Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2020, 08:41   #2861
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Die bewering zou ik negeren of alleen vragen 'waar hij dat haalt'.
In NL kunnen van af 1 juni mensen met klachten getest worden in teststraten; zittend in een auto en soms ook met de fiets. Niet zonder fiets dus. Dat is heel raar, want als je per fiets mag komen dan moet je ook lopend door de teststraat kunnen gaan. Het voertuig zal wel als middel dienen om afstand te houden. Je moet eerst een afspraak maken, dus er is al een tijdsluik. Maar niet iedereen kan getest worden. Alleen mensen met verkoudheid, die hoesten en of koorts hebben. Of je ook bij slechts 1 klacht in aanmerking komt is niet duidelijk. Maar dit lijkt mij voor nu de beste methode om het afnemen of toenemen van de besmettingen te monitoren.
Jantje woont aan de Belgisch/Nederlandse grens.
Er zijn in Nederland niet minder maar ook niet meer besmettingen dan in België.
Men is nu begonnen met uitgebreid te testen.
En wie goed kijkt, komt tot de vaststelling dat er de in België heersende lockdown maatregelen geen positieve invoed hebben gehad op de besmettingsgraad.

Moesten alle Belgische verhaaltjes rond die besmetting waar zijn, dan lag 50% van het WZC-personeel nu op de kerkhoven en de andere 50% op IC.
De WZC zouden leeg staan, want de huidige bewoners zouden allemaal op het kerkhof liggen.
Zelfs 30% van het ziekenhuis personeel en 75% van het IC personeel zou besmet moeten zijn.
Testen wijzen uit dat slechts 6% besmet is en er zelfs niet eens ziek van is geweest.

En de testen wijzen dan ook nog eens uit dat er geen noemswaardige verschillen zijn in % tussen de landen die iedereen hebben opgesloten en hun volledige economie en samenleving hebben vernield en de landen die niets hebben ondernomen.

Men heeft hier in Belgistan alles vernielt.
Men is nu zelfs aan het spreken over een 2de vernielingsronde.

Word nu eindelijk toch eens wakker, straks zijn alle bedrijven naar de lage loonlanden vertrokken.
Niet omdat de lonen er laag liggen, maar omdat men daar mag blijven produceren en verkopen tijdens een epidemie.

Slechts 0,08% van de bevolking ondervind last van de besmetting en daarvan behoord 95% niet eens tot de actieve bevolking.
+85% komt zelfs uit WZC behoord dus zelfs niet eens meer tot de samenleving.
respecteer de maatregelen die voor een influenza-epidemie van toepassing zijn en alles is in orde.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 11:51   #2862
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Moesten alle Belgische verhaaltjes rond die besmetting waar zijn, dan lag 50% van het WZC-personeel nu op de kerkhoven en de andere 50% op IC.
De WZC zouden leeg staan, want de huidige bewoners zouden allemaal op het kerkhof liggen.
Nu ook niet overdrijven. Zelfs de grootste drama-queens spraken over een sterftecijfer van 30% bij de hoogste leeftijdsgroep - dus nog altijd 70% van de patiënten zou het overleven.
Citaat:
+85% komt zelfs uit WZC behoord dus zelfs niet eens meer tot de samenleving.
Euhm... ik weet dat sommigen een WZG als een soort vergeetput zien - maar de mensen die daar zitten behoren wel degelijk tot onze samenleving.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 11:56   #2863
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Slechts 0,08% van de bevolking ondervind last van de besmetting en daarvan behoord 95% niet eens tot de actieve bevolking.
Dus van 100 mensen die zijn besmet zijn er 99.92 die daar geen enkele last van ondervind ? Zou kunnen. Dan weet ik ook niet waar we ons druk over maken.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 12:04   #2864
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
J

Men heeft hier in Belgistan alles vernielt.
Daar geloof ik nu eens niks van. De meeste kleine zelfstandigen hebben nog nooit zoveel verdiend.
Velen hebben ook een vette premie getrokken maar zijn toch blijven bijklussen.
En toen ik daarnet op de baan was raasden de vrachtwagens alweer als tevoren.
Vele technisch werklozen hadden de laatste maanden meer op hun rekening dan dat ze gingen werken.
Wie thuis mocht werken had geen vervoerskosten meer en moest niet meer betalen voor kinderopvang.
Ik moet nog altijd de eerste huizen zien die noodgedwongen gaan te koop komen opdat de eigenaars slachtoffers van de corona crisis de afbetaling niet meer aankunnen.
Ik zie nog altijd geen ene voetballend mens naar het OCMW stappen terwijl die luilakken al maanden geen klop meer uitspoken. De sponsors zie ik nog steeds niet massaal afhaken.
Wie nu arm is zal dat al wel geweest zijn voor die crisis en wie welstellend was voor deze crisis zal nu nog steeds welstellend zijn.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 12:34   #2865
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dus van 100 mensen die zijn besmet zijn er 99.92 die daar geen enkele last van ondervind ? Zou kunnen. Dan weet ik ook niet waar we ons druk over maken.
Om aan 1% te geraken moeten er minstens 120 000 van de 12 000 000 inwoners van Belgistan ziek worden.
We komen nog niet eens aan 0,5% van besmettingen.
1 op de 200 raakt dus besmet en daar zit meer dan 75% van in een WZC.
25% van 0.5% is verwaarloosbaar. En worden meer mensen ziek tijdens een griepepidemie.

We zitten nu in Europa trouwens aan 350 000 doden minder dan in dezelfde periode van 2018, toen er een zware griepepidemie plaats had in Europa.
Maar niemand die daar wakker van lag.
Er is toch niets aan te veranderen.
Oud 29 mei 2020, 13:06   #2866
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

dit is niet te vergelijken met een griepepidemie:

https://t.co/piNR4GAdrI?amp=1
Oud 29 mei 2020, 16:04   #2867
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Niet dat logica mijn specialiteit is, verre van maar:
Ze noemen 50.000 doden een voorspelling waardoor er maatregelen worden getroffen zonder er maar 1.000 zijn. En je mag dan niet zeggen 'het was toch zo erg niet'

Waarom dat fout is wordt al niet echt uitgelegd maar ze gebruiken waarschijnlijk de 'voorspelling van 50.000' die er zouden vallen als er niets gedaan wordt/werd.
1. Die voorspelling is enkel een model door iemand opgesteld dus geen wetenschappelijk bewijs dat er zoveel doden echt gaan vallen.
2. Ze nemen aan dat de maatregelen de enige oorzaak zijn dat er zoveel minder doden zijn dan voorspeld.
3. De voorspelling van 50.000 doden wordt gebruikt om het effect van de maatregelen aan te duiden. Hier wordt een voorspelling aangenomen als wetenschappelijke feit en gebruikt om de wetenschappelijke juistheid van de maatregelen te duiden. = cirkelredenering?

Dat er meer coronadoden zijn dan tijdens een griepepidemie wordt hier zomaar geponeerd alhoewel in de geschiedenis al enkel grieppandemies met massaal meer doden gekend zijn.
Of vb in het voorjaar 2018 waren er in Nederland 9444 geschatte, RIVM, doden door de griep. Dat zijn er meer dan de huidige schatting voor coronadoden in Nederland.

Ook is het juiste aantallen coronadoden nog niet gekend. Dus de uitspraak 'er zijn er meer' is dus ook niet wetenschappelijk onderbouwd.

'Als we het virus behandelen als een gewone griep wordt het veel erger dan een gewone griep'
Is op het moment ook maar een gratuite bewering. Er is natuurlijk nog geen enkel wetenschappelijk onderzoek afgerond naar het verschil tussen griep en corona.

Conclusie: voor een wetenschapsfilosoof en strijder tegen pseudo-wetenschap maakt hij in een filmpje van 2' toch weel veel niet-wetenschappelijk ondersteunde uitspraken.
Jammer dat Etienne Vermeersch er niet meer is.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 17:13   #2868
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr
Niet dat logica mijn specialiteit is, verre van maar:
Ze noemen 50.000 doden een voorspelling waardoor er maatregelen worden getroffen zonder er maar 1.000 zijn. En je mag dan niet zeggen 'het was toch zo erg niet'
Alle computervoorspellingen worden gemaakt met door de mens ingegeven cijfers en veronderstellingen.

En daar zit het grote probleem.
Men werkt met veronderstellingen om paniek te kunnen veroorzaken.
Om oplossingen voor de met veronderstelde gegevens resultaten te vermijden, grijpt men naar kennis uit het verleden.
Nu in het verleden is er maar één voorbeeld van een algemene lockdown te vinden.
Die vond plaats tijden de uitbraak van de Spaanse griep en heeft niet gewerkt.
Oud 29 mei 2020, 17:18   #2869
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar geloof ik nu eens niks van. De meeste kleine zelfstandigen hebben nog nooit zoveel verdiend.
Me dunkt dat jij enkel maar oog hebt voor de invloed van de epidemie, en de economische en sociale problemen die er gekomen zijn, totaal genegeerd worden.

Van de epidemie weten we dat ze hoogstens iets van 80 000 doden zouden gemaakt hebben. Van de sociale en economische ambras wordt veel meer dan 80 000 mensen getroffen. Ok, ze zijn niet allemaal direct dood, maar ze zijn wel met 100 keer meer.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 17:25   #2870
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Tuurlijk, maar kijk, de logica faalt hier:

Oftewel was deze epidemie *potentieel* heel erg, oftewel niet.

A) ze was potentieel heel erg.

Dan zijn er twee mogelijkheden:
A1) we doen niks, en de erge epidemie doet zich voor.

A2) we nemen maatregelen en de epidemie is stukken minder erg (*)

B) ze was potentieel helemaal niet erg.

B1) we nemen strenge maatregelen, en BEWEREN dat het door die maatregelen is dat de epidemie niet erg was (het "product tegen olifanten" van Urbanus) (*)

B2) we nemen geen maatregelen, en ja hoor, het is niet erg.

(*) Zoals in uw filmpje terecht gezegd wordt, kan men a priori niet A2 en B1 onderscheiden: als we strenge maatregelen nemen, en we stellen vast dat de epidemie niet erg is, dan kan het A2 zijn (gelukkig maar dat we maatregelen namen) of B1 (we hebben "het product tegen olifanten" toegepast, en kijk, er zijn geen olifanten !)

Hoe kunnen we die onderscheiden ?

Wel, DEZELFDE theorie die zegt dat je maatregelen moet nemen of dat het erg zal zijn, VOORSPELT OOK DAT HET WEER ERG WORDT ALS JE DIE MAATREGELEN OPHEFT.

Dus nu we die maatregelen opheffen, zou het weer sterk omhoog moeten gaan als we in geval A2 zitten.

De ECHTE paradox is immers denken dat men met TIJDELIJKE maatregelen een epidemie kan stoppen. De theorie zelf (SIR model) die zegt dat de maatregelen zin hebben (R0 naar omlaag halen met maatregelen om dat onder 1 te krijgen) zegt eveneens dat de epidemie weer vertrekt als je de maatregelen opheft.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 mei 2020 om 17:49.
Oud 30 mei 2020, 00:14   #2871
XenApp
Parlementslid

XenApp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Velen hebben ook een vette premie getrokken maar zijn toch blijven bijklussen.
En toen ik daarnet op de baan was raasden de vrachtwagens alweer als tevoren.
Vele technisch werklozen hadden de laatste maanden meer op hun rekening dan dat ze gingen werken.
Wie thuis mocht werken had geen vervoerskosten meer en moest niet meer betalen voor kinderopvang.
Ik moet nog altijd de eerste huizen zien die noodgedwongen gaan te koop komen opdat de eigenaars slachtoffers van de corona crisis de afbetaling niet meer aankunnen.
Ik zie nog altijd geen ene voetballend mens naar het OCMW stappen terwijl die luilakken al maanden geen klop meer uitspoken. De sponsors zie ik nog steeds niet massaal afhaken.
Wie nu arm is zal dat al wel geweest zijn voor die crisis en wie welstellend was voor deze crisis zal nu nog steeds welstellend zijn.
Als ik deze toogpraat zie, denk ik niet dat je ooit de ballen hebt gehad of een niveau van bekwaamheid hebt bereikt om zelfstandige te worden.

Kom eens af met cijfers.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 00:55   #2872
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Robert Jensen begint vandaag de balans op te maken (en haalt zijn gelijk?)

https://www.youtube.com/watch?v=wmp_9cVoHfg
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 07:21   #2873
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Als ik deze toogpraat zie, denk ik niet dat je ooit de ballen hebt gehad of een niveau van bekwaamheid hebt bereikt om zelfstandige te worden.

Kom eens af met cijfers.
Maak je niet druk in ambtenaren.
Hoe kan hij ooit beseffen dat een beginnende zelfstandige hard moeten werken om de leningen die hij/zij heeft aangegaan om het materiaal te kunnen kopen voor zijn beroepsactiviteit te kunnen uitvoeren, afgelost te krijgen.

Bij mijn schoonzoon en dochter staat er op dit ogenblik voor enkele honderdduizenden Euro's aan materiaal weg te roesten.
Kan niet verhuurd worden door de lockdown, maar de leningen moeten wel betaald worden. En het materiaal moet wel onderhouden worden, af het kan later niet meer verhuurd worden.
Oud 30 mei 2020, 07:53   #2874
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Robert Jensen begint vandaag de balans op te maken (en haalt zijn gelijk?)

https://www.youtube.com/watch?v=wmp_9cVoHfg
OMG, wat een overgeproduced cut podcast, lukt me echt niet om te bekijken.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 09:50   #2875
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik merk dat bijzonder weinig mensen het openbaar vervoer nemen, de treinen zijn leeg, mensen moeten dat mondmasker niet. Al de vorderingen van de laatste jaren om de wegen te ontlasten en het fijn stof te verminderen voor niets geweest. Gigantische verliezen worden er gemaakt. Kunnen ze dan weer aangrijpen om te zeggen dat het openbaar vervoer geprivatiseerd moet worden.
Juist op het moment dat de superrijken hun gigantische winsten op de financiële markten (zoals de beurs) van de afgelopen jaren in veiligheid moeten brengen voordat ze de euro, de yen en de dollar laten crashen, krijg je deze rampzalige covid-vertoning. Ik vroeg me al jaren af hoe ze het zouden spelen als de zeepbellen op springen staan. Nu weet ik het dus.
Maar de heer K. Kodo is niet machtig genoeg om te kunnen bewijzen dat deze hele plandemie georganiseerd is om de superrijken in staat te stellen zowat de hele economie tegen dumpingprijzen op te kopen. Er is rook, maar is er ook vuur?

En een deel van de koopjes is nu nog in handen van de overheid. Dus daar krijg je het verkeerde soort privatiseringen dat we zo vaak hebben gezien. Ik heb nog nooit een correcte privatisering gezien.

Voor het overige worden kleine zelfstandigen en ondernemers ook wel gepletwalst. Zo gaat het als het volk zich laat vertegenwoordigen in plaats van zelf de macht te grijpen, en als de regeringen zich onderwerpen aan antidemocratische, corrupte supranationale organisaties.
Oud 30 mei 2020, 10:01   #2876
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ingegeven door terechte angst.
En de volgende vraag luidt: ook terecht ingegeven door angst?
Oud 30 mei 2020, 11:24   #2877
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tuurlijk, maar kijk, de logica faalt hier:

Oftewel was deze epidemie *potentieel* heel erg, oftewel niet.

A) ze was potentieel heel erg.

A1) we doen niks, en de erge epidemie doet zich voor.

A2) we nemen maatregelen en de epidemie is stukken minder erg (*)

B) ze was potentieel helemaal niet erg.

B1) we nemen strenge maatregelen, en BEWEREN dat het door die maatregelen is dat de epidemie niet erg was (het "product tegen olifanten" van Urbanus) (*)

B2) we nemen geen maatregelen, en ja hoor, het is niet erg.

(*) Zoals in uw filmpje terecht gezegd wordt, kan men a priori niet A2 en B1 onderscheiden: als we strenge maatregelen nemen, en we stellen vast dat de epidemie niet erg is, dan kan het A2 zijn (gelukkig maar dat we maatregelen namen) of B1 (we hebben "het product tegen olifanten" toegepast, en kijk, er zijn geen olifanten !)

Hoe kunnen we die onderscheiden ?

Wel, DEZELFDE theorie die zegt dat je maatregelen moet nemen of dat het erg zal zijn, VOORSPELT OOK DAT HET WEER ERG WORDT ALS JE DIE MAATREGELEN OPHEFT.

Dus nu we die maatregelen opheffen, zou het weer sterk omhoog moeten gaan als we in geval A2 zitten.

De ECHTE paradox is immers denken dat men met TIJDELIJKE maatregelen een epidemie kan stoppen. De theorie zelf (SIR model) die zegt dat de maatregelen zin hebben (R0 naar omlaag halen met maatregelen om dat onder 1 te krijgen) zegt eveneens dat de epidemie weer vertrekt als je de maatregelen opheft.
ik ben nogal een fan van Maarten Boudry, hier zijn laatste interview:

https://maartenboudry.be/2020/05/dub...c-bonneux.html

over dat men niet alleen naar de sterftes moet kijken:

Citaat:
Boudry: En houden er permanente letsels aan longen, nieren of hart aan over. In de Verenigde Staten worden nu al bestellingen geplaatst voor nierdialysemachines omdat de nieren van misschien wel tienduizenden patiënten het zullen laten afweten. Die schade vind je niet terug in de mortaliteitsstatistieken.
dat wordt hier blijkbaar compleet genegeerd. Dit is niet een simpel griepje waar je na een week terug zoals daarvoor bent. heel veel mensen met weinig symptomen zoals verlies van reuk en smaak, hebben er weken, maanden ondertussen nadien nog last van. en dan hebben we nog niet over de mensen wiens organen zijn aangetast. Ja, ze hebben het overleefd maar ze gaan er wel heel hun leven last van hebben, met alle economische en sociale gevolgen vandien. Niet alleen voor die mensen zelf maar de hele maatschappij gaat dit voelen.

over de strategie:

Citaat:
Boudry: Ik ben het ermee eens dat we een langetermijnstrategie nodig hebben. Wat Luc wil, is geleidelijk, of misschien zelfs versneld, alle scholen heropenen en de economie aanzwengelen, in het volle besef dat het reproductiecijfer van het virus zo opnieuw een beetje zal stijgen. We beschermen de kwetsbare mensen en bouwen intussen wat groepsimmuniteit op. Dat is een waardevolle strategie, ook al vallen er dan extra doden. Maar er is ook iets te zeggen voor een andere strategie: de curve platslaan. In plaats van te versoepelen, bijten we nog eventjes door. Als we nog een paar weken wachten en de lockdown aanhouden, komen we terecht in de groep van Oostenrijk, Taiwan en Zuid-Korea. Daar hebben ze het virus zo goed onder controle dat hun coronaspeurders snel nieuwe besmettingshaarden kunnen blussen.
maw, we moeten die curve eerst zodanig naar beneden halen zodat we met contact tracing en heel veel testen naar een relatief normaal leven kunnen gaan.
Oud 30 mei 2020, 12:02   #2878
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
over dat men niet alleen naar de sterftes moet kijken:
De "ernst" van de ziekte verandert niks aan het epidemiologische gedrag. Mijn punt is gewoon:

de ENIGE soort maatregelen die je ZINVOL tegen een epidemie kan nemen, zijn PERMANENTE maatregelen. Ja, er zijn wat uitzonderingen, maar die zijn nu niet van toepassing geweest.

Zelfs voor een ongelofelijk verschrikkelijke ziekte hebben tijdelijke maatregelen geen enkel nut, omdat ze niks aan het *uiteindelijke* aantal zieken zullen veranderen of toch niet veel.

Het is zelfs zo dat als "verzorging" er voor zorgt dat er meer mensen gehandicapt worden in plaats van simpelweg dood te gaan, het maatschappelijk beter is dat de dood gaan. Dus het "niet overbelasten van ziekenhuizen" was misschien nog idioot ook: die hebben van mogelijke doden, gehandicapten gemaakt, wat maatschappelijk veel erger is.
Oud 30 mei 2020, 12:04   #2879
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maw, we moeten die curve eerst zodanig naar beneden halen zodat we met contact tracing en heel veel testen naar een relatief normaal leven kunnen gaan.
Dat was het excuus. Wel, dat is NIET het geval. We hebben NU ongeveer evenveel zieken en besmetten als ergens de eerste week van maart. Wat we nu kunnen doen, konden we dan ook. Je gaat mij niet zeggen dat "contact tracing" een groot succes is.
Oud 30 mei 2020, 12:35   #2880
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
... Je gaat mij niet zeggen dat "contact tracing" een groot succes is.
Politiek gezien wél.

Politici kunnen zegen dat ze "iets doen", maar practisch gezien werkt deze investering van 190 miljoen (2000 dik betaalde werknemers) vooral op de lachspieren en roept het grote irritatie op bij de benaderde burger
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be