Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2007, 07:39   #261
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als thuisbakker kan ik u verzekeren dat zelf brood en banket bakken niet goedkoper is, dan het brood aankopen bij bakker of supermarkt (vooral in de supermarkt is het vaak nog goedkoper). Bloem mag dan wel goedkoper zijn (bepaalde soorten dan wel, andere zijn flink duur), je moet ook elektriciteit en nog andere grondstoffen rekenen. Zeker wie dan nog een broodbakmachine gebruikt, komt bijna steeds duurder uit. Maar je heb er meer voldoening aan en je weet tenminste wat er in het brood zit.
Ja maar je bent als weer verkeert bezig.
Je mag geen energie kopen, je moet die zelf winnen, want als je dat niet doet, kom je al snel aan een extra kost van +/-200€ per maand als ik de postings hier mag volgen.
En ook je andere zaken zoals eieren moet je zelf bekomen van je kippen en niet kopen.

Ik wil je niet in paniek doen slagen, maar je hebt wel minsten een 1/2ha tuin nodig hoor, anders kan het niet. En met 2 1/2 ha kan je zelfs volledig zelfbedruipend zijn.(bron ; boek; leven van het land , niets verspillen en gezond blijven van John Seymour)
Wat ons natuurlijk direct naar die andere oorzaak avn ons duur leven brengt, de overbevolking hier Want wij hebben die 2 1/2 ha per gezin niet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 08:02   #262
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ook door de komst van de euro.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck
Dezelfde onzin die steeds weer terugkomt bij mensen zonder economische kennis.

Ik ben het een beetje beu aan 't worden dat steeds weer te ontkrachten.
Wel Heftruck de komst van de Euro heeft wel iets veroorzaak en wij mogen eigenlijk blij zijn dat de Euro er is gekomen op het juiste ogenblik.
Want de prijsstijgingen zijn wereldwijd terug te vinden, ook in de landen die reeds meer dan 200 jaar met dezelfde munt werken.
Alleen hebben wij het geluk gehad dat binnen de Eurozone met de invoer van de Euro ook alle wisselkoersen zijn weggevallen met onze buurlanden, want anders hadden de prijsstijgingen veel groter geweest.
Wat er wel is gebeurd, is dat de banken hun inkomsten van de wisselkoersen op een andere plaats zijn gaan zoeken en de werkende mensen in hun zakken zijn gaan zitten.

Een tweede zaak die gebeurd is met de komst van de Euro, is dat mensen plots niet meer zichzelf konden bedriegen met de munteenheden uit het buitenland tijdens hun reizen en zagen dat het daar plots toch evenduur was als hier.

Maar de derde en belangrijkste oorzaak van de grote prijsstijgingen( word trouwens bijna altijd over het hoofd gezien) is het open gaan van het Oostblok. Na de val van de USSR zijn die mensen eerst gaan werken aan hun woningen en hebben daar hun geld in gestoken, maar toen die af waren, zijn zij begonnen met massaal de zelfde zaken te kopen als wij en ook met voedsel gaan smossen en daar ligt één van de grote oorzaken van de grote prijsstijgingen, prijsstijgingen die telkens opnieuw worden bekrachting als er een ander land overstapt van het communisme naar het kapitalisme. Want telkens opnieuw is er een grote vraag naar energie en luxe goederen, een vraag waar het aanbod van profiteert en zijn prijzen op slaagt.
Oud 22 november 2007, 08:39   #263
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja maar je bent als weer verkeert bezig.
Je mag geen energie kopen, je moet die zelf winnen, want als je dat niet doet, kom je al snel aan een extra kost van +/-200€ per maand als ik de postings hier mag volgen.
En ook je andere zaken zoals eieren moet je zelf bekomen van je kippen en niet kopen.

Ik wil je niet in paniek doen slagen, maar je hebt wel minsten een 1/2ha tuin nodig hoor, anders kan het niet. En met 2 1/2 ha kan je zelfs volledig zelfbedruipend zijn.(bron ; boek; leven van het land , niets verspillen en gezond blijven van John Seymour)
Wat ons natuurlijk direct naar die andere oorzaak avn ons duur leven brengt, de overbevolking hier Want wij hebben die 2 1/2 ha per gezin niet.
Wat is dat nu voor wartaal? Eieren zijn heus niet de grondstof die de kostprijs van een brood enorm verhoogt, dat is wel de elektriciteit. En die winnen de meeste mensen niet eenmaal niet zelf. Waar dit dan toch gebeurt, gaat er een enorme investering aan vooraf.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 08:43   #264
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent dus al fout bezig.
Je koopt bloem, met de prijs van 1 brood kan je namelijk 5 kg bloem kopen.
En je koopt niets voor er tussen, je maakt zelf je konfituur van fruit dat je gaat plukken, je koop enkel de suiker en de rest is beleg van eigen gekweekte dieren.
Water koop je niet, je pompt het zelf op uit de grond.

Echt waar Manbo, men kan dus mits de nodige aanpassingen aan de levenswijzen gemakkelijk leven van 400€ per maand plus woningkost met 5 personen hier in België.
En je kan die prijs zelfs nog drukken als je de plaats hebt om er een geit voor melk op na te houden.
En wanneer ga je werken en slapen?
Want wat u vertelt is een illusie. Velen van mijn vrienden zijn 10 uur/dag weg van huis en zelfs meer. Dan ga je niet veel tijd hebben om uw geit te melken, brood te bakken, kuisen, iets doen met familiet etc...
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 09:19   #265
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dat nu voor wartaal? Eieren zijn heus niet de grondstof die de kostprijs van een brood enorm verhoogt, dat is wel de elektriciteit. En die winnen de meeste mensen niet eenmaal niet zelf. Waar dit dan toch gebeurt, gaat er een enorme investering aan vooraf.
Het is geen wartaal hoor Jan, het was enkel een aanbrengen dat men zelf zijn levensduurte kan bepalen.

En idd de meeste mensen winnen hun energie niet zelf, hoewel dit dus enkel wat ruimte en tijd vraagt en geen grote investeringen vergt.
Oud 22 november 2007, 09:20   #266
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
De bewijslast ligt bij jou.

En als je gaat beginnen over het inflatieproces door de ECB, dat heeft meer te maken met het monetair beleid van de ECB dan met de euro an sich. Met de Belgische frank deed men namelijk exact hetzelfde.
Allee, allee...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 09:24   #267
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
En wanneer ga je werken en slapen?
Want wat u vertelt is een illusie. Velen van mijn vrienden zijn 10 uur/dag weg van huis en zelfs meer. Dan ga je niet veel tijd hebben om uw geit te melken, brood te bakken, kuisen, iets doen met familiet etc...
Santos, ik werk en slaap wanneer ik wil en als ik goed uitreken, dan kom ik niet aan de 10 uur per maand dat ik bezig ben met beroepsactiviteiten.

Maar ik leef zelf ook niet volledig zo, maar ik klaag dan ook niet dat ik niet rond kom op het einde van de maand.
Oud 22 november 2007, 09:54   #268
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Santos, ik werk en slaap wanneer ik wil en als ik goed uitreken, dan kom ik niet aan de 10 uur per maand dat ik bezig ben met beroepsactiviteiten.

Maar ik leef zelf ook niet volledig zo, maar ik klaag dan ook niet dat ik niet rond kom op het einde van de maand.
Ah sorry ik dacht dat alleen walen niet werkten.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 10:03   #269
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ah sorry ik dacht dat alleen walen niet werkten.
Met hard en veel werken kan je enkel een startkapitaal vergaren, maar om het uit te breiden moet je met verstand werken.

En nee, ik leeft niet in de hoofdzaak van uitkeringen en zeker niet van staatsuitkeringen.
Oud 22 november 2007, 14:40   #270
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessant om eens door te nemen:

http://www.cpb.nl/nl/news/2002_42.html
Interessant artikel.

Citaat:
Kortom, de invoering van de euro heeft de fundamentele ontwikkeling van vraag en aanbod in de horeca niet veranderd, zodat mag worden aangenomen dat het euro-effect op de winstmarge vooral tijdelijk is en de winstmarge weer wat zal teruglopen.
Op een algemene prijsdaling in de horeca zullen we echter niet moeten hopen, zeker?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 14:43   #271
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is geen wartaal hoor Jan, het was enkel een aanbrengen dat men zelf zijn levensduurte kan bepalen.

En idd de meeste mensen winnen hun energie niet zelf, hoewel dit dus enkel wat ruimte en tijd vraagt en geen grote investeringen vergt.
Je moet de kost van zo'n installatie om zelf elektriciteit in te winnen ook wel doorrekenen in de kostprijs van een zelfgemaakt brood.
Oud 22 november 2007, 14:48   #272
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet de kost van zo'n installatie om zelf elektriciteit in te winnen ook wel doorrekenen in de kostprijs van een zelfgemaakt brood.
uuuem, nee, want dat zijn beroepskosten en mag je aftrekken van wat je aan de staat moet betalen. Plus dat die word betaald door de afnemer van je stroomoverschot.
Trouwens zo'n installatie voor privégebruik die zowel gas als stroom leverd kost echt geen miljoenen. maar slecht paar duizend Euro.
Op 2 �* 3 jaar terugverdiend aan het niet moeten inkopen van energie.
Oud 22 november 2007, 14:55   #273
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
uuuem, nee, want dat zijn beroepskosten en mag je aftrekken van wat je aan de staat moet betalen. Plus dat die word betaald door de afnemer van je stroomoverschot.
Waarom zouden dat dan beroepskosten zijn als jij bij je thuis zo'n installatie zet? Dat heeft toch niets met je beroep/werk te maken?

Citaat:
Trouwens zo'n installatie voor privégebruik die zowel gas als stroom leverd kost echt geen miljoenen. maar slecht paar duizend Euro.
Het kost geen miljoenen, maar wel meer dan een paar duizend euro. Ik dacht rond de 10.000 euro voor zo'n installatie (afhankelijk wat je dan laat zetten: windturbine, zonnepanelen, ...)
Oud 22 november 2007, 15:10   #274
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zouden dat dan beroepskosten zijn als jij bij je thuis zo'n installatie zet? Dat heeft toch niets met je beroep/werk te maken?

Het kost geen miljoenen, maar wel meer dan een paar duizend euro. Ik dacht rond de 10.000 euro voor zo'n installatie (afhankelijk wat je dan laat zetten: windturbine, zonnepanelen, ...)
Geen vragen stellen over het belgische belastingsysteem, daar kan toch geen kat aan uit. Maar voor de landbouw zijn dat dus beroepskosten en afbreekgaswinning valt onder landbouw.

Wind en zonne-energie zijn luxe paardjes en idd vrij duur.

Voor afbreekgas kan men echter zeer veel zelf doen met goedkopere tweedehandsmateriaal en dus zo de beginprijs drukken.
Oud 22 november 2007, 15:28   #275
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
moet dat niet Europees gebeuren?
Dat lijkt mij meest logisch.
Waren het niet de Scandinavische landen die daar meest tegen waren?
Oud 22 november 2007, 15:33   #276
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Jah, okay, daarin volg ik. Waar ik eerder op reageerde, is een forumgebruiker die gigantische prijsstijgingen toekende louter en alleen aan de euro (of het bij mij zo laat overkomen).

Een stijging van enkele procentjes? Ja, mogelijks. Een stijging van 25% �* 30%? Nee, toch maar niet..
Mogelijk dat ook bij de frank onze huidige prijsstijgingen hetzelfde zouden geweest zijn,en dat bepaalde zaken niet gestegen zijn in prijs zijn en andere dan weer enorm,maar de wedde is ook niet toegenomen in dezelfde mate als de prijsstijgingen en ik dacht dat toch Europa daar verantwoordelijk voor was.
Ik ben inderdaad geen economisch genie,en ik ben er zeker van dat u daar veel meer van kent dan ik,maar mensen voelen het in ieder geval in hunne portemonee.
Oud 22 november 2007, 16:50   #277
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Mogelijk dat ook bij de frank onze huidige prijsstijgingen hetzelfde zouden geweest zijn,en dat bepaalde zaken niet gestegen zijn in prijs zijn en andere dan weer enorm,maar de wedde is ook niet toegenomen in dezelfde mate als de prijsstijgingen en ik dacht dat toch Europa daar verantwoordelijk voor was.
Ik ben inderdaad geen economisch genie,en ik ben er zeker van dat u daar veel meer van kent dan ik,maar mensen voelen het in ieder geval in hunne portemonee.
geen genie?
Allee, com com...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 17:24   #278
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
geen genie?
Allee, com com...
Ge hebt koude handen Chipie,dus blijf er af
Oud 22 november 2007, 22:37   #279
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hoe gaat u elektriciteit produceren? Vertel me dan eens!
Oud 22 november 2007, 22:39   #280
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke installatie? Bedoelt u de "sunmachine"? Welnu, deze kost stukken van mensen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be