![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Nederland en Vlaanderen samen voegen tot één land | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
77 | 34,84% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
106 | 47,96% |
Nu nog niet,maar binnen 30 jaar wel |
![]() ![]() ![]() |
38 | 17,19% |
Aantal stemmers: 221. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2841 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#2842 |
|
![]() Dát is het punt als we het hebben over de staatsstructuur. Belgie heeft geen keuze gemaakt, het is een vreemde mengvorm tussen confederatie en federatie terwijl het zich nog wil gedragen als unitair land. Dat wringt.
Jullie zijn al ''twee'' (met Brussel als kindje) maar willen ''één'' zijn terwijl dat daardoor niet meer kan en/of werkt. Doe het dan goed: Word een echte confederatie en herstel de (vriendschaps)banden. Een tijdje geleden was er sprake van dat de Vlaamse en Waalse regeringen rechtstreeks met elkaar tot een overeenkomst wilden komen, daar is helaas snel een stokje voor gestoken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2843 | |
|
![]() Citaat:
Zoals je zegt werkt het als je elkaar niet als twee groepen beschouwt. Trouwens, zoals ik de kaarten in de avatars hier zie willen de GN's een confederatie dat zich wil gedragen als een unitair land. Als we uit de ene vreemde mengvorm stappen zie ik ons niet in een andere vreemde mengvorm stappen. Jullie zien blijkbaar niet in dat jullie ons (de mensen) uit een positie willen duwen, en ons daarna in eenzelfde positie willen krijgen, maar waar we nu in de meerderheid zitten, zitten we dan in een minderheid. Ik persoonlijk vindt de achterliggende logica 'flawed'.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 1 mei 2010 om 10:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2844 | |
|
![]() Citaat:
Een aanleiding daarvoor zullen de onwettelijke verkiezingen zijn, en de verkozenen dus géén wettelijke basis hebben om een regering te vormen. De enige wettelijk verkozenen zullen dus de deelregeringen zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2845 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U bepaalt daar in welke visvijver de particratie mag vissen en in welke niet. En in welke visvijver ze nieuwe vissen mogen uitzetten en in welke niet. U veroordeelt de vissen eeuwig en altijd tot dezelfde vijver. Palingen dienen zich maar aan te passen. Laat nu net B-H-V daar over gaan. U bent van het standpunt: Dit is onze grond, het maakt niet uit of we er wonen of niet. Het is onze grond en onze wetten gelden er. Er zijn anderen die zeggen: De demografie van het stukje grond is veranderd. Luister naar de mensen die er wonen en wees vervolgens democratisch. U stelt mij verschrikkelijk teleur door territorium (2 staten) als voorwaarde naar voor te brengen. U verbaast mij door de ''macht'' en de soevereiniteit bij staten te willen leggen. En daarbij. Er zijn twee staten sinds 1830. Twee onafhankelijke staten. Met sterk gedecentraliseerde besturen in de staat België. Twee staten die zelfstandig beslissen hoe en wat ze samen willen doen. Waar klaagt u over eigenlijk ? Klaagt u dat Vlaanderen vanuit het concept 'België' niet inschikkelijk genoeg is naar Nederland toe ? En heeft u een zondebok nodig voor dat 'niet inschikkelijk genoeg zijn'. En moet dat voor u dan maar Wallonië zijn ? Mocht u mij op bezoek uitnodigen. Maar er bij stellen dat mijn vrouw niet welkom is. Dan sla ik die uitnodiging natuurlijk af. En het kan mij niks schelen dat u rond loopt te bazuinen dat ik niet 'inschikkelijk' genoeg ben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2846 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat betreft structuren, zoiets richt men gezamenlijk in, want als ik me niet vergis waren het ironisch genoeg oorspronkelijk de Franstaligen die deze taalgebonden territoriale indeling wilden. Wat men verder ook van de principes vindt, zoiets moet men consequent toepassen, nu heb je feitelijk een situatie waar er een gebied is, waar de inwoners in hun kieskring een situatie hebben die afwijkt van de rest van heel België; en dat is verkeerd. Wat betreft die plannen van een confederatie Vlaanderen Nederland, mocht zoiets er ooit komen, dan kan zoiets ook fungeren als een tussenstap voor verdergaande samenwerking of het scheiden der wegen. Mocht men meer verdergaand willen gaan samenwerken, dan zal dat democratischer moeten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2847 |
Vreemdeling
|
![]() Hier een berichtje uit Nederland.
Ik kijk vaak op internet naar dit soort discussies want ik ben benieuwd hoe de Belgen hierover denken. Het lijkt mij een goed idee om Vlaanderen en Nederland samen te voegen, we hebben dezelfde taal etc. Beide landen kunnen een aantal dingen van elkaar leren, bijvoorbeeld: Nederland kan veel leren van België betreft onderwijs, wat ik weet is dat het opleidings niveau in België hoger is dan in Nederland. Dus ik hoop dat Vlaanderen en Nederland ooit weer 1 groot land worden, hoe groter een land, hoe machtiger, en er zijn nog veel meer voordelen (natuurlijk) Ik wil nog meer zeggen maar daar kan ik op dit moment niet op komen... Laatst gewijzigd door wii0fan : 22 augustus 2010 om 14:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2848 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2849 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2850 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2851 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2852 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2853 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2854 |
Minister-President
|
![]() Belgie doet het eigenlijk in alle ranglijsten slechter dan Nederland op het gebied van onderwijs. En wat betreft Vlaanderen heb ik alleen cijfers gezien waarin Vlaanderen het marginaal beter doet dan Nederland door Brussel niet mee te tellen. Maar je kan je afvragen of dat wel helemaal eerlijk is. Grootsteden halen in alle landen het gemiddelde omlaag. Als men in Nederland Rotterdam en Amsterdam niet zou meenemen zien de cijfers er opeens ook een stuk beter uit.
Laatst gewijzigd door Spinoza : 22 augustus 2010 om 15:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2855 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Misschien is het even leuk om dit door te lezen. Meer info kan ik niet vinden. Laatst gewijzigd door wii0fan : 22 augustus 2010 om 15:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2856 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() >Blijven Nederlanders nu nog altijd in de droom van Vlaanderen&Nederland ,Vlaanderen moet onafhankelijk worden zowel van de Hollanders als van de Walen
![]() |
#2857 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2858 |
Europees Commissaris
|
![]() Zuidelijke Nederlanders voor�*l op dit forum.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 22 augustus 2010 om 15:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2859 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ewel daar kan ik nu inkomen,ik maak daar ook en verschil in
Nederlanders zijn geen Hollanders,wij kunnen met Nederlanders samen leven,niet met de echte Hollanders
![]() |
#2860 |
Europees Commissaris
|
![]() Spreek voor jezelf zou ik zeggen.