Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 mei 2013, 13:21   #28521
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

..

Laatst gewijzigd door Adrian M : 17 mei 2013 om 13:22.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 13:23   #28522
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

..

Laatst gewijzigd door Adrian M : 17 mei 2013 om 13:23.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 13:25   #28523
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen, dit schrijft hij:
Klopt niet, hier gaf je reactie op:
Quote: "Blijkbaar is je iets ontgaan .... Nederland is feitelijk zes talig"
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 13:37   #28524
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In de praktijk is Nederland altijd meertalig geweest.
Ethnologue
Ethnologue geeft bij Nederland de volgende talen: Achterhoeks, Drents, Fries, Gronings, Limburgs, Nederlands, Nederlandse Gebarentaal, Sallands, Sinti-Romani en Vlax-Romani, Stellingwerfs, Twents, Veluws, Vlaams en Zeeuws.
Het enige dialect van het Nederlands dat genoemd wordt, is het West-Fries. Het Brabants wordt nergens genoemd; niet als taal, en niet als dialect. Wel hebben de talen Zeeuws en Drents volgens Ethnologue nog enkele dialecten.

Leger
Er zit natuurlijk ook een taalkundige kant aan het verhaal. Want hoe bepaal je wat een dialect is en wat een taal? Er wordt weleens gezegd: 'Een taal is een dialect van een volk met een eigen leger.' Daar zit een kern van waarheid in: met een goede lobby kán een dialect als (streek)taal erkend worden.
Maar er is meer over te zeggen. Als kenmerken voor een taal gelden volgens taalkundigen bijvoorbeeld dat er min of meer een standaardvariant van is, die in een vrij groot gebied wordt gesproken en verstaan, dat er literatuur in die taal bestaat, en dat er een eigen historische ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Het Fries voldoet aan die criteria, en is dus dan ook erkend als (minderheids)taal.

Zeeuws
Dat ook het Limburgs en Nedersaksisch door de overheid als streektalen erkend zijn, is al wat vreemder; van die talen bestaat in elk geval geen standaardvariant, wat het ook lastig maakt om bijvoorbeeld te beoordelen of er literatuur bestaat in die talen.
En wat de criteria extra vaag maakt: een paar jaar geleden is ook om erkenning van het Zeeuws als streektaal gevraagd, maar dat is afgewezen, omdat het Zeeuws geen 'streektaal' zou zijn. Maar in de praktijk vervult het Zeeuw dezelfde functie als het Limburgs en het Nedersaksisch.

Geld
Hoe kan er zo'n groot verschil zitten tussen de cijfers van Ethnologue en die van de overheid? Dat is voor een groot deel een kwestie van definitie. En van belangen. Over waarom Ethnologue zo veel talen telt (want dat geldt niet alleen voor Nederland), heeft Berthold van Maris een interessante theorie (pdf), die hij beschrijft in het septembernummer van Onze Taal.

Waarom de overheid maar zo weinig talen erkent, blijft een beetje gissen. Het zal deels een geldkwestie zijn: erkende talen hebben recht op geld voor onderwijs, onderzoek en behoud van de taal. Hoe minder talen je erkent, hoe goedkoper je uit bent.

Papiaments
Maar hoe veel talen Nederland ook heeft, op 10 oktober krijgen we er twee bij: het Engels en het Papiaments.
Die talen worden gesproken op Bonaire, Saba en Sint-Eustatius, die vanaf die datum Nederlandse gemeenten zijn.
http://www.nu.nl/column-dinsdag/2323...nederland.html
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 13:41   #28525
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Van de 100.000 inwoners van Antwerpen waren er 40.000 protestant.
U moet uw Belgische bril eens een keer afzetten en kijken wat er echt is gebeurd in die tijd.
Hoeveel dat er waren, weten we niet. Er waren wel heel wat mensen in Antwerpen (en in andere steden) die niet akkoord gingen met het reilen en het zeilen van de katholieke kerk in die dagen. Maar dat waren niet allemaal 'protestanten' zoals wij dit nu verstaan. Dat waren kritische katholieken. Men verwart dit wel eens en gooit alles op één hoop.

Maar u had het over de tijd van vóór 1885. En dus na de val van Antwerpen. Toen bleven er ook nog protestanten in het zuiden. Maar weinig. Daar had ik het over.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 mei 2013 om 13:43.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 13:41   #28526
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het Nederlands zoals dit bij u wordt gesproken in in hoofdzaak Hollands, weinig Brabants, en zo goed als niets Vlaams.

Maar daar ging het niet over. Het gaat over het feit dat een poster claimde dat Nederland een eentalig land was. Dat zal wel. Wanneer Holland een heel volk zijn taal toen ontnam en het verplichtte Hollands te spreken en niet het Fries, dan kan ik me wel indenken dat uw land op termijn eentalig is geworden.
Typisch dan dat het Hollands vrijwel uitgestorven is geraakt niet?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 13:47   #28527
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hoeveel dat er waren, weten we niet. Er waren wel heel wat mensen in Antwerpen (en in andere steden) die niet akkoord gingen met het reilen en het zeilen van de katholieke kerk in die dagen. Maar dat waren niet allemaal 'protestanten' zoals wij dit nu verstaan. Dat waren kritische katholieken. Men verwart dit wel eens en gooit alles op één hoop.

Maar u had het over de tijd van vóór 1885. En dus na de val van Antwerpen. Toen bleven er ook nog protestanten in het zuiden. Maar weinig. Daar had ik het over.
Overigens één van de weinige keren dat je aangeeft dat er vooral ook een breed maatschappelijk probleem speelde, ongeacht katholiek/protestant.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 13:49   #28528
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hoeveel dat er waren, weten we niet. Er waren wel heel wat mensen in Antwerpen (en in andere steden) die niet akkoord gingen met het reilen en het zeilen van de katholieke kerk in die dagen. Maar dat waren niet allemaal 'protestanten' zoals wij dit nu verstaan. Dat waren kritische katholieken. Men verwart dit wel eens en gooit alles op één hoop.

Maar u had het over de tijd van vóór 1885. En dus na de val van Antwerpen. Toen bleven er ook nog protestanten in het zuiden. Maar weinig. Daar had ik het over.
Waarom zijn die Calvinistische protestanten niet gebleven waar ze thuishoorden ... oost west, thuis best?

Quote: Het lutheranisme, dat aanvankelijk sterker stond in het noorden en vooral het oosten van de Nederlanden, werd er in de tweede helft van de 16e eeuw door verdrongen

Laatst gewijzigd door Adrian M : 17 mei 2013 om 13:55.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 13:56   #28529
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De door mij opgesomde getroffen calvinistische maatregelen van de volgens u o zo 'verdraagrame calvinisten', lijken me toch verdacht veel op pertinente en onbeschaamde onverdraagzaamheid. Onverdraagzame vlegels waren het die calvinisten, zoveel is duidelijk.

Ik hou me aan de feiten en niet aan salonfähige mooie theorieën.
Een katholiek was beter af onder calvinisten dan andersom. Ook dat is een feit.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 14:02   #28530
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Een katholiek was beter af onder calvinisten dan andersom. Ook dat is een feit.

Men kan iemand van honger laten sterven (dat is wat -symbolisch- de katholieke overheid vaak deed tegenover de protestanten, maar ook niet overal in het zuiden deed men dit ) , of men kan hem zo weinig eten geven dat hij nipt niet van honger sterft (dat is wat de calvinisten deden tegenover de katholieken in het noorden, zeker in de eerste tijden van de Republiek).
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 14:08   #28531
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Roderick en Spinoza, hoe zien jullie dit? (Het Oosten kun je wachten tot je een ons weegt .... )

Mijns inziens is er een zeer duidelijke reden waarom Nederlandse politici angstvallig wegblijven van een evt uit één vallen van België (als dit al ooit zou gebeuren).

Vanuit Vlaamse hoek, welke aansluiting bij Nederland zouden willen, staan hierin alleen. Steun vanuit Nederlandse kant zullen ze hoe dan ook niet krijgen.
Nederland kan zich niet veroorloven in dit krachtenspel terecht te komen. Politiek en internationaal zou dit rampzalig voor Nederland uitpakken.
Het zou duiden op een grote invloed uit willen oefenen op wat er in een soeverein land plaats vindt, als wel op gebiedsuitbreiding
Internationaal zou dit niet aanvaard worden en een ramp voor Nederland inhouden.

Overigens Het Oosten, laat je mening eens horen hoe jij dit ziet?
Voor Nederlandse politici is het gewoon geen onderwerp. Het is nog verre van zeker dat België daadwerkelijk uiteen gaat vallen. En dan verwacht jij van onze politici dat ze er al mee bezig zijn? Onze politici zijn niet eens bezig met de zeespiegelstijging. Terwijl dat toch al heel wat concreter is dan het einde van België. Bovendien kun je je afvragen of de voorstanders van een onafhankelijk Vlaanderen veel opschieten met steun uit Nederland. Buitenlandse bemoeienis werkt vaak averechts. Toen Merkel haar steun uitsprak voor Mario Monti, kon je de kiezers bijna horen weglopen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 14:21   #28532
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Voor Nederlandse politici is het gewoon geen onderwerp. Het is nog verre van zeker dat België daadwerkelijk uiteen gaat vallen. En dan verwacht jij van onze politici dat ze er al mee bezig zijn? Onze politici zijn niet eens bezig met de zeespiegelstijging. Terwijl dat toch al heel wat concreter is dan het einde van België. Bovendien kun je je afvragen of de voorstanders van een onafhankelijk Vlaanderen veel opschieten met steun uit Nederland. Buitenlandse bemoeienis werkt vaak averechts. Toen Merkel haar steun uitsprak voor Mario Monti, kon je de kiezers bijna horen weglopen.
Verwacht ik dat onze politici daarmee bezig zijn? Volgens mij gaf ik aan waarom men zich er juist "niet" mee bezighoudt, het vermijd.

Bij ons niet bezig met de zeespiegelstijging? Dan ben je tamelijk slecht op de hoogte en is je ontgaan dat men zich juist daarop richt.
Niet voor niets worden de komende tientallen jaren er miljarden aan besteed.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 14:33   #28533
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Men kan iemand van honger laten sterven (dat is wat -symbolisch- de katholieke overheid vaak deed tegenover de protestanten, maar ook niet overal in het zuiden deed men dit ) , of men kan hem zo weinig eten geven dat hij nipt niet van honger sterft (dat is wat de calvinisten deden tegenover de katholieken in het noorden, zeker in de eerste tijden van de Republiek).
Geen idee of ik ermee weggekomen zou zijn in die tijd, maar het zou mij geen reet uitgemaakt hebben of ik katholiek moest zijn of protestant.
Om te overleven katholiek en morgen werd ik protestant of wisselde stuivertje weer terug.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 14:35   #28534
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Verwacht ik dat onze politici daarmee bezig zijn? Volgens mij gaf ik aan waarom men zich er juist "niet" mee bezighoudt, het vermijd.
Met "angstvallig wegblijven" impliceer je dat ze zich er al mee bezig hebben gehouden, maar dat het beter is zich er niet mee te bemoeien. Nou, dat weerspreek ik dus. Onze politici zijn een bende idioten die zich laten leiden door de waan van de dag. Het zou me verbazen als er in besloten kring ooit serieus over is gesproken. Wat dat betreft schat jij onze politici hoger in dan ik. Naar mijn mening blijven onze politici niet "angstvallig weg" bij dat onderwerp want het is sowieso (nog) geen onderwerp voor ze.

Citaat:
Bij ons niet bezig met de zeespiegelstijging? Dan ben je tamelijk slecht op de hoogte en is je ontgaan dat men zich juist daarop richt.
Niet voor niets worden de komende tientallen jaren er miljarden aan besteed.
Het is een onderwerp voor ambtenaren. Maar er is nog steeds geen wetgeving om bouwen in laaggelegen polders te verbieden, bijvoorbeeld. Er is geen serieuze langetermijnvisie voor als het echt uit de hand loopt. Want dan red je het niet met hier en daar een paar dijken te versterken. Als het aan mij zou liggen, dan zou ik de technische universiteiten een zak geld geven om onderzoek te doen naar drijvende steden. Misschien eerst een proefstad in het markermeer/ijsselmeer en daarna op open zee.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 15:32   #28535
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Geen idee of ik ermee weggekomen zou zijn in die tijd, maar het zou mij geen reet uitgemaakt hebben of ik katholiek moest zijn of protestant.
Om te overleven katholiek en morgen werd ik protestant of wisselde stuivertje weer terug.
Moest u in die tijd geleefd hebben, zou u waarschijnlijk niet zo denken. Laten we geen misverstanden laten bestaan: heel veel katholieken waren onverdraagzaam en heel veel calvinisten. Dat was de tijdsgeest. Godsdienstkwesties waren niet alleen religieuze maar ook politieke kwesties.

En dat bleef lange tijd zo, zowel in België als in Nederland. We mogen gerust stellen dat een geconfessionaliseerde maatschappij het geval was in heel wat landen in Europa tot even na het midden van de vorige eeuw. De deconfessionalisering van de maatschappij trad pas goed in rond de jaren '60 van de vorige eeuw. Maar in sommige landen zoals in Polen of in de VSA, is dit zelfs nog niet helemaal een feit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 mei 2013 om 15:36.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 16:50   #28536
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Moest u in die tijd geleefd hebben, zou u waarschijnlijk niet zo denken. Laten we geen misverstanden laten bestaan: heel veel katholieken waren onverdraagzaam en heel veel calvinisten. Dat was de tijdsgeest. Godsdienstkwesties waren niet alleen religieuze maar ook politieke kwesties.

En dat bleef lange tijd zo, zowel in België als in Nederland. We mogen gerust stellen dat een geconfessionaliseerde maatschappij het geval was in heel wat landen in Europa tot even na het midden van de vorige eeuw. De deconfessionalisering van de maatschappij trad pas goed in rond de jaren '60 van de vorige eeuw. Maar in sommige landen zoals in Polen of in de VSA, is dit zelfs nog niet helemaal een feit.
Zeer waarschijnlijk, maar het is niet geheel uitgesloten dat er in die tijd mogelijk mensen zo gereageerd/gedacht zouden kunnen hebben.

Ook al beschikken we over veel geschreven materiaal en beeldmateriaal blijft het, vanuit ons tijdsbeeld, moeilijk om in te vullen hoe men destijds,
op tal van vlakken, werkelijk tegen de maatschappij aankeek en heeft ervaren

Laatst gewijzigd door Adrian M : 17 mei 2013 om 16:51.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 17:00   #28537
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Met "angstvallig wegblijven" impliceer je dat ze zich er al mee bezig hebben gehouden, maar dat het beter is zich er niet mee te bemoeien. Nou, dat weerspreek ik dus. Onze politici zijn een bende idioten die zich laten leiden door de waan van de dag. Het zou me verbazen als er in besloten kring ooit serieus over is gesproken. Wat dat betreft schat jij onze politici hoger in dan ik. Naar mijn mening blijven onze politici niet "angstvallig weg" bij dat onderwerp want het is sowieso (nog) geen onderwerp voor ze.
Het zou tamelijk vreemd zijn als niemand zich daarmee bezig gehouden zou hebben.
Elke ambassade, waar dan ook, houdt ook, mogelijk toekomstige ontwikkelingen, nauwgezet in de gaten.
Niet alleen wij bij andere landen, ook wordt dit door andere landen bij ons gevolgd.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 17:34   #28538
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dank u wel! Ik zal nog wat extra opzoeken omtrent Howard Beale. De naam komt mij bekend voor, maar toch kan ik het niet situeren.
Bent u van de vlaamse staatsveiligheid misschien ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 17:35   #28539
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De Friezen zijn ook Nederlanders. In Nederland wordt trouwens ook nog Nedersaksich en Limburgs gesproken, ook allemaal Nederlandse talen.
Ook het Vlaams valt binnen die Nederlandse categorie.

Ik denk dat het nogal merkwaardig is dat Limburgs niet erkend is als taal binnen de Vlaamse contreien.. Vindt u ook niet?
Dus de vlaamse taal is een afkooksel van de Nederlandse ?

Misschien is het wel andersom. De kip en het ei weetjewel.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 17:38   #28540
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus de vlaamse taal is een afkooksel van de Nederlandse ?

Misschien is het wel andersom. De kip en het ei weetjewel.
Komt niet vaak voor, maar ik ben het dit keer met u eens!
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 mei 2013 om 17:39.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be