Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 april 2013, 10:38   #281
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Een provocerende vraag: wat is er zo erg aan het verdwijnen van de Nederlands spekende bevolking? Hier wordt ook geen Latijn of Keltisch meer gesproken, hé... Verandert dat het leven van de Brusselaars?

Minder provocatief (en misschien een beetje tegenstrijdig): door zo te focussen op de taalstrijd "Frans vs Nederlands", negeert men de volgende taalevolutie binnen Brussel: de ontfransing en taalinernationalisering. Daar zal op een bepaald moment een keuze gemaakt moeten worden: wilt men dat tegengaan, ja of neen. En indien het antwoord "ja" is, dan is de beste oplossing de taalstrijd aan beide kanten te laten varen en écht samenwerken, waardoor zowel Frans als Nederlands de linguae francae in Brussel worden.

Nu is men aan het bekvechten over het geslacht der engelen, terwijl de Ottomanen aan de poorten van de stad staan.
Mooi in theorie maar ik ken geen enkele Franstalige die vindt dat het Nederlands op dezelfde hoogte mag staan, zeker niet in Brussel.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 10:53   #282
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Een provocerende vraag: wat is er zo erg aan het verdwijnen van de Nederlands spekende bevolking? Hier wordt ook geen Latijn of Keltisch meer gesproken, hé... Verandert dat het leven van de Brusselaars?

Minder provocatief (en misschien een beetje tegenstrijdig): door zo te focussen op de taalstrijd "Frans vs Nederlands", negeert men de volgende taalevolutie binnen Brussel: de ontfransing en taalinernationalisering. Daar zal op een bepaald moment een keuze gemaakt moeten worden: wilt men dat tegengaan, ja of neen. En indien het antwoord "ja" is, dan is de beste oplossing de taalstrijd aan beide kanten te laten varen en écht samenwerken, waardoor zowel Frans als Nederlands de linguae francae in Brussel worden.

Nu is men aan het bekvechten over het geslacht der engelen, terwijl de Ottomanen aan de poorten van de stad staan.
Het langzaam verdwijnen van het nederlands als taal in brussel zou maken dat je als vlaming in je eigen hoofdstad eigenlijk niet meer terecht kunt tenzij jezelf switcht naar het frans. Dat is geen goede situatie. Het klassieke voorbeeld is wanneer je naar een kliniek moet en men je daar niet kan helpen in je eigen taal. Zulke dingen hebben gevolgen.
Tweetaligheid voor brussel ben ik zeker niet tegen, zoals je eerder zelf aangaf leven we in een realiteit. Maar de balans is te ver overgeslagen nu. En dat krijgt versterking doordat de huidige generatie van politici in brussel voor een heel groot deel zelf volledig op het frans teren.
Ik zou al heel blij zijn moesten we in één generatie het % nederlandstaligen met pakweg 10% kunnen doen stijgen.
De verdere taalinternationalisering (zeg maar het oprukken van engels in zakenleven en via de EU + een veel te hoog deel van de immigranten die in hun eigen taal blijven leven) maakt het gegeven inderdaad nog moeilijker.
Wil het nederlands nog kunnen overleven, dan zal men zeer waarschijnlijk nog een stapje verder moeten durven gaan. Ofwel de weg van de confrontatie door frans als tweede taal te laten vallen en engels te kiezen (net zoals in de franstalige scholen het nederlands geen tweede taal meer is).
Tenzij... men voor één keer er zou in slagen van een soort onderwijspact af te sluiten dat de klok terugdraait en nederlands als tweede taal opnieuw invoert in franstalige onderwijsinstellingen. Dan is het theoretisch mogelijk om inderdaad van nederlands + frans de linguae francae te maken. Interessante denkpiste.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 11:23   #283
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ah, dus is het "neen", de platen verdwijnen?

btw: je kent nog steeds het verschil niet tussen een vraag en een stelling, zie ik. Dit is inderdaad een stelling.
Je bent aan het zeveren, ik heb geen antwoord gegeven.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 13:05   #284
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Het langzaam verdwijnen van het nederlands als taal in brussel zou maken dat je als vlaming in je eigen hoofdstad eigenlijk niet meer terecht kunt tenzij jezelf switcht naar het frans. Dat is geen goede situatie. Het klassieke voorbeeld is wanneer je naar een kliniek moet en men je daar niet kan helpen in je eigen taal. Zulke dingen hebben gevolgen.
Het is heel simpel. De Vlaamse overheid kan zoveel lullen dat Brussel de Vlaamse hoofdstad is. Ze moeten dat dan ook in praktijk brengen. Het feit dat de Vlaamse overheid al meer dan 30 jaren het Vlaamse onderwijs in Brussel verwaarloost bewijst dat 'Bussel is onze hoofdstad' niet meer dan loze woorden zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 13:19   #285
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het is heel simpel. De Vlaamse overheid kan zoveel lullen dat Brussel de Vlaamse hoofdstad is. Ze moeten dat dan ook in praktijk brengen. Het feit dat de Vlaamse overheid al meer dan 30 jaren het Vlaamse onderwijs in Brussel verwaarloost bewijst dat 'Bussel is onze hoofdstad' niet meer dan loze woorden zijn.
Hoop doet leven.

De teleurstelling die u te beurt zal vallen zal eens zo bitter zijn.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 13:53   #286
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het is heel simpel. De Vlaamse overheid kan zoveel lullen dat Brussel de Vlaamse hoofdstad is. Ze moeten dat dan ook in praktijk brengen. Het feit dat de Vlaamse overheid al meer dan 30 jaren het Vlaamse onderwijs in Brussel verwaarloost bewijst dat 'Bussel is onze hoofdstad' niet meer dan loze woorden zijn.
Zelfs al is dat 100% de waarheid, we verkiezen onze politici niet om de geschiedenis te becommentariëren maar wel om het heden te ordenen en liefste ook de toekomst mee voor te bereiden.
Het departement onderwijs is een weinig gegeerde ministerpost. Altijd al zo geweest trouwens. De wil om deze of gene daarop te benoemen is altijd met sterke invloed geweest van de koepels. die dan uiteraard weer enkel hun eigen belang willen verdedigen. Toekomstvisie = nul komma nul.

Misschien mogen we als burger vragen dat men de lat iets hoger legt ?

Ik had alvast veeeeel liever gehad dat Pascal Smet zijn poging om het onderwijs te veranderen zich minder had bezig gehouden met het aantal uren latijn, dan met de fundamentele keuze van tweede taal onderricht, aantal uren taal en tweede taal, een systematisch taalbad voor immigranten en via het onderwijs een aangepast programma voor hun kinderen enz enz.
Van een minister die het onderwijsaanbod wil aanpassen verwacht ik meer dan dat hij een visie heeft over het vak latijn, turnen, muziek en godsdienst.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 14:48   #287
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Tenzij... men voor één keer er zou in slagen van een soort onderwijspact af te sluiten dat de klok terugdraait en nederlands als tweede taal opnieuw invoert in franstalige onderwijsinstellingen. Dan is het theoretisch mogelijk om inderdaad van nederlands + frans de linguae francae te maken. Interessante denkpiste.
Het Nederlands is een verplichte taal in Brusselse onderwijsinstellingen.

Laatst gewijzigd door captain jack : 21 april 2013 om 14:49.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 14:53   #288
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Een provocerende vraag: wat is er zo erg aan het verdwijnen van de Nederlands spekende bevolking? Hier wordt ook geen Latijn of Keltisch meer gesproken, hé... Verandert dat het leven van de Brusselaars?

...
Er zijn zo in Europa al talen verdwenen, en er zijn zo'n paar talen die een tijdlang onder druk stonden.

De pogingen in Spanje om het Baskisch, het Catalaans en het Valenciaans onder de knoet te houden en te doen verdwijnen zijn gekend.

Al die mensen van al die volkeren stellen in grote meerderheid:
- dat ze akkoord zijn dat het verdwijnen van een taal geen fysieke pijn doet aan één fysieke persoon; geen scheutje pijn, aan zelfs geen kleine pink
- dat het hun politieke mening is dat ze dat niet willen zien gebeuren. (en sommigen zetten daarbij hun mening zeer letterlijk in daden om, vb. Baskenland, Corsica ...)

Concreter voor het Vlaams:

De taalgrens is sedert al heel lang (Frans-Vlaanderen ...) aan het opschuiven, en sedert het laatste taalakkoord waarbij de taalgrens werd vastgesteld, is overeengekomen:
geen morzel grond meer.

In Brussel gaat het dan niet zozeer over een morzel grond, maar over de rechten van de Vlaamstalige Brusselaar en over de rechten van de Vlaamstalige bezoeker aan zijn hoofdstad.

__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 21 april 2013 om 14:54.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 15:00   #289
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Het Nederlands is een verplichte taal in Brusselse onderwijsinstellingen.
hoeveel uur per week ? vanaf welke cyclus ? Ook die vragen zijn belangrijk in dit specifiek debat.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 15:12   #290
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
hoeveel uur per week ? vanaf welke cyclus ? Ook die vragen zijn belangrijk in dit specifiek debat.
Och, als ze (leerlingen, leraren, directies, ouders, ministerie onderwijs) geen goesting hebben om er wat voor te doen, dan haalt het geen fluit uit. Ge kunt toch niet gans de klas buizen of een hele school sluiten wegens onvoldoende kwaliteit op iets dat hen niet interesseert.

__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 15:35   #291
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
hoeveel uur per week ? vanaf welke cyclus ? Ook die vragen zijn belangrijk in dit specifiek debat.
Aan u de eer om het uit te zoeken en een vergelijking te maken. Het zou inderdaad interessant zijn om dat te weten.

Ik wou enkel uw laatste zin corrigeren aangezien veel mensen zich niet bewust zijn van het feit dat het Nederlands als taalvak verplicht is in Franstalige Brusselse scholen.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 18:28   #292
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Het langzaam verdwijnen van het nederlands als taal in brussel zou maken dat je als vlaming in je eigen hoofdstad eigenlijk niet meer terecht kunt tenzij jezelf switcht naar het frans. Dat is geen goede situatie. Het klassieke voorbeeld is wanneer je naar een kliniek moet en men je daar niet kan helpen in je eigen taal. Zulke dingen hebben gevolgen.
Nog steeds provocerend: is het leven van een Vlaming meer waard dan het leven van pakweg een Spanjaard die ook niet in zijn/haar taal geholpen kan worden? Als ik morgen naar de Ardennen ga, en ik kan geen Frans, wie gaat mij dan helpen in het ziekenhuis?

En heeft men ondertussen iets opgelost? Neen dus...

Citaat:
Tweetaligheid voor brussel ben ik zeker niet tegen, zoals je eerder zelf aangaf leven we in een realiteit. Maar de balans is te ver overgeslagen nu. En dat krijgt versterking doordat de huidige generatie van politici in brussel voor een heel groot deel zelf volledig op het frans teren.
Tja, Frans is nu eenmaal (momenteel toch nog) de lingua franca in Brussel. Denken dat je ertegen kunt strijden, is Don Quichotte spelen.

Citaat:
Ik zou al heel blij zijn moesten we in één generatie het % nederlandstaligen met pakweg 10% kunnen doen stijgen.
Ik ben daar ontzettend pessimistisch in...

Citaat:
De verdere taalinternationalisering (zeg maar het oprukken van engels in zakenleven en via de EU + een veel te hoog deel van de immigranten die in hun eigen taal blijven leven) maakt het gegeven inderdaad nog moeilijker.
Wil het nederlands nog kunnen overleven, dan zal men zeer waarschijnlijk nog een stapje verder moeten durven gaan. Ofwel de weg van de confrontatie door frans als tweede taal te laten vallen en engels te kiezen (net zoals in de franstalige scholen het nederlands geen tweede taal meer is).
Tenzij... men voor één keer er zou in slagen van een soort onderwijspact af te sluiten dat de klok terugdraait en nederlands als tweede taal opnieuw invoert in franstalige onderwijsinstellingen. Dan is het theoretisch mogelijk om inderdaad van nederlands + frans de linguae francae te maken. Interessante denkpiste.
Zoals Jack het zei, Nederlands is verplicht tweede taal in de Franstalige Brusselse scholen.
Persoonlijk heb ik Nederlands gevolgd sinds mijn derde jaar lager onderwijs, en 4 uur per week door het heel middelbaar heen. Grootste probleem was dat ik als Vlaming (of liever, als Vlaming opgevoed) beter Nederlands kon dan de juf in het lager onderwijs. Als de basis niet goed is, moet je geen mirakels verwachten...

Wat ik ook opmerk, is dat Franstalige Brusselaars het Nederlands nooit gebruiken omdat zij voornamelijk in een eentalige omgeving leven, dit terwijl je een taal moet oefenen. En het is hier dat het Nederlandstalig onderwijs een zeer belangrijke rol kan spelen.

Er is trouwens verandering op komst: Brusselse jongeren, vaak van allochtoonse origine trouwens, gaan steeds gemakkelijker van een taal naar de andere over. Dat is de toekomst. Maar zolang men hen beschouwt als ofwel Vlaming, ofwel Franstalige, zullen zij geen van beide zijn. In ieder geval, zo zie ik het, vanuit mijn eigen persoonlijke ervaring.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be