Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2007, 14:24   #261
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wat er niet klopt is de hoofdgedachte!
En die is? Dat er geen vossenprobleem is? Leg jij mij dan eens haarfijn uit wat dat vossenprobleem zou moeten zijn...

Citaat:
hier zien wij al jaren geen fazanten meer maar weerom dat zal wel aan de ogen van de omwonenden liggen...
Nee, dat ligt vooral aan het verbod dat er is gekomen op het uitzetten van fazanten voor de jacht. Maar fazanten zijn helemaal niet bedreigd. Of jij dat nu wil geloven of niet.

Citaat:
Hehe ervaring... Van uw uitstapjes tijdens de weekend?
Nee die reikt wel wat verder dan dat.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 14:33   #262
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hé? Verklaar je even nader. Volgens jou heeft iemand het recht om die bepaalde duif te zien, of wat?
Dieren observeren is inderdaad één van de manieren waarop je kan genieten van de natuur ja en een manier die geen beperkingen oplegt aan anderen. Maar het gaat veel verder dan dat. De natuur is een ecosysteem en één mens heeft niet zomaar het recht om dat uit balans te brengen omdat hij dat nu eenmaal plezant vindt.

Citaat:
Ah, hier komen we bij het principe van overlappende eigendomsopvattingen bij diersoorten onderling. Dat is zeer eenvoudig. De mens is de sterkste in de meeste gevallen. Daarom primeert zijn eigendomsopvatting. In een gebied waar een leeuw de sterkste is, primeert die van hem en zal de gazelle even moeten baan ruimen. Dat heet "natuurlijke orde" en is een zaak waar je niet zomaar even licht mee omspringt.

Een kat kan verscheidene tuinen als territorium hebben, het bliijft de kat van die éné persoon, en die is dan ook aansprakelijk indien zijn "eigendom" in een andere tuin iets mispeuterd.
Je hebt mijn vraag mooi omzeild over hoe je bepaalt van wie een dier zou zijn voor je het afschiet, maar doet jezelf met de laatste zin wel de das om. Volgens jou is die kat immers eigendom van één persoon ongeacht waar ze gaat. Maar hoe weet een jager nu vanwaar een wild dier komt? En vanwaar komt een wild dier? Is dat van de plaats waar een dier zijn nest heeft? En wat doe je dan met dieren die geen nest hebben of hun nest regelmatig verplaatsen? Wat als een wild dier hoofdzakelijk in een reservaat verblijft en even een ommetje maakt over iemands eigendom? Verandert dat dier dan ineens van eigenaar? Je argumentatie over eigendom van wilde dieren houdt geen steek!

Citaat:
Hoezo "ongebonden"? Als ik de baas ben van het Krugerpark, inzoverre die giraffen in het Krugerpark rondlopen, zijn ze toch van mij?
Op welke basis? Verandert een dier dan plots toch van eigendom naar gelang waar het gaat? Ik hoop dat je begrijpt dat zo'n standpunt onhoudbaar is. Met dergerlijke standpunten waren er ondertussen al massa's diersoorten uitgestorven. Gelukkig zijn wetgevers verstandiger dan dat.

Laatst gewijzigd door Edina : 3 juni 2007 om 14:50.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 14:59   #263
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Dieren observeren is inderdaad één van de manieren waarop je kan genieten van de natuur ja en een manier die geen beperkingen oplegt aan anderen. Maar het gaat veel verder dan dat. De natuur is een ecosysteem en één mens heeft niet zomaar het recht om dat uit balans te brengen omdat hij dat nu eenmaal plezant vindt.
Er bestaat geen recht om te birdwatchen of wat dan ook, zeker niet op andermans grondgebied.

Citaat:
Je hebt mijn vraag mooi omzeild over hoe je bepaalt van wie een dier zou zijn voor je het afschiet, maar doet jezelf met de laatste zin wel de das om. Volgens jou is die kat immers eigendom van één persoon ongeacht waar ze gaat. Maar hoe weet een jager nu vanwaar een wild dier komt? En vanwaar komt een wild dier? Is dat van de plaats waar een dier zijn nest heeft? En wat doe je dan met dieren die geen nest hebben of hun nest regelmatig verplaatsen? Wat als een wild dier hoofdzakelijk in een reservaat verblijft en even een ommetje maakt over iemands eigendom? Verandert dat dier dan ineens van eigenaar? Je argumentatie over eigendom van wilde dieren houdt geen steek!
Een wild dier dat niet tot de directe eigendom van iemand behoort, valt onder de macht van de eigenaar van het grondgebied dat hij bewandelt, dat lijkt me logisch. Een tijger die in Azië even leuk door het veld van een boer wandelt, wel, die boer mag daar iets tegen ondernemen.

Mijn voorbeeld over een reservaat is wat problematischer omdat niet elk reservaat in de "open" natuur is. Velen hebben wel degelijk dieren als eigendom (onder monitor en vaak partiëel afgeschermd). Als een dier uitbreekt, is het nog altijd onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Ik zei ook al dat jagen voor mij enkel kan op een private eigendom waarbij de eigenaar bekend is met de dieren. Praktisch gezien zijn het dus geen "wilde dieren" in de zin dat ze geen habitat onder menselijk toezicht hebben; het zijn wilde dieren in de zin dat het geen getemde dieren zijn maar wel binnen een afgebakend menselijk kader leven.

Citaat:
Op welke basis? Verandert een dier dan plots toch van eigendom naar gelang waar het gaat? Ik hoop dat je begrijpt dat zo'n standpunt onhoudbaar is. Met dergerlijke standpunten waren er ondertussen al massa's diersoorten uitgestorven. Gelukkig zijn wetgevers verstandiger dan dat.
Je moet lezen: "Een kat kan verscheidene tuinen als territorium hebben, het bliijft de kat van die éné persoon, en die is dan ook aansprakelijk indien zijn "eigendom" in een andere tuin iets mispeuterd."

Laatst gewijzigd door lombas : 3 juni 2007 om 15:00.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 15:13   #264
Gargamel
Banneling

Standaard

Op men zeer groot terrein waren die braven ook eens aan het schieten,op trekganzen,niks aan te eten ,te taai.

Heb dan eens teruggeschoten,de beunhazen veranderden in hazen
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 11:56   #265
de kat
Partijlid

de kat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Op men zeer groot terrein waren die braven ook eens aan het schieten,op trekganzen,niks aan te eten ,te taai.

Heb dan eens teruggeschoten,de beunhazen veranderden in hazen
Geeft nog maal eens aan dat de jachtwet herzien moet worden.
de kat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 07:29   #266
de kat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Nee, dat ligt vooral aan het verbod dat er is gekomen op het uitzetten van fazanten voor de jacht. Maar fazanten zijn helemaal niet bedreigd. Of jij dat nu wil geloven of niet.
.
Fazanten mogen weldegelijk voor de jacht worden uitgezet. Enkel niet een paar dagen van te voren maar een paar maanden. Zodra ze zijn uitgezet komen de jagers maar steeds panisch kijken of iemand ze verstoord of dat er een ander dier ze wegjaagd. Daarbij weet ik dat fazanten nog steeds vlak voor de jacht worden uitgezet. Dat mag niet, maar het gebeurt toch.

Vandaar die aangelegde dennebosjes, waar men ongestoord alles kan uitvreten?
Oud 5 juni 2007, 15:22   #267
postbus24
Partijlid

Standaard

Citaat:
Er is hier geen "andere". Dieren zijn geen "personen".

...
Bent u blind en doof ofzo !? Deze thread staat vol over de 'overlast' door jagers.

Tenzij dat u het tof vind dat er op zondag den helen dag vanaf zonsopgang vuurwerk onder uw slaapkamer venster wordt afgestoken en met (onschadelijke welliswaar) steentjes tegen uwe kop wordt gesmeten. Ohw ja, af en toe wat slachtafval mag er uiteraard ook op uw terraske gedeponeerd worden, niet ? stop de hypocrisie alstublieft

We spreken hier dus over dezelfde dag dat het bij wet verboden is om eenhalf uurke uw gras af te rijden omdat dat voor teveel hinder zorgt.
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 15:23   #268
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

je ziet dat ik absoluut niet bezigben met dit onderwerp

ik lees iedere keer LACH-wet deugt niet
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 17:10   #269
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
Bent u blind en doof ofzo !? Deze thread staat vol over de 'overlast' door jagers.

Tenzij dat u het tof vind dat er op zondag den helen dag vanaf zonsopgang vuurwerk onder uw slaapkamer venster wordt afgestoken en met (onschadelijke welliswaar) steentjes tegen uwe kop wordt gesmeten. Ohw ja, af en toe wat slachtafval mag er uiteraard ook op uw terraske gedeponeerd worden, niet ? stop de hypocrisie alstublieft

We spreken hier dus over dezelfde dag dat het bij wet verboden is om eenhalf uurke uw gras af te rijden omdat dat voor teveel hinder zorgt.
Ja, ik ben blind en doof. Lach jij altijd zo met gehandicapten, zo zonder inhoud?
Oud 5 juni 2007, 17:12   #270
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik ben blind en doof. Lach jij altijd zo met gehandicapten, zo zonder inhoud?
Wat en ga je nog eens onbeleefd worden ook of wat...?

Wat is me dat hier nu vragen om inhoud? Wie denk jij wel dat je bent...?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 17:42   #271
Sick`
Vreemdeling

Standaard

Wat een verdraagzaamheid hier

Er zijn duidelijke regels met betrekking op geluidoverlast. Dit is dus geen argument om boven te halen als het over de jachtwet gaat.

Bovendien wil ik er ook even op wijzen dat de mens altijd al een jager is geweest, u kan niet zomaar verwachten dat iedereen zich maar naar uw mening en gevoel tov dit onderwerp zich moet gaan aanpassen.

Ik zou het zelf erg vinden moest mijn buurt mij beletten hetgeen ik graag doe uit te oefenen. Inzake geluidoverlast, soms maak ik ook wat lawaai in mijn tuin, maar dat doe ik dan op de wettelijk voorziene tijdstippen, en dan ben ik zelf zo goed dit niet voor 12 en niet na 20 uur te doen, en niet langer dan een uur aan een stuk.

Ik kan me inbeelden dat je geregeld een knal zal horen, maar u hoeft nu ook niet te doen alsof het een oorlogszone is. Tis door die mentaliteit dat ik mij op mijn eigendom ambetant begint voel om een beetje lawaai te maken voor de mensen hier naast terwijl daar zelf sinds enkele dagen ne kleine ligt te janken.

Ik kan me voorstellen dat u zelf ook zou willen dat iemand anders u uw hobby laat uitvoeren, het zou wel eens je enigste hobby kunnen zijn.

Laatst gewijzigd door Sick` : 5 juni 2007 om 17:45.
Sick` is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 17:44   #272
Sick`
Vreemdeling

Standaard

*wrong button*

Laatst gewijzigd door Sick` : 5 juni 2007 om 17:44.
Oud 5 juni 2007, 17:49   #273
de kat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sick` Bekijk bericht
Wat een verdraagzaamheid hier

Er zijn duidelijke regels met betrekking op geluidoverlast. dit is dus geen argument om boven te halen als het over de jachtwet gaat.

Bovendien wil ik er ook even op wijzen dat de mens altijd al een jager is geweest, u kan niet zomaar verwachten dat iedereen zich maar naar uw mening en gevoel tov dit onderwerp zich moet gaan aanpassen.

Ik zou het zelf erg vinden moest mijn buurt mij beletten hetgeen ik graag doe uit te oefenen. Inzake geluidoverlast, soms maak ik ook wat lawaai in mijn tuin, maar dat doe ik dan op de wettelijk voorziene tijdstippen, en meestal ben ik zelf zo goed dit niet voor 12 en niet na 20 uur te doen, en niet langer dan een uur aan een stuk.

Ik kan me inbeelden dat je geregeld een knal zal horen, maar u hoeft nu ook niet te doen alsof het een oorlogszone is. Tis door die mentaliteit dat ik mij op mijn eigendom ambetant begint voel om een beetje lawaai te maken voor de mensen hier naast terwijl daar zelf sinds enkele dagen ne kleine ligt te janken.

Ik kan me voorstellen dat u zelf ook zou willen dat iemand anders u uw hobby laat uitvoeren, het zou wel eens je enigste hobby kunnen zijn.
Hobby, ja prima. Tussen woningen jagen: Nee moet verboden worden.
Schieten vlak achter tuinen: verbieden
Schieten langs wandelroutes: verbieden

Controlles: Ja ! zeker verstrengen, omdat er ontzettend veel mis is
Jachtvrije gebieden: Zeer noodzakelijk, Natuur heeft al veel te lijden. Wie heeft er nog eens een buizerd, das of vos gezien (Hier zijn ze al afgeschoten)
Jacht bosjes: Verbieden: Daar gebeuren de meeste overtredingen. Daarnaast gevaarlijk omdat men niet goed kan zien of er mensen achter lopen.

De jacht van tegenwoordig is geen jacht meer. Zoals al eerder vermeld: Waar ik woon vliegt de hagel om je oren. Met 10 man om een bosje gaan staan waar tamme fazanten zitten Is dat jacht ?????

Laatst gewijzigd door de kat : 5 juni 2007 om 17:51.
Oud 5 juni 2007, 18:13   #274
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het uitzetten van dieren om er op te kunnen jagen is al eeuwenoud.

Bij de geschiedenisles blijven.

Oud 5 juni 2007, 18:53   #275
Sick`
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kat Bekijk bericht
Hobby, ja prima. Tussen woningen jagen: Nee moet verboden worden.
Schieten vlak achter tuinen: verbieden
Schieten langs wandelroutes: verbieden
Ik heb geen idee waar u woont, maar in de provintie antwerpen is dit van toepassing:

Artikel 159 §1.- Op de openbare weg of in de nabijheid ervan is het verboden vuurwapens af te schieten, vuurwerk af te steken, voetzoekers te doen knallen en vuur te maken.

Of die mensen zo open en bloot met hun wapen mogen rondlopen heb ik ook mijn twijfels over.
Oud 5 juni 2007, 19:04   #276
Sick`
Vreemdeling

Standaard

Uit de wapenwet:

2o houders van een vergunning tot het voorhanden hebben
van een vuurwapen en personen bedoeld in artikel 12, voor
zover de wapens vervoerd worden tussen hun woonplaats en
hun verblijfplaats, of tussen hun woon- of verblijfplaats en de
schietstand of het jachtterrein, of tussen hun woon- of verblijf-
plaats en een erkende persoon. Tijdens het vervoer dienen
de vuurwapens ongeladen en verpakt te zijn in een afgeslo-
ten koffer, of voorzien te zijn van een trekkerslot of een equi-
valente beveiliging;
Oud 5 juni 2007, 21:36   #277
Mike_Antwerpen
Vreemdeling

Standaard

Er is al genoeg mensenleed en dierenleed, jagen moet enkel uit noodzaak gebeuren vind ik: bv overlast van vossen

En zeker niet jagen voor het plezier,
speel beter een shootergame op uwe pc, daar doe je tenminste niemand kwaad mee.
Mike_Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 21:40   #278
F16_Pilot_B
Partijlid

F16_Pilot_B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kat Bekijk bericht
Wisten jullie dat een jager zeer kort bij je woning mag jagen??? Hij mag enkel niet binnen 150m van het huis in de richting van het huis schieten.
Verder kan alles. Geeft me wel een "veilig" gevoel.
Buiten dat ze de natuur kapot maken, ontnemen ze burgers ook hun veiligheids gevoel in eigen huis en tuin. Maar dat is de wet......moet er maar een kind geofferd worden wil men iets ondernemen. Dacht altijd dat elke burger recht heeft op een veilige thuis, zowel binnen als in hun tuin. Nee dus..............
NATUUR KAPOT MAKEN???????????
F16_Pilot_B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 21:43   #279
polb
Vreemdeling

Standaard

Afschaffen die jachten.
Enkel voor zo van die mensen die zich uitgeven voor natuurliefhebbers maar niks inzitten met dieren en dus ook niet met mensen.
polb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 21:58   #280
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door polb Bekijk bericht
Afschaffen die jachten.
Enkel voor zo van die mensen die zich uitgeven voor natuurliefhebbers maar niks inzitten met dieren en dus ook niet met mensen.
Een mug doodmeppen is mensenhaat?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be