Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2007, 11:02   #261
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Op welke basis?
Kim, ik vond deze vragen aan de minister mbt. BihP van de VLD. Toch niet echt een separatistische partij:
Citaat:
Mevrouw Dominique Guns (VLD) : Mijnheer de voorzitter, collega's, mijnheer de minister, elf jaar geleden hebben de Vlamingen in Brussel en onder leiding van de Ancienne Belgique het initiatief genomen de Nederlandstalige muziek in Brussel te promoten door middel van het project Boterhammen in het Park. Dit initiatief is uitgegroeid tot een enorm succes, zelfs buiten de grenzen. Het is zelfs bijna een toeristisch evenement geworden. Op het ogenblik dat het initiatief zo een uitstraling heeft gekregen, heeft men bij het Brusselse college van burgemeester en schepenen plots problemen met dit project. Met allerlei drogredenen probeert dit college, met de heer Maingain op kop, dit initiatief te verhinderen.
In eerste instantie werd vorig jaar het plaatsvinden van Boterhammen in het Park verhinderd omdat de kiosk moest worden gerenoveerd. Dit jaar mag het niet georganiseerd worden in het Warandepark om ecologische redenen. Het gras moet immers de mogelijkheid krijgen om opnieuw te kunnen groeien. Pikant detail is dan wel dat in de toekomst het Warandepark wel mag gebruikt worden voor festiviteiten naar aanleiding van de nationale feestdag. Dat schept blijkbaar geen problemen voor het gras.
Ik denk dat ik mag concluderen dat (incidentele) demonstraties worden toegestaan maar dat structurele nederlandstalige of vlaamse manifestaties zwaar worden tegengewerkt.

P.S. Mooi festival, zo te zien.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 20 maart 2007 om 11:09.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 11:17   #262
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik denk dat ik mag concluderen dat (incidentele) demonstraties worden toegestaan maar dat structurele nederlandstalige of vlaamse manifestaties zwaar worden tegengewerkt.
Het is niet zo dat Brussel Nederlandstalige manifestaties wil verbieden of tegenwerken (dat beseft zelfs het kleinste kind dat zoiets in wezen gewoon niet kan of mag). Ik ken de achterliggende geschiedenis van "boterhammen in het park" niet en gezien baarle blijkbaar van mening is dat de achtergrond er niet toe doet, zal ik me elders moeten informeren.

Maingain is iemand die ik liever zie gaan dan komen maar ook hij heeft geen alleenrecht in Brussel.

Laatst gewijzigd door Kim : 20 maart 2007 om 11:18.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 11:19   #263
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Wees gerust, ik ben niet van plan om essentiële dingen weg te moffelen.
Maar wel van plan om sommige zaken een beetje te overdrijven?

Jammer dat ik er niet bij kan zijn, ik had graag enige tegenwind geboden want uiteindelijk is het nu een éénzijdige bijeenkomst waarbij men enkel één versie van de verhaalzijde hoort.
Oud 20 maart 2007, 11:31   #264
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Het is niet zo dat Brussel Nederlandstalige manifestaties wil verbieden of tegenwerken (dat beseft zelfs het kleinste kind dat zoiets in wezen gewoon niet kan of mag). Ik ken de achterliggende geschiedenis van "boterhammen in het park" niet en gezien baarle blijkbaar van mening is dat de achtergrond er niet toe doet, zal ik me elders moeten informeren.
Toch is dit wat ik vind over deze kwesties:
Citaat:
De heer Sven Gatz (VLD-Vivant) : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, mijn goede vriend de schepen van patrimoniumbeheer van de stad Brussel, de heer Maingain, heeft eens te meer toegeslagen. Hij heeft zich al op verschillende manieren populair gemaakt in het Brusselse en ver daarbuiten door te proberen om een aantal Vlaamse manifestaties die op Brussels stedelijk grondgebied plaatsvinden, te verbieden. Dat kan scherp klinken, maar ik herinner u aan de poging die hij ondernam om de Brusseldag van de Bond van Grote en van Jonge Gezinnen te dwarsbomen. Het is niet netjes om zoiets over een collega te zeggen, maar ik vrees dat het bij deze schepen gedeeltelijk pathologisch is.
Citaat:
De heer Marino Keulen (VLD) : Mijnheer de minister, mijnheer de voorzitter, collega's, het probleem werd door de heer Gatz zeer volledig ingeleid. Ik denk dat we het onder de noemer 'Vlamingen pesten' kunnen plaatsen. Boterhammen in het Park is sinds jaren een traditie en werd voor onze hoofdstad een visitekaartje. De beslissing van de schepen is een illustratie van zijn slechte karakter. Elke andere schepen zou toch blij zijn met een happening die zijn stad wat extra uitstraling bezorgt. Bovendien krijgt Brussel Boterhammen in het Park bijna gratis aangeboden. Dat een schepen dit op een provocerende manier afwijst zegt veel over de man in kwestie.
Er is toch iets aan de hand, Kim.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 20 maart 2007 om 11:34.
Oud 20 maart 2007, 11:36   #265
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is toch iets aan de hand, Kim.
Ik zeg toch niet dat er niets aan de hand is?

Het is toch niet Brussel dat alles wil verbieden? Het is Maingain in hoogsteigen persoon die dwarsligt bij dergelijke zaken. De reacties van Gatz en Keulen laten dit toch duidelijk blijken, of zie ik dat verkeerd? Ik vind het sterk om dan te stellen dat Brussel en België Nederlandstalige manifestaties wil verbieden.
Oud 20 maart 2007, 12:12   #266
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is Maingain in hoogsteigen persoon die dwarsligt bij dergelijke zaken.
En Maingain is de lieveling van het Belgisch regime. Zijn partij is al 30 jaar aan de macht in Brussel en al 8 jaar in de Belgische regering. Geen processen en geen cordons voor deze hardcore racist: wel de rode loper en macht.
Oud 20 maart 2007, 12:50   #267
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht

Wel, zo werkt dat in België niet. Wetten, regels en procedures staan hier in functie van de agenda van het Belgisch-francofone establishment. Als ze daarmee in conflict komen, worden ze gewoon aan kant geschoven, en niemand doet daar wat aan. En het FDF is de essentie van het Belgische concept, het zit niet voor niets in het hart van het establishment.
Welke wetten heeft FDF reeds overtreden, heel strikt gezien?
Oud 20 maart 2007, 13:14   #268
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wetten? Hoe bedoel je? Het FDF zit aan de top van het establishment dat de wetten maakt. En opzij schuift als het franstalig belang dat vereist.

Laatst gewijzigd door baarle : 20 maart 2007 om 13:40.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 13:29   #269
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een politieke partij is geen rechtspersoon en kan dus NOOIT verantwoordelijk gesteld worden voor het overtreden van wetten door een lid of aangesloten vereniging.

Door het feit dat een politieke partij geen rechtspersoon is, kan ze zelf ook NOOIT wetten overtreden, het zijn enkel de leden en de aangesloten verenigingen die dit kunnen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 13:36   #270
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een politieke partij is geen rechtspersoon en kan dus NOOIT verantwoordelijk gesteld worden voor het overtreden van wetten door een lid of aangesloten vereniging.

Door het feit dat een politieke partij geen rechtspersoon is, kan ze zelf ook NOOIT wetten overtreden, het zijn enkel de leden en de aangesloten verenigingen die dit kunnen.
Toch is het Blok opgeheven voor het zijn van een rasistische organisatie, iets dergelijks kan toch ook wel voor een criminele organisatie? Als dat je zou lukken...
Oud 20 maart 2007, 15:34   #271
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Toch is het Blok opgeheven voor het zijn van een rasistische organisatie, iets dergelijks kan toch ook wel voor een criminele organisatie? Als dat je zou lukken...
Het Blok is niet opgeheven, maar van naam veranderd om te vermijden dat de veroordelingen van lid zijnde verenigingen politiek tegen de partij werden gebruikt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 16:13   #272
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Vlaams Belang kan als partij niet opgeheven worden. Politieke partijen hebben geen statuut in de grondwet. (De N-Va is bij mijn weten de enige partij met rechtspersoonlijkheid). De vzw's rond het VB hadden wél rechtspersoonlijkheid en daarom werden zij veroordeeld voor racisme e.d.

En zoals Jantje reeds opmerkte: het VB is helemaal niet opgeheven. Ze hebben gewoon hun naam veranderd om uiteindelijk net hetzelfde te verkondigen.
Oud 20 maart 2007, 16:26   #273
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Er is in mijn buurt een korfbalveld & na het korfbalveld zaait men er nieuw gras
& dan mag dat veld een tijd lang niet betreden worden. De taal die de eventuele mensen die dat veld zouden willen betreden speelt dan geen enkele rol.

Nu weet ik vanzelfsprekend niet of de gemeenteraad en de schepenen die daarvoor bevoegd is in Brussel express gras gaat zaaien als een brusselse culturele nedelandstalige vereniging een evenement wil organizeren - dat zou inderdaad getuigen van kwade wil.

Het is absoluut zo dat de diverse taal-, cultuurgemeenschappen in Brussel op diverse terreinen goed samenwerken en op andere plotseling als verbeten concurrenten letterlijk elkaars bloed kunnen drinken & dat meestal het FDF er voor iets tussenzit is pure logica.

We kunnen Brussel vanzelfsprekend altijd cadeau doen aan de EU en die instelling Brussel rechtstreeks laten besturen - dat kan ook leuk zijn.
Oud 20 maart 2007, 16:32   #274
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
En zoals Jantje reeds opmerkte: het VB is helemaal niet opgeheven. Ze hebben gewoon hun naam veranderd om uiteindelijk net hetzelfde te verkondigen.
Dat wist ik, maar als een partij als criminele partij veroordeeld zou worden, zou dat goed zijn voor de stemmen?
Oud 20 maart 2007, 16:33   #275
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat wist ik, maar als een partij als criminele partij veroordeeld zou worden, zou dat goed zijn voor de stemmen?
Je hebt altijd mensen die uit protest stemmen...
Oud 20 maart 2007, 19:15   #276
Hertog van Gelre

Standaard

Dames en heren, het is weer tijd voor een nieuwe tussenstand:

Toegezegd om te komen op 28 april in Baarle (16: 10 zuidnederlanders, 6 noordnederlanders):
1Handclapping (Z)
Baarle (Z)
Tantist (Z)
Dimitri (N)
Bovenbuur (N)
Robert T (Z)
Hertog van Gelre (N)
Steven nr. 1 (Z)
djimi (Z)
Dr. Strangelove (Z)
Derk de Tweede (met elfjarige dochter) (N)(N)
Lombas (Z)
Jantje (met veertienjarige zoon) (Z)(Z)
Weezer (N)

Hoogstwaarschijnlijk (toezegging onder voorbehoud)(1: 1 zuidnederlander):
BigF (Z)

Misschien (denkt er nog over):
Tjeerd (N) - Wil, moet ver reizen vanuit Friesland, checkt mogelijkheden.
Breda (N)
Kaal (Z) - Is benaderd maar heeft nog niet geantwoord.
Evilbu (Z)
Zeno (Z)
Gregske (Z/N?)
Stand.nl-forumdeelnemers (Z)(N)
Cunning Linquist (N) - Is benaderd maar heeft nog niet geantwoord.
Heftruck (Z)

Afgezegd:
Kim (Z)
Brandaan (Z)
Burry (Z) Kan niet maar wil wel op de hoogte blijven.
Stef Leeuwenhart (Z) - Kan niet maar wil wel bij het initiatief worden betrokken.

Baarle (Hertog en Nassau), exacte plaats nog niet bekend. Gregske kwam met deze voorstellen:
De Lindeboom (t.o. het voormalige station in de Stationsstraat)
Den Engel (op de Singel)
Landgoed Schaluinen (op de provinciale weg richting Turnhout, 500 meter buiten de bebouwde kom)
Deze zijn allen gelegen in Baarle-Nassau, maar toch nabij Baarle-Hertog.
(baarle is er ook al aardige tegengekomen op internet en Jantje schijnt er ook wat te kennen.)

Tijdstip:
Nog niet exact bepaald. Hangt van de agenda af. Formele gedeelte tussen 13.00 uur en 18.00 uur 's middags. Als mensen vooraf bijeen willen komen laat dat dan even weten. Na afloop kan er met de overblijvers getafeld worden. Laat ook dat even weten.

Agenda (voorstel):
1. Kennismaking. Iedereen stelt zichzelf kort voor;
2. Verkiezen van voorzitter en notulist van de dag;
3. Inleiding: De Verenigde Nederlanden vanuit belgisch cq vlaams perspectief - (Wie voelt zich geroepen?);
4. Inleiding: De Verenigde Nederlanden vanuit nederlands perspectief - (Wie voelt zich geroepen?);
5. Bepaling (eind)doel en eventuele tussendoelen;
6. Brussel als hoogste prioriteit op korte termijn;
7. Inventarisatie problemen of obstakels op weg naar (eind)doel;
8. Bepaling gemeenschappelijke strategie.

Achtergrondinformatie (met dank aan lombas)Ik kan iedere geïnteresseerde aanraden een informatiepakket te bestellen over de Benelux. Ik heb het mijne net aangekregen, en het had volgende inhoud:
  • Kwartaalblad (2006:4, 2007:1)
  • Almanak 2005: "Grensoverschrijdende samenwerking"
  • Pamflet
  • Informatiebundel: "Wat is de Benelux?"
Bestellen kun je hier, gewilde samenstelling en taal naar believen in te vullen.
Misschien een goede voorbereiding voor wie op 28 april naar Baarle afzakt voor de bijeenkomst.

Bovenstaande middagindeling en agenda is een voorstel. Voel je vrij om erop te schieten.
Oud 20 maart 2007, 19:22   #277
Hertog van Gelre

Standaard

Nog even over Brussel: Dit is dus een goed initiatief en zo moeten er meer komen:
Citaat:
De Vlaamse en Nederlandse regering hebben samen het initiatief genomen om het Vlaams-Nederlands Huis op te zetten als cultureel instituut en als centrum voor debat en reflectie. Het Huis heeft als missie om vanuit Nederland en Vlaanderen een forum te bieden voor het debat over culturele diversiteit, samenleving en politiek in Europa.
Het Huis is een logische voortzetting van de nauwe culturele samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland in de afgelopen decennia. In 1980 besloten beide regeringen de samenwerking in verband met de taal vast te leggen in het Verdrag inzake de Nederlandse Taalunie. Vijftien jaar later sloten ze een ruimer cultureel verdrag waaruit de Commissie Cultureel Verdrag Vlaanderen-Nederland voortsproot. Nu de Europese Unie steeds belangrijker wordt, hebben ze Brussel gekozen als de plek waar Vlaanderen en Nederland zich willen presenteren als een door taal en cultuur verbonden regio binnen de culturele diversiteit van Europa.
Oud 20 maart 2007, 19:28   #278
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog even over Brussel: Dit is dus een goed initiatief en zo moeten er meer komen:
Citaat:
Nu de Europese Unie steeds belangrijker wordt, hebben ze Brussel gekozen als de plek waar Vlaanderen en Nederland zich willen presenteren als een door taal en cultuur verbonden regio binnen de culturele diversiteit van Europa.

Hertog, je loopt weer over van de goede bedoelingen() maar helaas is dit weer hun eigen keuze.

Laatst gewijzigd door evilbu : 20 maart 2007 om 19:28.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 19:41   #279
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:

Hertog, je loopt weer over van de goede bedoelingen() maar helaas is dit weer hun eigen keuze.
Ja natuurlijk is dit hun eigen keuze. De franstaligen doen het niet.
Dit soort zaken is erg belangrijk, evilbu. Ten eerste om de nederlandstalige brusselaars een hart onder de riem te steken, laten zien dat ze niet worden 'vergeten'. Ten tweede om aan de 'buitenwereld' duidelijk te maken dat Brussel in de kern een nederlands(talig)e stad is. En ten derde uit politiek strategische motieven: Om aan de franstaligen te laten zien dat je niet zomaar capituleert.

Ik weet ook wel dat je Brussel hiermee niet persé hebt gewonnen. Maar als je het niet doet verlies je zeker.
Oud 20 maart 2007, 20:29   #280
Bovenbuur

Standaard

Hé, geinig. Ik denk dat ik teveel zaken gedaan heb met de Nederlandse overheid, maar die informatie kan je gratis thuisgestuurd krijgen? Da's inderdaad wel aardig als voorbereiding...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be