![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wie gelooft dat hij beter gaat worden van een secessie | |||
IK! IK BEN IMMERS GOEDGELOVIG |
![]() ![]() ![]() |
46 | 52,87% |
IK NIET! LIEVER EEN VOGEL IN DE HAND DAN GEEN HAND |
![]() ![]() ![]() |
41 | 47,13% |
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op dit moment is het bijlange zover nog niet, dus: fictie. Zelfs geen 'science fiction' want veel wetenschap komt er niet aan te pas. Enkel dromen, emoties en illusies........
![]() |
![]() |
![]() |
#264 |
Minister
|
![]() En moest België nu groter zijn als vandaag, maar zowel Fransen, Walen, Vlamingen, Nederlanders, een paar Britten en Duitsers bevatten; wat zou U dan doen?
Teruggaan naar België zou leiden tot een confettistaat hé? Zo laten dan maar?
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Op de duur gaat iedereen ervanuit dat ik het land in zijn huidige of vroegere vorm een (bestuurlijk) paradijs op aarde vind. Niets is minder waar. Op bestuurlijk vlak leven we in een logge bevoogdende particratie, die allesbehalve rekening houdt met wat het volk echt wil. Sinds de federalisering heeft ons bestuurlijk apparaat een echt waterhoofd. Nergens in Europa heeft zo een kleine staat als de onze zoveel regeerders. Wanneer ik naar een unitair België terugwil, als utopisch ideaal, dan behoeft dit uiteraard menige correctie.
Vertrekkende vanuit wat is, lijkt me dit allemaal gemakkelijker te realiseren, dan na een ondoordachte afscheuring. Veel te gauw zou op alle vlakken een mini-doorslag van het oude België gecreëerd worden, vooral inzake de mankementen. Het positieve ervan, is dan al door de pleepot weggespoeld.
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Al deze mensen zien elk jaar 1600 euro per Vlaming vertrekken over de taalgrens, al deze mensen worden geconfronteerd met de achteruitstelling van hun taal in België, met de permanente gijzeling en verkrachting van de democratie door de franstaligen! Daar strijdt de N-VA tegen, en dat is in het algemeen Vlaams Belang. Ik heb u overigens nog geen enkel cijfer horen geven over die blijkbaar mythische geldstromen van West-Vlaanderen naar Antwerpen. Zo hoog zijn die blijkbaar toch niet. Verder is er een verschil tussen de geldstromen van West-Vlaanderen naar Antwerpen (zo die er al zijn), en die van West-Vlaanderen naar Wallonië. Niet alleen zijn die laatste veel groter dan de eerste, en ten tweede heeft West-Vlaanderen er belang bij Antwerpen te ondersteunen: Dankzij de Antwerpse haven is Vlaanderen het economisch sterkste gebied van Europa. Wat levert echter het geld op dat u naar Wallonië stuurt? Men bouwt er pretparken (PASS), onnodige spoorwegen, en andere luxeprojecten mee, het wordt opgebruikt in spilzieke ziekenhuizen (soms tienmaal duurder dan de Vlaamse!) of het wordt gebruikt om de Waalse ambtenarenstaat (40% van de werkenden) mee te onderhouden! Is het dan niet duidelijk dat West-Vlamingen en Limburgers, naast dezelfde taal en cultuur, overduidelijk dezelfde belangen hebben als de Antwerpenaren en Oost-Vlamingen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar kijk eens welke evolutie de Belgische staat sedert 1830 niet allemaal heeft ondergaan. Niets zegt ons dat die ontwikkeling gestuit zal worden. Men heeft de molen eens in gang gezet en de klok nu terugdraaien zal heus niet gebeuren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een overkoepelden tussentaal is pas nodig buiten de grenzen van een staat: contacten tussen mensen van andere volkeren in allerlei verbanden (bijvoorbeeld in het Europees Parlement) daar men dan immers niet kan verwachten dat alle mensen alle EU-talen passief zouden kunnen beheersen. In België werkt het echter niet: de Franstaligen hebben geen zin om onze taal te leren en hebben er nauwelijks belangstelling voor. Men volgt veel liever avondlessen Spaans en Italiaans dan Nederlands. Allemaal natuurlijk hun goed recht, maar men moet dan niet komen afdraven met andere zaken. In België werkt die tweetaligheid slechts in één richting. Dat is nu eenmaal de werkelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb nog nooit omtrent een hot-item op Europees vlak inspraak gekregen. Ik kon enkel mijn europese voogden als delegatie kiezen, zonder controle op wat ze al dan niet van hun programma verwezenlijken. Ene Van Miert slaagde er b.v. een tijdje geleden in om 'eigen bedrijven' stevig in het zak te zetten, wegens niet conform aan één of andere europese oekaze. Echt federalisme, waar de burger, van onderop, vrij verbanden aangaat op het niveau naar keuze, dat is heel wat anders dan het ten onrechte voor democratisch versleten subsidiariteitsbeginsel. Op dezelfde manier mismeesterden ze onder de naam van federalisme ook op subsidiare manier België: van bovenaf werden bevoegdheden gedelegeerd, zonder dat het volk zelf inspraak kreeg over de items waarvoor dit al dan niet wenselijk was en is.
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En hoeveel 'Vlamingen' zouden daarmee akkoord gaan, Stefanie, om door die Hollander geannexeerd te worden?
De 3 man van de orde van sint-michiel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En trouwens, niet iedere Nederlander is een Hollander. Maar ja, dat weten de belgicisten waarschijnlijk niet gevangen als ze nog zitten in hun midden 19e eeuwse Hollanderhaat die de Belgische staat ons probeerde in te lepelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Confederalisme = 2 onafhankelijke landen. Dan blijft de Vlaamsche staat toch nog even klein?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik somde voor de vuist weg een paar mogelijkheden op. De ene zal al meer in de smaak vallen dan de andere, mijn lijstje is niet uitputtend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wat zei Bourgeois?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
Minister-President
|
![]() Ik heb die uitzending niet gezien. Ik heb er ergens over gelezen, maar weet niet meer zeker waar. In ieder geval: die Hollanders worden maar al te vaak arrogant genoemd. Zijn die Walen dan zo bescheiden? Die Waalse onnozelaars in de rand in ieder geval niet!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Stefanie, nu diaboliseert U de Franstaligen, een grote bevolkingsgroep in ons land! Het kan toch niet zijn dat zij allemaal zo boosaardig zijn als u ze voorstelt? De voorbeelden die u opnoemt worden niet gesteund door de modale Waal of Franstalige, enkel door een paar oproerkraaiers!
En de Walen worden constant gedemoniseerd door de Vlaamsche Beweging, en vooraal door de zusterpartijen N-VA/Vlaams Blok, vb. met hun "1 auto om de twee jaar GRATIS!". |
![]() |
![]() |