![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
Bekijk resultaten enquête: Wat vind jij van de S.O.S.? | |||
positief |
![]() ![]() ![]() |
9 | 34,62% |
negatief |
![]() ![]() ![]() |
6 | 23,08% |
voordeel van de twijfel |
![]() ![]() ![]() |
5 | 19,23% |
twijfel, met negatieve bijsmaak |
![]() ![]() ![]() |
6 | 23,08% |
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Parlementslid
|
![]() Het citaat waar staat dat PvdA niet langer marxistisch is:
Ter vergelijking: gelooft de 26 augustus groep dat de PVDA dichter bij de waarheid zit wanneer het zichzelf proclameert tot NAP (‘de SP in België’)? De waarheid is concreet. Geloven de kameraden van de “26 augustus-groep” dan werkelijk dat VONK, met haar frontorganisatie SP.a Rood, wel naar ‘bredere lagen werkt’ in de al lang dode arbeiderspartij SP.a? Er zijn geen eeuwige waarheden, nietwaar? De SAP door achter Groen’s slippen te hollen? Dit zijn enkele vragen waarop wij graag een antwoord willen van de “26 augustus” groep. Wat ons betreft: allemaal hebben ze het marxisme verlaten en daarom ook de rol van de revolutionaire partij overboord gegooid. Op zo’n moment wil de “26 augustus-groep” dat we ‘ons grote gelijk’ (lees: marxisme) laten varen en de weg van de andere linkse organisaties opslaan. Wij passen hiervoor. Twee: ik zie echt niet in wat het nadeel kan zijn van geheime stemmingen voor het verkiezen van de leiding.Noch wat het voordeel is van open verkiezingen. Als ik nu nog ooit van een LSP-er het verwijt moet horen dat de pvdA stalinistisch (niet democratisch) is, in tegenstelling tot LSP dan heb ik een heel concreet antwoord om dat te weerleggen. Over de kiwi is hier al zo vaak gedebatteerd, daar ga ik niet nog eens over beginnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Aan de vraagstelling zie je op welke manier er binnen de LSP gesproken wordt over andere organisaties. De antwoorden en kritieken zijn eenvoudig. Wij (LSP) hebben de antwoorden. Als enige organisatie gaan we tegen de stroom in. Enkel onze kleine congregatie houdt de marxistische theorie in ere. De andere organisaties hebben het ware revolutionaire pad verlaten. De PVDA steunt de vrije markt. De Vonk is een schaamlapje voor de SPa-top en de SAP is niet meer dan de slippendrager van Groen!. Enkel de LSP roeit tegen de stroom in. De omgeving waarin we werken is uitermate vijandig. Daarom zitten we al meer dan 15 jaar in het stadium van de "primitieve accumulatie". We moeten door heel concrete campagnes de jongeren aantrekken die we kunnen vormen en consolideren tot de eerste kaders. Een bijzonder simplistische analyse die druipt van de arrogantie. Maar ze werkt wel. Zolang dat je het verhaal niet in vraag stelt natuurlijk. Over die kwestie van de open stemming door handopsteking hebben wij als groep ook kritieken geformuleerd. Het antwoord hierop was dat een geheime stemming kleinburgelijk was. Engels had hier in de bond van communisten immers tegen gevochten. Vanuit mijn ervaring weet ik dat de publieke stemming leidt tot het viseren van kameraden die tegen de partijlijn ingingen. En dat kameraden die niet met de lijn akkoord gingen niets anders dierven dan mee te stemmen met de meerderheid. Op deze kritiek werd geantwoord dat wij als revolutionaire kaders in staat moesten zijn om de verantwoordelijkheid voor ons stemgedrag op te nemen. Een geheime stemming zou te gratuit zijn. Dit is slechts één voorbeeld van de technieken die gebruikt worden om te voorkomen dat er te veel vragen gesteld worden, dat de partijlijn kritisch in vraag gesteld wordt.
Marx heeft geen allesomvattende wereldbeschouwing geschreven met kant en klare oplossingen die voor eeuwig en altijd gelden, wel heeft hij een bron aangereikt tot verder nadenken, tot verder onderzoek. Rosa Luxemburg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
"Maar een democratische discussie bleek niet mogelijk binnen de partij. Op allerlei manieren werden de principes van het democratisch centralisme misbruikt om oppositionele stemmen monddood te maken. We vrezen dat onder deze condities de LSP een oude blinde zieke man wordt, die haar leden enkel in het parallelle universum kan laten leven door gebruik te maken van een constante peptalk, het opsluiten in het eigen grote gelijk en door een vijandige houding aan te nemen tegenover iedereen die niet tot de eigen groep behoort. " ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tony p : 28 november 2007 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zo'n conferenties en congressen zijn meestal nooit erg controversieel omdat ales van op voorhand vrij goed uitgediscussieerd wordt, maar in andere leidinggevende organen wordt op dezelfde manier gestemd en is daar geen enkel probleem mee. Trouwens, de teksten wordt trouwens bijna nooit unaniem goedgekeurd. Citaat:
![]() |
![]() |
#267 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() & wat betreft die geheime stemmingen, LSP redeneert als volgt (ze zullen me wel verbeteren als ik verkeerd zit), indien mensen op een bepaald punt niet akkoord gaan, dan hebben ze bij een open stemming de mogelijkheid om hun standpunt toe te lichten & te motiveren, hetgeen een verrijking vormt voor de organisatie--> dit is pas ware democratie, het zorgt ervoor dat de leden op een actieve manier betrokken worden bij de besluitvorming, een geheime stemming is inderdaad te gratuit, leden moeten hun verantwoordelijkheid ook nemen. Het feit dat voor alles bijna unaniem "voor" gestemd wordt, is voor LSP het bewijs dat de analyses van LSP gedragen worden door de leden. De idee dat er een groepsdruk zou kunnen bestaan bij dergelijke stemmingen komt bij de leiding blijkbaar niet op... mischien is een les sociale psychologie wel nuttig... ![]() Verder probeert LSP stemmingen zoveel mogelijk te vermijden. Via een eerlijke discussie waarin de leden spreekrecht hebben, kunnen ze hun standpunt duidelijk maken en met deze nieuwe inzichten kan men dan tot juistere analyses komen, die worden gedragen door de leden. Een stemming volgens LSP is echter een teken van zwakte, en verdeeldheid. Meningsverschillen zijn terug te voeren op het feit dat sommigen de perspectieven niet snappen (eventueel doordat er niet genoeg tijd is om alles volledig uit de discussieren.) & natuurlijk de collectieve analyse primeert boven de individuele. De manier van argumenteren wordt trouwens ook snel duidelijk als je ziet hoe er in de teksten wordt gereageerd op onze vragen Wat me stoort aan de gecensureerde teksten die GC heeft gepost, is A. Wat GC stelt is dat de stukken die weg zijn gevallen te intern waren of te persoonlijk. & inderdaad voor de eerste paar bladzijden die geschreven zijn in "LSP; doel of middel", zijn er bepaalde stukken die intern zijn. Deze eerste pagina's gingen over de persoonlijke redenen, waarom we tot onze kritieken kwamen... een soort van hoe het begon. In de rest van deze tekst echter, lijkt het me, dat ze alles wat een te negatief beeld gaf over LSP hebben gewist. Of gaan ze mij hier zeggen dat de helft van de tekst te persoonlijk of te intern was?? Ziet er mij naar uit dan dat LSP heel wat te verbergen heeft. B. Er is ons doorheen de discussie steeds gezegd dat we verantwoordelijkheid moesten nemen voor onze teksten, dat we niet zomaar gratuit kritieken mochten geven, dat we ons voor elke punt, komma... dat we gezegd of geschreven hebben, moeten verantwoorden, ook in de teksten die op marxisme.net staan komt dit naar voren. Anderzijds constateer ik nu dat bepaalde zaken & citaten die een negatiever beeld geven van bepaalde leden of van LSP of CWI worden weggelaten, of dat de naam van het LSP-lid wordt afgekort. Blijkbaar dienen sommige mensen iets meer verantwoordelijkheid af te leggen dan anderen...
"Het is waar dat voor jezelf beslissen en denken, veel moeilijker is, dan het volgen van voorgegeven standpunten, het vergt het aanwenden van de volle capaciteit van elks, maar het is de enige weg naar vrijheid" A. Pannekoek Laatst gewijzigd door Zeekangeroe : 29 november 2007 om 01:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Maar goed ... de discussie is al zo oud als de straatstenen en zal wss ook nooit helemaal verdwijnen. Volgens u moeten we onder de vlag van grote eenheid allemaal samen in een beweging, organisatie of 'partij' stappen Dat we daarvoor alle meningsverschillen die er zijn (face it) daarvoor moeten negeren wat onvermijdelijk leidt tot immobilisme of een programma dat eigenlijk niemand zich in kan vinden, is voor u geen bezwaar. We mogen ook vooral niet zeggen dat we het niet eens zijn met elkaar want we zijn nu eenmaal allemaal links hé. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zit SOS nu eigenlijk nog in CAP?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Waarom zouden ze dat niet doen?
![]() |
#271 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik noem het de torenhoge pretentie. LSP heeft nog absoluut niks bewezen, maar dat mogen de leden niet weten. Je kan jongeren enkele jaren opjagen door hen voor te schotelen dat zij bij de enige echte voorhoedepartij van het proletariaat horen. Vroeg of laat komt de realiteit naar boven: LSP heeft een uiterst minieme inplanting in de arbeidersklasse en in de vakbonden. Tweede groot probleem bij LSP is de enorme zwakte van hun analyse. De mosterd wordt ofwel in Londen gehaald, ofwel gecopieerd van andere websites ofwel... een opeenstapeling van slogans en gauchistische praat. Dat in combinatie met de pretentie en de zwakte in de arbeidersklasse resulteren in een toenemend isolement. Ik hoop dat PVDA, KP, Vonk, Spa-rood en SAP doen wat nodig is met LSP: kompleet links laten liggen. In elk geval, sinds enkele jaren stel ik een toenemend isolement vast van LSP en dat is een goede zaak. Het zal zover komen dan LSP publiek gereduceerd wordt tot wat werkelijk is: een kleine sekte. Ik doe daar in elk geval elke dag (met succes) mijn best voor. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het zou natuurlijk kunnen dat, indien we verder groeien, we ook leden hebben die niet binnen de CAP willen werken. Het staat natuurlijk elke sosser vrij om al dan niet lid te zijn van een organisatie
"Het is waar dat voor jezelf beslissen en denken, veel moeilijker is, dan het volgen van voorgegeven standpunten, het vergt het aanwenden van de volle capaciteit van elks, maar het is de enige weg naar vrijheid" A. Pannekoek |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet omdat je respect hebt voor andere meningen, dat je er een kartel mee moet aangaan.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat: