![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland? | |||
| onafhankelijk vlaanderen |
|
234 | 34,41% |
| de huidige belgische staat |
|
190 | 27,94% |
| een hereniging met Nederland |
|
256 | 37,65% |
| Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#261 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ah, bedankt voor de uitleg. Maar toch, globaal komt het erop neer dat het Luxemburgs als spreektaal door bijna iedereen wel gesproken wordt. In de Euromosaic-studies die ik al eerder citeerde ( http://www.uoc.edu/euromosaic/web/homean/index1.html , voor studie over het Luxemburgs: http://www.uoc.edu/euromosaic/web/do.../an/i1/i1.html ) wordt gesproken over totaal 400.000 Luxemburgers, waarvan 75% Luxemburgs spreekt. Tot de overige 25% behoren veel allochtonen, hoewel het aantal Luxemburgstaligen in de groep toeneemt.
Duits en Frans zijn dus voornamelijk talen die in het openbare leven gebruikt worden en niet aparte bevolkingsgroepen vormen. Ik heb hier thuis geloof ik nog ergens een toegangskaartje voor de ruïne van het kasteel van Bourscheid (de naam alleen al) liggen, waarop de prijs in het Frans vermeld staat en enkele aanwijzingen voor bezoekers in het Duits. |
|
|
|
|
|
#262 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#263 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Dit heeft niets met de correctheid maar met de traditie te maken. Een naam verander je niet zomaar.
|
|
|
|
#264 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#265 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Waarom het toch moeilijk maken als het ook gemakkelijk kan??????
Waarom toch een of andere ingewikkelde staatsstructuur uitvinden om Vlaanderen en Nederland bij elkaar te voegen; maar dan toch met voldoende autonomie voor Vlaanderen..... Dit is toch tegenstrijdig: samenvoeging met Nederland, maar toch met autonomie.... Het is het één of het ander! En ik heb mijn keuze reeds gemaakt: - Laat Nederland gerust en laat het bestaan zoals het vandaag bestaat - Laat Vlaanderen onafhankelijk worden (met of zonder Brussel; kan mij eigenlijk niet veel schelen; een "Brussels DC" is voor mij ook goed!) - Laat Wallonie dan maar zelf kiezen: een onafhankelijk land of een vergeten streek van Frankrijk worden. Even het aantal inwoners herhalen van Vlaanderen ter vergelijking met sommige andere Europese landen: 1. Vlaanderen: 5,912,382 2. Denemarken: 5,368,854 3. Finland: 5,183,545 4. Noorwegen: 4,525,116 6. Ierland: 3,883,159 Vlaanderen kan dus perfect een onafhankelijke staat zijn die op Europees vlak gezamenlijke standpunten met Nederland kan innemen. Punt. |
|
|
|
|
|
#266 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En dat kan: een sterke confederale structuur met Nederland. Gezamenlijke standpunten komen niet zomaar uit de lucht gevallen: daarvoor is er overleg nodig. En zoals het steeds gaat tussen staten, moeten er daarvoor overlegstructuren gecreëerd worden. Losse, tot niets verplichtende contacten monden meestal niet uit op concrete resultaten. Daarom is een structuur tussen beide landen broodnodig. Dat hebben we trouwens al eerder gedaan: de Taalunie. Wat op taalvlak gebeurde, kan ook op andere terreinen. |
|
|
|
|
|
|
#267 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
In ieder geval, �*ls ik moet kiezen tussen een samenwerkingsverband met Nederland of Wallonie zal ik natuurlijk Nederland kiezen! Maar... zover zijn we nog l�*�*�*ng niet denk ik. (Als het er al ooit van zal komen)
|
|
|
|
|
|
#268 | |
|
|
Citaat:
Het is dus ook geen samenvoeging maar een samenwerking, een subtiel maar zeer belangrijk verschil. Geen federale regering, volledige autonomie, en toch internationale invloed en bekendheid, en een globale culturele eenheid volgens het natiestaatideaal. |
|
|
|
|
|
|
#269 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Vlaanderen, Koninkrijk der Nederlanden....
Klinkt in ieder geval beter dan 'Royaume de Belgique'. Hoe ziet de staatsstructuur van Groot-Brittannie er eigenlijk uit? Daar heb je toch ook Engeland, Schotland, Wales, met elk hun eigen vlag én een "nationale" vlag de Union Jack. Hoe zou de vlag van het nieuwe Koninkrijk der Nederlanden er dan uitzien? Suggesties? |
|
|
|
|
|
#270 | |
|
|
Citaat:
Tja, de gezamenlijke vlag is nu gewoon rood-wit-blauwe vlag van Nederland. Misschien dezelfde vlag met toevoeging van het Rijkswapen (waarin dezelfde leeuwen als de Vlaamse), zoals veel andere landen ook hebben? |
|
|
|
|
|
|
#271 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#272 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Deze dus |
|
|
|
|
|
#273 |
|
|
Inderdaad, waar haal je 'm zo snel vandaan! Even voor de goede orde, dit is het gedetailleerde rijkswapen (van Je maintiendrai kunnen we misschien Ik zal handhaven maken?
![]() |
|
|
|
|
|
#274 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een iets neutralere vlag en wapen past: de oude Nederlandse Leeuw. |
|
|
|
|
|
|
#275 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Best wel een mooie vlag.... Toch zal het even wennen zijn om ze aan het stadhuis van pakweg Antwerpen of Brugge te zien wapperen!
In ieder geval kunnen we dan de Belgische driekleur voor eeuwig opbergen! |
|
|
|
|
|
#276 | |
|
|
Citaat:
Maar wat bedoel je met de oude Nederlandse leeuw? |
|
|
|
|
|
|
#277 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#278 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]() Beter vond ik niet. Dit was het wapen de Staten-Generaal der oude Nederlanden, al klemde de Leeuw zeventien pijlen vast. In de banier was de Leeuw zwart op een donkerrode achtergrond. Dit was de Leo Belgicus, de Nederlandse Leeuw. |
|
|
|
|
|
|
#279 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hoe zit dat trouwens in Zwitserland? |