Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 10 november 2007, 11:21   #261
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Ze vinden er wel iets op.
De Vlamingen dachten vroeger: iedere keer een beetje meer staatshervorming want ze zullen moeten toegeven omdat zij dan meer geld kunnen vragen.
Maar je ziet wel dat ze nu de zaken op een rijtje hebben en geen geld meer moeten vragen, zodat ze "demandeur en rien" kunnen zijn.
Ze hebben die zaken op een rijtje omdat Verhostadt alles heeft weggegeven voor zijn postje.
Nochtans, ze zijn niet echt "demandeur de rien", want ze willen het België behouden zoals het is. Dat is aardig wat vragen. En , alle vertragingsmaneuvers ten spijt, de Vlamingen kunnen enorm veel doordrukken met hun meerderheid. Als ze dus blijven dwarsliggen, is alles wat ze kunnen doen: België saboteren door voor alles alarmbellen en belangenconflikten in te roepen. Meer vragen wij ook niet

.
Eddy B is offline  
Oud 10 november 2007, 11:35   #262
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ze hebben die zaken op een rijtje omdat Verhostadt alles heeft weggegeven voor zijn postje.
Nochtans, ze zijn niet echt "demandeur de rien", want ze willen het België behouden zoals het is. Dat is aardig wat vragen. En , alle vertragingsmaneuvers ten spijt, de Vlamingen kunnen enorm veel doordrukken met hun meerderheid. Als ze dus blijven dwarsliggen, is alles wat ze kunnen doen: België saboteren door voor alles alarmbellen en belangenconflikten in te roepen. Meer vragen wij ook niet
Vlaanderen beseft ook wel dat je zoiets geen 3 keer moet doen.
straatrue is offline  
Oud 10 november 2007, 11:38   #263
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen gaat dat doen tot de dag dat Belgie barst. Een uurtje wenen later zal u zich beter voelen.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 10 november 2007, 11:40   #264
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wij kunnen dat 100 keer doen, want wij hebben geen centen nodig. Financieel is er namelijk al een CONfederatie doorgevoerd. Vlaanderen krijgt zijn centen en Wallonië krijgt zijn centen. Om de dingen die Nationaal zijn gebleven te bekostigen, wordt er door de deelregeringen geld teruggestort in de Nationale kas.
Enig idee wie er wie bij de ballen heeft?

.
Eddy B is offline  
Oud 10 november 2007, 11:53   #265
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet waar je dat haalt.

Als ik zo de persconferentie van het kartel van gisterenmiddag bekijk (ik heb ze verschillende keren bekeken, het is echt zalig hoe Van Deurzen doodrustig maar met veel nadruk de juiste dingen zegt), dan verwacht ik eerder het omgekeerde.

De stemming van woensdag was een historische ommekeer. Niet politiek, maar vooral psychologisch. De Vlamingen putten er een groeiend zelfvertrouwen uit, de Franstaligen raken er helemaal door van slag en beginnen zelfs openlijk ruzie te maken.

Er zijn honderden zaken die met een gewone meerderheid door de Vlaamse democratische meerderheid kunnen gestemd worden. Ik denk aan een reorganisatie van de beslissingsmacht in de NMBS of de afschaffing van het vreemdelingenstemrecht.

De Vlaamse politici beginnen dit te beseffen. Volgens mij zal meer en meer, wanneer de Franstaligen iets wat de Vlamingen echt willen obstinaat weigeren, de Vlaamse democratische meerderheid gebruikt worden.

Het is overigens de enige manier waarop België kan blijven voortbestaan.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 10 november 2007 om 12:01.
Kortaf is offline  
Oud 10 november 2007, 11:59   #266
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Op welke feiten of gebeurtenissen steun je je uitspraak?
Even niet van onderwerp veranderen maar met bewijzen komen, hé?

Ik denk eerder dat de Vlaamse politici beginnen te beseffen dat ze dit veel eerder hadden moeten doen en nog veel vaker zullen moeten doen.
Oud 10 november 2007, 12:01   #267
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik weet niet waar je dat haalt.

Als ik zo de persconferentie van het kartel van gisterenmiddag bekijk (ik heb ze verschillende keren bekeken, het is echt zalig hoe Van Deurzen doodrustig maar met veel nadruk de juiste dingen zegt), dan verwacht ik eerder het omgekeerde.

De stemming van woensdag was een historische ommekeer. Niet politiek, maar vooral psychologisch. De Vlamingen putten er een groeiend zelfvertrouwen uit, de Franstaligen raken er helemaal door van slag en beginnen zelfs openlijk ruzie te maken.

Er zijn honderden zaken die met een gewone meerderheid door de Vlaamse democratische meerderheid kunnen gestemd worden. Ik denk aan een reorganisatie van de beslissingsmacht in de NMBS of de afschaffing van het vreemdelingenstemrecht.

De Vlaamse politici beginnen dit te beseffen. Volgens mij zal meer en meer, telkens de Franstaligen iets wat de Vlamingen echt willen obstinaat weigeren, de Vlaamse democratische meerderheid gebruikt worden.

Het is overigens de enige manier waarop België kan blijven voortbestaan.
DAT was ook de uitspraak van Didierke he. Hij vreest dat de Vlamingen democratie gaan toepassen op alle vlakken, en dus wil hij een "teken" dat dit niet zal gebeuren. CD&V-NVA hebben dit pertinent geweigerd!

.
Eddy B is offline  
Oud 10 november 2007, 12:03   #268
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaamse politici beginnen dit te beseffen. Volgens mij zal meer en meer, telkens de Franstaligen iets wat de Vlamingen echt willen obstinaat weigeren, de Vlaamse democratische meerderheid gebruikt worden.
Het zijn zelfs niet alleen de Vlaamse politici die dat beginnen te beseffen...na wat ze voor één keertje eens hebben mogen voelen.

Door hun eigen veeleisende en hooghartige schuld dan nog.
Oud 10 november 2007, 12:06   #269
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik denk eerder dat de Vlaamse politici beginnen te beseffen dat ze dit veel eerder hadden moeten doen en nog veel vaker zullen moeten doen.
En als ze wat teveel twijfelen, zullen de Vlaamse kiezers wel tijdig de nodige druk uitoefenen. Die constante vasthoudendheid van de Vlaamse burgers sinds enkele jaren is wel de beste waarborg die we hebben.
Kortaf is offline  
Oud 10 november 2007, 12:10   #270
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Op dit moment op Radio 1: Jean-Marie De Decker over de stemming van woensdag en de formatie.

Om van te snoepen!
Kortaf is offline  
Oud 10 november 2007, 12:10   #271
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
DAT was ook de uitspraak van Didierke he. Hij vreest dat de Vlamingen democratie gaan toepassen op alle vlakken, en dus wil hij een "teken" dat dit niet zal gebeuren. CD&V-NVA hebben dit pertinent geweigerd!
Goed gezien, Eddy!

Ik heb onmiddelijk nadat Reynders dat signaal van goede wil eiste laten weten dat ik doorhad wat hij daarmee bedoelde. De vlaamse partijen moesten zich in het stof wentelen en beloven dat ze voortaan weer braaf en onderdanig zouden doen wat de Franstaligen van hen verlangen: vrijwillig geen gebruik meer maken van hun democratische recht.
Hij wéét dus dat dit niet meer zo vanzelfsprekend is als de afgelopen 177 jaar.
Oud 10 november 2007, 12:13   #272
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

--

Laatst gewijzigd door Kortaf : 10 november 2007 om 12:13.
Kortaf is offline  
Oud 10 november 2007, 12:18   #273
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed gezien, Eddy!

Ik heb onmiddelijk nadat Reynders dat signaal van goede wil eiste laten weten dat ik doorhad wat hij daarmee bedoelde. De vlaamse partijen moesten zich in het stof wentelen en beloven dat ze voortaan weer braaf en onderdanig zouden doen wat de Franstaligen van hen verlangen: vrijwillig geen gebruik meer maken van hun democratische recht.
Hij wéét dus dat dit niet meer zo vanzelfsprekend is als de afgelopen 177 jaar.
Op de één of andere post hoorde ik hem zeggen dat in geval die stoute flamands hun meerderheid nog eens gingen gebruiken, het niet meer de moeite was dat hij naar Brussel moest komen te gaan stemmen....

Je vraagt je af - over andere onderwerpen - waarom de oppositie sowieso nog de moeite zou doen om mee te stemmen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 10 november 2007, 12:49   #274
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Op welke feiten of gebeurtenissen steun je je uitspraak?
Even niet van onderwerp veranderen maar met bewijzen komen, hé?

Het Laatste Nieuws - 10/11/2007 - luc van der kelen

Leterme III staat weer

waar hij stond. Nergens
Meer dan honderdvijftig dagen ver zitten we in de politieke stuurloosheid en formateur Yves Leterme staat opnieuw waar hij begon in kasteel Hertoginnedal. Bij de vraag of er nu een staatshervorming komt of niet. Daarover hebben de oranje-blauwe partijen, met het kartel in de weinig benijdenswaardige hoofdrol, ondertussen meer rondjes gedraaid dan Michaël Schumacher er ooit heeft gereden op het circuit van Francorchamps, voldoende om het noorden en het zuiden erbij te verliezen. Herman Van Rompuy en Armand De Decker moeten nu zelfs halsoverkop aan de slag om te redden wat er voor Leterme en zijn kartel nog valt te redden. De paniek slaat toe, oranje-blauw probeert te ontsnappen aan zijn zwanenzang.
n de Europese Unie wordt er langsom meer met ons gelachen. Serieus nemen ze het daar al lang niet meer. «Ik zag mijn 26 collega's en ik heb geprobeerd ze uit te leggen hoe het in elkaar zit», zei een Belgische topfunctionaris bij de Unie me gisteren. «Ik heb niet de indruk dat ze het hebben begrepen. Achteraf stapte de Spaanse vertegenwoordiger op me af. Wij kijken in Europa nog naar twee landen. Kosovo en België», zei hij lachend. Het is dus zover: ons land is dankzij de grote strategen van de Wetstraat de risee van Europa geworden. Het is ver, zeer ver gekomen.

Overmoed schaadt

Yves Leterme, de formateur, en zijn kartel krijgen de zwartepiet toegeworpen. Er wordt openlijk getwijfeld aan zijn kwaliteiten als regeringsleider, niet alleen buiten zijn partij. Aan zijn werkkracht zal het niet liggen. De formateur werkt onophoudelijk, behalve als Standard speelt. Als het nog wat duurt, heeft hij straks alle matchen van zijn ploeg gezien.
Natuurlijk is het niet alleen zijn fout. Hij staat tegenover een situatie die uiterst moeilijk is, met zeer lastige partners aan de overkant van de taalgrens. Voor een groot deel vallen zijn problemen toe te schrijven aan onervarenheid en onbekendheid met het terrein en de medespelers. Dat heeft geleid tot inschattingsfouten en onderschatting van de problematiek.
Het opzijzetten van Jean-Luc Dehaene is de grootste fout geweest. Leterme had Dehaene rustig moeten laten doen, een maand of twee desnoods, tot beetje bij beetje de grootste obstakels waren ontmijnd. Nu heeft Leterme zichzelf veel te vroeg in de arena gestort, met alle problemen van dien. Het dient gezegd, het moeten sterke benen zijn die 800.000 voorkeurstemmen kunnen dragen. Dat leidt algauw tot overmoed.

Hoeveel is te veel?

Na Leterme I beleeft nu ook Leterme II een diepe crisis. Hoe vaak kan een formateur mislukken voor het een keer te veel is? Voor de tweede keer moet Herman Van Rompuy hem komen redden. Alleen is het nu zeer de vraag of het klimaat het nog mogelijk zal maken een deftig kader uit te tekenen voor de staatshervorming. Jo Vandeurzen en Bart De Wever hebben met hun nieuwe dreiging - geen regering zonder staatshervorming - hun laatste troef uitgespeeld. Als het er nu niet gauw van komt - en er zijn geen zeeën van tijd meer - zal Leterme III het eindpunt zijn. Dan zal hij zijn zoals Al Gore: de voormalige toekomstige premier van België.
Het kartel CD&V/N-VA is in de pers zwaar aangepakt. Bart De Wever, zeer opgewonden, vindt dat de pers geen Vlaamse reflex meer heeft en dat de Franstalige media wel «als één blok» achter hun politici staan. Wat voor een beeld heeft Bart De Wever van Vlaanderen om een gestroomlijnde pers te verwachten, die blindelings achter de politici loopt? Dat hoort niet thuis in een democratie. Bovendien heeft hij ook ongelijk ten gronde. Vandaag zijn we vijf maanden na de verkiezingen en al die tijd is er in de media nauwelijks kritiek geweest op het Vlaamse verlanglijstje. Integendeel, er is zeer veel geduld opgebracht.
De kritiek slaat op de methode, de strategie, de manier om er te geraken en op het einde, deze week, op een diepe ontgoocheling dat de Vlaamse onderhandelaars erin geslaagd zijn B-H/V en de staatshervorming te torpederen. Twee, drie keer hebben we de onderhandelaars bezworen de politieke moed te hebben om niet meerderheid tegen minderheid te laten stemmen, wetende wat daaruit zou volgen. De raad is blind in de wind geslagen en nu is het glas gebroken.
Het is de ontgoocheling om zoveel onvermogen en amateurisme om ideeën in realisaties om te zetten die kwaad bloed zet. Deze formatie is een gemiste kans zoals nooit tevoren en dat is voor Vlaanderen én voor België erg, omdat het niet alleen instabiliteit en imagoverlies heeft veroorzaakt, maar ook belet dat dit land op een veel efficiëntere en coherentere manier zou worden bestuurd.
België, Vlaanderen, Wallonië, Brussel, we hebben een beter bestuur nodig, en dat alleen kan als de bevoegdheden daar gelegd worden waar ze het best worden uitgeoefend. Dat zal soms op het federale niveau zijn en soms op het regionale. En het is godgeklaagd dat het er niet van komt.`
Wie zijn verwachtingspatroon niet realistisch inschat, wie denkt dat het volstaat te willen om te doen, die heeft in de toppolitiek eigenlijk niets te zoeken.

De laatste tango

Het is niet aan de media om te zeggen wie het land moet besturen of wie er formateur moet zijn. Dat is aan de kiezers en aan de vertegenwoordigers van het volk. Maar het is wel de rol van de media om de optelsom te maken van de wensen en daar de realisaties naast te leggen. Na 153 dagen is het eerste stapeltje nog even hoog. Ernaast ligt voorlopig niets.
CD&V en N-VA willen het nog eens proberen, met Yves Leterme en Herman Van Rompuy. Als het nu niet gauw lukt, en de tijd is niet meer eindeloos, want er doemen belangrijke problemen op aan de einder, wordt het tijd om conclusies te trekken. Er zijn nog politici met enig verstand in dit land.
straatrue is offline  
Oud 10 november 2007, 12:51   #275
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het zijn zelfs niet alleen de Vlaamse politici die dat beginnen te beseffen...na wat ze voor één keertje eens hebben mogen voelen.

Door hun eigen veeleisende en hooghartige schuld dan nog.

Dan ziet het er slecht uit voor de Vlaamse Brussels.
straatrue is offline  
Oud 10 november 2007, 12:53   #276
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Laatste Nieuws - 10/11/2007 - luc van der kelen

Leterme III staat weer

waar hij stond. Nergens
Meer dan honderdvijftig dagen ver zitten we in de politieke stuurloosheid en formateur Yves Leterme staat opnieuw waar hij begon in kasteel Hertoginnedal. Bij de vraag of er nu een staatshervorming komt of niet. Daarover hebben de oranje-blauwe partijen, met het kartel in de weinig benijdenswaardige hoofdrol, ondertussen meer rondjes gedraaid dan Michaël Schumacher er ooit heeft gereden op het circuit van Francorchamps, voldoende om het noorden en het zuiden erbij te verliezen. Herman Van Rompuy en Armand De Decker moeten nu zelfs halsoverkop aan de slag om te redden wat er voor Leterme en zijn kartel nog valt te redden. De paniek slaat toe, oranje-blauw probeert te ontsnappen aan zijn zwanenzang.
n de Europese Unie wordt er langsom meer met ons gelachen. Serieus nemen ze het daar al lang niet meer. «Ik zag mijn 26 collega's en ik heb geprobeerd ze uit te leggen hoe het in elkaar zit», zei een Belgische topfunctionaris bij de Unie me gisteren. «Ik heb niet de indruk dat ze het hebben begrepen. Achteraf stapte de Spaanse vertegenwoordiger op me af. Wij kijken in Europa nog naar twee landen. Kosovo en België», zei hij lachend. Het is dus zover: ons land is dankzij de grote strategen van de Wetstraat de risee van Europa geworden. Het is ver, zeer ver gekomen.

Overmoed schaadt

Yves Leterme, de formateur, en zijn kartel krijgen de zwartepiet toegeworpen. Er wordt openlijk getwijfeld aan zijn kwaliteiten als regeringsleider, niet alleen buiten zijn partij. Aan zijn werkkracht zal het niet liggen. De formateur werkt onophoudelijk, behalve als Standard speelt. Als het nog wat duurt, heeft hij straks alle matchen van zijn ploeg gezien.
Natuurlijk is het niet alleen zijn fout. Hij staat tegenover een situatie die uiterst moeilijk is, met zeer lastige partners aan de overkant van de taalgrens. Voor een groot deel vallen zijn problemen toe te schrijven aan onervarenheid en onbekendheid met het terrein en de medespelers. Dat heeft geleid tot inschattingsfouten en onderschatting van de problematiek.
Het opzijzetten van Jean-Luc Dehaene is de grootste fout geweest. Leterme had Dehaene rustig moeten laten doen, een maand of twee desnoods, tot beetje bij beetje de grootste obstakels waren ontmijnd. Nu heeft Leterme zichzelf veel te vroeg in de arena gestort, met alle problemen van dien. Het dient gezegd, het moeten sterke benen zijn die 800.000 voorkeurstemmen kunnen dragen. Dat leidt algauw tot overmoed.

Hoeveel is te veel?

Na Leterme I beleeft nu ook Leterme II een diepe crisis. Hoe vaak kan een formateur mislukken voor het een keer te veel is? Voor de tweede keer moet Herman Van Rompuy hem komen redden. Alleen is het nu zeer de vraag of het klimaat het nog mogelijk zal maken een deftig kader uit te tekenen voor de staatshervorming. Jo Vandeurzen en Bart De Wever hebben met hun nieuwe dreiging - geen regering zonder staatshervorming - hun laatste troef uitgespeeld. Als het er nu niet gauw van komt - en er zijn geen zeeën van tijd meer - zal Leterme III het eindpunt zijn. Dan zal hij zijn zoals Al Gore: de voormalige toekomstige premier van België.
Het kartel CD&V/N-VA is in de pers zwaar aangepakt. Bart De Wever, zeer opgewonden, vindt dat de pers geen Vlaamse reflex meer heeft en dat de Franstalige media wel «als één blok» achter hun politici staan. Wat voor een beeld heeft Bart De Wever van Vlaanderen om een gestroomlijnde pers te verwachten, die blindelings achter de politici loopt? Dat hoort niet thuis in een democratie. Bovendien heeft hij ook ongelijk ten gronde. Vandaag zijn we vijf maanden na de verkiezingen en al die tijd is er in de media nauwelijks kritiek geweest op het Vlaamse verlanglijstje. Integendeel, er is zeer veel geduld opgebracht.
De kritiek slaat op de methode, de strategie, de manier om er te geraken en op het einde, deze week, op een diepe ontgoocheling dat de Vlaamse onderhandelaars erin geslaagd zijn B-H/V en de staatshervorming te torpederen. Twee, drie keer hebben we de onderhandelaars bezworen de politieke moed te hebben om niet meerderheid tegen minderheid te laten stemmen, wetende wat daaruit zou volgen. De raad is blind in de wind geslagen en nu is het glas gebroken.
Het is de ontgoocheling om zoveel onvermogen en amateurisme om ideeën in realisaties om te zetten die kwaad bloed zet. Deze formatie is een gemiste kans zoals nooit tevoren en dat is voor Vlaanderen én voor België erg, omdat het niet alleen instabiliteit en imagoverlies heeft veroorzaakt, maar ook belet dat dit land op een veel efficiëntere en coherentere manier zou worden bestuurd.
België, Vlaanderen, Wallonië, Brussel, we hebben een beter bestuur nodig, en dat alleen kan als de bevoegdheden daar gelegd worden waar ze het best worden uitgeoefend. Dat zal soms op het federale niveau zijn en soms op het regionale. En het is godgeklaagd dat het er niet van komt.`
Wie zijn verwachtingspatroon niet realistisch inschat, wie denkt dat het volstaat te willen om te doen, die heeft in de toppolitiek eigenlijk niets te zoeken.

De laatste tango

Het is niet aan de media om te zeggen wie het land moet besturen of wie er formateur moet zijn. Dat is aan de kiezers en aan de vertegenwoordigers van het volk. Maar het is wel de rol van de media om de optelsom te maken van de wensen en daar de realisaties naast te leggen. Na 153 dagen is het eerste stapeltje nog even hoog. Ernaast ligt voorlopig niets.
CD&V en N-VA willen het nog eens proberen, met Yves Leterme en Herman Van Rompuy. Als het nu niet gauw lukt, en de tijd is niet meer eindeloos, want er doemen belangrijke problemen op aan de einder, wordt het tijd om conclusies te trekken. Er zijn nog politici met enig verstand in dit land.
Walgelijke volksverrader = van der Kelen.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 10 november 2007, 12:56   #277
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Walgelijke volksverrader = van der Kelen.
Na 177 jaar moet Vlaanderen het nog doen met mensen die hun eigen nest bevuilen?
I amsterdam is offline  
Oud 10 november 2007, 12:59   #278
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Na 177 jaar moet Vlaanderen het nog doen met mensen die hun eigen nest bevuilen?
van der kelen is een belg van het eerste uur en lid van de loge. Anti-Vlaams tot in de kist.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 10 november 2007, 13:16   #279
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Belgicisten bevuilen hun eigen nest niet. Enkel het Vlaamse.
Oud 10 november 2007, 13:19   #280
straatrue
Minister-President

Standaard

Nog een volksverrader. Toch eigenaardig dat alle Vlaamse politieke journalisten blijkbaar domoren zijn:

Citaat:

De Morgen - 10/11/2007 - Walter Pauli

Collectief Dom & Verdwaasd

Met permissie: deze CD&V-leiding kan het niet

Deze formatie is niet alleen de langste regeringsvorming ooit, ze is sinds vrijdag ook de onbenulligste. Dat ligt aan één partner: het Vlaamse kartel CD&V-N-VA. Wie de snel wisselende verklaringen op een rijtje zet, ziet in één dag meer bochtenwerk dan in een slalomtoernooi op de Olympische Winterspelen.

Donderdag, één dag na de toch niet zo glorieuze B-H-V-stemming, deed CD&V alles om de positie van Yves Leterme als formateur te redden. Dat lukte. De koning vroeg Leterme snel een regering te vormen. Een vraag waarmee alleen een zwakzinnige niet akkoord kan gaan na een klein halfjaar politieke crisis die van België de risee maakte van de wereldpers. Parallel aan die formatie zou onder meer Herman Van Rompuy de spaak gelopen staatshervorming weer op gang trekken. CD&V steunde dat redelijke plan. Maar tegelijk raakte N-VA in paniek. Bart De Wever ziet plots de foute gevolgen van de 'historische' B-H-V-stemming. Wat begint als een verbale reactie om het Vlaamse kartel te lijmen, eindigt in één tijd in ridicuul politiek opbod.

Ineens moet het hele land de prijs betalen voor de interne fouten van CD&V-N-VA. En zoals men dat kent uit films van Laurel & Hardy: de eerste fout wordt altijd gecompenseerd met een nog groteskere dwaasheid. Plots eist CD&V dat er pas een nieuwe regering mag komen als die garanties heeft voor een grote staatshervorming. Dat betekent dus dat de CD&V'ers aannemen dat PS en sp.a vanuit de oppositie flink zullen meewerken. A ja, want de socialisten zijn nodig voor een tweederdemeerderheid, tenzij ze met het VB in zee willen. Di Rupo zal lachen. CD&V'ers brullen dezer dagen maar op, ze roepen en eisen maar wat ze willen, ook al is dat baarlijke onzin. Met permissie: deze CD&V-leiding kan het niet. Leterme en Vandeurzen hebben 150 dagen gekregen om te doen wat de kiezer hen vroeg: regeren. In de plaats daarvan verkwanselden ze elke kans, elk moment.

CD&V is inderdaad niet meer de oude CVP. Dit is niet meer de partij van Gaston Eyskens, Wilfried Martens of Jean-Luc Dehaene. Dit is geen staatsdragende partij meer, geen partij die een land leidt en een samenleving gidst. Yves Leterme en Jo Vandeurzen zijn politici met veel stemmen maar te weinig talent. Dat is in de huidige omstandigheden dramatisch: niet alleen voor CD&V, maar vooral voor het land.

Walter Pauli

Adjunct-hoofdredacteur

Laatst gewijzigd door straatrue : 10 november 2007 om 13:20.
straatrue is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be