![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En dat heeft dus absoluut niets te maken met het gedrag van Spanje in de Nederlanden, in Zuid-Amerika etc... ?
Laatst gewijzigd door baarle : 17 januari 2007 om 18:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#262 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Laatst gewijzigd door baarle : 17 januari 2007 om 18:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_furie
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Krohn, wat doe je eigenlijk hier, als je toch niets anders van plan bent dan op te scheppen over de lang-vergane glorie van Spanje?
Tot de toetreding in de EU was Spanje nog technisch gezien een 3e-wereld-land; o.k, niets om lelijk over te doen maar het proberen te spelen van een voorbeeld-rol lijkt mij toch voorlopig werkelijk wat te hoog gegrepen. Trouwens, Spanje verviel vooral tot armoede prompt na het verdrijven van de Joden van hun grondgebied; wellicht ook een interessant gespreksthema: brain-drain. ![]()
![]() |
#266 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ondanks al die oorlogsmisdaden worden Spanjaarden hier nog altijd met open armen ontvangen en gaan we met zijn allen lekker op vakantie naar de Spaanse kusten.
Dus graag: waar is dat antispaans racisme? |
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
|
![]() Ik denk dat Krohn een provocateur is, die onmin wil bewerken tussen ons en de Spanjaarden.
![]() |
#268 | |
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
(Om het eerlik maar "sotto voce" te zeggen heb ik inderdaad nooit eigenlijk geweten wat ik hier aan het doen was, ik bedoel hier in Belgïie ![]() Nog een tipje: "el Saco de Amberes" aan het Museum van Madrid "del Buen Retiro" van Carlos de Haes, Spaanse schilder in Brussel geboren, is nog mooier... Maar gaan we nu over tot de ernstige kwesties) De Vervoesting van Antwerpen door de Spanjaarden (de andere opvatting) Ik heb voor jullie mandaag gewerkt, twee uren ondergedoken bij een (kostbaar) werk waar ik hier al jullie over praatte, het verhaal van Antonio Carnero ,"contador" (boekhouder) van het Spaanse leger in Vlaanderen, en later secretaris van de Hertog (Conde-Duque) Don Gaspar de Olivares. "Historia de las guerras civiles que ha avido en los payses bajos". In Brussel geprint (in het huis van Yvan de Meerbeke), het jaar 1625. 1576. De stad Antwerpen was in opstand gekomen tegen Filip II en zich aan de kant van Oranje geplaast. De dagen darvoor brachten de protestanten duizend-en-twee honderd parden en vijfduizende Waalse soldaten, allemaal oude soldaten, de stad binnen ( "tres dias despues de la escamaruza de Duffel metieron en Amberers mil y docientos caballos y cinco mil infantes Walones, soldados viejos" op.cit. Derde Boek, Hofdstuk. 15 bld.94, 2e colom) Intussen, de Spaanse garnisoen an het kasteel van Antwerpen onder bevel van Sancho Davila (of Sancho de Avila) was belegeerd Al die tropen waren nog aan te voegen bij die andere die daar al waren, naar schattingen (volgens die bronnen) meer dan veertigduizend, Duitsers ertussen onder bevel van de Graf van Kersteen, plus de in opstand gekomen burgerbevolking, gewapend ( "y ademas de los alemanes del Conde de Querstain y de la gente de los Estados que habian entrado en la ciudad que se juzgaba que pasaban de catorce mil, los vecinos habian tomado las armas" op.cit. ibidem) Zefs de stadhuizen, molen en gebowen waren forticifeerd, loopgraven gespit en geschut tegen het kasteel geinstalleerd (Derde Boek, 16de Hofstuk, bld. 96) 18 November 1576 (en niet 4 noember zoals de versie van Wilkipedia, trouwens spreek men van dezelfde feiten?) om acht uur 's morgens, rebellerende Spaanse soldaten, zich dicht bij Antewerpen aan de overkant bevindende, na het Schelde te hebben overgestoken kwamen bijeen met een Spaanse detachement en dan gingen ze allemaal het kasteel binnen ter hulp van de begeleerde Spanjaarden. Ze waren in totaal tweeduizend en tweehonderd Spanjaarden, acht honderde Duitsers, onder bevel van Pieter van Taxis (bekende naam in België...) en zeshonderd paarden (ibidem) Na met de Spaanse chief van de garnisoen, Sancho Davila te hebben onderhandeld en hem laten kennen hun onherroepelijke wil op leven en dood te gaan vechten ("cenar en Amberes o comer en el paraiso", ofwel naar de paradijs te gaan eten of wel 's avonds, in Antwerpen), om zich van de beschuldiging van muiterij vrij te kopen , trokken ze ten aanval tegen de veel grotere vijanden, de loopgraven binnen...Er werd woedende (met "furia" inderdaad) binnen de stad gevochten, bij de Meir en bij de Grote Markt en het Gemeentehuis en tegen de Schelden..(ibidem). En dan ja, uitendelijk het Gemeenthuis in brand gestoken, als gevolg van de gevechten, en nadat de Spaanse capitein Damian de Morales en andere vooraanstaande Spaanse officieren waren gewonden ("que fue la causa que se pusiese fuego a la casa de la villa porqu si los españoles sedetuvieran enganarla fuera causa que los enemigos se fortificaran en otras partes por ser muchos") Er vielen veel doden naturlijk, velen van hem verdronken, en het brand ging over tot andere gedeelten van de stad, ertussen het Gemeente huis en zeshonderd stadhuizen, en de schaden waren tot "drie milioen" geschat ("que para Amberes fue mayor que el saco de los soldados", ibidem) En dan de plundering, 't is waar. "Y luego comenzo el saco que no se pudo impedir a los soldados, aunque los capitanes holgaron de ello, porque ganaron la villa por fuerza y por acomodarla mando que no se le hiciese rescate de persona (niemand aan te houden) ni llevasen fuera de la ciudad los bienes, que fue gran humanidad, y los soldados los dieron a sus dueños por poco dinero../.."(ibidem) De doden (om de twintig duizenden) in elk geval werden begraven (wat de Roden in de Spaanse burgeroorlog niet deden): "andose a las parroquias que enterrasen a los muertos que avia por las calles que eran muchos. Y muchos afirmaron que llegaron a veinte mil" (ibidem). Bij de Spanjaarden (volgens die bronnen) vielen er veertien doden en een twintigtaal gewoonden. "Desta desventura huvo prodigios en el cielo y se oyeron lamentaciones y dolorosas veces de noche por la ciudad antes del caso" (voorspellend geweekklaag en pijnlijk geschreeuw, 's nachts in de stad), ibidem. Tot hier de feiten of de andere zienswijze over de feiten. Maar enkele gevoltrekkingen: - Dat was en oorlogsgebeurtenis Een godsdienstoorlogsgebeurtenis, nog erger. De Kalvinistische opstandelingen, in strijd tegen alle oorlogswetten, maakten van Antwerpen, van zijn pleine, stadhuizen, molen en andere gebouwen een strategische positie (zoals de Spaanse roden in Badajoz tijdens de Burgeroorlog) - De burgerbevolking, door Kalvinistische propaganda opgestoken, had de wapens opgenomen. "Calvinisme religion de combat", (Aline Goosens, leerkracht Geschiedenis aan de ULB, met enkele werken over de Spaanse tijd in de Nederlanden) Vrouwen en kinderen op de eerste frontliin in de zuiverste bolchevisitische traditie (zoals bij de Russen, in Stalingraad) "Het Kalvinische was het bolchevismus van toen" (Geoffrey Parker) - Verkrachtingen? Leugens en maar leugens, Zwarte legenda allemaal (Leyenda Negra) Propagandaoorlog! We Spanjaarden hebben andere verhalen daarover inderdaad. Bij de (echte) vervoesting van Rome door de troepen van Keizer Karel, vooral door Duitse landsknechten gepleegd (1527) is de geschiedkundige traditie het eens inderdaad dat er veel werd verkracht (en verplunderd) Door de ideologische gebroeders van de "gueuzen" van hier terloops gezegd...De optocht van de Spaanse troepen onder bevel van de Hertog van Alba dertig jaar later -ook tegen Rome en tegen de Paus (september 1557)- was smetloos verlopen integendeel . Alle verkrachters aan de galg, onmiddelijk. Dat maakt (ook) deeel uit inderdaad van het Spaanse geheugen.... Het is geen wraakzuchtige gedacht, zeker niet!....Maaar bij de Dutrou-zaak tien jaar geleden (al die schande van verkrachte en vermooorde kinderen!) het idée schoot me vaak binnen inderdaad dat de Spanjaarden, de "Spaanse soldateske" (Luc Pawels, een katholiek...), van "alle zonden van Israel" hier in België beschuldigd waren gesteld...behalve van alle die vreselijk misdaden die hier vieer eeuwen later zouden worden gepleegd. Précies door Belgen. Fernando Alvarez de Toledo (el Grand Duque), Sancho Davila, Damian de Morales, Bernardino de Mendoza, Francisco Montes de Oca, en veel en veel andere, alemaal helden van toen (en tot de dag van vandaag in de Spaanse maatschappij beroemde namen)...en toch hier in België als synoniemen van brigands en van bandieten altijd herhaald (in saecula saeculorum) Stop aan de schande!!! Gloira, Laus et Honor aan de Spaanse capiteinen van Vlaanderen!!! (Honor y rehabilitacion. Vier eeuwen later) Goeien avond! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Gelukkig voor jou gaat het over Vlamingen van drie eeuwen terug, en dus mag je straffeloos je leugenpropaganda posten. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 18 januari 2007 om 18:01. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de Spaanse bezetters moesten hier niet zijn om te beginnen. Hertogske Alba en uw Spaanse capiteins hadden hun valiezen moeten pakken en het afbollen, zo simpel is dat. Maar ze bleven, dus staan ze nu in onze geschiedenisboeken afgeschilderd als moordenaars en verkrachters. Eigen schuld. Laatst gewijzigd door Pelgrim : 19 januari 2007 om 00:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Kennen jullie de laatste grootste best-seller in Duitsland, Frankrijk en België (de 'oude Europa' precies )? Niet? "Een vrouw in Berlin" (dagboek 20 Avril - 22 juni 1945): massa verkrachtingen door de Soviets gepleegd(ook ideologische gebroeders van de "gueuzen" van toen) Een beetje fatsoen, a.U.b! Propagandaoorlog...(collectieve) exorcismus en culpabiliteitsgevoel (die van de "guezen" van toen...) die onbetamelijke Anti-Spaanse anntigingen!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb je nu eigenlijk nog iets inhoudelijks en concreet te zeggen, of blijf je de hele tijd het slachtoffertje spelen? Ga een klacht indienen bij het CGKR eh.
![]()
![]() |
![]() |
#274 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Ik herinner me nu de oude Karel Dillen zijn heftige verklaringen aan de Pers mijn eerste jaren in België, ter aanleiding van het overleden van iemand uit de "team" van Algemeen Procureur Ganshof Vandermeersch (die van 45) Hij noemde die laatste "de Alva van de repressie", ongetwijfeld om beter te verbergen de (raasechtige) Vlaamse naam en wortels van die uitgesproken Belgicist... Ik houd het vol: Belgische en Vlaaamse minnelijke schikking (altijd) ten koste van Spanje en de Spanjaarden!...Maar het problem of het complex rond Spanje en de Spanjaarden van sommige hier, ongetwijfeld diep ingewortelde psychologische drijfveren hebbende, heeft ook een geschiedkundige verklaring, helemaal tegenovergestelde aan die van de (anti-Spaanse) Vlaminganten... Want uit de uitlatingen zowel van de forist hierboven als die van vele anderen, Vlamingen of gewoon Belgen of Franstalige, komt nooit helemaal klaar uit of ze de Spanjaarden het zo kwalijk nemen om hier zo lang te zijn verbleven, of integendeel, om uitendelijk het land te hebben verlaten..... Ik erken zonder twijfel noch bezwaar dat de terugtrekking van Spanje uit de (Spaanse) Nederlanden vanwege het Verdrag van Utrecht (1713) erg dramatisch was, zowel voor de Spanjaarden als voor de inwoners van die streeken, de Zuid-Nederlanden. Sindsdien hadden die laatste door de eeuwen heen inderdaad een zware last te dragen, die van de Geschiedenis, van het verleden (een beetje trouwens gelijk nu de Spanjaarden) Voortaan zouden ze inderdaad als de laatste Hispanici van het Noorden (of "Zwarten" 't is gelijk) moeten doorgaan. "Porter le chapeau", zeggen ze in het Frans...Dat schoot mij voor de eerst binnen ook mijn eerste jaren in België bij het lezen van de brief van een bekende Franse revisionist ("Ils traînent un jolie passé d'intolérance", schreef hij met verwijzing naar de Belgen...) Plots alles klaar voor mijn ogen! Het ("zwarte") verleden was door ons alleen vergeten, bij de andere nooit inderdaad!..... Maar het schuld lag niet helemaal noch bij de ene noch bij de andere. Ze heeft trouwens zoals gezegd een onbetwistbaar stempel, die van het Verdrag van Utrecht en van de ondertekenaars van toen aan de Spaanse kant, de niuewe Frans afkomstige Dynastie van de Spaanse Bourbons. En dat is precies de belangrijkste reden (iets waar ik al die jaren hier in België zo veel over piekerde ![]() Principieel, fundamenteel, en onmogelijk te verbergen. Zoals algemeen bekend,trouwens ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Twee en veertig jaar met Spaanjarden opgetrokken, zoals gezegd, heeft je bepaald niet een goede imago van Spanje anders dan die van een (vroeger) derde-wereld land doorgegeven...Touwens wat je zegt was nog toen gewoon onwaar . Niet huit het oog te verliezen in elk geval: de belangrijste reden van mijn interventies hier was de laatste moordachtige ETA-aanslag (twee doden en tientallen gewoonden), die hier door mijn tegensprekers (op een of andere uitzondering na) toch stijfkoppig (en schandalig) wordt gerechtvaardigd en verdedigd ![]() Dus een beetje fatsoen nog a.U.b al het erop komt iemand (Spanjaard of niet) voor provocateur uit te maken! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#277 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) De Spaanse bezetters in de zestiende eeuw hebben alle schuld aan wat er is mis gelopen, ze moesten hier simpelweg maar niet zijn dan was dat allemaal niet gebeurd. 2) Dit is nu vandaag de dag echter volstrekt irrelevant, wat wel relevant is is het uitblijven van bewijzen voor die vermeende antispaanse racismus.
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
NIEMAND heeft hier de aanslag goedgepraat of verdedigd, wél hebben we duidelijk gemaakt dat de Baskische strijd zich niet beperkt tot aanslagen en dat de eisen van de Basken (=/= ETA) op zich volstrekt legitiem zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Niemand moet voor zijn gedacht in de gevangenis zitten, maar soms is een psychiatrische kliniek misschien toch wel aangewezen... Laatst gewijzigd door baarle : 20 januari 2007 om 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ten tweede. Welke beter bewijs dan die discussie? Ik heb toch tot nu toe geen scheldwoorden hier gebruikt om z'n ontploffing van haat antijgingen en bedreigingen) te doen wakkeren... Geenracismus? Een racismus een beetje "anders", in de Geschiedenis of liever in een historische (anti-Spaans) revisionismus geinspireerd. 'T is alles. ( Zuiver) Haat in elk geval, vanwege de nationaliteit, en (of) het verleden..... |
|
![]() |
![]() |