegenspraak zijn met de fundamenten van de rechtsstaat zelf.
Wat vreemd toch dat het precies dezelfde mannen waren die zich totaal niet stoorden aan een ongrondwettelijke kieskring...
Oud 27 oktober 2005, 13:39   #271
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elk draagt zijn eigen kruis, naar godsvrucht en vermogen.
Sinds wanneer ben jij tot het katholicisme bekeerd?
Oud 27 oktober 2005, 13:53   #272
Patje48
Lokaal Raadslid

Standaard

Onze bubbels zouden eens een cursus grondwettelijk recht moeten inkijken alvorens ze dwaze praat verkopen. De achterlijkheid van deze mensen en de manifeste onwil om iets te willen begrijpen kent geen grenzen.
Patje48 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 13:55   #273
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Zestig jaar geleden was dat nog zo in Brussel.
Tien jaar geleden nog in gemeenten als Kraainem en Wezembeek.

Et voila.

Egide
Blijkbaar zijn de Vlamingen uitgestorven in die gemeenten. En, wat zou dat? Zijn ze een bedreigde soort. Of zijn ze zich gewoon in andere gemeenten in villa's gaan terugtrekken.

Nogmaals, taal is niet statisch, laat zich niet door regels of grenzen begrenzen. Maar ja, dat gaat er bij jullie niet zo makkelijk in hé.

De Vlamingen waren in de meerderheid in die gemeenten. Leg mij eens uit hoe het komt dat het Vlaams er verdween. Omdat de vlamingen er wegtrokken (= de gemeente/grond opgaven) of zelf Frans gingen praten. Lees= zij hebben zelf de verfransing in de hand gewerkt

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 14:00   #274
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je doet teveel moeite, dat is allemaal niet nodig. Nederlandstalige opschriften volstaat.

Al zou ik in burgemeester De Blocks plaats de maatregel laten legitimeren door een bindend referendum

Egidius
Ok, dan nog de menus, sorry de "spijslijsten", in de restaurants, sorry, "eethuizen":
- niks "franse keuken" meer.
- gerechten in't vloms, gedaan met "chateaubriand flambé au cognac", nu "blinkend kasteel geschroeid met brandewijn"

De Block heet ie, nu gaat al een lichtje branden se. En nog een referendum er bovenop. Doen jong, in Roemenië hadden ze het genie van de Karpaten, in Vlaanderen hebben ze het genie van Merchtem.
Oud 27 oktober 2005, 14:00   #275
Patje48
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Blijkbaar zijn de Vlamingen uitgestorven in die gemeenten. En, wat zou dat? Zijn ze een bedreigde soort. Of zijn ze zich gewoon in andere gemeenten in villa's gaan terugtrekken.

Nogmaals, taal is niet statisch, laat zich niet door regels of grenzen begrenzen. Maar ja, dat gaat er bij jullie niet zo makkelijk in hé.

De Vlamingen waren in de meerderheid in die gemeenten. Leg mij eens uit hoe het komt dat het Vlaams er verdween. Omdat de vlamingen er wegtrokken (= de gemeente/grond opgaven) of zelf Frans gingen praten. Lees= zij hebben zelf de verfransing in de hand gewerkt
Ook dit grenst weer aan de volledige idiotie.

Als ik ergens ga wonen dan pas ik mij daar aan. Franstaligen, moslims en andere onwilligen zijn hiertoe niet bekwaam, dus blijven ze beter waar ze waren.
Oud 27 oktober 2005, 14:01   #276
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Let vooral hier op:

Citaat:
Vlaams-nationalisten gebruiken blijkbaar enkel de Grondwet wanneer het hen goed uitkomt
Wie had er weer geen enkel probleem met het overtreden van de grondwet zolang het maar Franstaligen waren die ze aan hun reet lapten?

Is de Merchtemse burgemeester trouwens een Vlaams-nationalist?
Oud 27 oktober 2005, 14:02   #277
Patje48
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ok, dan nog de menus, sorry de "spijslijsten", in de restaurants, sorry, "eethuizen":
- niks "franse keuken" meer.
- gerechten in't vloms, gedaan met "chateaubriand flambé au cognac", nu "blinkend kasteel geschroeid met brandewijn"
Te gek om los te lopen, die redenering. U snapt er helemaal niets van.

Bij de weg, menu is wel een internationaal woord dat gebruikt wordt in zeer vele talen (Engels, Frans, Nederlands, Russisch, Duits, .....) en uit het Nederlands komt.

Laatst gewijzigd door Patje48 : 27 oktober 2005 om 14:03.
Oud 27 oktober 2005, 14:05   #278
Egidius

Standaard

Citaat:
De Block heet ie, nu gaat al een lichtje branden se. En nog een referendum er bovenop. Doen jong, in Roemenië hadden ze het genie van de Karpaten, in Vlaanderen hebben ze het genie van Merchtem.
Ik noteer met genoegen dat er geen enkel serieus argument tegen de Merchtemse maatregel is.

Egidius
Oud 27 oktober 2005, 14:08   #279
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik noteer met genoegen dat er geen enkel serieus argument tegen de Merchtemse maatregel is.

Egidius
Wellicht omdat die maatregel zo lachwekkend is.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 14:11   #280
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A

Niet moeilijk voor 'goeie Belgen' om zich te laten verfransen. Nu nog de laatste Vlamingen wegpesten door vol te houden dat het nazi's en fascisten zijn als ze zich in eigen streek niet aanpassen aan de Franstaligen en de droom van de bubbels is bereikt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be