Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet België aansluiten bij Frankrijk?
Ja, zondermeer 27 22,31%
Ja, maar in beperkte vorm, een sterk samenwerkingsverband 3 2,48%
Misschien 4 3,31%
Nee, ik hou het liever klein 87 71,90%
Aantal stemmers: 121. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2008, 14:16   #261
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Men zou bij een fusie eventueel de Franse grondwet kunnen aanpassen. Een officieel tweetalig Frankrijk....
ja natuurlijk... de Fransen met hun superioriteitsgevoel zullen zeker en vast een andere taal toelaten buiten het frans in hun landje... zielig dat u dit zegt, aangezien u zelf weet dat dit heus niet zal gebeuren...
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 22:18   #262
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
ja natuurlijk... de Fransen met hun superioriteitsgevoel zullen zeker en vast een andere taal toelaten buiten het frans in hun landje... zielig dat u dit zegt, aangezien u zelf weet dat dit heus niet zal gebeuren...
Neen, natuurlijk niet, maar dan nog liever Frans, dan streng-protestants Hollands...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 22:21   #263
FDM
Banneling

Standaard

holy shit , ons bij volle bewustzijn inlijven bij het land van Brassens ? brasseurs ? verbrassers ??
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 22:28   #264
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Is kompleet zinloze discussie: wij gaan nooit noch bij Nederland, noch bij Frankrijk, we blijven, zoals alle rechtgeaarde Vlamingen hier willen, op ons eilandje zitten, met de eigenste kerktoren als ultieme afgod, waarrond dan nog enkele grotere goden rondjes draaien (onze wielrenners die er in het buitenland niets van bakken), waar FC De Kerktoren dé ultieme voetbalploeg is, hoewel in het buitenland niema
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 07:29   #265
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Is kompleet zinloze discussie:
Inderdaad!
Oud 29 augustus 2008, 08:11   #266
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De avond valt en Boontjes komt zijn dagelijkse portie vlaming- en ollanderhaat spuien. Er zijn gelukkig nog zekerheden in het leven...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 10:13   #267
lollysticky
Minister

Standaard

Citaat:
Is kompleet zinloze discussie: wij gaan nooit noch bij Nederland, noch bij Frankrijk, we blijven, zoals alle rechtgeaarde Vlamingen hier willen, op ons eilandje zitten, met de eigenste kerktoren als ultieme afgod, waarrond dan nog enkele grotere goden rondjes draaien (onze wielrenners die er in het buitenland niets van bakken), waar FC De Kerktoren dé ultieme voetbalploeg is, hoewel in het buitenland niema
wow... u kan zo de "azert le deuxiéme" worden!

en volgens mijn weten bakken onze wielrenners er wel iets van in het buitenland... niet dat dit er iets mee te maken heeft... maar ik denk dat u het koersgebeuren niet echt volgt...
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 29 augustus 2008 om 10:13.
Oud 29 augustus 2008, 10:41   #268
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt: "Straatrue III"

En als ik verder eventjes mijn gemoed mag laten schreeuwen: Leve de Franse cultuur Weg met de Angelsaksische oppervlakkigheid Maar toch blijf ik liever "onverfranscht, onverengelscht en onverduitscht"
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 29 augustus 2008 om 10:41.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 10:43   #269
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Is België dan al geen Franse kolonie?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 10:45   #270
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Is België dan al geen Franse kolonie?
Een kolonie is nog geen onderdeel van het Franse kerngebied, hé. Vergelijk bvb. Frans West-Afrika met Algerije.

Wat ik wel vreemd vindt, is dat de oorspronkelijke auteur pleit voor de herinvoering van provinciën in Frankrijk. Pleit hij dan ook voor de terugkeer van de monarchie? En dat terwijl ik dacht dat de auteur zich als links affirmeerde :
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 11:47   #271
lollysticky
Minister

Standaard

kheb mijn accentje verkeerd gezet
Oud 29 augustus 2008, 18:25   #272
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Een kolonie is nog geen onderdeel van het Franse kerngebied, hé. Vergelijk bvb. Frans West-Afrika met Algerije.

Wat ik wel vreemd vindt, is dat de oorspronkelijke auteur pleit voor de herinvoering van provinciën in Frankrijk. Pleit hij dan ook voor de terugkeer van de monarchie? En dat terwijl ik dacht dat de auteur zich als links affirmeerde :
Och Boontjes is ven het tegendraadse type, gun hem toch zijn pleziertje, maar neem hem vooral niet te ernstig!

Laatst gewijzigd door luc broes : 29 augustus 2008 om 18:26.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 18:49   #273
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

en volgens mijn weten bakken onze wielrenners er wel iets van in het buitenland... niet dat dit er iets mee te maken heeft... maar ik denk dat u het koersgebeuren niet echt volgt...
Je vraagt je af wat iemand die de door Belgique gesubsidieerde Waalse klaplopersmentaliteit of de spreekwoordelijk geworden Franse slag blijkbaar het nec plus ultra vindt eigenlijk nog in dat bekrompen Vlaanderen te zoeken heeft, toch?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 18:21   #274
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, natuurlijk niet, maar dan nog liever Frans, dan streng-protestants Hollands...
Het is wederzijds, die Katholieke geldverspillende arrogantie mag ook blijven waar het is, onder de grens met ons geliefde Nederland, dank u.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 19:37   #275
atlantis
Vreemdeling

atlantis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Zwakke poging om een veel realistischer voorstel snel weg te vagen. Stel u voor dat we aansluiten bij Frankrijk: hoe plots onze blik zou verruimen tot de hele wereld.

Ik blijf gewoon niet graag steken in de Vlaamse klei, laat staan in het Nederlandse drijfzand.

Ik zou graag in een land leven waar de blik op het bestaan zo ruim mogelijk is.

Misschien is emigratie naar Frankrijk realistischer, dan om Vlaanderen opnieuw in Franse knechtschap terug te voeren.
Oud 30 augustus 2008, 21:06   #276
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Laten we dan nu terugkeren tot het onderwerp: moet België zijn sterke verwantschap met Frankrijk in een meer formele vorm gieten door bij de Franse staat aan te sluiten?

Onze hele cultuur is een mengeling van vooral Franse en Vlaamse invloeden. Het lijkt me dan ook redelijk die vraag te stellen.
België dat bij Frankrijk gaat horen? Dan kunnen ze een nieuwe film gaan draaien, genre "bienvenue dans le ch'ti". In Parijs doen ze graag wat uit de hoogte tegenover hun minderheden. Ik denk dat we in hun ogen altijd "petit belges" zullen blijven.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 21:26   #277
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik sta geen enkele vereniging met een ander land voor. Ik zie vlaanderen veel liever onafhankelijk van alles en iedereen.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 19:17   #278
De_ Republikein
Vreemdeling

De_ Republikein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn er hier die België graag zien verworden tot een Amerikaanse kolonie, of Vlaanderen tot een deel van Groot-Nederland, en nog van dat soort absurde randdebiliteiten.

De meest realistische en rationele optie - aansluiting bij het aan ons meer verwante Frankrijk - wordt nochtans angstvallig vermeden.

Socio-economische verwantschap
Net als Frankrijk zijn wij in de wereld bekend voor onze zeer sterke gezondheidssystemen en onze sociale zekerheid; Frankrijk is daarin wereldleider, wij volgen op de tweede plaats. Qua organisatie zijn onze systemen bijna gelijklopend. Met die van Nederland hebben we bijna niks gemeen (die privatiseren alles veel gemakkelijker, dat zijn Angelsaksen hé).

Heel onze socio-economische organisatie is verwant aan die van Frankrijk: sterke sociale dialoog (onbestaande in Nederland), goede balans tussen staatsinterventie en puur kapitalisme (Nederland is toch vooral een land van commerçanten).

Onze grootste en meest succesvolle bedrijven (van Electrabel tot Umicore) zijn verwant aan of werken samen met de Fransen. Onze economische relaties met dat land zijn zeer goed, en meer samenwerking zou ons alleen maar versterken. De Belgische Haute Finance logeert in Parijs en Brussel, nooit in Amsterdam.

Cultuur
Als Belgen hebben wij spontaan voeling met de katholieke, bourgondische Franse cultuur van de bon vivants. Alles wijst daarop, van onze manier van eten, drinken, denken en leven.

Politico-legale organisatie
Bovendien hebben wij historisch gezien de meeste rechtsprincipes, machtsorganisatievormen en politieke filosofieën overgenomen van de Fransen - van de Code Napoléon tot de inzichten van Voltaire en Sartre. Wij hebben ook net als de Fransen het goede leven met de rationele geest van de Verlichting kunnen verzoenen, dit toch in tegenstelling tot de utilitaire, licht bekrompen nederlandse cultuur.

Kunsten
Ook op het vlak van de kunsten zijn wij sterk aan Frankrijk verwant. Vele van onze auteurs en kunstenaars zijn bekend in Frankrijk en andersom. Meer Fransen kennen Amélie Nothomb, Toots Thielemans of Benoit Poelvoorde, dan Nederlanders die kennen.

Europa
Net als de Fransen zijn wij drijvende krachten in de EU. Dit in tegenstelling tot de Nederlanders, die toch tot het eurosceptische angelsaksische kamp worden gerekend.

Kortom, op de meeste maatschappelijke, politieke, economische en culturele vlakken zijn wij veel sterker verwant aan Frankrijk, dan aan Nederland.

Moeten wij Belgen aansluiten bij het grote, machtige Frankrijk? Dat zou ons meteen op de wereldkaart zetten, en wij zouden onmiddellijk toegang krijgen tot grote delen van de wereld waar de Franse invloedssfeer groot is. (De Nederlandse invloedssfeer beperkt zich tot Curaçao en twee andere kokosnoteneilanden).

Waar blijft uw trots op onafhankelijkheid?
Als Nederlander zou ik het onafhankelijkheidsgevoel van de Vlamingen, tot welke bevolkingsgroep ik ook de Brusselaars reken (zeker wanneer u de historie in uw verhaal vermeldt), niet willen aantasten. En dat wil ik ook voor Wallonië niet. En samenwerking met UK is wel zo veilig, beter dan de UK nog verder te isoleren.

Laatst gewijzigd door De_ Republikein : 1 september 2008 om 19:19.
De_ Republikein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 21:09   #279
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Het is wederzijds, die Katholieke geldverspillende arrogantie mag ook blijven waar het is, onder de grens met ons geliefde Nederland, dank u.
Hoe bevalt Nederland dan eigenlijk waar meer Rooms-Katholieken dan protestanten zijn?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 21:28   #280
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Hoe bevalt Nederland dan eigenlijk waar meer Rooms-Katholieken dan protestanten zijn?
Stel toch geen vragen aan die grappenmaker!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be