![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als methodologisch individualisme inderdaad enkel beoefend wordt om persoonlijke eigendom te kunnen verdedigen, is het wel bijzonder vreemd dat ook vormen van mede-eigendom volgens de libertarische theorie kunnen. De praxeologie bestudeert het rationele gedrag van individuen; aangezien dit haar studieterrein is, lijkt het me nogal evident dat ze zich niet bezig houdt met het irrationeel gedrag. De sociologie bestudeert immers ook niet hoe platentectoniek werkt, dat impliceert echter niet dat de sociologie veronderstelt dat platentectoniek niet bestaat.
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |||
|
![]() Citaat:
De economische theorie (en niet alleen de libertariërs) stelt niet dat mensen nu overbetaald worden. Waarom in godsnaam, Black Cat, zou ik als ondernemer iemand aannemen als ik 'm meer moet betalen dan hij mij maximaal kan opbrengen? Of wacht, ja, de mens is irrationeel, dat was ik even vergeten - ook ondernemers zijn irrationeel, nogal logisch dat zij dat niet inzien. Je hebt er blijkbaar nog niet bij stilgestaan dat sommige mensen gewoon geen job vinden, omdat ze per maand bijvoorbeeld maximaal 1000 euro kunnen opleveren voor de ondernemer, terwijl hij verplicht wordt hen een brutoloon van minstens 1000 euro (+ 40% RSZ) te betalen? Zodat de werkgever er netto verlies aan zou doen? Zodat deze mensen werkloos blijven? Dat de groep mensen die hierdoor getroffen wordt, inderdaad de 'zwakkeren' zijn - zij die geen diploma hebben, geen werkervaring, een lichamelijke of mentale handicap lijkt me nogal duidelijk te zijn. Dus, samengevat: koop "Economics for Dummies". Tenzij je bang bent voor libertarische indoctrinatie natuurlijk. ![]() Citaat:
Goed, hier komt-ie. Argumenteer waarom er een intrinsieke waarde bestaat. Als je dan toch per se wetenschappelijk uit de hoek wil komen, gooi ik je het "Scheermes van Occam" toe: entities should not be multiplied unnecessarily. Ik poneer dat de "intrinsieke waarde" aldus een overbodig concept is. Nu is het aan jou om te argumenteren waarom een intrinsieke waarde een noodzakelijk concept is. Citaat:
Ik herhaal wat ik hoger schreef: wat als blijkt dat managers onderbetaald worden en werknemers overbetaald? Bespaar u de moeite om te antwoorden, ik weet het al: je zal het concept van de intrinsieke waarde dan zodanig definiëren dat dit niet langer zo is; zodat werknemers plots onderbetaald lijken en managers overbetaald. Na pagina's gezeik over hoe libertariërs de werkelijkheid ontkennen, blijk jij degene te zijn die in de werkelijkheid spoken ziet als de intrinsieke waarde. Libertariërs ontkennen de werkelijkheid niet, we ontkennen jouw werkelijkheid, jouw fantasiewereld waar intrinsieke waarde bestaat en zodanig kan berekend worden - nog alvorens je ook maar één argument aanvoert waarom intrinsieke waarde zou bestaan! - dat er uit zal blijken dat werknemers onderbetaald worden en managers overbetaald. Zoals ik overigens hoger al schreef is het concept van de intrinsieke waarde noodzakelijk noch voldoende om "onderbetaald" en "overbetaald" te kunnen gebruiken. Vanuit de intrinsieke waarde alleen kan men zoiets immers niet concluderen; men heeft er de normatieve aanname voor nodig dat arbeid zijn intrinsieke waarde moet uitbetaald krijgen. Ik zou evengoed kunnen stellen dat die intrinsieke waarde inderdaad bestaat en dat arbeid normaal gezien 90% van die intrinsieke waarde moet krijgen als loon, of 110%, of 15%, of helemaal niets. Uit je intrinsieke waarde kan je niet afleiden welke de "rechtvaardige" vergoeding van arbeid is. Men kan vanuit de mainstream economische theorie bovendien concluderen dat arbeid normaal gesproken vergoed wordt naar rato van de marginale productiviteit. Ook hier weer kan ik, mits toevoeging van een normatieve aanname, besluiten dat arbeid vergoed moét worden naar rato van de marginale productiviteit; zodoende kan ik ook zonder intrinsieke waarde spreken van onder- en overbetaald.
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
|
![]() Citaat:
En passant legt hij dan ook de hele wereldbevolking een absolutistische moraal op (één waaruit dan nog volgt dat gratis basisonderwijs een onaantastbaar mensenrecht is) waaraan niet getwijfeld kan worden, net zoals er ook niet kan getwijfeld worden aan wat "het belang van het kind" betekent in de zin "onderwijs moet gebeuren in het belang van het kind en als de ouders dat niet goed doen moet de staat tussenbeide komen", en er kan bovendien ook niet getwijfeld worden aan "een goede samenleving" zoals in "Het gaat om de belangen van het kind, niet om ideologiën. En om het bouwen van een goede samenleving. " Wat die goede samenleving dan precies is, weten wij niet. Maar het is iets dat niet ideologisch is, en we mogen rustig veronderstellen dat Black Cat het wél weet, en het volstaat om Black Cat te benoemen tot Verlicht Despoot en dan zal BC wel eens werk maken van die goede samenleving, dat zal je zien. Vergis u niet: sommigen zullen protesteren en claimen dat de BC-samenleving geen goéde samenleving is. Gelooft hen niet! Zij zijn nihilisten en dienen beschouwd te worden als het Nieuwe Gevaar.
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | ||
|
![]() Citaat:
Allez. Als Lombas en ik ons in een volstrekt hypothetische situatie lazarus zouden zuipen in putje winter waarna we met een strak zwembroekje gaan ijsberen in de Leie, dan nog zouden we daar halfdronken en onderkoeld interessantere en coherentere bezwaren tegen het libertarisme kunnen bedenken dan degene jij denkt te formuleren. Citaat:
Argument: ? Of wacht, laat me raden. "Zie hoger", zeker?
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
|
![]() Uw argumentatie heeft een relevantie van minder dan 0,01 nanoBlackCats.
![]() |
![]() |
#267 |
|
![]() Of, om het te zeggen met de Satan himself:
It is no crime to be ignorant of economics, which is, after all, a specialized discipline and one that most people consider to be a "dismal science." But it is totally irresponsible to have a loud and vociferous opinion on economic subjects while remaining in this state of ignorance. (Murray N. Rothbard)
![]() |
![]() |
#268 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Meer woorden moeten we daar niet meer aan spenderen. Gelet op de slijtage van het gemiddelde keyboard én de "intrinsieke waarde" van de arbeid die we er tot dusver ingestoken hebben. ![]()
![]() |
![]() |
#269 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je bent weer aan het poneren. En je argumentatie blijft nog maar eens te meer achterwege. Orakelen, daar ben je blijkbaar goed in.
![]() |
![]() |
#270 |
Minister-President
|
![]() Toch wel. Ik zal het ook nog maar eens herhalen.
![]() |
#271 |
Minister-President
|
![]() "Maatschappelijk uitermate gevaarlijk vergif" zou een betere omschrijving zijn, een vergif waarvan extreem-rechts en uitbuitende kapitalisten zich maar te graag van bedienen.
Nog even vergeten: heb je mijn bewijs dat libertarisme een geweldcultuur is nu al begrepen, of geraak je niet verder dan lettertjes ontcijferen?
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 21 juni 2006 om 12:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#273 |
Minister-President
|
![]() Omdat... (normaal volgt dan een reden)
![]() |
#274 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik raad andere mensen aan er niet op te reageren.
BC is gewoon een wikipedia op zichzelf. Zonder ooit libertarische werken bestudeert te hebben, weet hij alles. Hij is duidelijk de Messias. Ik zie in dat onze filosofie gewoon echt compleet verkeerd is, dat wij echte gewelddadige tirannen zijn met een tactiek om iedereen met rust te laten (de meest oorlogs -bloedzuchtige en vuilkapitalistische streek van allemaal!).
Laatst gewijzigd door lombas : 21 juni 2006 om 12:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je antwoordt trouwens niet op mijn weerkaatsing dat je in een libertarische maatschappij perfect in een commune kan gaan leven, of donaties allerhande doen, of vrijwilligerswerk (dat is zelfs een streven in de filosofie).
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Stond er, buiten weeral wat drogredenen, eigenlijk een argument in je antwoord? (gelieve me erop te wijzen, het zit misschien verstopt)
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 21 juni 2006 om 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Raar ook dat we door solidaristen en eigenlijk gewoon nog de overgrote meerderheid van de mensen worden uitgespuwd omwille van ons standpunt aangaande drugs.
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je bewijs trekt op niets, dat is wat ik wil zeggen.
![]() |
![]() |
#279 |
Minister-President
|
![]() omdat.... .
![]() |
#280 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hou dus alsjeblieft op met anderen te verwijten dat ze "orakelen". Iedereen die deze draad een beetje volgt, heeft het pijnlijke van je slappe replieken allang begrepen.
![]() |