![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In Wallonïe werdt begin jaren 60 het spreken van het waals verboden in de scholen en op de speelplaatsen (zoals men in Merchtem wil doen). Het resultaat is dat het waals bijna verdwenen is en alleen nog door 60-plussers gesproken wordt.
![]() |
![]() |
#262 |
Minister-President
|
![]() Hetzelfde heeft men in de Vlaamse scholen gedaan met het AN. Alle kinderen moest altijd AN praten, ook op de speelplaats. Op zich allemaal met goede bedoelingen, al is het verlies van al die dialecten wel spijtig. Maar beter zo dan het omgekeerde. Een standaardtaal leer je niet door 32 lesuren je broek verslijten op de schoolbanken, maar ook en vooral door het te gebruiken in alledaagse bezigheden. Zeker voor anderstaligen is het belangrijk om zoveel mogelijk de gelegenheid te hebben zich te oefenen, net om van het Nederlands een levende ipv een kunsttaal te maken.
Ik zie het nog altijd niet, hoor, schaveiger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Minister-President
|
![]() Spreekt jij perfect Nederlands ?
![]() |
#264 |
Minister-President
|
![]() Maak dan eens een rondreis door Vlaanderen en meng je tussen de autochtonen in publieke plaatsen. Je zal dan wel begrijpen wat ik bedoel.
![]() |
#265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien zouden die leerlingen buiten de school ook eens naar de Nederlandstalige televisiezenders kunnen kijken zoals de Vlamingen doen?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Minister-President
|
![]() Misschien doen ze dat wel maar het is niet voldoende. Ze moeten ook de gelegenheid hebben om buiten school en TV hun kennis te vervolmaken. Maar als je met je gebrekkig vlaams wil meedoen met een lokale groep word je stande pede geïsoleerd. En als je als anderstalige iets wil opsteken van het AN ben je de pieneut, want dat hoor je niet.
![]() |
#267 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit artikel lijkt me hier wel op z'n plaats:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Merk je dat het niet iemand is van de streek dan zal men zijn best doen in het AN. da's toch helemaal niet eigen aan het Nederlands? Een ex-klasgenote werd bijvoorbeeld in Ierland aanvankelijk scheef bekeken omdat ze een Brits accent had.. En naar ik van een Franstalige collega heb begrepen zijn er ook verschillen tussen de diverse streken. Ik begrijp toch werkelijk niet waar je naartoe wil.. Vlamingen hoeven toch ook geen verschillende dialecten te leren om zich te kunnen uitdrukken? Als ik naar West-Vlaanderen ga, kan ik met het AN zowat overal terecht (behalve bij franstalige uitbaters aan de kust). 'k had zelf als student (Oost-Vlaams) vrij veel contact met West-Vlamingen en dat ging allemaal heel erg vlot... Ik merk in het Nederlands idd wel accenten (hetgeen ook in Nederland het geval is) maar da's toch sappig? 't is toch niet omdat men in het dialect is opgevoed dat men geen AN beheerst? 'k zie dus niet in wat Franstaligen zou moeten weerhouden om AN te leren en te spreken... 1. je kan met het AN in Vlaanderen wel degelijk zowat overal terecht. Immers, indien dat niet het geval zou zijn, zou ik als Oost-Vlaamse mij niet kunnen uitdrukken in pakweg Hasselt of Oostende.. wonderwel slaag ik daarin. 't Moet dan toch zijn dat men AN begrijpt... 2. in het Nederlandstalig onderwijs wordt AN onderwezen. De tweede taal is normaliter Frans (maar 'k heb de indruk dat de 'goesting' om die taal machtig te worden aan het tanen is.). Aan de andere kant van de taalgrens zou dat ook het geval moeten zijn (evenwel, 'k heb vernomen dat, vooral in het Luikse, Engels wordt gedoceerd en 'k heb, uit gesprekken met Franstaligen begrepen dat het onderwijs van het Nederlands niet zo fameus is, minder lesuren Nederlands dan omgekeerd, in Vlaanderen dan, lesuren Frans). Indien men aan beide kanten van de taalgrens evenveel de nadruk zou leggen op Frans ("echt Frans"), respectievelijk AN dan zou het moeten lukken.. maar, blijkbaar is de wil aan franstalige kant niet zo groot... ('t kan toch niet zijn dat iemand aan een Franstalige universiteit afstudeert als jurist zonder ooit een tekst in het Nederlands te hebben gelezen... en vooral, dat men dat dan nog normaal vindt ook!) Trouwens, die dialecten zijn ook overroepen... het dialect dooft uit. Wie spreekt nog écht "plat"? weinigen... Velen trouwen niet langer onder de kerktoren en dus wordt taal aangepast. Zelf spreek ik al jaren grotendeels (geschaafd) AN. 3. Waar ontmoeten Franstaligen en Nederlandstaligen elkaar het meest: in de grote kantoren en bedrijven in Brussel. Als daar Nederlands wordt gesproken is het AN (weliswaar 'geschaafd' maar dat is met het Frans ook wel het geval: die slikken ook wel wat in... ) immers, die Nederlandstaligen komen ook niet allemaal uit hetzelfde dorp, maar komen uit Limburg, Antwerpen, West-Vlaanderen etc.. Met andere woorden, op kantoren is het AN de voertaal.. niettemin heeft mijn ervaring mij geleerd dat maar al te gemakkelijk wordt overgeschakeld op het Frans.. nochtans, waarom geen AN? Dat wordt ook tussen de Antwerpenaren, Oost-Vlamingen en West-Vlamingen onderling gebruikt.. Aangezien het AN de voertaal is, is het bestaan van dialecten (of beter: dialectische accenten.. want welke jonge Vlaming beheerst nog écht het dialect van zijn geboortedorp? Ikzelf werd in het dialect opgevoed, maar écht 'plat' kan zelfs ik niet spreken .. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4. Tenslotte, als je ergens gaat wonen en het is om die reden dat je de taal aanleert, is het niet van zo'n belang of dat dat nu het 'mooie AN' is of het sappige lokale dialect.. Op dat ogenblik leer je een taal om te integreren. Ikzelf ben verhuisd van Oost-Vlaanderen naar Vlaams-Brabant... de accenten zijn verschillend, er zijn ook een aantal verschillende woorden etc. Wees gerust: ik geraak aan een brood en aardappelen.. ik hoef niet te verhongeren en iedereen lijkt mij perfect te verstaan... Niettemin vind ik het leuk om te proberen mij ook de accenten eigen te maken en als ik ergens een typisch woord hoor, probeer ik het mee te pikken.. Integreren wordt zoiets genoemd.. en 'k heb daar alleen nog maar positieve reacties op gekregen.. al moet ik mijn tong in alle mogelijke bochten wringen om de woorden eruit te krijgen.. en dan nog ![]() Met andere woorden, het bestaan van dialecten is gewoon een excuus om niet te moeten zeggen dat men eigenlijk geen Nederlands WIL leren. Laatst gewijzigd door vulpes : 31 augustus 2006 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het ligt eerder daaraan dat bovengenoemde taalgebieden ondertitels NIET GEWOON zijn. Daar worden gedubt. Het Nederlands mist aan homogeniteit als omgamgstaal ... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Laatst gewijzigd door Miguelito : 31 augustus 2006 om 16:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 |
Minister-President
|
![]() Dank je, vulpes. Dit is de tekst die ik al de hele tijd hoop te typen.
Overigens, het Nederlands is een levende taal. Levende talen evolueren, denk alleen al aan de spellingswijzigingen. Logisch dus, dat er soms variaties in zitten, dat is normaal. Ik spreek ook een ander soort Nederlands dan de generaties voor mij. En in Wallonië en Frankrijk is het Frans ook geëvolueerd, ook daar is de toevloed van het Engels toch niet helemaal in te dammen. Bepaalde groepen mensen pikken ook sneller dingen op, managers en ICT-mensen, bijvoorbeeld. En toch is het allemaal Nederlands. Ook hier is er geen verschil met andere talen, het Frans incluis. Een brood bestellen bij de bakker in je vakantiedorp vereist een ander Frans dan een gesprek met een collega op het werk, een politiek debat of een literair interview. Toch normaal? Kortom, ik kom tot dezelfde conclusie als vulpes: dialecten bestaan, regionale verschillen bestaan, en zouden geen reden mogen zijn om een taal niet te leren, zelfs niet om moeilijkheden te ondervinden die taal te leren. Dat Franstaligen misschien een accent hebben (wat ook niet altijd zo is, ik heb al regelmatig met Franstaligen samengewerkt, waarvan ik pas achteraf hoorde dat ze Franstalig waren), hoeft geen enkel bezwaar te zijn. Dat zij ervoor met de nek zouden worden aangekeken, daar heb ik nog niet veel van gemerkt. Integendeel, de Franstalige/anderstalige die zich inzet om Nederlands te spreken, zal er eerder een schouderklopje voor krijgen. Integratie is nu eenmaal een werkwoord. Daar moet je moeite voor doen. Een interessant artikel, trouwens, schaveiger. Maar ondersteunt het niet eerder mijn stelling dan de jouwe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- dat je als Vlaming minder problemen heb in een ander Vlaams taalgebied is vanzelfsprekend, dat is de reden van bestaan van het AN. - als anderstalige (en vooral als franstalige Belg) die zich wil integreren ligt dat wel enigzins anders. Indien je je oor te luisteren legt in een café om te proberen je woordenschat aan te vullen ben je gezien, 't is allemaal dialect, eender waar in Vlaanderen. Wil je toch de zaak forceren door je te mengen in een gesprek dan krijg je antwoord van een lid of misschien twee uit die groep maar je wordt niet bij het gesprek betrokken. Horen ze dat je franstalig bent dan zal de een of de ander je aanspreken in 't frans terwijl de rest het gesprek voortzet in hun dialect. Dit is ontmoedigend voor degene die de taal wil leren. - je schrijft zelf dat jonge Vlamingen allemaal hun dialect machtig zijn en het dus ook onder elkaar gebruiken. Anderstalige jongeren leren een taal veel gemakkelijker aan, maar waar staan ze met dat dialect buiten hun directe omgeving ?. Je kan dus moeilijk de communicatie tussen Vlamingen onderling vergelijken met Vlamingen en anderstaligen. Jaani poste een bericht uit DS over jonge Marokkanen die de taal als wapen gebruiken. Ik weet niet in welke omgeving dat onderzoek gebeurd is maar uit mijn persoonlijke ervaring heb ik zelden of nooit een Marokkaan AN horen praten tijdens een solicitatiegesprek. Toch verklaarden ze zich tweetalig maar het waren dan ook geen hooggeschoolden.
![]() |
![]() |
#272 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Streekaccenten zijn er nu eenmaal en zullen er altijd blijven. In eender welk taalgebied. Daar is helemaal niks mis mee. Integendeel het 'kleurt' de taal.
![]() |
![]() |
#273 |
Minister-President
|
![]() Let wel, ik heb helemaal niets tegen dialecten noch accenten. Eigenlijk heb ik ze veel liever dan de "gesteriliseerde" taal nodig voor algemeen gebruik. Maar integendeel met Vlaanderen zal je in Wallonïe zeer weinig waals tegenkomen, wat dan zoveel gemakkelijker is voor het aanleren van de taal en de integratie voor anderstaligen.
![]() |
#274 |
Minister-President
|
![]() Niemand heeft gezegd dat het gemakkelijk gaat, schaveiger. Maar mijn ervaring is toch anders, dat, als een anderstalige/Franstalige vraagt om Nederlands te spreken om zich te oefenen, dat alleen maar positief wordt onthaald. En dan wordt hij of zij niet uitgesloten uit het gesprek, integendeel, foutjes worden hem/haar met liefde vergeven.
Ook de Nederlandstaligen zullen dan moeite doen om AN te praten, zelfs al zit er soms een accent op. Het kan zelfs interessant zijn, want ik heb zo al discussies meegemaakt van Nederlandstaligen onderling, wat de beste formulering is. Een anderstalige kan er alleen maar van opsteken. Laatst gewijzigd door groentje : 1 september 2006 om 13:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#276 |
Minister-President
|
![]() Misschien. Er zat een Franstalige uit Brussel bij ons op kot in Leuven, haar Nederlands was ook verre van perfect. Ach, ze was niet onknap, misschien zal het daaraan gelegen hebben dat ze heel enthousiast is ontvangen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Franstalige media mogen toch naar Drogenbos
![]() BRUSSEL - De verkiezingskaravaan van de krant Le Soir, radiozender BXL en televisiezender Télé-Bruxelles kan dan toch terecht in Drogenbos. Het college van burgemeester en schepenen komt deze week bijeen, maar volgens de burgemeester van Drogenbos, Myriam Claessens, zal de karavaan halt mogen houden in haar gemeente. Dat meldt Le Soir
![]() |
![]() |
#278 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Of komt ge hier ffkes provoceren? ![]()
![]() |
![]() |
#279 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Gezond Belgisch verstand zegeviert gelukkig nog af en toe eens, tussen al die flamingantische oprispingen.
![]() |
![]() |
![]() |
#280 |
Minister-President
|
![]() Dat stond vorige week al in de krant.
|
![]() |
![]() |