Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar ga jij wonen na de Vlaamse onafhankelijkheid?
Ik blijf in Vlaanderen wonen natuurlijk 55 79,71%
Ik verhuis naar Wallonië, ik gun het ze ni, neh!!! 8 11,59%
Ik ga naar Frankrijk 2 2,90%
Ik ga naar Nederland 4 5,80%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2006, 13:53   #261
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is heel wat anders. Jaren geleden was ik in Polen. Ik spreek geen Pools, al had ik op voorhand wel enkele woordjes Pools geleerd (u weet wel "dag", "hoe gaat het", enzovoort). Toen ik Polen zelf was, vroeg ik altijd welke vreemde taal ze spraken. Duits? Engels? Bij de oudere generatie kon ik meestal met Duits terecht. Bij de jongeren Engels, maar ook veel Duits (omdat het dicht bij de Duitse grens was).

Ik weet evenwel niet om welke rare reden een man als Steenbok66 bewust Frans gaat spreken in Aken. In Aken begrijpen ze immers Limburgs, daar hun dialect daar heel goed gelijkend is. Steenbok66 spreekt, naar eerder eigen zeggen, ook Limburgs.
hahaha...
ik heb je vroeger al vaker gezegd dat ik in het Limburgs met Rijnlanders gepraat heb...
maar je geheugen is kort...

taal gebruik ik hoe het mij invalt... en surtout, ik reageer welwillend in de taal die de gesprekspartner gebruikt...

maar ja je superioriteitswaanzin ziet overal verkeerde dingen in het patroon dat jij als taalextremist jezelf aankweekt...

en nu stop ik er mee...
het heeft geen zin verder te gaan in deze, want wij verschillen grondig van wat kan, mag, hoeft enniet meot...

voor mij kan alles, niets moet...
Oud 5 maart 2006, 13:56   #262
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

och de meest intelligente van ons twee gaat er maar mee ophouden...
salut Jan...
ik laat je in je "wijs"-heid.....
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 14:00   #263
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
hahaha...
ik heb je vroeger al vaker gezegd dat ik in het Limburgs met Rijnlanders gepraat heb...
maar je geheugen is kort...
Neen, beste vriend, dat heb ik niet vergeten daar ik - mocht u mijn bijdragen met wat meer aandacht hebben gelezen - al eerder stelde dat u Limburgs praat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 14:02   #264
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar ja je superioriteitswaanzin ziet overal verkeerde dingen in het patroon dat jij als taalextremist jezelf aankweekt...

en nu stop ik er mee...
het heeft geen zin verder te gaan in deze, want wij verschillen grondig van wat kan, mag, hoeft enniet meot...

voor mij kan alles, niets moet...
Inderdaad, vlucht maar weg. Eens te meer bent u immers niet in staat een vraag van mij te beantwoorden. U schermt gewoon weer met wat slogans "superioriteitsgevoel", "superioriteitswaanzin", maar nergens kunt u ook maar enig zinnige duiding geven.

Ik denk niet dat je mij als taalextremist kunt omschrijven: in Wallonië en Frankrijk spreek ik Frans; in Duitsland, Oostenrijk en Wallis (CH) spreek ik Duits; in Londen haal ik m'n beste Engels boven. In tegenstelling tot u ben ik niet volgenoegzaam om in een Nederlandse stad Frans te gaan spreken, vooral als je weet dat je gesprekspartner Nederlander is.
Oud 5 maart 2006, 14:26   #265
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Och ik vlucht niet maar ik hou op met repliceren op jouw interventies in deze topic... voor mij is het genoeg geweest...
als dat van jou niet mag, neem het er dan zo maar bij...
(ik was nog even komen kijken voor dat ik weg ga naar mijn pasgeboren kleinzoon) groetjes Jan, ik heb er geen probleem mee om je "den diksten" te laten zoals ze dat bij ons in Haspengouw nogal eens zeggen...
Oud 5 maart 2006, 22:48   #266
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
och de meest intelligente van ons twee gaat er maar mee ophouden...
salut Jan...
ik laat je in je "wijs"-heid.....
Euh, wie voelde zich superieur?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2006, 01:38   #267
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Euh, wie voelde zich superieur?
Ik, Ik ! Ik ben superieur !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2006, 10:05   #268
oeps
Schepen

Standaard

Citaat:
Inderdaad, vlucht maar weg. Eens te meer bent u immers niet in staat een vraag van mij te beantwoorden. U schermt gewoon weer met wat slogans "superioriteitsgevoel", "superioriteitswaanzin", maar nergens kunt u ook maar enig zinnige duiding geven.

Ik denk niet dat je mij als taalextremist kunt omschrijven: in Wallonië en Frankrijk spreek ik Frans; in Duitsland, Oostenrijk en Wallis (CH) spreek ik Duits; in Londen haal ik m'n beste Engels boven. In tegenstelling tot u ben ik niet volgenoegzaam om in een Nederlandse stad Frans te gaan spreken, vooral als je weet dat je gesprekspartner Nederlander is.
Als ik deze draad zo lees, dan snap ik werkelijk het probleem niet.
Zowel Jan als Steenbok schrijven hier epistels in perfect Nederlands, dus welke communicatie kan er in "het geval Steenbok" worden geschaad door een taalprobleem ?

Dit is typisch een non-discussie, die nochtans lang volgehouden wordt.
oeps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2006, 11:13   #269
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oeps Bekijk bericht
Als ik deze draad zo lees, dan snap ik werkelijk het probleem niet.
Zowel Jan als Steenbok schrijven hier epistels in perfect Nederlands, dus welke communicatie kan er in "het geval Steenbok" worden geschaad door een taalprobleem ?

Dit is typisch een non-discussie, die nochtans lang volgehouden wordt.
om deze discussie te begrijpen moet je de laatste jaren teruggaan...
ik ben een Luikse-Limburger en/of Limburgse-Luikenaar...
en ik schijf hier mijn gevolens neer in het licht van die heisa rond Vlaming/Waal en Waal/Vlaming...
Jan Van Den Berghe wil mij persé bewijzen dat ik mis ben en haalt daar allerlei zeer geleerde documenten bij ter staving...
ik stel vlak voor de vuist mijn bevindingen...
en dat leidt vaker tot discussies want Jan pikt op het een of ander woord of de ene of de andere zinssnede in...
daarbij komt dat hij meer dan overtuigd Vlaams Nationalis en VB'er is...
en ik heb daar geen boodschap aan en tracht mijn gevoelens, ik zeg wel mijn gevoelens te staven met persoonlijke ervaringen...
daar bij komt dat ik overtuigd aanhanger ben van de Eurregio Maas-Rijn en Jan vindt steeds tegenargumenten tegen mijn gevoelens...
en pas op, zijn teksten zijn waar... Jan is een zeer belezen man...
maar hier is er dus een eeuwig opnieuw conflict tussen rationee/gevoelens/absoluut gelijk willen krijgen...
en ik gebruik daarbij niet altijd het streng rationeel benaderen van Jan...
Jan ziet diet als een discussieforum en ik als een mogelijkheid tot uitdrukken van mijn gevoelens...
en dan wordt door hem en door mij soms ingepikt op....
voor de rest... niks aan de hand...
ik geloof niet in het Vlaams extremisme en voor mij moet België niet vervangen worden door een ander wangedrocht, want alle Belgische entiteiten voel ik aan als zijnde wangedrochten...
dit nog ter veduidelijking op wat jij schreef...
waarschijnlijk zal Jan weer met vanalles komen aandraven maar ik beschouw de discussie JVDB/StBk als teb einde...
"Honni soit qui mal y pense"
Oud 6 maart 2006, 17:44   #270
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Man, stop aub eens met die '...' ...
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2006, 06:27   #271
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Man, stop aub eens met die '...' ...
waarom zou ik moeten stoppen????
zeg dat eens????
als je ziet wat een hele groep mensen (ook mannen) hier allemaal tegen mij als bewoner van het Zuiden van België wel mogen blijven schrijven...
als je ziet wat een hoop ongelikte beren aan scheldkraam uitbraken tegen mijn overtuigingen...
als je ziet wat hier één of twee groepen extremisten tegen miljoenen brave Vlamingen mogen uitkramen...
als je ziet wat mensen zonder enige schroom aan racistische en nazistische slogans mogen neerschrijven....
en dan zal ik mijn opsomming maar be eindigen...
maar ja als je hier niet scheldt op paars, de Walen, de monarchie, de moslims, etc... dan ben je niet goed....
als ik moest zeggen dat al die tussenkomsten moeten ophouden... dan ben ik elke dag lang bezig...
de waarheid is dat de boel hier gedomineerd wordt om bepaalde meningen de bovenhand te geven en andere niet...

en dat noemt zich een discussieforum...
ongelooflijk...
Oud 7 maart 2006, 07:49   #272
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zeg dat eens????
als je ziet wat een hele groep mensen (ook mannen) hier allemaal tegen mij als bewoner van het Zuiden van België wel mogen blijven schrijven...
als je ziet wat een hoop ongelikte beren aan scheldkraam uitbraken tegen mijn overtuigingen...
U kraamt weer onzin uit. Wij schrijven helemaal niets tegen u "als bewoner van het Zuiden van België". En al evenmin wordt hier "scheldkraam" (sic) uitgebraakt. Wel kritiek. En als u geen kritiek kunt verdragen, dan is uw plaats eigenlijk niet op een forum.

Tracht voor het overige wat argumentatie te geven voor uw overtuigingen.

En over "scheldkraam" zou ik maar vlug zwijgen: de wijze waarop u al meerdere keren de VB-kiezer, het Vlaams Belang en haar mandatarissen heeft omschreven ("domme apen", "klootjesvolk", "kiekens zonder kop"...) is hierbij tekenend. U bent meestal aan het schelden. Wij niet.
Oud 7 maart 2006, 11:59   #273
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

wat nog eens bewijst hoe vooringenomen u bent.
Meer dan 50 percent van de VB aanhangers op dit forum kunnen enkel vulgaire praat uitkramen als het gaat overn landgenoten uit het Zuiden, mensen van Brussel, allochtonen en anderen die niet van VB signatuur zijn...
daar heeft u geen commentaar op.
Maar als ik het aandurf hier mijn gevoelens te uiten ben ik een leugenaar, zit ik te dazen, etc...
ik noteer het en dit was mijn allerlaatste tussenkomst in dit zogenaamd discussieforum...
ik had mij eerder al aan mijn besluit van niet meer in te loggen moeten houden.
desalniettemin moge het u goed gaan...
ik kom zelfs de reactie op deze posting niet meer lezen...
ik, beperk mij tot de negen andere fora waar het enerzijds plezant is en waar anderzijds de boel niet verpest wordt door extremisme...
daar grijpen de moderatoren tijdig in als het ontspoort...
hier zijn het waarschijnlijk ook blokkers en aanverwanten ...
Oud 7 maart 2006, 12:29   #274
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat nog eens bewijst hoe vooringenomen u bent.
Meer dan 50 percent van de VB aanhangers op dit forum kunnen enkel vulgaire praat uitkramen als het gaat overn landgenoten uit het Zuiden, mensen van Brussel, allochtonen en anderen die niet van VB signatuur zijn...
daar heeft u geen commentaar op.
Ik zie geen enkel bewijs staan in mijn berichten voor wat u beweert. Wat u "vuile praat" noemt, is in de meeste gevallen gewoon terechte kritiek. Of mag men de dominantie van de PS en de daaraan verbonden misbruiken misschien niet bekritiseren volgens u? Mag men niet meer het probleem van de criminaliteit onder de allochtonen aankaarten? Is dat volgens u te herleiden tot vuile praat? Blijkbaar mag men in uw optiek niets negatiefs meer zeggen over wat in het zuiden van het land gebeurt.

Kunt u mij concreet aanwijzen op wie of welk bericht ik wel kritiek zou moeten uiten? Kunt u dus een voorbeeld gevan van een dergelijke "vuile praat"? Indien het hier barst van de VB'ers - iets wat u al eerder heeft beweerd - op dit forum, moet u dit toch niet moeilijk vallen. Ik kijk dus met veel belangstelling uit naar uw concrete voorbeelden.
Oud 7 maart 2006, 12:31   #275
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als ik het aandurf hier mijn gevoelens te uiten ben ik een leugenaar, zit ik te dazen, etc...
ik noteer het en dit was mijn allerlaatste tussenkomst in dit zogenaamd discussieforum...
Al meer dan eens heeft u gesteld dat dit of dat uw laatste bijdrage was. Iedere keer weer zie ik u evenwel terugkomen of reageert u alsnog op de voor naargeschoven stellingen.

Dit gaat niet over uw gevoelens, wel over zogezegde feiten. Bijvoorbeeld, u beweerde eerder dat De Lijn moedwillig niet rijdt tot een bepaalde halte in Wallonië. Dat was een flagrante leugen die ik in een eerdere discussie weerlegde door de mail hier te plaatsen die De Lijn me stuurde. U bleef echter maar die leugen herhalen en herhalen. Dat zijn geen gevoelens, maar regelrechte leugens.
Oud 7 maart 2006, 12:33   #276
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik, beperk mij tot de negen andere fora waar het enerzijds plezant is en waar anderzijds de boel niet verpest wordt door extremisme...
Ontsporen? Dus als ik de stellingen van het Vlaams Belang onderschrijf, ontspoort het discussieforum. Of hoe u blijkbaar pleit voor censuur op een forum, althans voor bepaalde meningen.

Alweer de zoveelste uiting van de "ware verdraagzaamheid" van de zogezegde "democraten"...
Oud 7 maart 2006, 12:37   #277
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zeg dat eens????
Een voorbeeldje van "scheldkraam" (sic)... Niet door de mensen die met u discussiëren, maar wel van niemand minder dan Steenbok66. Kortom, dit is de mooiste illustratie van het spreekwoord over de splinter en de balk...

http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=18
Oud 7 maart 2006, 14:44   #278
oeps
Schepen

Standaard

Citaat:
... .....
Nou dat is echt niet waar hoor. Links en rechts beschuldigen de moderatoren hier van vooringenomenheid.
De moderatie hier is zelfs strenger dan nodig, want ze grijpen bijvoorbeeld al in tegen negationisme als volgens mij de grenzen van de wet nog niet zijn bereikt.
oeps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2006, 16:38   #279
Dimitri

Standaard

Citaat:
ga gewoon een terrasje doen op het Vrijthof in Maastricht... en trek je oren open... dan hoor je een taal die noch Limburgs, noch Nederlands is maar Frans...
enorm veel Franstaligen van het Luikse gaan heel vaak winkelen in Maastricht...
Er zullen ongetwijfeld Waalse toeristen komen in Maastricht en er zullen best ook obers zijn die een paar woorden Frans spreken, maar u doet het voorkomen alsof er in Maastricht alleen maar Frans gesproken wordt. Dat slaat natuurlijk nergens op. De meest gesproken taal in Maastricht is zonder twijfel het Maastrichts (Limburgs dus). Ik ken zelfs een café waar de kaart in het Maastrichts is! Verder is Nederlands overal de schrijftaal en in officiële gevallen ook de spreektaal. Op het NS-station wordt bijv. uitsluitend in het Nederlands omgeroepen. De laatste keer dat ik er was viel toevallig de stoptrein naar Luik uit. De omroepster, met een duidelijke Limburgse tongval, meldde dit alleen in het Nederlands. Er is alleen een straat met een Franse naam (Avenue Céramique), maar goed, zo is er ook een Avenue Concordia in Rotterdam.

Kortom: Frans wordt alleen gesproken door en soms misschien met toeristen, verder niet.

Citaat:
en wat nog meer is... ik vertoef vaker bij de Maastrichtse service clubs van Kiwanis... ze hebben een van hun drie clubs Maastricht Trois-Frontières genoemd...
En? Wilt u nu beweren dat daar Frans gesproken wordt?

Ik vind trouwens niets over die club op internet.

Citaat:
ook hier geldt... de dagdagelijkse realiteit is vaak genuanceerder te zien dan de geschriften van eminente auteurs, academici of niet...
Je hoeft echt geen academicus te zijn om te weten dat Maastricht een Nederlandse en dus Nederlandstalige stad is waar behalve dialect geen andere talen gesproken worden. Er bestaan geen Franstalige Nederlanders (allochtonen niet meegerekend), hoe graag u ons dat ook wilt wijs maken. Ze waren er ooit wel, maar ze zijn allang uitgestorven.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2006, 20:24   #280
Lestat080
Partijlid

Lestat080's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu moet u mij eens één reden geven waarom u doelbewust Frans gaat praten in Duitsland of Nederland. Opvallen? Zogezegd 19e eeuw elitair doen?

Als ik in Duitsland ben, praat ik er Duits. Ben ik in Luik, dan spreek ik de mensen aan in het Frans. Verblijf ik in Nederland, dan druk ik me steeds uit in het AN. Dat lijkt me een vorm van elementaire beleefdheid die u blijkbaar niet eens aanvoelt.
Dat is maar logisch ook. Ik kan niets anders doen dan akkoord met je gaan;
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be