Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2006, 20:33   #261
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Even terzijde: wettelijk gezien is het mogelijk. Een 12-jarige die ontvoogd is mag wettelijk gezien seks hebben met eender wie (mits toestemming, uiteraard), want is meerderjarig.
Ah. Tof dus eh.
Oud 31 mei 2006, 20:34   #262
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De verantwoordelijkheden en vrijheden van die bevoogde worden verdedigd door de voogd(en), die aansprakelijk zijn. Door zichzelf maturiteit te verlenen zal de bevoogde zo-iezo ontvoogd worden - ik spreek uiteraard vanuit mijn standpunt -. In die zin is de voogd geen aansprakelijkheid meer verschuldigd voor de bevoogde. Het is een strikt randgeval dat causaal moet behandeld worden, geef ik grif toe.
Mijn standpunt is dus dat het personen die onder de verlengde minderjarigheid vallen niet in staat kunnen zijn om bijvoorbeeld een contract te tekenen, maar wel in staat zijn om seks te hebben zonder nadelige gevolgen.

Ik denk dat de huidige wetgeving me trouwens gelijk geeft, maar dit terzijde.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2006, 20:34   #263
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ah. Tof dus eh.
Ik heb er niet veel aan, eigenlijk
Oud 31 mei 2006, 22:05   #264
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
5 personen die het goedkeuren of willen gedogen. Het zijn wel allemaal linksen, ik herken zeer goed de linksen.
dus iedereen die het niet eens is met jou, is links?

of wacht eens, je zegt het zelf hier:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Lombas is naar de algemene maatstaven inderdaad niet links (volgens mij toch wel, maar kom ... )
als jij Lombas al in het linkse kamp situeert...

spreekt boekdelen

typisch extreem-rechts.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2006, 22:11   #265
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

wat een varkens. Ik deed een search op NVD omdat een Canadese newssite een foto van één van de oprichters (met lange gele tanden) had geplaatst, en ik stuitte op deze site...

www.boylover.net --------
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2006, 23:18   #266
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn standpunt is dus dat het personen die onder de verlengde minderjarigheid vallen niet in staat kunnen zijn om bijvoorbeeld een contract te tekenen, maar wel in staat zijn om seks te hebben zonder nadelige gevolgen.

Ik denk dat de huidige wetgeving me trouwens gelijk geeft, maar dit terzijde.
Ik heb lak aan een pak van de huidige wetgeving. Iemand kan niet voor de helft volwassen zijn. Je kan niets willen, zonder er voor te betalen. Het lijkt me duidelijk dat iemand zichzelf ontvoogt indien-ie minderjarig is, vrijt en zwanger raakt/maakt. De aangestelde voogd is daar dan niet meer aansprakelijk voor.
Oud 31 mei 2006, 23:19   #267
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
wat een varkens. Ik deed een search op NVD omdat een Canadese newssite een foto van één van de oprichters (met lange gele tanden) had geplaatst, en ik stuitte op deze site...

www.boylover.net --------
Dat is walgelijk.
Oud 31 mei 2006, 23:28   #268
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb lak aan een pak van de huidige wetgeving. Iemand kan niet voor de helft volwassen zijn. Je kan niets willen, zonder er voor te betalen. Het lijkt me duidelijk dat iemand zichzelf ontvoogt indien-ie minderjarig is, vrijt en zwanger raakt/maakt. De aangestelde voogd is daar dan niet meer aansprakelijk voor.
Seks heeft geen fluit te maken met volwassenheid, maar met plezier en ontdekking. Naar mijn mening. Seks is trouwens veel te breed om enkel over volwassenheid te kunnen praten.
Oud 31 mei 2006, 23:30   #269
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom hebben intelectueel volwassenen geen recht op plezier (seks)? En dan heb ik het niet over pedofilie, maar in het algemeen.

Dieren zijn ook niet intelectueel volwassen. Ga je mijn katten verbieden seks te hebben met elkaar?
nee, maar we zouden wel kunnen verbieden dat de één of andere kerel uw katten verkracht, en ons later vertelt dat ze het in feite prettig vinden.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2006, 23:32   #270
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
nee, maar we zouden wel kunnen verbieden dat de één of andere kerel uw katten verkracht, en ons later vertelt dat ze het in feite prettig vinden.
Daar ga ik niet over argumenteren. Maar lombas stelde dat intellectueel onvolwassenen ook niet onder elkaar seks mogen hebben. En daar ben ik het totaal niet mee eens.
Oud 31 mei 2006, 23:34   #271
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Seks heeft geen fluit te maken met volwassenheid, maar met plezier en ontdekking. Naar mijn mening. Seks is trouwens veel te breed om enkel over volwassenheid te kunnen praten.
Seks heeft zeer veel met volwassenheid te maken. Voor vele mensen is het zelfs de eerste ontmoeting met wat volwassenheid betekent. De verantwoordelijkheid, en de daarmee gepaard gaande vrijheid, weegt zwaar door - dat is eenvoudig af te leiden uit de discussie rond abortus, anticonceptie, verkrachting en intimidatie, ... Wat ik dus zeg, is dat een minderjarige voor mijn part doet wat-ie wil zolang het met instemming is, maar dat heeft als weerslag dat hij of zij ontvoogd wordt. In de middeleeuwen deed men dat door de lakens na de eerste huwelijksnacht buiten te hangen, en hier doen we dat door simpelweg het "kind" aansprakelijk te maken voor zijn of haar daden.
Oud 31 mei 2006, 23:35   #272
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
als intellectueel onvolwassen mensen niet meer mogen stemmen, haalt het VB helemaal geen stemmen meer!

(kon het nie laten)
beetje kinderachtig hé? Wat is uw mentale leeftijd?
Oud 31 mei 2006, 23:35   #273
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar ga ik niet over argumenteren. Maar lombas stelde dat intellectueel onvolwassenen ook niet onder elkaar seks mogen hebben. En daar ben ik het totaal niet mee eens.
Neen, dat heb ik niet gezegd. Ik zei dat IK nooit seks zou hebben met iemand die IK intellectueel onvolwassen acht.

In mijn ogen zijn intellectueel volwassenen die seks met elkaar hebben de jure volwassen en aansprakelijk voor hun daden, of ze dat nu aankunnen of niet.
Oud 31 mei 2006, 23:36   #274
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Seks heeft zeer veel met volwassenheid te maken. Voor vele mensen is het zelfs de eerste ontmoeting met wat volwassenheid betekent. De verantwoordelijkheid, en de daarmee gepaard gaande vrijheid, weegt zwaar door - dat is eenvoudig af te leiden uit de discussie rond abortus, anticonceptie, verkrachting en intimidatie, ... Wat ik dus zeg, is dat een minderjarige voor mijn part doet wat-ie wil zolang het met instemming is, maar dat heeft als weerslag dat hij of zij ontvoogd wordt. In de middeleeuwen deed men dat door de lakens na de eerste huwelijksnacht buiten te hangen, en hier doen we dat door simpelweg het "kind" aansprakelijk te maken voor zijn of haar daden.
Dat is uw mening, maar niet de mijne. Onze samenleving heeft seks zo hard opgeblazen en dergelijke "verantwoordelijkheden" rond gebrouwen. Maar in mijn ogen is dat allemaal zeer zwaar overroepen.
Oud 31 mei 2006, 23:38   #275
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, dat heb ik niet gezegd. Ik zei dat IK nooit seks zou hebben met iemand die IK intellectueel onvolwassen acht.

In mijn ogen zijn intellectueel volwassenen die seks met elkaar hebben de jure volwassen en aansprakelijk voor hun daden, of ze dat nu aankunnen of niet.
Dus mijn katten zijn aansprakelijk voor hun daden... Ik zal ze op 8 oktober ook alvast meenemen naar het stemhokje.
Oud 31 mei 2006, 23:40   #276
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is uw mening, maar niet de mijne. Onze samenleving heeft seks zo hard opgeblazen en dergelijke "verantwoordelijkheden" rond gebrouwen. Maar in mijn ogen is dat allemaal zeer zwaar overroepen.
Ik vraag ook niet dat je seks opblaast, dat doe ik evenmin.
Oud 31 mei 2006, 23:43   #277
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
kaatd, wat nu als uw kind zou afkomen met een 60 jarige...zou jij dit goedkeuren?
als het er éne is met veel geld vind ze het mischien wel ok? Zoals in zekere Moslim-landen, waar jonge meisjes van 12 -en jonger zelfs- uitgehuwelijkt worden aan rijke oude zwijnen .
Oud 31 mei 2006, 23:48   #278
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
Nee, mijn kind is zes jaar oud nu, dus dat leeftijdsverschil vind ik 'iets' te groot ...

Maar kunnen we over de kwestie van gedachten wisselen zonder in karikaturen te spreken? Ik weet wel dat iedereen bij het woord 'pedofilie' onmiddellijk denkt aan 'vieze, oude mannekes', waarschijnlijk met vlekken op hun broek en een beetje kwijl dat uit hun mond loopt. Maar dat heeft natuurlijk niets met de realiteit te maken.

Je kan de kwestie in principe stellen: mogen kinderen onder de zestien jaar seks hebben. Het antwoord daarop is 'ja', zolang hun partner ook jonger is dan 16. De dag na zijn of haar verjaardag is er ineens sprake van verkrachting tot ze een half jaar later allebei boven de 16 zijn.

Dat toont aan dat die leeftijdsgrens op zijn minst willekeurig kan genoemd worden. Ik weet niet of alle jongeren van 16 klaar zijn voor een seksuele relatie. Dat hangt heel sterk van persoon tot persoon af, me dunkt.

Dat wil dus zeggen dat er wellicht ook jongeren onder de 16 bestaan die mentaal en fysiek 'rijp' zijn voor een seksuele relatie. Moet dat dan kunnen? Ja, ik vind van wel.
Moet dat kunnen met een volwassene? Dat hangt er een beetje vanaf. Het lijkt me dat je als dertigjarige meer bevrediging en een vollere relatie beleeft met iemand die ongeveer hetzelfde onwtikkelingsniveau heeft. Het lijkt me ook logisch dat je in een seksuele relatie niemand ongewild pijn mag doen. Dat betekent dus dat bepaalde zaken (coïtus bijvoorbeeld) tot op een bepaalde leeftijd sowieso een vorm van misbruik zijn omdat het dan enkel gericht is op het genot van de volwassen partner en dat is in mijn ogen geen volwaardige relatie maar wel misbruik.

Ik heb als minderjarig meisje zelf een relatie gehad met een volwassene. Was dat traumatiserend? Neen. Was dat een probleem voor mijn ouders? Als ze het geweten hadden welzeker. Was dat pijnlijk? Neen. Was het een vorm van misbruik? Van mijn kant een beetje, ja.

Nog niet zo heel lang geleden was seks met minderjarigen de gewoonste zaak ter wereld. Ook in deze contreien. Eind 18de en begin 19de eeuw was het helemaal niet zo uitzonderlijk voor meisjes van 12 om seks te hebben. De levensverwachting lag een stuk lager en het was dus niet zo verstandig om tot je 21ste of zo te wachten.

Ook in eerdere beschavingen was seks met kinderen niet alleen niet strafbaar maar werd er ook niet op neergekeken. In sommige culturen is het de logica zelve dat een volwassene de jongeren inleidt in seksualiteit. En als dat gebeurt met respect voor de wil en ontwikkeling van de jongeren, dan begrijp ik niet goed waarom men daar zo hysterisch overdoet.

Of het moest zijn dat het een beetje in ieders fantasie zit en dat we ons in onze hysterie vooral verzetten tegen onze eigen geile fantasie ...
een heleboel dingen die vroeger normaal waren zijn afgeschaft: de slavernij, de doodstraf...onderandere.Terug invoeren? Dat had beslist zijn goede kanten voor een zeker aantal mensen.Hangt er enkel vanaf in wiens schoenen ge staat...
Oud 31 mei 2006, 23:51   #279
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zei dat IK nooit seks zou hebben met iemand die IK intellectueel onvolwassen acht.
Bon, dat is het dus.
Oud 31 mei 2006, 23:53   #280
carlgustaaf
Banneling

Standaard klein verschil

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Twaalf is wel jong ja.
maar iemand van 15 met iemand van 23?
mag dat van jou niet?
ja, een vroegrijpe 15-jarige, met een 23-jarige die wat langzamer "groot" geworden is...t'is op het nipperke, maar kom...
Wel een verschil met bvb.een 60-jarige die het op jongetjes of meisjes van 10 jaar voorzien heeft, nee?Of bent gij nu echt te onnozel om dat verschil te zien? Dan beklaag ik u toch een beetje...

Laatst gewijzigd door carlgustaaf : 31 mei 2006 om 23:55.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be