Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2007, 19:23   #261
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Vlaanderen zou als het onafhankelijk zou worden,meer inwoners tellen dan Noorwegen,Denemarken ,Ierland ect,waarom zouden wij nu Nederland nodig hebben? Ik zie daar eigenlijk meer nadelen aan dan voordelen ....
Wie heeft het over "nodig hebben"?

Natuurlijk hebben Vlaanderen en Nederland elkaar niet persé "nodig". Het gaat hier over vrijwillige samenwerking, niet over afhankelijkheid. Dat is niet "nodig", maar wel "voordelig".
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 19:23   #262
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Misschien kun je ook eens ingaan op de argumentatie?
Heb ik toch op verschillende pagina's en threads reeds gedaan... ik kan het toch niet blijven herhalen...
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 19:24   #263
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie heeft het over een provincie van Nederland?

Ik heb het over Vlaanderen en Nederland als gelijkwaardige deelstaten binnen de Nederlanden.
Kijk je moet het zo zien,vroeger waren Noorwegen en Zweden ook één land
En toen ze in 1900 uiteen werden gehaald werden dat plots voorbeeldlanden,kleiner besturen heeft dit voordeel nu eenmaal
Oud 17 juli 2007, 19:25   #264
Dimitri

Standaard

Citaat:
En Nederland heeft hier nooit moeilijk over gedaan hé
België ook niet hé.

Zodra er wederzijds moeilijk gedaan wordt, krijg je nu eenmaal problemen.
Oud 17 juli 2007, 19:26   #265
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Met dergelijke uitspraken bewijs je alleen maar dat je van heel het Groot-Nederlandse concept nog altijd niets begrepen hebt.
En met zulke uitspraken bewijs je alleen dat je denigrerend bent en dat je niet weet wat er onder de bevolking leeft. De Vlaamse bevolking is met moeite voorstander van onafhankelijkheid, laat staan dat ze een Groot Nederland zien zitten.

Je terug trekken onder gelijkgezinden zal alleen maar het denkbeeld verstrekken dat iedereen toch zo moet denken want iedereen die je kent denkt zo, nou dat is dus niet het geval.
Oud 17 juli 2007, 19:26   #266
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Heb ik toch op verschillende pagina's en threads reeds gedaan... ik kan het toch niet blijven herhalen...
Waar precies? Volgens mij staat er nog een reactie open op déze draad.
Oud 17 juli 2007, 19:28   #267
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Waar precies? Volgens mij staat er nog een reactie open op déze draad.
Tsja, dat is soms het risico als je aflogt en een paar uur later geconfronteerd wordt met zoveel extra nieruwe pagina's... je kan niet overal op reageren
Oud 17 juli 2007, 19:30   #268
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En met zulke uitspraken bewijs je alleen dat je denigrerend bent en dat je niet weet wat er onder de bevolking leeft. De Vlaamse bevolking is met moeite voorstander van onafhankelijkheid, laat staan dat ze een Groot Nederland zien zitten.

Je terug trekken onder gelijkgezinden zal alleen maar het denkbeeld verstrekken dat iedereen toch zo moet denken want iedereen die je kent denkt zo, nou dat is dus niet het geval.
Qua vooringenomenheid kan dit anders ook tellen. Waar precies heb ik gezegd dat ik persoonlijk voorstander van een Groot-Nederland ben?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 19:30   #269
Dimitri

Standaard

Citaat:
Kijk je moet het zo zien,vroeger waren Noorwegen en Zweden ook één land
En toen ze in 1900 uiteen werden gehaald werden dat plots voorbeeldlanden,kleiner besturen heeft dit voordeel nu eenmaal
Noorwegen en Zweden hebben toch iets minder gemeen dan Vlaanderen en Nederland. Om te beginnen spreken ze niet dezelfde taal.
Oud 17 juli 2007, 19:31   #270
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is nu juist wat we niét denken. Wij zien voordelen in Vlaams-Nederlandse samenwerking en proberen anderen daarvan te overtuigen, waarbij we beseffen dat we nog een lange weg te gaan hebben.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 19:32   #271
Dimitri

Standaard

Citaat:
Tsja, dat is soms het risico als je aflogt en een paar uur later geconfronteerd wordt met zoveel extra nieruwe pagina's... je kan niet overal op reageren
Geeft niet, neem gerust je tijd.
Oud 17 juli 2007, 19:33   #272
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noorwegen en Zweden hebben toch iets minder gemeen dan Vlaanderen en Nederland. Om te beginnen spreken ze niet dezelfde taal.
Daar vegis je Uw wel wat in hoor,het oud Noors was sterk verwant met het Zweeds
Oud 17 juli 2007, 20:06   #273
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Deze arrogante houding bewijst waarom Nederlanders niet samen kunnen gaan met Vlamingen(ik vergeef je de persoonlijke aanval omdat je Nederlander bent)
Ik ben geen Nederlander. Dat je mijn houding op het conto van mijn vermeende Nederlanderschap schrijft bewijst dan mijn vraag helemaal niet onterecht was.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 17 juli 2007 om 20:09.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 20:08   #274
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik ben geen Nederlander. Misgeschoten dus. Ga je zaken bij hun naam noemen of blijf je liever dom?
Gelieve de persoonlijke aanvallen achter wege te laten,je woont in Nederland,dus ik vermoede ....
Oud 17 juli 2007, 20:11   #275
Dimitri

Standaard

Citaat:
Daar vegis je Uw wel wat in hoor,het oud Noors was sterk verwant met het Zweeds
Het Oud-Nederlands was ook sterk verwant aan het Duits. Vandaag zijn het volledig verschillende talen.

Het Noors van nu is vooral verwant aan het Deens. Dat is niet zo vreemd, want Noorwegen was eeuwenlang onderdeel van Denemarken, tot het begin 19e eeuw bij Zweden werd gevoegd.

Vlaanderen en Nederland zijn echter in de voorbije paar honderd jaar maar een zeer beperkte tijd samengeweest. Toch delen ze nog steeds een taal. En dat schept inderdaad een band.
Oud 17 juli 2007, 20:16   #276
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De ijzeren rein,en de uitdieping van de westerschelde,zegt dat iets over de goede Nederlanders ,en samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland
Het is niet meer dan normaal dat Nederland in de eerste plaats aan zijn belangen denkt en niet aan die van Belgie dat zich regelmatig t.o.v. Nederland opstelt. Zeker als een Nederlandse toegeving milieuschade aan het land kan berokkenen. Verder bega je wat mij betreft een fout door Vlaanderen met Belgie te vereenzelvigen.
Oud 17 juli 2007, 20:17   #277
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Oud-Nederlands was ook sterk verwant aan het Duits. Vandaag zijn het volledig verschillende talen.

Het Noors van nu is vooral verwant aan het Deens. Dat is niet zo vreemd, want Noorwegen was eeuwenlang onderdeel van Denemarken, tot het begin 19e eeuw bij Zweden werd gevoegd.

Vlaanderen en Nederland zijn echter in de voorbije paar honderd jaar maar een zeer beperkte tijd samengeweest. Toch delen ze nog steeds een taal. En dat schept inderdaad een band.
Idd,jij kent Uwe geschiedenis,maar ik wil zeggen de schaalvergroting vaak niet tot verbeteringen leidt
Oud 17 juli 2007, 20:19   #278
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hij heeft GELIJK.
??? Hang jij ook de gedachte aan dat alle Nederlanders arrogant zijn? In dit geval is de waarde van al je vorige berichten nihil.
Oud 17 juli 2007, 20:21   #279
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik ben een medestander geworden van je denkbeelden, maar het is voor mij ook een lang groeiproces geweest. Ik begrijp perfect dat er nationalisten zijn die het voorlopig bij een onafhankelijk Vlaanderen willen houden en die een hereneniging van de Nederlanden een stap te ver vinden om welke redenen dan ook. Die mensen verdienen ook ons respect en geen denigrerende opmerkingen. Tenslotte, als vandaag het klimaat rijp is voor diepgravende veranderingen, hebben de Vlaams-nationalisten er in ruime mate toe bijgedragen.
Natuurlijk verdienen het historische Vlaamsnationalisme én de mensen die het gerealiseerd hebben respect. Dat vind ik zeker ook, niet in het minst omdat ik ook uit die stroming voortkom.

We leven echter in 2007 en ik heb klein gasten die binnen tien jaar alleen voort moeten. De zeer snel veranderende - en niet zelden verslechterende - wereld waarin we vandaag leven, eist nieuwe denkbeelden en projecten. Ik ben het jongste decennium idd opgeschoven naar een positie waarin de pure Vlaamse republiek niet meer alleenzaligmakend is. Hoe meer ik zie en leer, hoe meer ik vrees dat dat onafhankelijk Vlaanderen gewoon niet zal volstaan.

Ik moet misschien niet eisen dat iedereen dezelfde evolutie doormaakt, maar eerlijk, als ik zie hoe vele Vlaamsnationalisten op de Nederlandse idee reageren als volbloed Belgicisten, zonder te beseffen dat ze de domme Belgicistische propaganda die hen gehersenspoeld heeft napraten, dan gaat mijn bloed koken.

Dat Vlaamsnationalisme wordt dan een hindernis op de weg naar wat moet. En dan ga ik al eens onheuse dingen zeggen, waarvoor in elk geval mijn excuses aan jou, gezien je het schoentje aangetrokken hebt.

In de marge nog dit: dezelfde bekrompenheid die ik in sommige Vlaamsnationalistische middens aantref in verband met een Nederlandse confederatie, en die op dit forum volop te bewonderen valt, leidt ook tot de idee van een romp-Vlaanderen, zonder Brussel. Ze willen zelfs nog de volledige staatsschuld overnemen, 25 jaar transfers blijven betalen en het risico op verlies van Randgemeenten bijnemen, als ze er maar van af zijn. Vergeef me, dat ik dat type Vlaamsnationalisten ook stilaan als tegenstanders begin te beschouwen.

Geef mij dan maar meteen een volwassen Nederlandse staat, zonder confederatie-gedoe of wat dan ook.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 20:24   #280
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik betwijfel dat zeer sterk,Ik denk(weet) dat een Vlaanderen alleen veel beter zou bestuurd worden,dan een Vlaanderen als provincie van Nederland
Ik neem hier steeds het voorbeeld van de scandinavische landen
Dat vond Sabena ook van zichzelf.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be